Mi az a RankBrain?
Ha csak véletlenül kattintottál ide, és eddig nem is tudtad, mi az a Rank Brain, akkor most tisztázzuk: a RankBrain, a Google titokzatos, gépi tanulással felfegyverzett algoritmusa 2015 óta működik. Mivel a Google nem sok konkrét információt osztott meg erről az eszközről, lényegében annyit tudunk róla, hogy van, és csinál valamit.
Sokan azt gondolják, hogy a RankBrain a felhasználói élményeket vizsgálja a webhelyeken, és ez alapján rendezgeti a találatokat a keresőben. Nos, ez a hír sokáig terjedt az interneten, és a legtöbb SEO szakember is kénytelen volt elfogadni, azonban ez a feltételezés első sorban csak találgatásokon alapszik, és a Google sosem erősítette meg.
A következőkben megpróbálunk kicsit a dolgok mögé nézni, és megállapítani, hogy mit is csinál a RankBrain, hogyan működik, és hogy lehet-e egyáltalán optimalizálni rá.
Keresőoptimalizálnád weboldaladat? Kérd ajánlatunkat ITT
Mit csinál a RankBrain?
Gary Illyes, a Google egyik trendelemzője (és a vállalat gyakori online szóvivője) a következőt mondta a Twitteren ebben a posztban:
„Had próbáljam meg [elmagyarázni] még egyszer: a RankBrain segít nekünk a lekérdezések értelmezésében. Nem befolyásolja a feltérképezést, az indexelést, és nem cserél ki semmit a rangsoroláskor sem.” – Gary Illyes, 2016
A felhasználók napi szinten rengeteg olyan lekérdezést írnak be a Google-ba, amivel a keresőmotor még soha nem találkozott (tehát amire az emberek még sosem kerestek rá).
Az ilyen „soha nem látott” lekérdezéseknek sokféle oka lehet: például ha valaki félregépel valamit, rossz szavakat használ, vagy tiltó kifejezéseket („no [valami]”), esetleg olyasmikre keres rá, amik túl frissek ahhoz, hogy a Google ismerje őket.
A RankBrain dolga, hogy értelmezze ezeket az „új” kereséseket, és megpróbáljon korábbi keresések alapján releváns találatokat kínálni rájuk a felhasználóknak.
Hogy működik a RankBrain?
A Google erről sem sokat osztott meg velünk – az alábbi magyarázat Greg Corradótól érkezik ebben a posztban:
„A RankBrain mesterséges intelligenciát használ, amelyekkel nagy mennyiségű írott szöveget ágyaz bele olyan matematikai entitásokba – úgynevezett vektorokba – amelyeket a számítógép képes értelmezni. Amikor a RankBrain egy olyan szót vagy kifejezést lát, amit nem ismer, a gép megpróbálja kitalálni, hogy milyen szavaknak vagy kifejezéseknek lehet hasonló jelentésük, és ez alapján végzi el a szűrést, hatékonyabbá téve ezzel a korábban soha nem látott lekérdezések kezelését.” – Greg Corrado, 2015
Rendben, akkor próbáljuk meg lefordítani ezt... Ahelyett, hogy a RankBrain konkrétan a szavakat vizsgálná meg, és próbálná értelmezni a szöveg szemantikáját (ahogyan azt a természetes nyelvfeldolgozó algoritmusok teszik), számokká alakítja át őket, amelyeket egy többdimenziós grafikonon helyez el.
Az egymáshoz közel álló szavak (számok) valamilyen kapcsolatban állnak egymással. Hogy milyen ez a kapcsolat, azt a szavak egymáshoz viszonyított pozíciója és távolsága határozza meg.
Tehát amikor a Google egy olyan lekérdezést lát, amit nem ismer, akkor képes összehasonlítani a azt korábbi, hasonló lekérdezésekkel, és ezek alapján találatokat kínálni a felhasználónak.
Mit NEM csinál a RankBrain?
Gary Illyes egy Reddit AMA során a következő kérdést kapta egy felhasználótól:
„[…] Sokan mondogatják azt, hogy a RankBrain rendszer egy része a felhasználói élmény jeleket is tartalmazza, úgymint az oldalon töltött idő, a visszafordulási arány, átkattintási arány, stb.
Azonban én úgy értelmeztem, a RankBrain célja az, hogy megpróbálja kitalálni, milyen találatokat kínáljon fel az ismerelten keresésekre.
