AMP - Hogyan használd SEO-ra a Google Search Console-t? 3/3. rész

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Hogyan használd SEO-ra a Google Search Console-t? 3/3. rész
2019/10/25
Czifra Zsófia, online marketing tanácsadó

Háromrészes útmutatónk utolsó részében haladó, gyakorlati tippeket kínálunk ahhoz, hogy hogyan használd a Search Console-t a SEO javítására. Az útmutató első részét ITT, másodikat ITT találod. Iratkozz fel hírlevelünkre ITT, hasonlóan részletes tartalmakért!

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Google Search Console SEO-ra: Haladó tippek

Most, hogy átvetted a Google Search Console alapvető funkcióit és használatát sorozatunk első két részében, ideje mélyebben is belevetned magad az eszköz használatába keresőoptimalizálás céljából. Lássuk is, hogy mire jó a GSC:

 

1. Belső hivatkozási lehetőségekre lelhetsz vele a SEO fellendítéséhez

Habár nem annyira értékesek, mint a visszahivatkozások, a belső linkek is sokat segíthetnek abban, hogy megerősítsd néhány oldal rangsorolását webhelyeden. Ehhez nem kell mást tenned, mint tekintélyesebb, értékesebb oldalaidról más oldalaidra hivatkoznod webhelyeden belül, hogy felhívd ezekre a Google figyelmét. Ezzel a taktikával konkrét pozíciókat emelhetsz egy-egy tartalmadon a Google találatai között.

 

Szóval hogyan segíthet ebben a Google Search Console? Ahogy azt a harmadik tippben láthattad, megnézheted, hogy oldalaid milyen pozíciókban rangsorolnak különböző kulcsszavakra a találatok között. Keresd ki azokat, amelyek a 4-9. pozíciókban helyezkednek el (használd a táblázat szűrőjét) – ezek azok, amiket esélyed van némi belső linkeléssel az első pozíciók közé emelni.

 

2. Állapítsd meg, hogy mely oldalak élik fel feltérképezési keretedet

A Google robotjai folyamatosan járnak-kelnek az interneten, hogy új tartalmakat térképezzenek fel, illetve frissítsék meglévő adatbázisukat. Azonban elképzelhetetlenül sok időt és erőforrást venne igénybe, ha a Google mindig minden domain összes oldalát átvizsgálná, ezért van egy bizonyos „feltérképezési kerete”, ami korlátozza, hogy hány oldalt vizsgálhat meg a robotja, valahányszor a webhelyedre érkezik.

 

Ez egyértelműen problémákat okozhat, hiszen amikor új tartalmat töltesz fel, vagy frissítesz egy meglévő oldalt, akkor elképzelhető, hogy a Google nem „pillant rá”, amikor webhelyeden jár, és így az nem kerül be az indexbe (vagy legalább is nem a legfrissebb formájában), és nem jelenik majd meg a Google találatai között.

 

A kisebb webhelyek esetében emiatt nem igazán kell aggódni, azonban ha webhelyed több ezernyi oldalból áll, akkor ott már bajos helyzetek alakulhatnak ki. Még a Google is megjegyezte, hogy ha sok alacsony értékű URL szerepel egy webhelyen, akkor az rossz hatással lehet az adott webhely feltérképezésére és indexelésére.

 

Itt lép színre a Google Search Console, ugyanis az eszköz segítéségével felkutathatod webhelyed olyan oldalait, amiket már senki sem látogat egy ideje, és így csak feleslegesen pazarlódik rájuk a Google feltérképezési indexe.

 

Ehhez a fenti, alapvető tippekben szerzett tudást használva keresd meg azokat az oldalakat, amik a legkevesebb (vagy semennyi) kattintást és megjelenítést érik el, és döntsd el, hogy törölni, vagy átirányítani (301) érdemes-e inkább őket.

 

3. Azonosítsd legjobb cél-kulcsszavaidat

Ha webhelyed már pár hónapja, vagy több éve működik, akkor jó eséllyel nagy mennyiségű tartalom szerepel rajta. Időnként megéri áttekinteni ezeket, hogy megnézd, tudod-e javítani rangsorolásodat bizonyos kulcsszavakra. Hacsak nem egy profi online marketing tanácsadói irodával töltetted fel webhelyedet, jó eséllyel lesznek olyan tartalmaid, amelyek nincsenek megfelelően optimalizálva a szükséges kulcsszavakra.

 

Ha szeretnéd megtalálni az ideális kulcsszavakat bármely korábban publikált tartalmadra, hogy aztán újraoptimalizálhasd azt arra a kulcsszóra, akkor nézd meg a Google Search Console felületén, hogy mely lekérdezésekre rangsorolnak oldalaid, és kapcsold be a többi mutató megjelenítését is (összes kattintás, összes megjelenítés, átlagos CTR).

