AMP - SEO alapok: ha csak most kezdenéd...

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Mi az a SEO? A keresőoptimalizálásról dióhéjban
2021/07/21
Csonka Nikoletta - marketing tanácsadó

Újdonsült cégtulajdonosként bizonyára te is hallottál már a SEO-ról az online marketing kapcsán, vagy épp a „keresőoptimalizálás” kifejezéssel találkoztál valahol az interneten. De mik ezek, és miért beszél róluk mindenki? Az alábbiakban erről lesz szó.

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Először is szögezzük le, hogy a legtöbb vállalkozás életében a SEO a leghatékonyabb és legköltséghatékonyabb eszköz hosszú távon, ám ez koránt sem jelenti azt, hogy könnyű is volna. Ha úgy érzed, nincs időd, energiád vagy szaktudásod kitanulni és nap mint nap alkalmazni a SEO alapelveit, keress minket bizalommal IDE kattintva, és segítünk! 

 

SEO, keresőoptimalizálás – Mik ezek?

A SEO az angol „search engine optimization” kifejezés rövidítése, amit a magyarban „keresőoptimalizálásnak” szokás lefordítani. A SEO célja lényegében az, hogy webhelyed a lehető legmagasabb pozícióban jelenjen meg a Google, és más hasonló keresőmotorok találatai között, valahányszor egy felhasználó olyasmire keres rá, amit te is próbálsz eladni, népszerűsíteni, stb.


A SEO tehát a láthatóságodat igyekszik javítani a keresőtalálati oldalakon. Minél magasabb pozíciókban jelenik meg webhelyed a találatok között, annál többen figyelnek majd fel és kattintanak is rá. Ez neked több forgalmat, és több lehetséges ügyfelet jelent majd. Ez a SEO értéke.

 

Azonban ha rákeresel a neten a SEO, vagy a keresőoptimalizálás kifejezésre, temérdek útmutatót, könyvet, online oktatóanyagot és egyéb tartalmakat találsz majd róla, amelyek gyakran ellentmondanak egymásnak. Ennek az az oka, hogy a SEO folyamatosan változik, mert a Google és más keresőmotorok rendszeresen frissítik az algoritmusaikat. Az online marketingesek kénytelenek folyamatosan alkalmazkodni ezekhez a változásokhoz, így fordulhat elő, hogy egy tavaly írt útmutató például ma már teljesen elavult lehet.

 

A SEO tehát egy végtelen küzdelem versenytársaiddal a legelőkelőbb keresőpozíciókért.

 

A legfontosabb SEO tényezők

Fentebb szó esett róla, hogy nincs olyan, hogy „az egyetlen legfontosabb SEO tényező” (ezeket egyébként „rangsorolási szempontoknak” is szokás nevezni). Ez tény, azonban van néhány olyan szempont, amikről már rég óta tudjuk, hogy nagyban hozzájárulnak egy webhely rangsorolásához, ezért fontos kiemelt figyelmet fordítani rájuk a keresőoptimalizálás során.


A SEO persze folyamatosan változik, de néhány taktika már-már örökérvényűnek számít. Lássuk őket!

 

Releváns, hasznos tartalmak

Számtalan rangsorolási szempont (SEO tényező) létezik, de ha van valami, ami mindig is fontos lesz a Google (és a legtöbb egyéb keresőmotor) szemében, az a minőségi, jól optimalizált tartalom. Ha ez megvan, akkor keresőoptimalizálásod stabil lábakon áll majd.


Ha szeretnél bejutni a Google legelőkelőbb találatai közé, akkor olyan releváns, minőségi tartalmakat kell készítened, amikre mások szívesen hivatkoznak.


De mit jelent az, hogy „minőségi” tartalom? Ez megint egy szubjektív kérdés, de a Google szerint az alábbiakat kell szem előtt tartanod:
•    A kulcsszavak fontosak, de a kontextus fontosabb: A Google már rég óta nem csak a tartalomban szereplő kulcsszavakat vizsgálgatja, hanem azok szövegkörnyezetét (pl. kapcsolódó kulcsszavakat) is, hogy olyan találatokat kínálhasson a felhasználóknak, amik passzolnak azok keresőszándékához.
•    Kulcsszavas címek, meta mezők, alt címkék, URL-ek és H1-ek: Ezek a mezők mind jó, ha tartalmazzák a tartalom elsődleges kulcsszavát, hogy a Google könnyebben azonosíthassa, miről is szól az adott oldal, és a megfelelő keresésekre jeleníthesse meg azt.
•    A relevancia fontosabb, mint a terjedelem: A Google szerint az ideális terjedelem attól függ, hogy miről szól és milyen célt szolgál az adott oldal.

