Hogyan futják át az emberek a szövegeket?
Mielőtt eldöntenék, hogy elolvassanak-e egy szöveget, vagy sem, az emberek általában átfutják azt. Tudni akarják, hogy miről szól a szöveg, mielőtt elkezdik az elejétől a végéig elolvasni.
Vannak olyan részei a szövegeknek, amelyekre a legtöbben rápillantanak, amikor átfutják azt. A címsorok és az alcímsorok nagyon fontosak, ahogyan az első bekezdés is. A szövegeket átfutók szeme azonban az összes bekezdés első mondatán is meg szokott akadni.
Hogyan „futja át” a Google a szövegeket?
Ahogyan az emberek, úgy a Google is egy bizonyos módon futja át a szövegeket. Had említsek három példát arról, hogy hogyan használja a Google a szöveg szerkezetét a rangsoroláshoz:
- A Google néhány szabadalmában olyan rangsorolási jeleket definiált, mint a szemantikus közelség. A szemantikus közelség az egymáshoz kapcsolódó szavak közelségére utal egy szövegen belül, és figyelembe veszi a szöveg formázását is. Ahhoz, hogy a szavak szemantikus közelsége érthető legyen, a szövegnek tiszta szerkezettel kell rendelkeznie.
- Egy másik szabadalmában, az „ésszerű szörfözőben” a Google kifejezetten a címsorokról ír. A bizonyos kulcsszavakat tartalmazó címsorok fontosak az adott oldal témájához.
- A Hummingbird (Kolibri) frissítés óta a Google sokkal hatékonyabban képes felismerni a szinonimákat.
Vannak más szabadalmak is, amelyek arra utalnak, hogy a Google a szöveg szerkezetét használja a szöveg értelmezésére. A Google az idők során sokkal ügyesebbé vált a tartalmak elemzésében. Minél jobban írsz, a Google annál egyszerűbben képes értelmezni és, ennek köszönhetően, rangsorolni tartalmaidat. Például 2019-ben a Google bemutatta a BERT nevet viselő természetes nyelvfeldolgozó (NLP) modellt, ami segít a Google-nak jobban értelmezni a nyelveket, hogy még relevánsabb találatokat kínálhasson fel.
Egy másik pozitív hatása is van annak, ha a cikkek egy tiszta szerkezettel épülnek fel. A jó szerkezetű szövegeknek kisebb a visszafordulási arányuk, és nagyobb eséllyel tehetnek szert közösségi médiás figyelemre is. Ez önmagában is magasabb rangsoroláshoz vezet.
Tippek jobb szövegszerkezetek kialakításához
Ha szeretnél javítani szöveged szerkezetén, akkor figyelned kell a következőkre:
- Szöveged első bekezdésére
- A címsoraidra
- Minden új bekezdésed első mondatára
Az első bekezdés
Első bekezdésedben tisztán meg kell fogalmaznod, hogy miről szól bejegyzésed. A nyomtatott szövegek szerzői gyakran valamilyen csalogató írással kezdenek, de erre nincs idő, ha a szöveg az internetre készül. Itt csak néhány másodperced van arra, hogy megragadd az olvasó figyelmét. Biztosítsd, hogy az első bekezdés átadja a bejegyzés fő üzenetét. Így olvasód egyszerűen kiderítheti, hogy miről szól a bejegyzésed, és a Google-lal is közlöd, hogy miről szól a bejegyzésed. Ezt fordított piramis stílusnak is nevezik. Ne felejtsd el használni elsődleges kulcsszavadat az első bekezdésben!
Az elsődleges kulcsszó az első bekezdésben
Egyszerű pszichológiai okból is érdemes elhelyezni az elsődleges kulcsszót az első bekezdésben. Az emberek felismerik a szót, amit kerestek és azt hiszik majd, hogy a megfelelő helyen járnak!
Címsorok
A címsoroknak vonzóaknak kell lenniük és tisztán kell közölniük az alattuk lévő bekezdés tartalmát. A címsorok lehetővé teszik az olvasók számára, hogy gyorsan végigfussák a szövegedet és eldöntsék, hogy el szeretnék-e olvasni a cikkedet (vagy legalább is mely részeit). Azt tanácsoljuk, hogy helyezz egy címsort minden hosszabb bekezdés fölé (vagy témájukban kapcsolódó bekezdések csoportjai fölé).
A Yoast SEO pluginban ellenőrizzük, hogy használod-e az elsődleges kulcsszót címsoraidban. A keresőmotoroknak segít, ha egy címsor leírja, hogy miről szól a következő szövegrész. Akár rangsorolási szempontok, akár nem (a SEO szakemberek gyakran vitáznak erről), a címsorok szöveg szerkezetének különösen fontos részei. A Google ez által valószínűleg arra használja őket, hogy értelmezze, miről is szól a szöveg.
Az alapmondatok
Ügyelj rá, hogy egy bekezdés első mondata a bekezdés legfontosabb, alapmondata legyen. Ez fontos, hiszen az emberek általában a bekezdések első mondatát olvassák el, amikor átfutják a szöveget. A bekezdés többi mondata ezt a mondatot fejtik ki bővebben. Esélyes, hogy a Google extra figyelmet fordít ezekre a mondatokra, hogy értelmezni tudja a szöveg tartalmát. Remek helyet kínálnak a kulcsszavad számára is, ha el tudod helyezni bennük. Ha egy jó szerkezetű cikket írsz, és a témánál maradsz, kulcsszavad sok alapmondatban természetesen megjelenik majd.
Összegezve
A szövegszerkezet fontos, hogy olvasókat vonzz blogodra, és persze SEO okokból is. Jó szerkezetű, jól megírt szövegeket alkotni azonban nem egyszerű. A Yoastnál szentül hiszünk a minőségi tartalmak fontosságában. Ezért része az olvashatósági elemzés a Yoas SEO-nak, és ezért kínálunk egy előfizetéses tartalom SEO tréninget is, amihez egy SEO szövegírási tanfolyam is tartozik. Ebben a SEO tréningben megtanítunk, hogy hogyan írj remek tartalmakat közönséged és a keresőmotorok számára, és hogy hogyan biztosíts jó szerkezetet szövegeidnek!
Írta: Mocsonoky Csaba | A cikk forrása eredetileg angol nyelven jelent meg a Yoast.com-on: https://yoast.com/text-structure-important-seo/