AMP - Negatív visszahivatkozások kizárása a SEO javítása érdekében

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Negatív visszahivatkozások kizárása a SEO javítása érdekében
2018/05/16
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

A Google Penguin (Pingvin) technológiája már évek óta a központi keresőrangsorolási algoritmus részét képezi, akik pedig valaha végeztek már keresőoptimalizálást, azok jól tudják, hogy a Google algoritmusának ezen része a spam jellegű visszahivatkozásokat igyekszik felkutatni és kiszabni értük a webhelyeknek járó büntetéseket.
 

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

A közhiedelemmel ellentétben ugyanis nem minden visszahivatkozás segíti az oldal rangsorolását, néhányuk pedig egyenesen rontja azt a bizonyos tekintélyt, amit oly sok éven át építget az ember webhelye számára.

 

Mivel a visszahivatkozások a keresőoptimalizálás egyik alappillérét képezik, így különösen fontos, hogy webhelyedre csak jó minőségű, hiteles, tekintélyes oldalakról származó linkek mutassanak, és hogy képes legyél felkutatni, azonosítani és kizárni azokat a hivatkozások, amelyek csak ronthatnak rangsorolásodon.

 

A következőkben bővebben is elemezzük ezt a témát.

 

Miért olyan fontosak a visszahivatkozások?

 

Nem minden arany, ami fénylik – ez a közmondás tökéletesen igaz a visszahivatkozásokra is. Míg a legtöbben azt hiszik, hogy még a legjelentéktelenebb webhelyekről származó linkek is segítik a rangsorolást, valójában nem is állhatnának messzebb az igazságtól.

 

Léteznek ugyanis úgynevezett spam visszahivatkozások is, amelyek lényegében rossz minőségű, irreleváns, semmilyen értékes tartalmat nem kínáló webhelyekről mutatnak saját webhelyedre, általában valamilyen pocsék horgonyszöveggel ellátva.

 

A Google és más keresőmotorok szemében pedig ezek a hivatkozások rossz színben tüntetik fel webhelyedet, amelynek te minden erővel próbálod fenntartani jó hírnevét az interneten.

 

Nem ritkák azok az esetek, amikor kínai (.cn) vagy orosz (.ru) domainekről mutató linkzáporok érkeznek webhelyedre. Ezek értelemszerűen nem számítanak jó pontnak a Google számára – tehát rossz minőségű visszahivatkozásokról van szó.

 

Fontos szempont a mennyiség is – valószínűleg már most is mutat néhány spam visszahivatkozás a webhelyedre, de ha túl sok gyűlik össze belőlük, akkor a keresőmotorok gyanakodni kezdhetnek, hogy talán black hat SEO taktikákkal próbálkozol javítani rangsorolásodon.

 

Amint a Google Penguin megérzi a vérszagot, máris akcióba lendül. Habár a Penguin feladata a rossz visszahivatkozások kiszűrése (és ezzel az internet megtisztítása) a folyamat gyakran az ártatlan, hiteles oldalakat is magával ránthatja a SEO süllyesztőjébe, ahonnan nagyon nehéz lesz kimászni.

 

Honnan érkeznek a spam visszahivatkozások (avagy a negatív SEO)

 

Amikor a Google évekkel ezelőtt rájött, hogy az emberek ilyen taktikákkal próbálják manipulálni PageRank rangjukat, kijelentette, hogy ezeket a taktikákat linkcselezésnek minősíthetik, ami egyértelműen szembe megy a Google webmesterek számára kiadott szabályzatával.

 

Ez olyan büntetéseket vonhat maga után, mint például egy webhely kizárása a keresőtalálatok közül.

De egyáltalán kell neked aggódnod, ha webhelyed nem használ semmilyen „illegális” SEO módszert? Ha sosem vettél visszahivatkozást senkitől, akkor a Google nem tud fogást találni rajtad, igaz? A rémisztő igazság az, hogy csinálhatsz mindent törvényszerűen, akkor is veszélyben vagy.