 

Gyakori – és nagyon jó – tanács továbbá, hogy ne az algoritmusoknak próbálj fogalmazni, hanem az olvasóknak. Ne úgy írj, mint egy robot!

 

Metaadatok

Egy oldal metaadatai az oldal tartalmára utalnak. Metaadatnak számít például a Google találatok kék, kattintható címei (meta cím), illetve az alattuk megjelenő rövid leírás is (meta leírás). A metaadatok megmutatják a felhasználóknak, hogy mire számíthatnak, ha rákattintanak egy találatra.


A metaadatok könnyedén optimalizálhatók, főleg, ha a webhelyedhez használt CMS támogatja ezek szerkesztését:
•    Használj releváns kulcsszavakat a címben és a leírásban.
•    Fogd rövidre, de ne túl rövidre. A Google levágja a túl hosszú címek és leírások végét.
•    Légy lényegre törő, és fogalmazz egyértelműen – ne használj klikkcsali címeket és leírásokat!

 

Fontos észben tartani, hogy míg a meta cím konkrét rangsorolási szempont a Google szemében (tehát az algoritmus figyelembe veszi), addig a leírás nem az. Ettől függetlenül fontos megfelelően megfogalmazni, hiszen egy jó meta leírás kattintásra ösztönözheti a felhasználókat!

 

Hivatkozások: mennyiség kontra minőség

A hivatkozások már évtizedek óta fontos részét képezik a SEO-nak, ami a Google érdeme. A Google afféle „szavazatokként” tekint ezekre a linkekre: amikor egy tekintélyes, releváns témájú webhely linkel a tiédre, akkor ez egy értékes szavazatnak számít.


Minél több ilyen értékes szavazatot (linket) szerzel más, tekintélyes webhelyekről, annál nagyobb eséllyel kaphatnak előkelő helyezéseket tartalmaid a találatok között.
Fontos azonban észben tartani, hogy a minőség fontosabb, mint a mennyiség, és többet ér 10 tekintélyes webhelyről 1-1 hivatkozást szerezni, mint egy erős webhelyről 10 db-ot.

 

A felhasználói élmény minden korábbinál fontosabb

A felhasználói élmény (röviden UX) az elmúlt évek során nagyon fontos rangsorolási szemponttá vált a Google szemében. Persze a UX önmagában is számos tényezőtől függ, úgymint a webhely felépítésétől, sebességétől, biztonságától, használhatóságától, stb.


Azonban ha szeretnél sikeres lenni a keresőoptimalizálásban, muszáj leszel erre is odafigyelni. Íme néhány fontos UX szempont:
•    Biztosíts könnyű navigációt: Az intuitív navigáció elengedhetetlen ahhoz, hogy a felhasználók gyorsan és könnyedén rátaláljanak arra, amit webhelyeden keresnek. Ez fontos a pozitív élmény megteremtéséhez, ráadásul azt jelzi számukra, hogy értékeled az idejüket. Ne használj túl mély menürendszereket, és törekedj arra, hogy a legfontosabb oldalak 2 kattintáson belül elérhetők legyenek a főoldalról.
•    Gyorsítsd fel webhelyedet: Webhelyed sebessége az egyik legfontosabb UX szempont, nem csak a Google, hanem a felhasználók szemében is. A Google statisztikái szerint a legtöbb látogató legfeljebb 3 másodpercet hajlandó várni egy webhely betöltésére, utána pedig minden egyes másodperccel egyre több forgalmat veszítesz el, ahogy az emberek visszafordulnak a találati oldalra, hogy máshol nézelődjenek tovább.

 

Mobil-első berendezkedés

A Google már 2018-ban bejelentette, hogy átáll a mobil-első indexelésre. Ez azt jelenti, hogy a keresőóriás ma már a webhelyek mobilos verziója alapján végzi a rangsorolást, nem pedig az asztali verzió szerint (mint azt korábban tette).


Ha 2021-ben webhelyed nem áll készen a mobilos felhasználókra, akkor temérdek forgalomról maradsz le, aki pedig valahogy mégis rátalál egy mobileszközről keresgélve, garantáltan nem marad majd sokáig.

 


 

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mond el mennyire!

Szavazatok száma: 11

Átlagos értékelés: 4.5




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.11.30-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.