A becslések szerint a Google évente 500-600 frissítést végez algoritmusain, ami átlagosan napi két változtatást jelent.
Habár az ilyen frissítések többsége nem érinti a keresőoptimalizálást, némelyek jelentősen átrendezik a Google találatai oldalait, ami sok fejfájást (vagy épp örömöt) okozhat az egymással versenyző webhelyeknek.
Mivel az internetes forgalom 93%-a keresőmotorokból érkezik webhelyedre, online marketing stratégiádban egyszerűen nem hagyhatod figyelmen kívül a SEO-t. Erre egyre több márka döbben rá, és egyre hevesebb verseny is zajlik a keresőtalálati oldalak legelőkelőbb pozícióiért.
Ha szeretnéd bekerülni a legelső találatok közé, illetve meg is tervezed őrizni az elért pozíciókat, akkor fontos lesz tisztában lenned 2023 legfontosabb SEO trendjeivel. Ezekről lesz szó a mai cikkben.
1. „Mások ezeket a kérdéseket is felteszik”
Habár a Google magyar verziójában még mindig nem igazán találkozhatunk vele, az elmúlt évek során a támogatott nyelveken egyre népszerűbbé váltak a „Mások ezeket a kérdéseket is felteszik” kivonatok. Ez nem meglepő, hiszen ezek az egyetlen kattintással megtekinthető válaszok jelentősen javítják a felhasználói élményt, ami mindig is fontos szempont volt a Google számára.
Ha valakinek sikerül bekerülnie a „Mások ezeket a kérdéseket is felteszik” válaszai közé, akkor azzal látványosan kiemelheted magadat a többi találat közül, és felhívhatod webhelyedre a kereső felhasználók figyelmét.
Ezt a funkciót 2015 áprilisában vezette be a Google, és azóta egyre több lekérdezés találatai között jelenik meg (a támogatott nyelveken a keresések 43%-ára). Sőt, a mobilhasználók még ennél is gyakrabban találkozhatnak ezzel a funkcióval, a mi fontos szempont, hiszen 2021-ben az online forgalom 58%-a érkezett mobileszközökről.
A kapcsolódó kérdéseket tartalmazó speciális kivonat ugyan még nem érhető el magyar nyelven, de már most optimalizálhatod rá tartalmaidat, hogy készen álljanak, amint nálunk is bevezeti őket a Google.
Ehhez először is össze kell gyűjtened a kiválasztott kulcsszóiddal kapcsolatos leggyakoribb kérdéseket. Próbáld kerülni azokat a kérdéseket, amelyekre alig keresnek rá az emberek, és ügyelj a keresőszándékra is.
A tartalmak elkészítésekor tégy fel kérdéseket a H2, H3 és H4 címsorokban, majd rögtön válaszold is meg őket néhány sorban.
2. Schema jelölések
A schema adatjelölések segítenek megérteni a keresőmotoroknak, hogy miről is szól egy-egy weboldalad tartalma. Ha pedig szeretnél megjelenni a Google speciális keresőkivonatai között, akkor mindenképpen szükséged lesz ezekre az adatjelölésekre.
Az adatjelölések használata az egyre népszerűbb hangos asszisztensek miatt is fontos, hiszen ezek a szolgáltatások mindig csak egy kiemelt találatot olvasnak fel, amikor megválaszolják a felhasználók hangos kereséseit.
Habár a hangos asszisztensek szintén nem támogatják a magyar nyelvet, minden bizonnyal csak idő kérdése, hogy mikortól lesznek képesek értelmezni és megválaszolni a magyar nyelvű kereséseket is.
3. Google Discover
A Google alkalmazás Discover funkciója igyekszik olyan tartalmakat kínálni a felhasználóknak, ami érdekelheti őket. A Discover már 2017 óta működik, de várhatóan csak 2023-ban válik majd a keresőoptimalizálás jelentős eszközévé. Hogy miért?
A Google Discover gyakran több forgalmat vonz egy webhelyre, mint az organikus keresések. A blogok és más nem kereskedelmi célú webhelyek jobb, ha észben tartják ezt, különben könnyedén lemaradhatnak a versenytársaik mögött.
