Eljött az idő számodra is: ismerd meg, mi is az az online marketing!
Az online marketing mára minden valamirevaló cég számára egy alapszükségletté vált. Az emberek a nap 24 órájában elérhetik az internetet, ráadásul ma már több online videót nézünk, mint televíziót. 2020-ban egyetlen marketinges sem ragadhat le a már-már elavult, „hagyományos” marketingmódszereknél – a jelen és a jövő az online marketingé, akkor is, ha azt gondolod, a te üzletágadban ez biztos nem fog sikerre vinni egyetlen céget sem.
Függetlenül attól, hogy egy szolgáltatásokat nyújtó vállalkozást, egy webáruházat, vagy egy fizikai üzletet vezetsz, az online marketing nélkül az emberek nem találhatnak majd rád ott, ahol általában keresgélnek – az interneten.
Szóval mi is az az online marketing, és hogyan alkalmazhatod te is céged sikerei érdekében? A következő átfogó, részletes online marketing útmutató pontosan erről szól!
Szóval mi is pontosan az az online marketing?
Az online marketingre számtalan definíciót fogalmazhatnánk meg, holott lényegében egy viszonylag egyszerű fogalomról van szó. Valójában minden olyan marketingtevékenységet „online marketingnek” nevezhetünk, amelyet egy cég az interneten bonyolít le. Az online marketinget e logika alapján nevezhetjük még „internet marketingnek” is, habár ez egy kevésbé gyakori megnevezés.
Hasonlóképpen, a nem interneten végzett marketingtörekvések az „offline” marketing kategóriájába tartoznak. Fontos megjegyezni, hogy az online és offline marketinget gyakran használják egymás kiegészítésére – például vannak olyan offline kampányok, amelyek célja az, hogy az embereket egy cég webhelyére csalogassák, onnantól pedig az online marketing veszi át a gyeplőt.
Egy gyakori félreértés az online marketinggel kapcsolatban, hogy az csak internetes reklámokból áll. Ez a gondolat éppen úgy nem igaz az online marketingre, mint az offline-ra – a hirdetések és reklámok csupán egy részét képezik egy nagyobb online vagy offline marketing stratégiának.
Az online marketing két ága : az inbound és az outbund marketing
Az utóbbi időkben egyre többet hallhatunk az úgynevezett „inbound marketingről”. A marketing e fajtáját „engedélyalapú” marketingnek is szokás nevezni – ennek ellentéte az „outbound” marketing, ami sokkal inkább „tolakodó” jellegű technikákat foglal magába.
De mit is jelent ez pontosan? Nézzünk meg egy egyszerű, hétköznapi példát.
Bizonyára te is találkoztál már YouTube hirdetésekkel. Ezek általában a videók előtt játszódnak le, és másodperceket kell várni arra, hogy átugorhasd őket. Ha valami, akkor ez igencsak tolakodónak számít, és többnyire csak zavarja az embereket. Ilyen az outbound marketing.
Ezzel szemben nézz csak meg egy kereső hirdetést: amikor beírsz valamit a Google keresőjébe, több fizetett találat is megjelenik a többi felett, de ezek mindig kapcsolódnak ahhoz, amit kerestél, és jó eséllyel lesz köztük valami olyan, ami hasznos lehet számodra. Amikor valaki beír valamit a Google-ba, akkor azzal engedélyt ad a keresőmotornak, gyakorlatilag felkéri azt, hogy releváns hirdetéseket jelenítsen meg neki. Tehát: engedélyalapú marketing. Nem is beszélve a keresőoptimalizálásról, melyről később részletesen lesz szó. A keresőoptimalizálás vagy SEO annak a művészete, hogyan juthatsz az organikus, azaz a nem fizetett találatok között (a fizetettek után) az első helyre. Mutatom egy példával, hogyan is néz ez ki a gyakorlatban:
Ez egy jó példa az inbound marketingre tehát, hiszen a felhasználó keresett rá valamire, és ahhoz kapcsolódó találat jelent meg neki – nem ugrott elé, és nem szakította meg a böngészési élményét. Sőt, segített neki valami hasznosra lelni.
Szó sincs persze arról, hogy kizárólag inbound taktikákat érdemes alkalmazni az online marketingben, hiszen az outbound módszereknek is megvan a maguk helye egy cég stratégiájában. Az viszont kétségtelen, hogy az inbound marketing lényegesen több hangsúlyt érdemel, mint a tolakodó, outbound megoldások.
Hogyan működnek az online marketing stratégiák?
Először is tisztáznunk kell az online marketing célját. A legtöbb márka azt szeretné elérni az online marketinggel, amit minden más, hagyományos, vagy offline marketinggel is: hogy megragadja és megtartsa az emberek figyelmét.
Amikor sikerül megragadnod egy lehetséges ügyfél figyelmét, megismerhetik márkádat. Ha már ismerik, akkor a következő lépés megkedveltetni azt velük. Az utolsó lépés pedig elnyerni a bizalmukat. Ez az úgynevezett KLT (know, like, trust, vagyis „ismertség, kedvelés, bizalom”) modell, szinte minden marketingtörekvés alapja.
A KLT-elv az online marketingben is jelen van, éppúgy, mint az offline világban, csak éppen annyi különbséggel, hogy minden az interneten történik – nem fizikai üzletedbe vagy irodádba próbálod becsalogatni a lehetséges ügyfeleket, hanem webhelyedre, vagy éppen webáruházadba.
A hasonlóságok sora itt nem ér véget. Akárcsak egy hagyományos boltba, webhelyedre is gyakran érkeznek olyan látogatók, akik csak nézelődnek, de nem vásárolnak semmit. Azonban míg egy boltban személyesen is odaléphetsz a vásárlóhoz, hogy megismerd, beszélgess vele, és eloszlasd kételyeit a vásárlással kapcsolatban, addig az interneten ez már egészen máshogy működik. Ez már egy komoly különbség az offline és online marketing között.
Szóval hogyan érheted el, hogy az online környezetben is érvényesüljön a KLT-elv? Ez az, amiben online tartalmaid lesznek segítségedre. Az online látogatók elérhetőségeit továbbá egy email listán rögzítheted (ha önként feliratkoznak erre), hogy később személyesebb kommunikációt folytathass velük személyre szabott email üzenetek formájában. Ezzel megkezdheted megkedveltetni márkádat az érdeklődőkkel, és elnyerheted a bizalmukat.
Útmutatónk jelentős része ezzel a koncepcióval foglalkozik majd, de alapjáraton annyit kell tudnod, hogy az online marketing célja a webhelyedre vagy webáruházadba csalogatni a felhasználókat, hogy azok (A) vásároljanak valamit, vagy (B) feliratkozzanak az email listádra vagy egyéb értesítéseidre (push vagy közösségi média), hogy később kommunikálhass velük, és rávedd őket arra, hogy váljanak ügyfeleiddé.
Ez lenne tehát az online marketing lényege, és erről beszélünk Neked majd a következő részekben. Iratkozz fel hírlevelünkre ITT, és push értesítéseinkre ITT, kövesd Facebook oldalunkat ITT, hogy ne maradj le a következő részekről.
Ha szeretnéd, hogy áttekintsük marketing kommunikációdat, és ez alapján egy hosszú és rövidtávú online marketing stratégiát hozzunk létre cégednek, olvasd el ITT, mit is tehetünk céged sikerességéért!
Gyere el induló tanfolyamunkra, ahol személyesen, kiscsoportos, gyakolrati foglalkozás keretein belül mondjuk el Neked, hogyan is használd az online marketinget hatékonyan! Kattints IDE a tanfolyam részleteiért!