AMP - Mi az a visszaugrálás, számít e a SEO-ban, és miért teheti tönkre webhelyed hírnevét?

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Mi az a visszaugrálás, számít e a SEO-ban, és miért teheti tönkre webhelyed hírnevét?
2018/09/26
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Aki nem ma kezdte a keresőoptimalizálást, az biztosan találkozott már a visszafordulási arány fogalmával, de a „pogo sticking”, vagy „visszaugrálás” sokaknak ismeretlenül hangzik. Habár a két fogalom közel áll egymáshoz, valójában kissé eltérő jelenségekről van szó. A következőkben ezeket szeretnénk tisztázni.
 

KÖVESS MINKET

ISTAGRAMMON

Mi az a visszafordulási arány és a visszaugrálás?

 

Visszafordulási arány (Bounce rate)

A visszafordulási arány azon látogatók százaléka, akik egy webhely egyetlen oldalát látogatják csak meg. A magas visszafordulási arány nem mindig feltétlenül rossz dolog, hiszen meglehet, hogy a felhasználó kielégítő választ kapott a kérdésére, ezért nem volt szüksége más oldalt felkeresni a webhelyen. Lehet, hogy annyira megtetszett neki, hogy könyvjelzőzte, vagy megosztotta másokkal, de még ha egy órát is tartózkodott rajta, de nem kattintott máshová, visszafordulásnak számít.


Visszaugrálás (Pogo sticking)

A visszaugrálás (angolul „pogo sticking”) az a jelenség, amikor egy felhasználó rákattint egy találatra a keresőtalálati oldalon, majd pillanatokon belül (nagyjából 5 másodperc) visszalép a találatok közé, és rákattint egy másik találatra. Tehát lényegében ugrálgat a találatok között, de előtte mindig visszaugrik a keresőtalálati oldalra. Ez nagy valószínűséggel nem kielégítő tartalomra, vagy rossz felhasználói élményre utal, ami – a visszafordulásokkal ellentétben – egyáltalán nem jó jel.

 

Mi okozhat visszaugrálást?

A visszaugrálást általában a látogatók elégedetlensége okozza. Mivel egy webhelynek rengeteg eleme lehet, így számos dolog visszaugrásra késztetheti a felhasználókat. Íme néhány gyakori példa:

  • A tartalom nem passzol a címhez vagy a meta leíráshoz
  • A tartalom csak kulcsszóhalmozás céljából létezik, és nem oszt meg hasznos, értékes információkat
  • A tartalom nem passzol a webhely témájához
  • A tartalom tele van hibákkal
  • A tartalom régi
  • Az oldal lassan töltődik be
  • Az oldalon automatikusan elinduló videók vannak
  • Túl sok felugró abrak zavarja a látogatókat
  • A webhely elavult designt használ
  • A webhely nehezen használható, vagy navigálható

 

Ez csupán néhány példa, amelyek közül akár egy ok is azonnali visszaugrásra késztetheti a látogatókat.

 

Szóval a visszaugrálás tönkreteszi a SEO-t?

Évekig vitatott téma volt a keresőszakértők között, hogy az ilyesfajta látogatói viselkedést rangsorolási szempontként használja-e a Google. Logikusnak hangzik, hogy ha egy felhasználónak rossz élményei voltak egy webhelyen, és emiatt másodperceken belül otthagyja azt, akkor bizonyára rossz tartalomról van szó, ami nem érdemel magas rangsorolást.

 

Azonban ez nem ilyen egyszerű. Olyannyira nem egyszerű, hogy még a Google sem képes mérni, hogy egy látogató pontosan milyen okból ugrott vissza egy oldalról, hiszen az is benne van a pakliban, hogy valaki tényleg néhány másodpercen belül megkapta azt, amit keresett.

 

A Google egy nemrégiben megtartott webmester hangoutjában néhány szerencsés résztvevő közvetlen kérdéseket tehetett fel John Mueller-nek, a Google egyik munkatársának. A beszélgetést 2018 július 10-én élőben közvetítette a YouTube, ahol bárki végighallgathatta a résztvevők eszmecseréjét.

 

 

A beszélgetés során az egyik webhelytulajdonos a következő kérdést tette fel Muellernek:

 

„Ha van valamilyen régi tartalmunk, vagy olyan tartalmunk, amit mondjuk elhanyagoltunk, hogy más dolgokra fordíthassuk a figyelmünket, és egy felhasználó rákattint erre, rossz [felhasználói] élménye van, és visszakattint a keresőtalálati oldalra. Ez egyértelműen rossz SEO szempontból. Csak az adott oldalra hat ki ez, vagy az egész webhelyre is?”

 

Mueller a következő választ adta a kérdésre:

 

„Igyekszünk nem figyelembe venni ilyen jeleket, ha a keresésről van szó. Egy ilyen helyzetben rengeteg oka lehet, amiért a felhasználók oda-vissza kattintgatnának, megnéznének több dolgot is a keresőtalálatok között, vagy rövid ideig az oldalon maradnának, majd újra visszatérnének onnan. Azt hiszem, hogy ezt nagyon nehéz finomítani, és azt mondani, hogy „nos, ezt rangsorolási szemponttá is alakíthatnánk”.

 

Szóval nem aggódnék ilyesmik miatt. Amikor általánosságban vizsgáljuk az algoritmusainkat, amikor átnézzük, hogy mely algoritmusváltoztatásokat akarjuk bevezetni, akkor valóban megfigyeljük, hogy a felhasználók hogyan reagálnak ezekre a változtatásokra. De ezt több millió különböző lekérdezés és több milliónyi különböző oldal alapján tesszük, és megnézzük, hogy ez az algoritmus halad-e a jó irányba, vagy egy másik.

 

De különálló oldalak esetén nem hiszem, hogy akármennyire is érdemes erre koncentrálni.”

 

A Google-t tehát nem érdekli a visszaugrálás – De téged kellene

Tény tehát, hogy a Google nem büntet a visszaugrálásért (mert képtelenek mérni az okát), de neked, mint online marketing szakembernek nem árt mélyebben bepillantani a dolgok háta mögé, mert ha túl sok felhasználó kattint vissza oldaladról másodperceken belül (és jóval több tartalom szerepel az oldalon, mint amennyit néhány pillanat alatt értelmezni lehetne), akkor ott valami nincs rendben.

Vizsgáld meg webhelyed a fent említett lehetséges visszaugrálási okok szempontjaiból, és próbálj meg pozitívabb felhasználói élményt nyújtani látogatóidnak, senki ne panaszkodhasson róla, tönkretéve ezzel online hírnevedet!

 


 

 

SEO, keresőoptimalizálás

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mond el mennyire!

Szavazatok száma: 85

Átlagos értékelés: 4.8




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.11.30-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.