Először is szögezzük le, hogy a legtöbb vállalkozás életében a SEO a leghatékonyabb és legköltséghatékonyabb eszköz hosszú távon, ám ez koránt sem jelenti azt, hogy könnyű is volna. Ha úgy érzed, nincs időd, energiád vagy szaktudásod kitanulni és nap mint nap alkalmazni a SEO alapelveit, keress minket bizalommal IDE kattintva, és segítünk!
SEO, keresőoptimalizálás – Mik ezek?
A SEO az angol „search engine optimization” kifejezés rövidítése, amit a magyarban „keresőoptimalizálásnak” szokás lefordítani. A SEO célja lényegében az, hogy webhelyed a lehető legmagasabb pozícióban jelenjen meg a Google, és más hasonló keresőmotorok találatai között, valahányszor egy felhasználó olyasmire keres rá, amit te is próbálsz eladni, népszerűsíteni, stb.
A SEO tehát a láthatóságodat igyekszik javítani a keresőtalálati oldalakon. Minél magasabb pozíciókban jelenik meg webhelyed a találatok között, annál többen figyelnek majd fel és kattintanak is rá. Ez neked több forgalmat, és több lehetséges ügyfelet jelent majd. Ez a SEO értéke.
Azonban ha rákeresel a neten a SEO, vagy a keresőoptimalizálás kifejezésre, temérdek útmutatót, könyvet, online oktatóanyagot és egyéb tartalmakat találsz majd róla, amelyek gyakran ellentmondanak egymásnak. Ennek az az oka, hogy a SEO folyamatosan változik, mert a Google és más keresőmotorok rendszeresen frissítik az algoritmusaikat. Az online marketingesek kénytelenek folyamatosan alkalmazkodni ezekhez a változásokhoz, így fordulhat elő, hogy egy tavaly írt útmutató például ma már teljesen elavult lehet.
A SEO tehát egy végtelen küzdelem versenytársaiddal a legelőkelőbb keresőpozíciókért.
A legfontosabb SEO tényezők
Fentebb szó esett róla, hogy nincs olyan, hogy „az egyetlen legfontosabb SEO tényező” (ezeket egyébként „rangsorolási szempontoknak” is szokás nevezni). Ez tény, azonban van néhány olyan szempont, amikről már rég óta tudjuk, hogy nagyban hozzájárulnak egy webhely rangsorolásához, ezért fontos kiemelt figyelmet fordítani rájuk a keresőoptimalizálás során.
A SEO persze folyamatosan változik, de néhány taktika már-már örökérvényűnek számít. Lássuk őket!
Releváns, hasznos tartalmak
Számtalan rangsorolási szempont (SEO tényező) létezik, de ha van valami, ami mindig is fontos lesz a Google (és a legtöbb egyéb keresőmotor) szemében, az a minőségi, jól optimalizált tartalom. Ha ez megvan, akkor keresőoptimalizálásod stabil lábakon áll majd.
Ha szeretnél bejutni a Google legelőkelőbb találatai közé, akkor olyan releváns, minőségi tartalmakat kell készítened, amikre mások szívesen hivatkoznak.
De mit jelent az, hogy „minőségi” tartalom? Ez megint egy szubjektív kérdés, de a Google szerint az alábbiakat kell szem előtt tartanod:
• A kulcsszavak fontosak, de a kontextus fontosabb: A Google már rég óta nem csak a tartalomban szereplő kulcsszavakat vizsgálgatja, hanem azok szövegkörnyezetét (pl. kapcsolódó kulcsszavakat) is, hogy olyan találatokat kínálhasson a felhasználóknak, amik passzolnak azok keresőszándékához.
• Kulcsszavas címek, meta mezők, alt címkék, URL-ek és H1-ek: Ezek a mezők mind jó, ha tartalmazzák a tartalom elsődleges kulcsszavát, hogy a Google könnyebben azonosíthassa, miről is szól az adott oldal, és a megfelelő keresésekre jeleníthesse meg azt.
• A relevancia fontosabb, mint a terjedelem: A Google szerint az ideális terjedelem attól függ, hogy miről szól és milyen célt szolgál az adott oldal.
