Mi az a Google Analytics 4?
A Google Analytics 4 (GA4) a Google új adatgyűjtő és adatelemző felülete, amely a tervek szerint 2023 júliusában váltja le a Google jelenleg is sokak által használt Universal Analytics (UA) platformját. A keresőóriás elmondása szerint a GA4 számos előnyt kínál az UA-val szemben, SEO ügynökségeknek és marketingeseknek, amely sokak szemében az online adatgyűjtés ipari szabványa.
A 2023 július 1-re tervezett átállást követően a Universal Analytics nem gyűjt majd több adatot, de az addig a dátumig összegyűjtött adatok további 6 hónapig lesznek megtekinthetők. Ezeket az adatokat mindenképpen érdemes lesz letölteni és elmenteni, ugyanis nem vihetők át a Google Analytics 4 felületére.
Erre azért van szükség, mert a Google Analytics 4 eseményalapú követést használ majd, ami nem kompatibilis a Universal Analytics által gyűjtött oldalbetöltés- és munkamenet alapú adatokkal.
Google Analytics 4 és Universal Analytics – Mi a különbség?
A GA4-re váltó felhasználók néhány említésre méltó nehézséget tapasztalhatnak majd az új felületen, úgymint:
• A mutatók értelmezése, és a követendő mutatók kiválasztása
• Az „események” koncepciójának értelmezése
• A Google Ads vagy a Search Console integrálása a GA4-be
• A konverziós adatok követése
• Az asszisztált konverziók és visszafordulási arány követése
Ez csupán néhány probléma, amik szembe jöhetnek veled, ha korábban a Universal Analyticset használtad, és most próbálsz majd a GA4-re váltani. Érdemes tehát minél előbb megismerkedni az új platformmal, főleg, hogy a GA4 csak onnantól kezdi el mérni és tárolni az adatokat, hogy hozzáadod webhelyedet egy új tulajdonként.
A Google Analytics 4 felületéről néhány fontos funkció is hiányzik, amikhez a Universal Analyticsben eddig hozzáfértél:
• Nézetek
• IP-cím alapú szűrés
• Egyes jelentések (ezeket manuálisan kell beállítani)
• Korlátozott számú egyéni dimenziók
• Ismétlődő email jelentések
A Google Analytics 4 azonban sok hasznos újdonságot is kínál, amelyeknek köszönhetően hosszútávon egy hasznosabb eszköz lehet majd, mint elődje. Ilyenek például:
• Egyszerűsített adatok, amelyekhez mind a GA4 felhasználói, mind a Google könnyebben hozzáfér majd
• Pontosabb nyomkövetés a webhelyek és mobilalkalmazások között
• Bizonyos események (pl. kattintások, letöltések stb.) kódmentes követése
• Egyéni jelentések
• Mesterséges intelligenciával létrehozott statisztikák és előrejelzések
• Korszerűbb közönségintegráció a Google Ads platformmal
• Több figyelmet kapnak az ügyfelek élettartam-terjedelmű jelentései