Az online marketing kommunikáció alapja a jó domain
Minden online marketing kommunikáció első lépése a domain név kiválasztása, és mivel egy egész cikket szántunk rá, így biztosan előre látod, hogy nem egy egyszerű kérdésről lesz szó.
Az alapokkal már remélhetőleg tisztában vagy (ha nem, akkor lejjebb találsz egy rövid magyarázatot a legfontosabb fogalmakról), azonban a domainfelépítés egy sokkal összetettebb dolog, mint amilyennek először látszik.
Amikor az emberek azt próbálják eldönteni, hogy milyen szerkezetet használjanak tartalmaik rendszerezésére webhelyükön, akkor a leggyakrabban olyan kérdések hangzanak el, mint „Használjak aldomaint?” vagy „Készítsek egy micrositeot?” és így tovább. A gond csak az, hogy akik így gondolkodnak, azok eleve rossz helyről indulnak ki gondolatmenetükben.
A következőkben éppen ezért egy új irányból közelítjük meg a domainválasztás kérdését – egy olyan irányból, ami első sorban üzleti céljaidat és ügyfeleid érdekeit szolgálja. Ideális esetben olyan domaint sikerül majd választanod az alábbiak alapján, ami első sorban e két szempontot veszi figyelembe, hiszen miért is csinálnál bármit, ami nem visz közelebb céljaidhoz?
Egy gyors fogalommagyarázat
Ha teljesen újoncként találtál erre a cikkre, akkor sem kell aggódnod – a következőkben megmagyarázunk néhány alapvető fogalmat, amelyek segítenek majd lépést tartani a cikk további részével!
Fő domain
A fő domaint (ejtsd: domén) szokás gyökérdomainnek vagy gyökérkönyvtárnak is nevezni. Például a webhelyed.hu lehet webhelyed fő domainje.
Aldomain
Az aldomain a domain egy úgynevezett harmadik szintű domain neve. Szintén egyszerűbb egy példával szemléltetni: a blog.webhelyed.hu lehet egy aldomain.
Alkönyvtár
Az alkönyvtár (vagy almappa) minden olyan könyvtár, ami webhelyed „.hu” tagja után következik, és az alá tartozik. Például a webhelyed.hu/blog egy alkönyvtáras szerkezet, ahol a /blog egy külön könyvtár, és mivel a .hu után következik, így egyben alkönyvtár is.
Microsite
A microsite lényegében egy, a fő domainedtől teljesen különálló és önállóan létező domain. A micrositeok tartalma általában sokkal fókuszáltabb, mint a fő webhelyé.
Az alapvető fogalmak tisztázása után bele is vághatunk a téma vaskosabb részébe.
Hogyan határozzák meg az üzleti célok domained felépítését?
Az üzleti célok vállalatról vállalatra változhatnak – vannak, akik több ügyfelet szeretnének, vannak, akik nagyobb profitot tűznek ki maguk elé, és így tovább. Mi itt most csak azokkal az üzleti célokkal foglalkozunk, amelyek valamilyen módon befolyásolhatják egy webhely domainjének felépítését.
1. A helyi lefedettség, a terméklista, vagy a szolgáltatások bővítése
Ez egy meglehetősen gyakori üzleti cél, hiszen melyik vállalat ne szeretne terjeszkedni? Függetlenül attól, hogy a termékek, a szolgáltatások, vagy a helyi lefedettség bővítéséről van szó, a cél a növekedés. Egy jó példa erre egy olyan cég, ami két üzlethelységet is üzemeltet az országban – egyet Budapesten, egyet pedig Egerben.
Tegyük fel, hogy ez a cég létrehoz két különálló webhelyet üzlethelységeinek: az egyik a ruhaboltbudapest.hu a másik pedig a ruhabolteger.hu domaint kapja. A probléma akkor kezdődik, amikor a cég elkezd növekedni, és új üzlethelységeket nyitnak az ország különböző pontjain. Rövidesen egy tucatnyi külön webhelyre lesz szükség, hiszen ha már az első két üzlet külön domainre került, akkor a többivel is így illene folytatni. Ez tehát már rövid távon rengeteg extra munkát követel majd meg, hiszen minden webhelyet külön kell üzemeltetni, karbantartani, frissíteni, fejleszteni és így tovább…
Ha tehát olyan jellegű üzleti tevékenységet folytatsz, aminek a jövője ilyen jellegű terjeszkedést rejthet, akkor gondolkodj előre és válassz olyan domainfelépítést, ami megfelel ezeknek a céloknak.
