Mi köze van egymáshoz a SEO-nak és a közösségi médiának?
Azt senki sem vitatja, hogy a SEO és a közösségi média két élesen különböző dolog. A keresőoptimalizálás célja, hogy egy cég vagy márka magasabb pozíciókat és ezzel fokozott láthatóságot érjen el a Google és más keresőmotorok találatai között.
A közösségi média marketing ezzel szemben a képes, videós vagy szöveges bejegyzések megosztásáról szól a különböző közösségi platformokon (Facebook, Instagram stb.), célja pedig egy aktív követőtábor összegyűjtése.
Tehát hol találkoznak egymással? A keresőoptimalizálási munkák nagy része a webhelyen kívül történik -ezt nevezik off-site (vagy off-page) SEO-nak. Az off-site javarészt az értékes visszahivatkozások megszerzéséről szól, amelyek hitelesebbé teszik webhelyedet a Google szemében.
A CognitiveSEO-nál 23 millió közösségi megosztást vizsgáltak meg, hogy kiderítsék, van-e valami összefüggés a közösségi jelenlét és a SEO rangsorolások között. Az eredmények szerint a legtöbb közösségi platformon kiépített erősebb jelenlét magasabb rangsorolással is társult.
Habár ez nem feltétlenül egy ok-okozati kapcsolat a SEO és a közösségi média között, a közösségi bejegyzések lehetővé teszik, hogy temérdek webhelyedre mutató linket helyezz el ezeken a felületeken. Ez persze jóval több webhelyforgalmat eredményez, és a további megosztásokkal márkád is megbízhatóbbá válik az emberek szemében. Ezek a tényezők pedig hozzájárulhatnak a magasabb keresőpozíciókhoz.
E mellett nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az online marketingben azok a stratégiák a leghatékonyabbak, amelyek több csatornát is lefednek. Egy jó közösségi és SEO stratégia együttes közösen erősítik az átfogó online jelenlétet.
A közösségi média és a SEO kapcsolatának fontosabb tényezői
1. A közösségi megosztások és a visszahivatkozások
A Google algoritmusa a webhelyekre mutató visszahivatkozásokat is figyelembe veszi a rangsoroláshoz, azonban nem minden link hordoz azonos rangsoroló értéket. Egy kevésbé megbízható, kérdéses minőségű webhelytől kapott linkek messze nem érnek annyit, mint egy elismert, sokak által kedvelt, köztudottan megbízható domain visszahivakozásai.
Habár a Google-ról az az általános vélemény alakult ki, hogy nem veszi figyelembe közvetlenül a Facebookra és más platformokra elhelyezett linkeket, ezek a közösségi visszahivatkozások más értelemben értékesek márkád számára. Minél többen fedezik fel ugyanis webhelyedet, annál nagyobb az esélye, hogy ők maguk is linkelnek majd tartalmaidra saját webhelyükről, ami viszont már közvetlenül befolyásolja majd rangsorolásodat.
2. A tekintély megerősítése a közösségi médián
A Google magasabbra rangsorolja tartalmaidat, ha úgy véli, hogy kellő tekintélyt értél el az online világban. A keresőóriás továbbá azt is figyelembe veszi, hogy közösségi tartalmaid hány felhasználót érnek el és milyen mértékű aktivitást váltanak ki belőlük. Minél többen foglalkoznak tehát bejegyzéseiddel a népszerűbb közösségi platformokon, annál jobb SEO teljesítményre is számíthatsz.
3. Google Cégprofil
A Google számára persze az is fontos, hogy mennyire használod ki a Cégprofil platformját. Egy teljesen kitöltött, naprakész, jól optimalizált Cégprofil adatlap létrehozásával sokkal jobb rangsorolásokat érhetsz el, főleg a helyi keresések esetében.
Adatlapodon rövid bejegyzéseket is megoszthatsz, amelyekben értesítheted az érdeklődőket a legfontosabb cégeddel kapcsolatos hírekről (akciók, bejelentések, nyitvatartás változásai stb.)
A SEO alapjai
A keresőoptimalizálás talán legfontosabb része a tartalommarketing. A tartalommarketing értékes, hasznos, érdekes tartalmak (képek, videók, blogbejegyzések stb.) létrehozásáról és terjesztéséről szól, általában egy konkrét érdeklődésű célközönség számára. Sok tehát az átfedés a közösségi média marketinggel, ahol lényegében ugyan ezt csinálod, csak éppen egy-egy platform keretei között.
Tartalmak nélkül nincs mit keresőoptimalizálni, SEO nélkül pedig a legjobb minőségű tartalmak sem érnek szinte semmit.
A minőségi tartalmak:
- ügyfélközpontúak
- értéket, útmutatást kínálnak
- nem promóciós célúak
- mentesek a felesleges szakkifejezésektől (pontosabban a célközönség „nyelvén” készülnek el)
- könnyedén megoszthatók
A magas SEO rangsoroláshoz ilyen tartalmakra lesz szükség. Minden ilyen tartalom elkészítésével és publikálásával növeled az esélyeit annak, hogy saját márkád jelenjen meg a kapcsolódó keresések találatai között – méghozzá előkelő pozíciókban.
A közösségi média és a SEO találkozása a gyakorlatban
1. Közösségi megosztási gombok
Mindenképpen helyezz el közösségi megosztási gombokat blogbejegyzéseidben. Így, ha az olvasóknak tetszik, amit látnak, akkor néhány kattintással könnyedén megoszthatják tartalmaidat kedvenc platformjaikon is.
Ne feledd, hogy ezek a megosztások még több felhasználóhoz juttatják el tartalmaidat, ami több forgalmat és lehetséges visszahivatkozást jelent majd.
2. Kulcsszavak a közösségi médián
A kulcsszavakat nem csak webhelyeden, hanem közösségi bejegyzéseidben is megéri használni. Egyes platformok bejegyzéseit a Google is indexeli, arról nem is beszélve, hogy a platformok beépített keresőjére is optimalizálhatsz velük. Persze a kulcsszóhalmozást ilyenkor is kerülni kell.
3. Használj linkeket közösségi bejegyzéseidben
Egyes platformok saját blogok kialakítására is alkalmasak, azonban ne feledd, hogy közösségi bejegyzéseid célja gyakran az, hogy látogatókat szerezzenek webhelyed számára. Ne felejts el tehát linkeket mellékelni saját tartalmaidra ezekben a posztokban, ha lehetséges.
4. Optimalizáld közösségi profiljaidat
Válaszd ki legfontosabb kulcsszóidat és helyezd el őket közösségi profiljaid bemutatkozás/bio/stb. mezőiben. Akárcsak bejegyzéseidet, profiljaidat is könnyebben kereshetővé teheted ezzel, és még a keresőmotorokban is megjelenhetsz a releváns kifejezésekre.