Miért és mennyire hatékony az online marketing?
Amennyiben ezt az útmutatót olvasod, már biztosan te is úgy gondolod, az online marketing az, amire szükséged van. Mert az online marketing hatékony, sőt, költséghatékony. Mindig hat hónap türelmi időt kérek azoktól az ügyfeleinmtől, akikkel elkezdek dolgozni. Tudom, hat hónap múlva biztosan látják már, hogy az a pénz, amit az online marketingre költenek, nem hogy megtérül, de busásan kamatozik. Miért? Az online marketing több okból is rendkívül hatékony lehet.
Először is, lényegesen olcsóbban végezhető, mint a hagyományos marketing legtöbb formája (TV-s és rádiós reklámok, újságokban feladott hirdetések, hirdetőtábla-bérlés, szórólapozás stb.)
Az online marketing egyik sajátossága továbbá, hogy sokkal egyszerűbb megtalálnod hozzá közönségedet az interneten, illetve egyszerűbbé teheted számukra, hogy ők is megtaláljanak téged (vagyis márkádat). Online marketingtevékenységeidet ideális közönséged irányába célozhatod, így sokkal nagyobb az esélye, hogy ügyfelekre akadsz majd.
Az online világ egyszerűen adja magát a már emlegetett inbound, vagyis „engedélyalapú” marketinghez, ami, mint azt már tudod, egy sokkal hatékonyabb marketingforma, mint az outbound megoldások (idegesítő TV reklámok, stb.)
Végül, hogy még egy okot említsünk a sok közül, az online marketing nagyon egyszerűen méretezhető az igényeknek megfelelően. Ahogy céged egyre növekszik majd, úgy tudod mellette fokozatosan bővíteni online marketingtevékenységedet, hogy minél több embert érhess el üzeneteiddel.
Az online marketing nem fenékig tejfel
Mindez persze remekül hangzik. Egy olcsó, praktikus marketingmegoldás, aminek segítségével még a kisebb cégek is labdába rúghatnak a nagyobb játékosok mellett. Azonban mindez csak akkor működik, ha az ember igazán kemény, kitartó munkát fektet bele, és kellő szakértelemmel közelíti meg az online marketinget. Felvillanó részsikereket persze viszonylag könnyű elérni (ezért is van ma annyi „online marketing tanácsadó” a piacon), de a valóban költséghatékony, hosszú távú eredmények egy igazi, átgondolt, komplex online marketing stratégián alapulnak.
Ennek megalkotásába, az összes online marketing eszköz ismeretébe beletanulni nem 1-2 hétbe, vagy 1-2 hónapba telik. Nem túlzás azt állítani, hogy, akárcsak egy pap, a jó marketinges is holtig tanul (én például 20 éve foglalkozom online marketinggel, de minden nap olvasok szakcikkeket, és végzünk kutatásokat). Tekints csak vissza te magad is az elmúlt 30 évre. Három évtized alatt kiépült az internet ma ismert formája, létrejöttek az okostelefonok, és ma már hétköznapi szinten hallhatunk a mesterséges intelligenciáról, vagy a deep learningről.
Természetesen mindezen jelenségek, előrelépések és trendek drasztikusan megváltoztatták a marketing menetét, és ez a jelenség ebben a percben is zajlik, amíg ezeket a sorokat olvasod. Az online marketing folyamatosan változik, és aki nem tartja a lépést ezekkel az újdonságokkal, az könnyedén lemaradhat.
Például egy olyan webhely, ami néhány évvel ezelőtt jónak számított ma már teljesen elavult lehet, ha nem frissítették azóta. No de, ha már úgyis a témánál járunk, nézzük meg azt az online marketing eszközt, mely nélkül nincs hatékony marketing kommunikáció:
Márkád webhelye, azaz online marketing stratégiád főhadiszállása
A legtöbb cég számára egy saját, márkás webhely testesíti meg az online marketing főhadiszállását. Itt ismerkedhetnek meg legközelebbről az érdeklődők márkáddal, termékeiddel, szolgáltatásaiddal, itt kérhetnek árajánlatot, itt iratkozhatnak fel hírleveledre, foglalhatnak asztalt, vagy vásárolhatnak termékeket – hogy csak néhány fontosabb műveletet említsünk.