 

Rendezd sorba a lekérdezéseket a megjelenítések szerint, és keresd meg azokat közülük, amelyeknek a legtöbb megjelenítése van, és valahol a 3-7 pozíciók között helyezkednek el. Ezeket a lekérdezéseket add hozzá aztán az adott oldalak H1 címsorához, és egyéb SEO-kritikus mezőihez.

 

4. Nézd meg, hogy hogyan javíthatod átkattintási arányaidat

Az átkattintási arány (CTR) egy fontos rangsorolási szempont. A logika egyszerű: ha a Google azt veszi észre, hogy sokan kattintanak rá egy találatodra, akkor ezt úgy értelmezi majd, hogy az a találat releváns az adott lekérdezésre, így magasabb pozícióba emeli majd. Ellenkező esetben persze ennek az ellentétje történik: a kevesebb átkattintást kisebb relevanciaként értelmezi a Google, és lejjebb rangsorolja azt a bizonyos találatot.

 

Fontos tehát, hogy átkattintási arányod minél magasabb legyen, tehát meg kell győznöd az embereket, hogy minél többen kattintsanak rá találataidra.

 

A Google Search Console felületén megnézheted, hogy mely oldalaid jelennek meg gyakran a találatok között, illetve azt is, hogy mekkora az átkattintási arányuk. Ha egy oldal gyakran megjelenik találatként, de viszonylag alacsony az átkattintási aránya, akkor fennáll a veszélye, hogy a Google idővel „lefokozza” majd a találatok között.

 

Ezeknek az oldalaknak a kereső-megjelenésén kell változtatnod úgy, hogy több kattintásra ösztönözzék a felhasználókat. Ezt első sorban a meta cím átfogalmazásával teheted meg. Érdemes elgondolkodni a meta leírás fogalmazásán is, habár a Google gyakran ezt meg sem jeleníti, mert inkább egy releváns részletet választ az oldal szövegéből, ami kapcsolódik a kereséshez.

 

Érdemes továbbá megnézni, hogy milyen más oldalak rangsorolnak hasonlóan a tiédhez, és hogy hogyan néznek ki a legjobban rangsoroló találatok. Ekkor olyan fontos kérdéseken kell elgondolkodnod, mint hogy passzol-e egyáltalán tartalmad a kereső szándékához, vagy hogy más tartalmak egyszerűen jobbak-e a tiédnél. Nem árt azon is elmerengeni, hogy hogyan adhatnál választ minél hatékonyabban a felhasználók leggyakoribb kérdéseire az adott témában.

 

5. Keresd ki azokat az oldalakat, amelyek további optimalizálásra szorulhatnak

Ha keresőoptimalizálásra szeretnéd használni a Google Search Console-t, és viszonylag gyors eredményeket szeretnél, akkor keress olyan kulcsszavakat, amikkel az első találati oldal aljára, vagy a második oldalra rangsorolsz. Azokra a kulcsszavakra érdemes koncentrálni, amikre sok megjelenítést, de alacsonyabb rangsorolást érsz el. Ezeknek sok esélyük van komoly forgalmat terelni webhelyedre.

 

Egy másik lehetőség a legjobban teljesítő oldalakat megkeresni a Google Search Console segítségével, majd tovább optimalizálni őket, hogy még több forgalmat szerezhess velük. Nézd meg, hogy milyen kifejezésekre rangsorolnak a 2-10 közötti pozíciókban elhelyezkedő oldalak, és fókuszálj ezekre. Ha a kifejezések relevánsak, akkor próbáld természetesen beépíteni őket az adott oldal tartalmába.

 

Ezzel a régi, de jó minőségű blogbejegyzéseket is életben tarthatod, hogy további forgalmat szerezhess velük.

 

6. Keress kulcsszavakat fizetett kampányaidhoz

A Google Search Console-ban rengeteg kulcsszó- és szövegötletre, illetve ideális landing oldalakra lelhetsz fizetett kampányaidhoz.

 

Állítsd be Teljesítmény jelentést úgy, hogy minden lekérdezésnél mutassa a megjelenítések számát az elmúlt három hónapból (ez az alapértelmezett dátumtartomány, de a grafikon felett ellenőrizheted és átállíthatod, ha mást mutat). Ez után rendezd a táblázatot megjelenítések szerint, hogy több kulcsszóötletet találj kampányaidhoz.

 

Egy másik lehetőség az átlagos CTR és átlagos pozíció mutatókat is bekapcsolni, majd elhelyezkedés szerint rendezni a táblázatot, hogy megnézhesd, mely lekérdezésekre rangsorolsz a legjobban. Ezt a landing oldal és kulcsszó kombinációt használva jobb eséllyel növelheted majd hirdetéscsoportjaid minőségi mutatóját a Google Ads rendszerében.