Gyakori – és nagyon jó – tanács továbbá, hogy ne az algoritmusoknak próbálj fogalmazni, hanem az olvasóknak. Ne úgy írj, mint egy robot!
Metaadatok
Egy oldal metaadatai az oldal tartalmára utalnak. Metaadatnak számít például a Google találatok kék, kattintható címei (meta cím), illetve az alattuk megjelenő rövid leírás is (meta leírás). A metaadatok megmutatják a felhasználóknak, hogy mire számíthatnak, ha rákattintanak egy találatra.
A metaadatok könnyedén optimalizálhatók, főleg, ha a webhelyedhez használt CMS támogatja ezek szerkesztését:
• Használj releváns kulcsszavakat a címben és a leírásban.
• Fogd rövidre, de ne túl rövidre. A Google levágja a túl hosszú címek és leírások végét.
• Légy lényegre törő, és fogalmazz egyértelműen – ne használj klikkcsali címeket és leírásokat!
Fontos észben tartani, hogy míg a meta cím konkrét rangsorolási szempont a Google szemében (tehát az algoritmus figyelembe veszi), addig a leírás nem az. Ettől függetlenül fontos megfelelően megfogalmazni, hiszen egy jó meta leírás kattintásra ösztönözheti a felhasználókat!
Hivatkozások: mennyiség kontra minőség
A hivatkozások már évtizedek óta fontos részét képezik a SEO-nak, ami a Google érdeme. A Google afféle „szavazatokként” tekint ezekre a linkekre: amikor egy tekintélyes, releváns témájú webhely linkel a tiédre, akkor ez egy értékes szavazatnak számít.
Minél több ilyen értékes szavazatot (linket) szerzel más, tekintélyes webhelyekről, annál nagyobb eséllyel kaphatnak előkelő helyezéseket tartalmaid a találatok között.
Fontos azonban észben tartani, hogy a minőség fontosabb, mint a mennyiség, és többet ér 10 tekintélyes webhelyről 1-1 hivatkozást szerezni, mint egy erős webhelyről 10 db-ot.
A felhasználói élmény minden korábbinál fontosabb
A felhasználói élmény (röviden UX) az elmúlt évek során nagyon fontos rangsorolási szemponttá vált a Google szemében. Persze a UX önmagában is számos tényezőtől függ, úgymint a webhely felépítésétől, sebességétől, biztonságától, használhatóságától, stb.
Azonban ha szeretnél sikeres lenni a keresőoptimalizálásban, muszáj leszel erre is odafigyelni. Íme néhány fontos UX szempont:
• Biztosíts könnyű navigációt: Az intuitív navigáció elengedhetetlen ahhoz, hogy a felhasználók gyorsan és könnyedén rátaláljanak arra, amit webhelyeden keresnek. Ez fontos a pozitív élmény megteremtéséhez, ráadásul azt jelzi számukra, hogy értékeled az idejüket. Ne használj túl mély menürendszereket, és törekedj arra, hogy a legfontosabb oldalak 2 kattintáson belül elérhetők legyenek a főoldalról.
• Gyorsítsd fel webhelyedet: Webhelyed sebessége az egyik legfontosabb UX szempont, nem csak a Google, hanem a felhasználók szemében is. A Google statisztikái szerint a legtöbb látogató legfeljebb 3 másodpercet hajlandó várni egy webhely betöltésére, utána pedig minden egyes másodperccel egyre több forgalmat veszítesz el, ahogy az emberek visszafordulnak a találati oldalra, hogy máshol nézelődjenek tovább.
Mobil-első berendezkedés
A Google már 2018-ban bejelentette, hogy átáll a mobil-első indexelésre. Ez azt jelenti, hogy a keresőóriás ma már a webhelyek mobilos verziója alapján végzi a rangsorolást, nem pedig az asztali verzió szerint (mint azt korábban tette).
Ha 2021-ben webhelyed nem áll készen a mobilos felhasználókra, akkor temérdek forgalomról maradsz le, aki pedig valahogy mégis rátalál egy mobileszközről keresgélve, garantáltan nem marad majd sokáig.