De mi teszi ilyen tartóssá őket? Miért ragaszkodnak olyan sokan (a munkatársak, vezetőség, az ügyfelek stb.) hozzájuk? Senki sem szólt nekik, hogy ezek már lég lejárt lemezek?
Az alábbiakban nem feltétlenül konkrét SEO mítoszokról olvashatsz, hanem arról, miért hiszik el őket még mindig rengetegen a mai napig. Ezen tudás birtokában sokkal könnyebben meggyőzheted majd az érintetteket arról, hogy miért nem érdemes ragaszkodni ezekhez a koncepciókhoz.
Rendszeres ismétlődés
Bármi hihetőbbnek tűnik, ha elég gyakran hangzik el. Az online marketingben futótűzként terjednek a téves információk. Megjelenhetnek egy konferenciás előadáson, blogbejegyzéseken, elhangozhatnak videókban, tömegével osztogathatják őket a közösségi médián és így tovább – bárhol. Az ember kettőt fordul, és máris új SEO mítosz született.
Szóval mi a teendő, ha cégedet is elérik ezek a téves információk?
Nagyon fontos, hogy proaktívan tájékoztasd és oktasd munkatársaidat a SEO valódi helyzetéről. Tartsd nekik előadásokat a SEO mítoszokról, és kérd meg őket, hogy osszák meg azokat, amiket korábban már hallottak. Amikor csak teheted, próbálj minél változatosabb forrásokat prezentálni, amik jó ellenbizonyítékul szolgálhatnak ezekre a mítoszokra.
A cél az, hogy az érintetteknek ne kelljen attól félniük, hogy valaki lenézi őket csak azért, mert nincsenek tisztában a SEO legfontosabb fejleményeivel.
A rendszeres ismétlődés másik irányba is működik: minél többször hangzik el egy-egy SEO mítoszról, hogy valójában tévhit, annál előbb rögzül majd el az emberekről.
A SEO mítoszok gyakran egyszerű válaszokat kínálnak
A SEO-t sok ügyfél „ingyen forgalomnak” tekinti. Sajnos a keresőoptimalizálást gyakran túlságosan leegyszerűsítik, és azt hiszik róla, hogy az ember elvégez néhány beállítást, elhelyez néhány kulcsszót, és utána hasra tett kézzel várja, hogy beinduljon az „ingyen forgalom”.
Sajnos az ilyen „túl jó, hogy igaz legyen” válaszokról általában kiderül, hogy csupán alapvető SEO feladatok. Mindenki optimalizálja a meta mezőit, foglalkozik a kulcsszavakkal, válaszol meg kérdéseket, ügyel a mobilbarát jellegre és próbál jó minőségű tartalmakat készíteni.
Néha ezek az „egyszerű válaszok” olyan taktikák is lehetnek, amik egyenesen árthatnak a SEO-nak. Ez az, amire nagyon oda kell figyelned. Ha egy ügyfél vagy a vezetőség ilyesmiket kér csapatodtól, akkor muszáj közölnöd velük, hogy miért rossz ötlet ezt az utat választani – mert tönkreteheti a márka és a webhely hírnevét, mert költséges javításokra lenne szükség utána, és így tovább.
A téves információk ellen csak egyféleképpen lehet harcba szállni: helyes információkkal.
A webfejlesztők és SEO szakemberek bármikor rátalálhatnak egy 15 évvel ezelőtt íródott SEO tippre, és sokan meg sem próbálnak utánanézni, hogy ez a mai napig érvényes-e (vagy hogy az volt-e valaha egyáltalán). Ilyenkor sokkal egyszerűbbnek tartják bevezetni egy változtatást a webhelyen, aztán várni, hogy jó lesz-e, vagy sem.
Ezeket a régi, általában elavult tippeket új, frissebb tartalmakkal lehet ellensúlyozni, amik bebizonyítják, hogy ma már máshogy működnek a dolgok. A legjobbak azok a cikkek vagy bejegyzések, amikben a Google egyik munkatársa szólal meg és rombol le egy régi SEO mítoszt egyszer és mindenkorra.
Túl sok információ
Temérdek információhoz juthatsz hozzá a SEO témájában. Végtelen cikk, útmutató, közösségi bejegyzés e-könyv, tanfolyam és egyéb tartalom található meg az interneten, és a bőség zavara sajnos nagyon is valós problémát jelent.
Sajnos épp emiatt olyan egyszerű rátalálni a téves SEO információkra is.
Fontos észben tartani, hogy sok SEO mítosznak van némi igazságalapja. A mítosz megdöntésében sokat segíthet megkeresni ezt a forrást, és ez alapján elmagyarázni, hogy miért nem éri meg foglalkozni az adott taktikával.
Más esetekben egy olyan SEO taktika válik mítosszá, amit 10-20 évvel ezelőtt teljesen jól bevált módszernek számított, ma azonban már semmi értelme foglalkozni vele. A kulcsszóhalmozás az egyik legjobb példa erre.
Próbálj utánanézni a hivatalos Google dokumentációnak az adott taktikát illetően, vagy legalább keress egy olyan cikket vagy bejegyzést, ahol a Google egyik munkatársa nyilatkozik az adott SEO mítosszal kapcsolatban. Mindezek alapján összefoglalhatod, hogy miért nem éri meg foglalkozni egy-egy adott SEO módszerrel, például mert már hatástalan, vagy mert konkrétan árthat a webhely hírnevének.