 

7. Meríts ihletet új tartalmakhoz

A Google Search Console lehetőséget kínál arra is, hogy adataidat letöltsd és tovább elemezd egy erre alkalmas szoftver (pl. Excel) segítségével. Ehhez nem kell mást tenned, mint a Teljesítmény jelentésben legörgetni a táblázatig, és rákattintani az Adatok exportálása gombra, amit egy lefelé mutató nyíl és egy vonal jelöl – a CSV fájl megnyitható az Excelben, de rögtön a Google Táblázatokhoz is hozzáadhatod az adatokat.

 

Exportálj így egy listát ezer olyan lekérdezésből, amikre megjelensz a találatok között. Ha ez megvan, kategorizáld őket téma, vagy kategória szerint, hogy egy részletesebb, rendezettebb képet kapj mindarról, amire webhelyed megjelenik.

 

Ezen adatok alapján láthatod majd, hogy mely területek igényelnek több figyelmet, hogy több megjelenítést és kattintást szerezhess nekik az organikus keresésben, illetve ötleteket meríthetsz témákhoz, amikről érdemes lenne írnod webhelyedre.

 

8. Kövesd figyelemmel a márkás és nem márkás kifejezések keresési arányát

A Google Search Console által kínált kulcsszóadatok nagyon hasznosak lehetnek, ha szeretnéd összehasonlítani webhelyed teljesítményét az előző év azonos időszakával. A Google egy ideje már akár 16 hónapra visszamenőleg is engedi megtekinteni az adatokat (az ennél régebbi adatok törlődnek), ami lehetővé teszi, hogy hosszabb időszakokat hasonlíts össze egymással.

 

Ehhez a Teljesítmény jelentés grafikonja felett válaszd a Dátum címkét, majd azon belül az Összehasonlítás fület.

 

9. Javítsd (csökkentsd) visszafordulási arányodat a kizáró kulcsszavakkal

A Google Search Console adatai segítenek meghatározni úgynevezett kizáró kulcsszavakat is. A kizáró (vagy „negatív”) kulcsszavak olyan lekérdezések, amelyekre tartalmaidnak nem lenne szabad megjelenniük, mert nem passzolnak az adott felhasználói szándékhoz.

 

Például ha van egy webáruházad, akkor jó eséllyel nem lenne érdemes megjelenned az olyan lekérdezésekre, amikben az „ingyenes” kulcsszó szerepel, hiszen ebből egyértelműen leszűrhető, hogy az adott felhasználónak nincs vásárlási szándéka.

 

Ha szeretnéd csökkenteni az ilyen helyzetekből adódó visszafordulásokat (amikor a felhasználó átlép webhelyedre, de elhagyja azt minden további művelet nélkül), akkor érdemes úgy frissíteni tartalmaidat, hogy lefedjék azokat a kulcsszavakat is, amikre jól rangsorolnak ugyan, de nem relevánsak hozzájuk.

 

Egy másik opció teljesen új tartalmat készíteni, amely azzal a bizonyos kulcsszóval foglalkozik, és linkelni erre egy meglévő tartalomból, ami jól rangsorol erre a kulcsszóra, de nem releváns rá.

 

10. Kínálj plusz információkat webhelyedről a Google-nak strukturált adatok nélkül

A strukturált adatok segítségével további információkat szolgáltathatsz a Google-nak webhelyed tartalmairól, aminek következtében találataid gazdagabbak és csalogatóbbak lehetnek a felhasználók számára.

 

A strukturált adatok implementálása tehát erősen javasolt, de ha inkább nem foglalkoznál ilyen technikai dolgokkal, vagy szimplán csak nincs hozzáférésed a webhely forráskódjához, más módszert kell alkalmaznod ezen információk kiemelésére.

 

Ezt a Google Search Console Data Highlighter eszközével teheted meg. Érdemes megjegyezni, hogy ez az eszköz jelenleg még nem került át az új Search Consoel felületére, és semmi sem garantálja, hogy a Google idővel frissíti-e majd az új felületet vele, vagy sem. Addig is a megadott linken, a régi felületen használhatod.

 

A Data Highligher segítségével a tartalom különböző részeit címkékkel láthatod el anélkül, hogy strukturált kódot kellene elhelyezned a webhelyen. Az egész nagyon egyszerű, ráadásul az eszköz magyar nyelvű is. Csak jelölj ki egy adatrészt az adott oldalon (ehhez persze meg kell adni egy URL-t), és máris megadhatod róla az extra információkat a Google-nak. Ez lehet egy szövegrészlet, egy kép, vagy akár egy link is.

 

Iratkozz fel push értesítéseinkre ITT, hogy ne maradj le hasonló útmutatóinkról!

B2B online marketing egészségügyi marketing étterem marketing Google growth-hacking Hatékony honlapüzemeltetés Honlapkészítés hotel marketing linkmarketing Marketing stratégia Online marketing SEO, keresőoptimalizálás

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mond el mennyire!

Szavazatok száma: 8

Átlagos értékelés: 4.4




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.