 

Létezik ugyanis az úgynevezett „negatív SEO”, ami lényegében azt jelenti, hogy egy webhely black hat módszerekkel próbálja aláaknázni egy másik webhely SEO teljesítményét. A szándékosan más webhelyekre irányított rossz minőségű linkek is negatív SEO-nak számítanak.

 

A legrosszabb az egészben az, hogy lehetetlen megállapítani, hogy pontosan ki is indítja ezeket a támadásokat, de jó hírünk is van, ugyanis védekezhetsz ellenük.

 

A „negatív SEO” lényegében a pozitív (tehát hétköznapi, legális, white hat) SEO ellentéte. Negatív SEO lehet például, amikor egy versenytárs meghackeli a webhelyedet és szándékosan belenyúl az optimalizálásodba; jelentgetni kezdi azt a Google-nak vagy rossz minőségű hivatkozásokat irányít rá egy másik oldalról, hogy lerontsa annak rangsorolását.

 

Ha a teljesítményed csökkenése alapján gyanítod, hogy ilyen negatív SEO támadások áldozatává váltál, akkor fontos minél előbb azonosítani a problémát és megtenni a szükséges védelmi lépéseket ellene. A leggyakoribb, rossz minőségű visszahivatkozásokat használó támadás szerencsére a legegyszerűbben semlegesíthető is egyben, persze csak ha tudod, hogy mit kell tenned hozzá.

 

Mit kell tenned, ha webhelyedet spam visszahivatkozásokkal célozták meg?

 

Először is nyugodj meg, mert ez még nem a világ vége. Első lépésként nézd át visszahivatkozásaidat, és jelentsd a spam jellegűeket a Google-nak a biztonság kedvéért. Aggodalomra semmi ok, hiszen a legtöbb webhelyre gyakran mutat néhány kéretlen hivatkozás, és a Google ezért még nem fog eltávolítani a rangsorolásból.

A lényeg az, hogy rendszeresen ellenőrizd visszahivatkozás-profilodat, és zárd ki a spameket, amelyek bemocskolhatják azt.

 

Ez a folyamat három lépésből áll (ezeket lejjebb részletesebben is kitárgyaljuk):

  1. A webhelyedre mutató spam visszahivatkozások azonosítása.
  2. A spam domainek összegyűjtése egy .txt formátumú szövegfájlba.
  3. Az összegyűjtött spam domainek visszautasítása a Google linkvisszautasító eszköze segítségével (vagy a kérdéses hivatkozások jelentése a Google-nak, hogy a későbbiekben figyelmen kívül hagyja őket).

 

Kezdjük máris az első lépéssel

 

A webhelyre mutató spam visszahivatkozások azonosítása

Ez az egész folyamat legmunkaigényesebb része. A legalaposabb módszer a rossz visszahivatkozások sajátkezű átvizsgálása. A kérdés az, hogy hogyan?

 

A legegyszerűbb módszer külön erre a célra fejlesztett SEO eszközök használata. Ilyenek az Ahrefs, a Moz, a SEMrush és a Majestic is, amelyeket világszerte számos kisebb és nagyobb cég is használ visszahivatkozásaik és webhelyük állapotának figyelésére.

 

A következőkben az Ahrefsen keresztül mutatjuk be a folyamatot, de általánosságban a legtöbb SEO eszköz hasonló lépésekkel működik. Fontos továbbá megjegyezni, hogy nincs olyan eszköz, ami automatikusan képes minden lépést elvégezni helyetted, ezért minden esetben szükséged lesz némi sajátkezű beavatkozásra is.

 

Fontos: Mielőtt hozzákezdenél a rossz domainek kilistázásához, készíts egy .txt fájlt, amelybe kigyűjtheted őket, és amit majd feltölthetsz a Google visszautasító eszközébe.

 

1. Módszer: Rossz minőségű, rád hivatkozó webhelyek felkutatása

Mostanra bizonyára már egyértelmű, hogy a rossz minőségű visszahivatkozások rossz minőségű webhelyekről érkeznek. A feladat tehát rátalálni ezekre a webhelyekre.