Szóval milyen domainstratégiával járt volna jobban fiktív ruhaüzletünk? Itt lépnek be azok a bizonyos alkönyvtárak, amikről a magyarázatban már szót ejtettünk. Sokkal könnyebb például létrehozni egy ruhabolt.hu domaint, majd az alá besorolni a különböző termékeket, szolgáltatásokat és persze helyi jelzőket is - /eger, /budapest és így tovább. A későbbiekben rengeteg fejfájást meg lehet spórolni egy ilyen előrelátó stratégiával.
2. Különböző közönségek kiszolgálása
Nem ritka, hogy egy cég (általában nagyobb vállalatok) olyan sok féle tartalmat és/vagy szolgáltatást kínálnak, amelyeket nincs értelme egymás mellett említeni.
Tegyük fel például, hogy egy szórakoztató termékeket gyártó és forgalmazó cég mellékesen online zenehallgatást is kínál szolgáltatásai között, de ez sehogy nem férne bele kínálatukba fő domainjükön. A termékek és szolgáltatások iránt érdeklődő közönség más és más szándékkal keresi fel a márkát, és gyakran másra nem is kíváncsiak attól.
Ebben az esetben segíthet egy-egy aldomain a különböző szolgáltatások elkülönítésére. Például az elektrocuccok.hu fő domainre kerülhetnek a szórakoztató termékek, míg a zene.elektrocuccok.hu aldomain szolgálhatja ki azokat a látogatókat, akik a zenehallgatás miatt érkeztek a webhelyre. Ez természetesen egy nagyon egyszerű téma, de a lényeget jól szemlélteti. Az egyetlen dolog, amire ilyenkor oda kell figyelned, hogy a különböző aldomainek külön kezelésre és karbantartásra szorulnak.
3. Különálló alosztályok egymástól való elkülönítése
Több vállalat is van, amelyek egyszerre több önálló brandinggel (márkaépítés) rendelkező alosztályt is futtatnak a nevük alatt. Ilyenkor általában nem csak a branding, hanem az elhelyezkedés is különbözhet az osztályok között. Más közönséget szolgálhatnak ki, más közösséget gyűjthetnek maguk köré.
Az egészségügyben gyakran találkozni ilyen helyzetekkel, és ilyenkor általában meg is éri egy-egy külön domaint létrehozni a különböző osztályoknak. Természetesen mint minden többdomaines felállásnál, itt is figyelembe kell venni a rendelkezésre álló erőforrásokat, és mérlegelni, hogy hatékonyan lehet-e majd futtatni a domaineket egymással párhuzamosan.
Hasonló lehet a helyzet olyan cégeknél, amelyek több kisebb cég tulajdonosai egyszerre. Ilyenkor a kisebb cégek teljesen más jellegűek lehetnek, más márkákat képviselnek és más közönségeket szolgálnak ki. Ilyenkor teljesen egyértelmű, hogy mindegyiknek saját, önálló fő domainnel kell rendelkezniük.
4. Időleges események és szezonális kampányok
Ez nem is feltétlenül üzleti cél (legalább is nem olyan gyakori, mint a többi eddig említett), de üzleti tevékenységeitek alapján előfordulhat, hogy cégednek gyakran lesz szüksége ilyesmire. Miről is van szó? Tegyük fel, hogy céged egy rendezvényt szervez, vagy egy olyan, a fő márkától különálló kezdeményezésbe fog, amit aztán a média is felkap, esetleg egy átmeneti, szezonális kampányt indít.
Ha szeretnéd külön kiemelni ezt az eseményt, kampányt, vagy bármi mást, akkor külön microsite-ot is létrehozhatsz neki, de erre általában nincs szükség. Sok webhelyen egyszerűen egy /alkönyvtárat nyitnak az adott dolognak, és minden releváns tartalom ebbe kerül majd bele.
