2020 egy meglehetősen zavaros év volt mindenki számára, és a marketingeseknek is nehezükre esett nyomon követni a legjelentősebb technológiai változásokat és viselkedési trendeket, hogy megfelelően igazíthassák SEO stratégiájukat az aktuális helyzethez.
Ha te is hasonló cipőben jársz, akkor a következőkben összefoglaljuk mindazt, amit a 2020-as év eseményeiről tudnod kell, hogy felkészülhess 2021-es SEO stratégiádra! Ha pedig úgy érzed, hogy egyedül nem bírkózol meg ennyi elvárással, keress minket bizalommal IDE kattintva, és kezdjük meg a közös munkát!
SEO az elmúlt években
Az elmúlt évek keresőmotor-fejlesztéseinek köszönhetően egyre kevesebb figyelmet kapott a webhelyek felépítése, miközben sokkal több hangsúly helyeződött a tartalmakra. A 2011-ben bemutatott Panda algoritmus jelentős változásokat eredményezett a SEO világában, ugyanis a Google egyre nagyobb hangsúlyt kezdett a tartalmak relevanciájára és minőségére a hivatkozások és egyéb szempontok kárára.
A változtatás az úgynevezett „black hat” csalók manipulatív technikáit is igyekezett semlegesíteni (pl. a vásárolt hivatkozásokat). Az ilyen szabálytalanul „optimalizált” tartalmak kiiktatásával a Google sokkal relevánsabb és jobb minőségű találatokat szedhetett össze a felhasználóknak.
Jelentős változás történt a tartalmak megtekintésében is, hiszen az elmúlt évtized során rengeteg felhasználó kezdte el okostelefonjáról (is) böngészni az internetet. Az ilyen hordozható készülékek elterjedésével a tartalmaknak igazodniuk kellett az új képernyőméretekhez, böngészési módokhoz (egér helyett érintéses navigáció), és az okostelefonok eleinte lényegesen gyengébb teljesítményéhez. Ezek az eszközök számos tartalomtípust támogattak, a rövid és hosszú szöveges tartalmaktól keresztül az audiovizuálisakig.
Fontos trenddé vált a hangalapú keresés is, amely az elmúlt néhány év során rengeteget fejlődött, és ma már rengetegen szólnak természetes stílusban okoskészülékeikhez ahelyett, hogy begépelnék kereséseiket.
Mi a teendő optimalizálás terén?
A fentiek alapján bizonyára egyértelművé vált, hogy a 2021-es SEO egészen máshogy néz majd ki, mint a 10 évvel ezelőtti keresőoptimalizálási stratégiák. Lássuk tehát, hogy mikre kell koncentrálnod az elkövetkezendő esztendőben.
Finomítsd kulcsszavaidat
2021-ben a marketingeseknek olyan kulcsszavakat és kifejezéseket kell használniuk, amelyek passzolnak célközönségük keresőszándékához. A kereső felhasználók szándékai rengeteget változtak az évek során (és ezért nem csak a 2020-at meghatározó COVID-19 járvány a felelős). Az ügyfelek már jó pár évvel ezelőtt is a közvetlen közelükben szerettek termékeket és szolgáltatásokat vásárolni, a 2010-es évek során azonban drasztikusan megnőtt a „közelemben” jellegű keresések száma, ami főleg az okostelefonok elterjedésének köszönhető.
Foglalkozz a kulcsszó-csoportokkal
Kulcsszó-csoportok alatt itt egy adott kulcsszó különböző változataira kell gondolni. Ez segít majd tartalmaidat különféle oldalakhoz párosítani.
Tegyük fel például, hogy céged borok termelésével és forgalmazásával is foglalkozik, illetve tanácsadást is nyújt a borokkal (fogyasztás, párosítás stb.) kapcsolatban. Érdemes ránézned webhelyed Google Search Console-jára, hogy ellenőrizhesd, milyen kulcsszavakon keresztül találnak rá tartalmaidra a felhasználók a Google Keresőben. Itt minden bizonnyal olyan kulcsszavak jelennek majd meg, mint a „bortermelés”, „borkóstolás”, „borok fogyasztása” és így tovább. E kulcsszó-csoport központi kulcsszava a bor. Érdemes tehát minden ilyen kifejezéshez egy-egy külön oldalt létrehoznod webhelyeden.
A kulcsszó-csoportok létrehozásával új ötleteket is meríthetsz hirdetéskampányaidhoz. Annak ellenére, hogy 2020-ban számos cég csökkentette hirdetési költségkeretét, a digitális reklámok 2021-ben a stratégia hasznos részét képezik majd, még ha lényegesen kevesebb pénzből is, mint a járvány előtti években.
Ez az átmeneti lassulás azonban remek lehetőséget kínál a marketingeseknek, hogy újraellenőrizzék kulcsszó-csoportjaikat, megismerkedjenek az aktuális trendekkel, frissítsék buyer personáikat, és alkalmazkodni tudjanak a kulcsszó-keresési arányok változásaihoz.
Érdemes lesz gyakrabban ellenőrizni a SEO teljesítményt, beleértve az analitikai eredmények böngészését is, amelyek új lehetőségekre világíthatnak rá az organikus tartalmak és a fizetett hirdetések optimalizálásához. A Google Seach Console vagy Bing Webmaster Tools felületén például az átlagos pozíciók alapján kiderítheted, hogy mely témák szerezhetnének további forgalmat céged számára további organikus tartalmakon vagy hirdetéseken keresztül.
Ügyelj webhelyed sebességére
Ahogy a webhelyek az elmúlt évek során új funkciókkal bővültek és összetettebbekké váltak, egyre több tényező befolyásolja a sebességüket is. SEO szakemberként részben a te feladatod is biztosítani (részben pedig a fejlesztőké), hogy a rád bízott webhelyek villámgyorsan működjenek, méghozzá minden böngészésre alkalmas eszközön.
Webhelyed sebessége kulcsfontosságú szerepet játszik a látogatóidnak nyújtott felhasználói élményben. A felhasználói élmény 2021-ben minden eddiginél fontosabb SEO szemponttá válik, májustól ugyanis a Google az úgynevezett alapvető webes vitals-mutatókat is méri majd a rangsoroláshoz.
Ezek a mutatók általánosságban azzal foglalkoznak majd, hogy webhelyed oldalai milyen gyorsan töltődnek be a felhasználóknak, és hogy eközben mennyire maradnak stabilak a rajtuk található elemek. Ezeket a mutatókat már most ellenőrizheted a Google Search Console felületén, vagy a Google PageSpeed Insights eszközével.
Webhelyed sebességének elemzése segít az úgynevezett „lusta betöltés” kivitelezésében. A lusta betöltés egy olyan technika, amely lehetővé teszi, hogy egy weboldal képei és kiegészítő kódjai aszinkronban töltődjenek be a böngészőben. Ilyenkor a nagyobb elemek hatékonyabban és összességében gyorsabban megjelenhetnek az oldalon, javítva ezzel a felhasználói élményt, és, ebből kifolyólag, a rangsorolást is.
Kövesd nyomon törekvéseidet
Mindenképpen érdemes nyomon követni SEO törekvéseidet, hogy tudd, milyen változtatásokat végeztél korábban, és hogy ezek hogyan hatottak organikus forgalmadra és konverzióidra. Ezeket a változtatásokat a Google Analytics felületén is érdemes megjelölni, hogy később könnyebb legyen visszatekinteni, melyiknek volt pozitív és negatív hatása.