 

A különböző SEO eszközök más és más mérőszámok segítségével állapítják meg a különböző domainek minőségét. A Moznál ez a Domain Authority (hitelesség), a SEMrushnál Domain Score (pontszám), és így tovább. Az Ahrefs esetén Domain Ratingről (minősítés) beszélünk.

 

Lássuk tehát, hogy mi a teendő az Ahrefs felületén!

 

  1. Először is másold be domainedet („weboldalam.hu”) az oldal Site Explorer keresőmezőjébe és nyomj rá az Explore gombra. Ez után a bal oldalon látható menüben keresd meg a „Referring domains” jelentést, ami felsorolja azokat a webhelyeket, amelyek sajátodra hivatkoznak.
  2. A következő lépés a rád hivatkozó webhelyek sorba rendezése a Domain Rating (DR) érték alapján. Ehhez nincs más dolgod, mint a DR oszlopra kattintani.
  3. Mielőtt minden gyenge minősítésű (alacsony DR-rel rendelkező) domaint azonnal kizárnál a hivatkozó webhelyek közül, először vizsgáld meg őket, hogy valóban spam jellegűek-e. Keresd a leggyakoribb spamre utaló árulkodó jeleket, mint például a spamnek hangzó domain neveket; a külföldi domaineket (kínai - .cn, orosz - .ru, és így tovább); az olyan webhelyeket, amelyeknek semmi közük nincs a piacodhoz, stb.
  4.  Ha találsz egy gyanús domaint, akkor kattints arra a számra, ami a Backlinks oszlopban jelenik meg mellette, hogy részletesebben is megvizsgálhasd az onnan webhelyedre mutató visszahivatkozásokat. Vess egy pillantást minden horgonyszövegre (anchor text) – ha nem hangzanak természetesnek, és nem kapcsolódnak a réspiacodhoz, akkor nagy valószínűséggel spam linket és domaint találtál. A rossz horgonyszövegek a legbiztosabb árulkodó jelek.


2. Módszer: A spam jellegű horgonyszövegek azonosítása

 

A spam visszahivatkozásokat úgy is felkutathatod, ha máris közvetlenül a horgonyszövegeket vizsgálod meg.

 

Ha például sok ugyanolyan horgonyszöveget találsz, amelyeknek nincs közük annak az oldaladnak a tartalmához, amire mutatnak, akkor az azonnali vörös jelzést jelent. Ezek ugyanis biztosan spam hivatkozások és könnyedén súlyos büntetéseket okozhatnak webhelyednek.

 

Ezek felkutatásában szintén sokat segítenek a fejlett SEO eszközök, hiszen legtöbbjük külön jelentést kínál az adott webhelyre mutató hivatkozások horgonyszövegeiről.

 

Az Ahrefs Site Explorerében ezt a jelentést a bal oldali menüben az Anchorsra kattintva találod. Ha szeretnéd megtekinteni azokat a visszahivatkozásokat (és lehetséges spam domaineket) amelyek az adott horgonyszöveget használják, akkor kattints a jobb oldali Details gombra.

 

A spam visszahivatkozások visszautasítása

 

A nehezén lényegében túl is vagy. Megvan a .txt fájlod, amiben fel vannak sorolva azok a domainek, amelyeket spamelésen kaptál. A legtöbb fejlett SEO eszköz képes elkészíteni ezt a .txt fájlt az általad megjelölt domainek listájából – ez a funkció minden eszköznél más helyen található meg.

 

Az utolsó lépés jelenteni a Google-nak, hogy ezeket a domaineket ne vegye figyelembe webhelyed minőségének elbírálásakor és a rangsoroláskor.

 

Navigálj a Google linkvisszautasító eszközének oldalára, válaszd ki a domaineket tartalmazó szövegfájlt és küldd be a Googlenak.

 

Ne feledd, hogy ez az eszköz lehetővé teszi, hogy kizárhass egész domaineket (mint ahogy most is csináltad), vagy különálló egyéni hivatkozásokat is.

 

A Google rövidesen feldolgozza a beküldött címeket és kizárja őket webhelyed elbírálásából.
 

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mond el mennyire!

Szavazatok száma: 145

Átlagos értékelés: 4.8




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.