AMP - Mi az a szemantikus web? Hogyan kell értelmezni? A szemantikus web meghatározása, magyarázata az online marketing tanácsadó értelmezésében.

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Mi az a szemantikus web?
2017/06/08
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Mi az a szemantikus web? Hogyan kell értelmezni? A szemantikus web meghatározása, magyarázata az online marketing tanácsadó értelmezésében. 

KÖVESS MINKET

ISTAGRAMMON

Mi az a szemantikus web?

A szemantikus webet már sokféle névvel illették – Web 3.0, Összekapcsolt Adatháló, Adatháló, stb. Ezek az elnevezések más és más dolgokra utalnak, ezért az alábbiakban megmaradunk az eredeti, szemantikus web megnevezésnél.

 

A szemantikus web jelenti az információk összekapcsolásának legújabb fejezetét – lehetővé teszi, hogy egy adott forrás bármilyen másik forrásban tárolt információt elérhessen, illetve hogy a számítógépek könnyebben értelmezhessék az ilyen hivatkozott információkat.

 

Az internetről röviden

Hogy könnyebben megérthessük a szemantikus web jelentőségét és működését, tisztáznunk kell néhány alapot az internetet illetően.

 

A World Wide Web megalkotója Sir Tim Berners-Lee volt, aki 1989-ben készült el a másnéven Web 1.0-ként is emlegetett találmányával. Az eredeti web legfontosabb újítása a hiperhivatkozás volt (legalább is felhasználói szempontból). A felhasználó csak rákattintott egy ilyen hivatkozásra és rövidesen eljutott ahhoz a dokumentumhoz, amelyre az a hivatkozás mutatott.

 

Ez többek között azért számított hatalmas újdonságnak, mert elkülönítette egymástól a fizikai tárhelyet és az információcserére használt különböző hálózati rétegeket. Ennek hatására a dokumentumok látszólag közvetlen kapcsolatban álltak egymással, hiszen elég volt csak egy kattintás, hogy elérjük azokat – még ha a kattintott hivatkozás egy másik számítógépen tárolt dokumentumra is mutatott egy másik hálózaton, akár egy másik földrészen.

 

A szemantikus web

A Web 1.0-hoz hasonlóan – ami a hálózati és a fizikai rétegeket különítette el egymástól – a szemantikus web is szétválasztja a dokumentumot és az információcserében résztvevő alkalmazás-rétegeket. 

 

A szemantikus web tényeket köt össze egymással, tehát nem egy dokumentumra, vagy alkalmazásra hivatkozik, hanem az abban a dokumentumban, vagy alkalmazásban tárolt információ egy bizonyos részére. Amikor ez az információ frissül az eredeti helyén, az arra hivatkozó tartalomban is a legújabb verzió jelenik meg belőle.

 

Erre utal a szemantikus web neve is: a szemantika szó alapvetően jelentéstant jelent. Ez nagyban megkülönbözteti a szemantikus webet más adatkezelő rendszerektől (mint például a World Wide Web-től), hiszen míg azok az adatok felépítésével foglalkoznak, a szemantikus web az adatok jelentésére összpontosít.

 

Ez az alapvető különbség teljesen megváltoztatja az információ tárolásának, lekérdezésének és megjelenítésének módszereit. Bizonyos alkalmazások – amelyek például sok forrásból származó, nagy mennyiségű adatot kezelnek – nagy hasznát vehetik a szemantikus rendszernek. Az olyanok viszont, amelyek nagy mennyiségű, erősen strukturált adatot tartalmaznak, nem igazán találják majd előnyösnek ezt a megoldást.

 

Milyen szabványok vonatkoznak a szemantikus webre?

Ha technikai szempontból vizsgáljuk, a szemantikus webnek három sajátos ismertetőjele van. Ezek:

  • RDF – Resource Description Framework: A szemantikus web adatmodellezéshez használt nyelve. Minden szemantikus weben tárolt információt RDF-ben tároljuk.
  • SPARQL – SPARQL protokoll és RDF lekérdező nyelv: A szemantikus web lekérdezéshez használt nyelve. Külön úgy fejlesztették ki, hogy lehetővé tegye a különböző rendszerek közötti adatlekérdezést.
  • OWL – Web Ontology Language: A szemantikus web séma nyelve, vagy másnéven információ-reprezentáló nyelve. Az OWL lehetővé teszi hogy a fogalmakat tömören és hatékonyan adhassuk meg, hogy azok később minél gyakrabban felhasználhatók legyenek.

 

A szemantikus alkalmazásokat egyrészt e három technológia alapján különböztethetjük meg a többi alkalmazástól.
 

Hatékony honlapüzemeltetés

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mond el mennyire!

Szavazatok száma: 145

Átlagos értékelés: 4.7




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.