Jól rangsorol a Google-on, tehát igaz
Gyakori tévhit, hogy ha valami a Google első találatai között jelenik meg, akkor az garantáltan hiteles, pontos és igaz információ. Sokan például előszeretettel keresnek rá „XY statisztikára”, majd rögtön elkezdenek az első találatban olvasottakkal érvelni (vagy felhasználni ezeket az adatokat saját tartalmaikban).
Azonban, ha jobban átolvasod a dolgokat, akkor könnyedén láthatóvá válik, hogy valaki valamikor fogott egy kijelentést (pl. egy Google alkalmazottól), majd kiemelte azt a szövegkörnyezetéből, és máshogy értelmezte azt, mint ahogy kellett volna.
A Google okos, de nem mindentudó. Nem mindig a legjobb, legpontosabb, leghitelesebb válaszokat rangsorolja az első pozícióba. Az algoritmusok egyszerűen nem ennyire fejlettek.
Szerencsére sok SEO szakember figyel oda nagyon jól arra, hogy mikor mit mond a Google, és ezen információk alapján tájékoztatják ügyfeleiket, illetve hozzák meg szakmaid döntéseiket a keresőoptimalizálással kapcsolatban.
A kritikus gondolkodás hiánya
A SEO-s ellenőrzőlisták nem oldhatják meg minden problémákat. Fontos feladatod többek között, hogy az interneten található információkat, adatokat és érveléseket összegyűjtsd, értelmezd és ezek alapján hozd meg döntéseidet.
Légy szkeptikus. Nézz utána, hogy ki, mit, mikor, hol, miért és milyen kontextusban mondott.
A legtöbb ügyfél nem fog időt szakítani erre, és nem vizsgálják ilyen kritikus szemmel a keresőoptimalizálás részleteit. Nem látnak be a dolgok mögé (ezért van szükségük ránk), és nincsenek meg azok a tapasztalataik, amik segíthetnek eligazodni nekik a SEO világában.
Sajnos néha muszáj leszel nyersen és közvetlenül fogalmazni, különösen, ha az adott helyzetben muszáj megváltoztatnod valamivel ügyfeled gondolkodásmódját és hozzáállását.
A legtöbb ügyfél szerencsére értékelni fogja, hogy rámutatsz eddigi stratégiájuk hiányosságaira és hibáira, elvégre ez a feladatod.
Hihetőnek tűnik a forrás
Azok, akik már jó ideje a szakmában vannak jól tudják, hogy néha a leghitelesebb, legnagyobb tekintélynek örvendő szakemberek is osztottak már meg félrevezető, kérdéses forrású vagy egyszerűen helytelen információkat.
Sajnos rengeteg téves információ kering a SEO-ról az interneten, és sok „szakember” inkább ír klikkcsalit a népszerűség érdekében, mint hogy pontosabb, hitelesebb információkat osszon meg követőivel. Ezeket a szerzőket gyakran lefizetik a különböző eszközök fejlesztői, tehát meglehet, hogy konkrét nyereségük is származik belőle, tartalmaik mégsem feltétlenül hasznosak célközönségük számára.
Minden médiaorgánummal és kiadóval előfordul, hogy téved információkat közölnek. A legbecsületesebb és legtisztességesebb entitások elismerik és kijavítják ezeket a hibákat. A SEO-ban ez sajnos nem vonatkozik mindenkire. Egyesek egyszerűen figyelmen kívül hagyják a problémát, amikor valaki kijavítja őket, és csökönyösen ragaszkodnak tévesen tartalmaikhoz.
Ha úgy véled, hogy egy ügyfeled valamilyen téves, klikkcsali tartalomban találkozott egy SEO mítosszal, akkor először is derítsd ki, hogy honnan származik az információ, majd keress olyan hiteles forrásokat, amelyek megcáfolják azt.
„Bevált módszernek” tartják
Akármennyire is irritáló, a SEO-ban sok mindenre tényleg az a válasz, hogy „attól függ”. Ha valami jól működik egy étterem SEO stratégiájában, az nem feltétlenül lesz hatékony egy biztosító cég vagy egy webáruház keresőoptimalizálásához.
Még két egymással közvetlenül versenyző webhely sem teljesen egyforma. Egyes taktikák és módszerek többféle webhelyen is beválnak majd, de még ezek között is lesz különbség az eredményeket tekintve.
Tehát ami egy webhelyen „bevált SEO módszer”, annak egy másikon katasztrofális következményei lehetnek.
Az egyik jó megoldás ilyenkor a már kitűzött célok és alkalmazott taktikák irányába terelni a beszélgetést. Emlékeztesd ügyfeleidet, hogy milyen jól működik az aktuális stratégia, illetve, hogy miért nem működhetne az épp tárgyalt SEO mítosz (pl. nem fér bele a költségvetésbe, vagy nem passzol a stratégiához stb.) Végül kérdezd meg tőlük, hogy hogyan szeretnék folytatni a dolgokat, de ekkorra már tudni fogják, hogy miért nem érdemes az adott mítosszal foglalkozni.
A SEO szakemberek persze néha a tükörbe is kell, hogy nézzenek. Mindenki szereti azt hinni, hogy az évek és a rutin kellő tapasztalatot biztosított számukra, és már a megérzéseikre is hagyatkozhatnak. Ez bizonyos esetekben tényleg így van, de a valódi tesztek, kísérletek és kutatások mindig precízebb és jobb eredményeket hoznak majd, amikre stabilabb stratégiákat lehet felépíteni.