Talán az egyetlen érv, ami a különálló microsite-ok mellett szól, az az, hogy a média gyakran ahelyett, hogy a kikeresné a webhelyen az alkönyvtárat, csupán a kezdőlap URL-jére hivatkozik az újságokban, a hírbejegyzésekben és más csatornákon. Ha biztosra szeretnél menni, akkor egy különálló domain (egy microsite) például egyértelműbben jelzi, hogy mire is mutat a hivatkozás.
Természetesen ez a módszer magával vonz mindent, amit egy microsite-os felállás – külön karbantartás, egyéni design létrehozása, stb.
Ilyen esetben tehát mind az alkönyvtáras, mind a microsite-os módszer jó választás, azonban ha az utóbbi opciót választod, akkor ne felejtsd el a rendezvény/szezonális kampány/stb. lejárta után átirányítani a microsite-ra érkező forgalmat fő domainedre!
5. Egy új ügynökség vagy tanácsadó kipróbálása
Egy másik speciális, de valamivel gyakoribb cél, ami befolyásolhatja domainszerkezetedet az, hogy egy új ügynökséggel vagy tanácsadóval szeretnél dolgozni, de előtte ellenőrizni akarod, hogy hogyan teljesítenek.
Amikor egy cég vagy vállalkozó egy ügynökséggel vagy tanácsadóval szeretne dolgozni, akkor olyan privát, érzékeny információkhoz biztosítanak számukra hozzáférést, amik a rossz kezekben teljes csődöt is okozhatnak. Persze ezzel senkit nem szeretnénk megijeszteni, de egy alapvető elővigyázatosságra mindenképpen szükség van valamennyi üzleti szektorban.
Ha például egy cég egy nagyon jó tekintélyű domaint épített fel magának működése során, akkor arra a domainre értelemszerűen nagyon fognak vigyázni, és nem engednek majd akárkit a színfalak mögé.
Ez persze egy kellemetlen helyzetbe helyezi az adott ügynökséget, hiszen ha nem férhetnek hozzá a már működő webhely adataihoz, akkor kénytelenek lesznek egy teljesen új aldomaint vagy microsite-ot indítani a „teszteléshez”. Ezeknek az új domaineknek azonban nem lesz meg ugyan az a tekintélyük (SEO szempontból) a keresőmotorok szemében, így időbe telik majd felfuttatni őket.
Buktatók
Hol lenne az izgalom buktatók nélkül? Néhány potenciális problémaforrás már a fentiekben is elhangzott, de a biztonság kedvéért itt most mindent összefoglalunk, amire oda kell figyelned a domainstratégia összeállításakor és kivitelezésekor.
Nem vagy bebiztosítva a jövőre
Ez volt az egyik legelső dolog, amivel fent foglalkoztunk – válassz magadnak olyan domainfelépítést, ami a későbbiekben a céggel együtt bővíthető lesz majd.
Pontos egyezésű domainek = nem hatékony microsite-ok
A pontos egyezés nem bűn, de nem is tesz sokat üzleti céljaid elérése érdekében. Manapság már nem elég csupán létrehozni egy microsite-ot, feltölteni kulcsszavakkal, és várni, hogy jó rangsorolást kapjon a keresőmotoroktól. Akárcsak egy blog, vagy fő domained, a microsite-okat is rendszeresen kell bővítened értékes tartalmakkal.
Előnytelenül osztod szét tartalmaidat
Ha nincs elegendő erőforrásod, hogy minden különálló domainedre (aldomainek, microsite-ok) elegendő időt és pénzt tudj fordítani, akkor óriási pazarlás többfelé osztani webhelyedet. Ne feledd: jobb egy webhelyet működtetni, amire 300 visszahivatkozás mutat, mint 3-at, amelyekre egyenként csak 100-100.
Nem figyelsz a felhasználókra
A webhelyek tervezésekor fontos, hogy rendszeresen a felhasználók helyébe képzeld magad. Ha a felhasználók begépelik céged nevét a Google-ba, akkor az hány találatot dob majd ki erre a keresésre? Hármat, négyet? Ez nem a legszerencsésebb, hiszen hacsak nem eltérő szándékkal keresik fel márkádat, nem feltétlenül tudják majd, hogy melyik linkre kattintsanak.