Megerősítenéd/cáfolnád, hogy a RankBrain használ-e bármilyen felhasználói élmény jelet? […]”
Gary erre a következő határozott választ adta:
„A RankBrain egy PR-szexi gépi tanulással működő rangsorolási összetevő, ami keresési előzményi adatokat használ fel, hogy megjósolja, mire kattintana legszívesebben a felhasználó egy korábban nem látott keresés esetén. Ez egy nagyon menő mérnöki cucc, ami sokszor mentette már meg a hátsónkat, amikor a hagyományos algoritmusok csak annyira voltak képesek, hogy „nini, egy „nem” szó a keresésben! akkor ezzel ne is foglalkozzunk” – de általában (néha) több hónapos adatokra támaszkodik azzal kapcsolatban, hogy mi történt magán a keresőtalálati oldalon, nem a landing oldalon. Az oldalon töltött idő, az átkattintási arány […], ezek mind kitalált hülyeségek. A keresés sokkal egyszerűbb dolog, mint azt az emberek gondolják.” – Gary Illyes, 2019
A RankBraint tehát első sorban az érdekli, hogy az emberek mire kattintottak rá a korábbi keresések után, és ez alapján próbálja eldönteni, hogy miket érdemes felkínálni az adott keresésre.
Gary kommentjéből az is kiderül, hogy az olyan mutatók, mint az oldalon töltött idő, vagy az átkattintási arány egyáltalán nem fontosak a RankBrain számára (és a megfogalmazásából feltételezhetjük, hogy, habár ezt nem állította konkrétan, a Google egyáltalán nem foglalkozik ezekkel).
Az egyetlen ehhez kapcsolódó mutató, amit a RankBrain valószínűleg használ az valószínűleg az átkattintások száma (de nem az aránya), mert ez segít megérteni a Google-nak, hogy mely találatok lehetnek relevánsak egy keresésre.
A RankBrain tehát nem a rangsorolást befolyásolja, annak ellenére, hogy a Google azt állította, hogy ez az algoritmus az egyik legfontosabb rangsorolási szempontjuk. Nem egy tartományban gondolkodik (hogy valami MENNYIRE releváns egy keresésre), hanem logikai elven működik (valami RELEVÁNS, vagy NEM RELEVÁNS – nincs köztes érték).
Hogyan optimalizálj a RankBrainre?
Nos, ez a „tipp” már konkrétan a Google-tól (egész pontosan Gary Illyestől) érkezett (itt az eredetije), habár nem mond túl sokat. Lássuk:
„A RankBrainre optimalizálni igazából nagyon egyszerű, és valami olyasmi kell hozzá, amit már 15 éve szajkózunk: írj természetes fogalmazással. Próbálj olyan tartalmakat írni, ami emberinek hangzik. Ha úgy próbálsz fogalmazni, mint egy gép, akkor a RankBrain csak összezavarodik majd, és valószínűleg lejjebb fog nyomni.
De ha van egy „tartalmas” webhelyed, akkor próbáld felolvasni hangosan amit írtál, és kérdezz meg másokat is, hogy szerintük természetesen hangzik-e. Ha beszélgetésszerű, ha természetes nyelvezetűnek hangzik, amit a hétköznapokban is használnál, akkor persze, optimalizálva vagy a RankBrainre. Ha nem, akkor nem vagy optimalizálva.” – Gary Illyes, 2016
Nos, ez nem a legkonkrétabb javaslat, de több, mint a semmi. Próbáljunk meg azonban kicsit a sorok között olvasni a korábbi idézetek alapján:
Ha kicsit visszaolvasol, felmerült, hogy a RankBraint olyan szavak és kifejezések foglalkoztatják, amiket a Google korábban még nem látott. Na, most kapaszkodj meg…
A hagyományos keresőoptimalizálás során olyan lekérdezéseket próbálsz megcélozni, amiket az emberek gyakran, vagy jó eséllyel beírnának a keresőbe – ezeket keresed, amikor kulcsszókutatást végzel. Ha azonban a RankBrainre szeretnél optimalizálni, akkor éppen, hogy az olyan lekérdezéseket kell megcéloznod tartalmaiddal, amelyek nem szerepelnek a korábbi lekérdezések között.
Igen, ez úgy hangzik, mintha egy céllövöldében direkt megpróbálnál mellé lőni, de a fentiek alapján feltételezhetjük.
Mint korábban említettük, a Google számára gyakran azért „ismeretlen” egy lekérdezés, mert egy nagyon friss eseményhez kapcsolódik. Némi önállósággal ezeket is kihasználhatod: bújj a RankBrain „bőrébe” és nézz szét te magad a korábbi, hasonló érdeklődésű keresések között. Próbáld felismerni, hogy miben hasonlítanak egymáshoz, hogy van-e valami bennük közös bennük, stb. – és építsd bele ezeket tartalmaidba.