Mi köze van az oldalon töltött időnek a SEO-hoz?
A keresőoptimalizálás során ezer paramétert kell figyelned. Egyik ezek közül az oldalon töltött idő. Mutatjuk, miért számít, és hogyan javíthatod ezt az értéket!
 
Köztudott, hogy a SEO, vagyis a keresőoptimalizálás során több tucat szempontot kell szem előtt tartaniuk azoknak a webmestereknek, akik szeretnék a legtöbbet kihozni online jelenlétükből.
Az egyik ilyen bizonyítottan jelentős szempont az oldalon töltött idő, vagyis az az időtartam, amit egy felhasználó egy adott oldalon eltölt, miután megérkezik arra, és mielőtt elhagyja azt. Habár nem a legizgalmasabb, és leggyakrabban emlegetett mutató, mégis egy fontos szempont, amire minden online marketingesnek érdemes odafigyelnie.
Az oldalon töltött idő elemzésével tisztább képet kaphatsz a webhelyedre érkező forgalom minőségéről, mivel az adatok néha félrevezetőek lehetnek, a következő cikkben szeretnénk részletesebben is körüljárni ezt a koncepciót.
Mi az az oldalon töltött idő?
Az oldalon töltött idő, vagyis a „dwell time” koncepciója először egy 2011-es Bing cikkben tűnt fel, amelyben Duane Forrester a minőségi tartalmak előállításáról írt. Azóta 8 év telt el, és az egész SEO közösség felkapta a fogalmat, illetve az oldalon töltött idő keresőteljesítményre gyakorolt hatásának kérdését.
A blogbejegyzésben az oldalon töltött időt azon időtartamként írja le, amelyet egy látogató egy adott oldalon tölt, mielőtt visszatérne a keresőtalálati oldalra. Tehát, ha valaki például rátalál egy cikkedre a Google-ban, rákattint, majd olvasgatja két percig, mielőtt visszalépne, akkor annál a felhasználónál egy 2 perces oldalon töltött időt mérhetsz. Egyszerű koncepció, nem igaz?
Ebből kifolyólag logikus, hogy a hosszabb oldalon töltött idők pozitívak a tartalom publikálói számára, hiszen minél több időt tölt egy oldalon egy látogató, annál jobban érdeklődik iránta (hacsak ott nem felejtette a böngészőt, ami persze szintén megeshet). E gondolatmenet alapján a néhány másodperces látogatások arra engednek következtetni, hogy a felhasználó nem volt megelégedve azzal, amit az oldalon látott, ezért rögtön el is hagyta azt.
Felhívnánk a figyelmet, hogy az oldalon töltött idő, a visszafordulási arány, és az átlagos oldalon töltött idő három egészen más mutató, és nem felcserélhetők. E mellett az átkattintási arányhoz sincs igazán köze, hiszen az oldalon töltött idő azt méri, hogy a látogató mennyi időt tölt az oldalon, miután átkattintott arra a keresőmotorból.
Az oldalon töltött időhöz legközelebbi, de megint csak teljesen különálló mutató a munkamenet ideje. A munkamenet valójában a webhelyen töltött összes ideje egy felhasználónak, miután megérkezik oda, és mielőtt elhagyja azt. Ebbe természetesen több oldal is beletartozhat egy-egy látogatás során. Természetesen, ha a felhasználó csak egy oldalt néz meg a webhelyen, mielőtt visszatérne a keresőtalálati oldalra, akkor az oldalon töltött idő, és a webhelyen töltött idő (munkamenet ideje) azonos hosszúságú lesz, de még így is két külön mutatóról beszélünk.
Mi köze az oldalon töltött időnek a keresőoptimalizáláshoz?
Az oldalon töltött idő méréséhez egy erre megfelelő statisztikai eszközre lesz szükséged. Erősen javasolt e célra az ingyenes Google Analyticset használni. A Google Analytics az oldalon töltött időn kívül temérdek más fontos mutatót is kínál webhelyed és tartalmaid teljesítményéről. Nyisd meg az Analyticset és kattints a „Viselkedés” menüre, majd nyisd meg a „Webhelytartalom” és azon belül a „Minden oldal” almenüket. Itt a tartalmaidat látod felsorolva, népszerűségi sorrendben. Rengeteg adatot megtudsz ezekről, az egyik oszlop az oldalon töltött időt mutatja, legfelül az átlag, alatta egyesével tartalmaid.
Az oldalon töltött időt időtartam alapján három kategóriába sorolhatjuk:
- <30 másodperc: A tartalom nagy valószínűséggel nem felelt meg a látogató elvárásainak, ezért elégedetlenségében visszalépett a keresőtalálati oldalra, és tovább keresgélt.
- 1-2 perc: A látogató jó eséllyel hasznosnak találta a tartalmat, mert eltöltött néhány percet rajta.
- 3-15 perc Minőségi, hasznos tartalom, a látogató megtalálta amit keresett
- 15- perc: A látogató egészen belemerült a tartalomba, és nagyon hasznosnak találja azt.
Fontos észben tartani, hogy az oldalon töltött idő hosszát más mutatókkal együtt érdemes kiértékelni. Például meglehet, hogy egy tartalom elolvasása/végignézése, stb. nem tart tovább 4-5 percnél. Ez esetben nem meglepő, ha senki sem tölt rajta 5 percnél több időt. Hasonlóan rendhagyó eset, hogy a látogató csak a tartalom egy része iránt érdeklődik, és egy egyébként 10 perc hosszú cikkben fél perc alatt képes megtalálni azt, ami érdekli és hasznos neki belőle.
Összességében azonban elmondható, hogy az oldalon töltött idő nagyjából pontos képet kínálhat arról, hogy mennyire találják hasznosnak, magukkal ragadónak tartalmaidat webhelyed látogatói. Természetesen minden webmester célja, hogy minél tovább tartsa a látogatókat webhelyén, akár a reklámok, akár ügyfélszerzés céljából.
Azonban érdemes megjegyezni, hogy még ha 15 percnél tovább is marad egy felhasználó egy oldalon anélkül, hogy bármilyen műveletet végezne ott az olvasgatáson kívül, akkor a visszalépését a Google ugyan úgy visszafordulásnak számítja majd. Éppen ezért nem csak az oldalon töltött idő számít, hanem hogy milyen aktivitást vált ki a tartalom a látogatókból.
Milyen tényezők befolyásolják az oldalon töltött időt?
Íme a legfontosabb tényezők, amelyek kihatnak az oldalon töltött időre:
- Az oldal betöltési sebessége
- Hogy mobilbarát-e a webhely kialakítása
- Hogy mennyire kapcsolódik az oldal meta címe és meta leírása a konkrét tartalomhoz – ha a felhasználók mást kapnak, mint amire számítottak, jó eséllyel hamar visszafordulnak majd csalódottságból vagy méregből
- Mennyi kép, videó, táblázat, infografika van az adott oldalon
Hogyan javíthatom az oldalon töltött időt?
Nyilván rengetegszer hallottad, de az alap az, írj minőségi, részletes tartalmakat. Ha blogposztjaid érdekesek, tartalmasak, akkor sokáig fogják azokat olvasgatni. Egészítsd ki mondanivalódat képekkel, videókkal, infografikákkal. Ha az átlagos oldalon töltött időt szeretnéd javítani, akkor érdemes az oldalon belül más cikkeket is behivatkoznod, melyek érdekesek lehetnek olvasóidnak.
Persze mindezt előzze meg az, hogy egy mobilbarát, jól használható, UX központú webhelyet teremtesz, melyen élvezet az olvasgatás.
