Mi az a visszafordulási arány és a visszaugrálás?
Visszafordulási arány (Bounce rate)
A visszafordulási arány azon látogatók százaléka, akik egy webhely egyetlen oldalát látogatják csak meg. A magas visszafordulási arány nem mindig feltétlenül rossz dolog, hiszen meglehet, hogy a felhasználó kielégítő választ kapott a kérdésére, ezért nem volt szüksége más oldalt felkeresni a webhelyen. Lehet, hogy annyira megtetszett neki, hogy könyvjelzőzte, vagy megosztotta másokkal, de még ha egy órát is tartózkodott rajta, de nem kattintott máshová, visszafordulásnak számít.
Visszaugrálás (Pogo sticking)
A visszaugrálás (angolul „pogo sticking”) az a jelenség, amikor egy felhasználó rákattint egy találatra a keresőtalálati oldalon, majd pillanatokon belül (nagyjából 5 másodperc) visszalép a találatok közé, és rákattint egy másik találatra. Tehát lényegében ugrálgat a találatok között, de előtte mindig visszaugrik a keresőtalálati oldalra. Ez nagy valószínűséggel nem kielégítő tartalomra, vagy rossz felhasználói élményre utal, ami – a visszafordulásokkal ellentétben – egyáltalán nem jó jel.
Mi okozhat visszaugrálást?
A visszaugrálást általában a látogatók elégedetlensége okozza. Mivel egy webhelynek rengeteg eleme lehet, így számos dolog visszaugrásra késztetheti a felhasználókat. Íme néhány gyakori példa:
- A tartalom nem passzol a címhez vagy a meta leíráshoz
- A tartalom csak kulcsszóhalmozás céljából létezik, és nem oszt meg hasznos, értékes információkat
- A tartalom nem passzol a webhely témájához
- A tartalom tele van hibákkal
- A tartalom régi
- Az oldal lassan töltődik be
- Az oldalon automatikusan elinduló videók vannak
- Túl sok felugró abrak zavarja a látogatókat
- A webhely elavult designt használ
- A webhely nehezen használható, vagy navigálható
Ez csupán néhány példa, amelyek közül akár egy ok is azonnali visszaugrásra késztetheti a látogatókat.
Szóval a visszaugrálás tönkreteszi a SEO-t?
Évekig vitatott téma volt a keresőszakértők között, hogy az ilyesfajta látogatói viselkedést rangsorolási szempontként használja-e a Google. Logikusnak hangzik, hogy ha egy felhasználónak rossz élményei voltak egy webhelyen, és emiatt másodperceken belül otthagyja azt, akkor bizonyára rossz tartalomról van szó, ami nem érdemel magas rangsorolást.
Azonban ez nem ilyen egyszerű. Olyannyira nem egyszerű, hogy még a Google sem képes mérni, hogy egy látogató pontosan milyen okból ugrott vissza egy oldalról, hiszen az is benne van a pakliban, hogy valaki tényleg néhány másodpercen belül megkapta azt, amit keresett.
A Google egy nemrégiben megtartott webmester hangoutjában néhány szerencsés résztvevő közvetlen kérdéseket tehetett fel John Mueller-nek, a Google egyik munkatársának. A beszélgetést 2018 július 10-én élőben közvetítette a YouTube, ahol bárki végighallgathatta a résztvevők eszmecseréjét.
A beszélgetés során az egyik webhelytulajdonos a következő kérdést tette fel Muellernek:
„Ha van valamilyen régi tartalmunk, vagy olyan tartalmunk, amit mondjuk elhanyagoltunk, hogy más dolgokra fordíthassuk a figyelmünket, és egy felhasználó rákattint erre, rossz [felhasználói] élménye van, és visszakattint a keresőtalálati oldalra. Ez egyértelműen rossz SEO szempontból. Csak az adott oldalra hat ki ez, vagy az egész webhelyre is?”
Mueller a következő választ adta a kérdésre:
„Igyekszünk nem figyelembe venni ilyen jeleket, ha a keresésről van szó. Egy ilyen helyzetben rengeteg oka lehet, amiért a felhasználók oda-vissza kattintgatnának, megnéznének több dolgot is a keresőtalálatok között, vagy rövid ideig az oldalon maradnának, majd újra visszatérnének onnan. Azt hiszem, hogy ezt nagyon nehéz finomítani, és azt mondani, hogy „nos, ezt rangsorolási szemponttá is alakíthatnánk”.
Szóval nem aggódnék ilyesmik miatt. Amikor általánosságban vizsgáljuk az algoritmusainkat, amikor átnézzük, hogy mely algoritmusváltoztatásokat akarjuk bevezetni, akkor valóban megfigyeljük, hogy a felhasználók hogyan reagálnak ezekre a változtatásokra. De ezt több millió különböző lekérdezés és több milliónyi különböző oldal alapján tesszük, és megnézzük, hogy ez az algoritmus halad-e a jó irányba, vagy egy másik.
De különálló oldalak esetén nem hiszem, hogy akármennyire is érdemes erre koncentrálni.”
A Google-t tehát nem érdekli a visszaugrálás – De téged kellene
Tény tehát, hogy a Google nem büntet a visszaugrálásért (mert képtelenek mérni az okát), de neked, mint online marketing szakembernek nem árt mélyebben bepillantani a dolgok háta mögé, mert ha túl sok felhasználó kattint vissza oldaladról másodperceken belül (és jóval több tartalom szerepel az oldalon, mint amennyit néhány pillanat alatt értelmezni lehetne), akkor ott valami nincs rendben.
Vizsgáld meg webhelyed a fent említett lehetséges visszaugrálási okok szempontjaiból, és próbálj meg pozitívabb felhasználói élményt nyújtani látogatóidnak, senki ne panaszkodhasson róla, tönkretéve ezzel online hírnevedet!