Az online marketing egyik ironikus jelensége, hogy manapság könnyebb webhelyet készíteni, összekattingatni, mint valaha, mégis rengetegen futnak bele súlyos kezdő hibákba. Az egyik volt ügyfelemnél tulajdonos váltás történt. Az új tulajdonos hozta magával a marketingesét, bármennyire is bizonygatta neki az eredeti tulaj, hogy a Marketing Professzorok mennyi eredményt értek el, hajthatatlan volt, a saját online marketing ügynökségével kezdet el a marketing kommunikációt. Rögtön készítettek is velük egy új, WordPress alapú honlapot. Sok jót és rosszat lehet mondani a WordPressről, de az biztos, hogy a szomszéd kissrác is összekattingat egy alap honlapot, pedig még nincs 17, és nem is zseni. Nos, a WordPresses honlapkészítők között is van rengeteg jó szakember, de éppen egyszerűsége miatt csomó kókler is. Nos, ez az online marketing ügynökség is egy ilyen „honlapkészítő” céggel készítette ez az adott étterem weboldalát. Nos, neves „honlapkészítő” cégünk úgy adta át a honlapot az ügyfélnek, hogy benne hagyta minden oldalban a gyári, átadás előtti „noindex” beállítást a WordPressben, így kitiltva teljesen a Googlet a korábban jól teljesítő honlapról. Dőltek az ajánlatkérések, hiszen simán csak a rendezvényhelyszín, vagy a romantikus étterem szót beírva is jött az étterem az első 10-ben (sőt) a Googleben. De aztán hopp, kiestek, és hiába szóltunk nekik, miután észrevettük, mert soha többé nem szerette meg ezt az oldalt annyira a Google- mint előtte, amíg a mi honlapunkkal üzemeltek. Az alábbi képeket egy mobilos applikációból fotóztam ki, mely figyeli és rögzíti a megadott weboldalak keresőpozícióit. Elég egyértelműen látható, hol történt meg a weboldal cseréje.
Ezeket az ábárkat mutathanám az öszes kulcsszóra, melyeket figyeltünk. Az oldal második volt terembérlés Budapest és harmadik rendezvényhelyszín szóra. Gondolod el, mekkora forgalom kiesést okoz neki, egy ilyen keresőoptimalizált weboldal elvesztése….
Az online marketingben nem jártas cégvezetők, és marketingesek rengeteg baklövést követnek el, már a honlap megrendelésekor is. Az egyik leggyakoribb ilyen baklövés, amikor egy cég egy „brosúrawebhelyet” készít egy rendes, forgalomvonzásra és konverziókra optimalizált webhely helyett.
Egy webhelyet nem elég csak megépíteni, majd azt várni, hogy a forgalom jöjjön magától. Webhelyek milliói aktívak az interneten, és talán meg sem lehetne számolni, hogy hányan készítették el sajátjukat, majd hagyták hátra, hogy a digitális enyészeté legyen.
A webhely tehát esszenciális, de önmagában messze nem elegendő az online sikerekhez. Egy webhelynek akkor van igazán értéke, ha érdeklődő, vásárlási szándékú forgalmat vonz be és konvertál.
Egy másik gyakori probléma, hogy sokan az egyszerűség kedvéért olyan platformokra építik fel webhelyüket, amiket nem lehet rendesen méretezni. Egy olcsó domaint és egyszerű szerkesztési lehetőségeket kínáló szolgáltatás elsőre jól hangzik, de amint beindul az üzlet, és több funkcióval szeretnéd bővíteni webhelyedet, hamar megtapasztalod majd az ilyen platformok súlyos limitációit.
Ha tehát szeretnéd bebiztosítani céged online jövőjét (ami 2020-ban az egyik legokosabb marketingdöntés), akkor egy olyan webhelyre lesz szükséged, amit az első sor forráskódtól kezdve a te igényeidhez igazítanak, és úgy építenek fel, hogy idővel méretezhető, bővíthető legyen.
A következő részekben részletesen végigvesszük azokat az online marketing technikákat, melyeket alkalamznod kell a hatékony online marketing kommunikáció érdekében. . Iratkozz fel hírlevelünkre ITT, és push értesítéseinkre ITT, kövesd Facebook oldalunkat ITT, hogy ne maradj le a következő részekről.
Ha szeretnéd, hogy áttekintsük marketing kommunikációdat, és ez alapján egy hosszú és rövidtávú online marketing stratégiát hozzunk létre cégednek, olvasd el ITT, mit is tehetünk céged sikerességéért!
Gyere el induló tanfolyamunkra, ahol személyesen, kiscsoportos, gyakolrati foglalkozás keretein belül mondjuk el Neked, hogyan is használd az online marketinget hatékonyan! Kattints IDE a tanfolyam részleteiért!