Ha szeretnél bekerülni a Google Discover tartalmai közé, akkor négy fontos szempontra kell odafigyelned:
• Sebesség: Fontos, hogy webhelyed minél gyorsabban működjön, különösen, ha kevésbé ismert webhelyről van szó.
• Relevancia: A Google a felhasználók böngészési előzményei, tartózkodási helye és érdeklődési körei alapján válogatja össze a Discoverben megjelenő tartalmakat. Ha egy webhely határozottan foglalkozik egy bizonyos témakörrel, akkor nagyobb eséllyel jelenhet majd meg a kapcsolódó érdeklődésű felhasználók hírfolyamjában.
• Kattinthatóság: A klikkcsali címek vonzóbbá tehetik a tartalmakat a felhasználók számára, ezért meglehet, hogy többen kattintanak majd rájuk.
• Schema jelölések: Ha ez weboldal nem használ schema jelöléseket, akkor nem jelenhet meg a Google Discover felületén.
4. Alapvető webes vitals-mutatók
Az alapvető webes vitals-mutatókról 2022-ben lehetett a legtöbbet hallani az után, hogy a Google rangsorolási algoritmusa 2021-ben elkezdte használni őket. Ezek a mutatók egyre fontosabb rangsorolási szempontokká váltak, és ez a trend 2023-ban is folytatódni fog.
Az alapvető webes vitals-mutatók három értékből állnak:
• Legnagyobb vizuális tartalomválasz (LCP): Milyen hamar jelenik meg a legnagyobb vizuális tartalomelem az oldal betöltése közben.
• Első interakciótól számított válaszkésés (FID): Milyen gyorsan reagál az oldal a felhasználó első interakciójára.
• Elrendezés összmozgása (CLS): Mennyit mozognak az oldal különböző elemei, mielőtt teljesen betöltődne az oldal.
A Google többek között ezekkel a mutatókkal igyekszik megállapítani, hogy egy weboldal milyen felhasználói élményt nyújt a látogatóinak. Habár a keresőóriás korábban azt állította, hogy ezen mutatók csak korlátozott mértékben befolyásolják majd a rangsorolást, sosem árt odafigyelned rájuk optimalizálásod során (főleg, hogy a jövőben egyre fontosabbakká válhatnak).
A gyorsított mobiloldalak (AMP) bevezetésével a Google szintén a felhasználói élményeket szerette volna javítani a mobilról böngészők számára. Egyes SEO szakembereket aggasztott, hogy milyen hatása lesz ezekre az AMP oldalakra az alapvető webes vitals-mutatóknak, de a Google megerősítette, hogy az AMP-ot használó oldalak valószínűleg már most megfelelnek a vitals-mutatók elvárásainak.
5. Google E.A.T.
Az E.A.T. (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) a szakértelem, tekintély és megbízhatóság szavak rövidítése. Ez a koncepció először 2015-ben jelent meg a Google minőségellenőröknek kiadott kézikönyvében, és a dokumentum minden egyes revízióval egyre több figyelmet fordít rá.
Az E.A.T. minden bizonnyal 2023-ban is fontosabb lesz, mint valaha, szóval érdemes lesz alaposan megismerkedned vele.
Az E.A.T. három, javarészt a tartalmak szerzőivel kapcsolatos tényezőből áll. Ha egy tartalmat valamilyen szakértő, vagy igazán hasznos hétköznapi tapasztalattal rendelkező szerző készítette, akkor jobb minőségűnek számít majd a Google szemében.
Ebben segíthet például, ha bemutatod szerzőidet egy „Rólunk” jellegű oldalon webhelyeden, és/vagy egy rövid bemutatkozást mellékelsz minden egyes cikkükhöz. Szintén hitelesebbé teszi a szerzőket, ha más, megbízható internetes források is megemlítik őket valamilyen szakmai kontextusban, ezzel is bizonyítva a szaktudásukat.
A tekintélyt növeli továbbá, ha sok hiteles hivatkozás mutat a tartalomra vagy annak szerzőjére. Ha a szerző vendégcikkeket ír más, kapcsolódó témájú webhelyekre, akkor ezzel nem csak szakértelmét bizonyítja, hanem értékes linkeket is szerezhet ezekről a domainekről.
Szintén segíthet, ha rendszeresen frissíted adataidat és hivatkozol te magad is megbízható forrásokra (adatok, tanulmányok stb.)