A felhasználói élmény biztosítása tehát már a keresés pillanatában fontos, és nem feltétlenül csak az oldalak felépítéséről és sebességéről szól.
Ha tartalmaid megkövetelik akkor nagyon fontos, hogy odafigyelj a tartalmak megfelelő szétválasztására, ezzel is könnyíve a látogatók utazását a keresőtől a konverzióig.
Nem foglalkozol webhelyeddel
Erről már többször is szó volt, de olyan gyakori buktató, hogy meglepődnél, mennyien dőlnek bele. Minden domaintípus ugyan úgy képes rangsorolni, de minél több webhelyet hozol létre, annál nehezebb lesz egymástól különállóan működtetni őket.
Mindegy, hogy aldomaineket vagy microsite-okat használsz – a lényeg az, hogy ne hagyd magukra őket, miután elkészültek. Ne kezdj hozzá, ha nem tudod biztosan, hogy a későbbiekben megengedheted-e majd magadnak bővítésüket, fejlesztésüket, vagy legalább naprakészen tartásukat tartalmi szempontból.
Szándékátfedés a domainek között
A szándékátfedés egy furán hangzó kifejezés, de lényegében arra utal, hogy a fő domain és különböző aldomainjei mind olyan tartalmakat kínálnak a látogatóknak, amelyek ugyan azon látogatói szándékot elégítik ki.
Ha például egy szálloda külön aldomaint hoz létre az esküvőszervezésnek, de aztán a fő domainen is rengeteg tartalmat oszt meg erről, akkor mi értelme van külön domaint vagy microsite-ot működtetni csak ezért? Ez csak felesleges plusz munka, és könnyedén összezavarhatja a felhasználókat is.
Ilyenkor érdemes minden témához kapcsolódó tartalmat az aldomainre vagy microsite-ra helyezni, vagy teljesen elhagyni ezeket, és csak egy alkönyvtárat kialakítani számukra a fő domainen. A microsite-ok és aldomainek célja, hogy más, szűkebb felhasználói szándékot célozzanak meg, mint a fő webhely.
Milyen a jó domain név ma Magyarországon?
Megjegyezhető domain
Amikor ügyfelünk átvette a Residence Balaton hotel működtetését, név változtatásra kért javaslatot tőlünk. Ilyenkor minden esetben figyelembe vesszük azt is, hogy az új névhez kötődően a domain nevek szabadak legyenek. Meg akartunk őrizni valamit az előző, már bejáratott névből is, így kardinális változás nem történt, a hotel neve Residence Hotel Balaton lett. Ennél sokkal érdekesebb az ehhez kapcsolódó domain kiválasztása. A www.residencehotelbalaton.hu eyg meglehetősen hosszú domain név (ahogyan a www.marketingprofesszorok.hu is az), azonban mindenképpen szükség van erre, hiszen ez fedi le teljesen a cég nevét. Egy emailcímet így bediktálni azonban elég macerás. Sokkal fontosabb azonban az, hogy az offline hirdetések esetén is nehezen írja le, jegyzi meg az ember. Ezért javasoltuk. vásárolják meg a www.rhb.hu domaint is, és ezt szerepeltessék olyan helyeken, ahol a gyors leírás, vagy a megjegyzés fontos.
Magyar domain
Az előbbi példa esetében PR okokból nem lehetett magyarul is könnyen megjegyezhető és leírható domaint választani, ezen próbált segíteni a rövidítés. Amennyiben azonban egy új üzletbe kezdesz, próbálj meg olyan nevet és domaint választani, ami azoknak is könnyen leírható, akik soha nem tanultak mondjuk angolul. Mert bizony még mindig nagyon sokan vannak így. Ha nemzetközi szinten is szeretnél azonban kommunikálni, akkor persze fontos, hogy egy külföldi is le tudja írni. Meg kell találnod tehát azt a metszetet, amelybe azokat a szavakat teszed, amik mindkét kritériumnak megfelelnek.