A zűrzavart tovább fokozza, hogy sokak szerint az építészek marketingje ugyan úgy zajlik, mint a designereké, holott ez távol áll a valóságtól. Az építészeti marketing nem egy webhelyből és egy blogból áll. Ha nem vagy biztos benne, hogy hogyan csináld, akkor rengeteg pénzt és időt vesztegethetsz eredménytelen stratégiákra.
Az alábbi cikk iránymutatást kínál majd az építészeti marketing legalapvetőbb tudnivalóit illetően. Kezdésképpen tisztázzunk egy fontos kérdést:
Hagyományos marketing építészeknek és online marketing építészeknek – Mi a különbség?
Az internet kora előtt az építőipari cégek úgy népszerűsítették magukat, mint minden más professzionális cég. Brosúrákat nyomtattak, egyedi árajánlatokat készítettek az érdeklődőknek és igyekeztek bekerülni a releváns címjegyzékekbe. Ezek a taktikák ma is léteznek, azzal a különbséggel, hogy többségük az interneten zajlik.
Az online építészeti marketinget két fontos dolog különbözteti meg a hagyományos építészeti marketingtől:
• Az ügyfelekkel történő interakciók módszerei
• Az ügyfelekkel történő kommunikáció módszerei
A hagyományos marketing meglehetősen egyoldalú: a cég kommunikál az ügyfelek irányába. Ezzel szemben az ügyfeleknek ma számos olyan eszköz áll a rendelkezésére, amelyekkel saját maguk is kommunikációt indíthatnak az építészek irányába. E mellett az érdeklődők alapos kutatást is végezhetnek az interneten, ha többet szeretnének megtudni egy építőipari vállalatról. A kommunikáció és online kutatás csatornái többek között:
• közösségi platformok
• blogok
• fórumok
• véleményező platformok
Mindez azt jelenti, hogy az építőipari cégeknek sokkal több erőfeszítésre van szükségük, ha szeretnék megvédeni pozitív hírnevüket. Egy elégedett ügyféltől érkező pozitív ajánlás nagyszerű ingyenes marketing, lehet, míg egy negatív visszajelzés bemocskolhatja a márka nevét.
A második fontos különbség az, hogy hogyan kommunikálsz lehetséges (illetve meglévő) ügyfeleiddel. Habár minden cég fő célja az, hogy több bevételre tegyen szert, ezeket manapság nem rámenős reklámszövegekkel lehet elérni. A sikerek érdekében egy tekintélyes, profi és egyedi cégként kell pozícionálnod magadat a versenymezőnyben.
Az internetre mindenki ki tudja írni a hangzatos szövegeit, de a legjobb opciók után kutató lehetséges ügyfeleket nem ez érdekli. A saját tempójukban szeretnének megismerkedni a lehetőségekkel, és konkrét tények és/vagy megérzések alapján próbálják meghozni a döntéseiket. Ezért olyan fontos egyértelműen kommunikálnod tudásodat és szakmai tapasztalatodat tartalmaidon, esettanulmányaidon és a vállalatodról írt véleményeken keresztül.
Miért van szükségük az építészeknek marketingre?
Fokozott láthatóság
Számos építőipari vállalat létezik, és bárhol is legyen irodád, biztos lehetsz benne, hogy a közelben is van néhány versenytársad. Egy jó online marketing stratégia segít kitűnni a tömegből, hogy ideális ügyfeleid téged találjanak meg (és válasszanak) a konkurencia helyett.
Több webhelylátogató
Az interneten több, mint egymilliárd webhelyét legalább hárommilliárd felhasználó nézegetni napi szinten. Egy jó online építészeti marketing stratégiával biztosíthatod, hogy minél többen találjanak rá közülük saját webhelyedre.
Szorosabb kapcsolatok az ügyfelekkel
Az online építészeti marketing nem csak arról szól, hogy megpróbálod eladni magadat az érdeklődőknek. Neked is aktívan kell tartanod a kapcsolatot meglévő és lehetséges ügyfeleiddel. Az internetnek köszönhetően manapság minden eddiginél könnyebb új kapcsolatokat kiépíteni az emberekkel, és meg is tartani őket, függetlenül attól, hogy milyen médiumon keresztül kommunikálsz velük.
Jobb branding
A marketing egyik legfontosabb tényezője az, amivel megkülönbözteted márkádat a többitől. Mik az erősségeid? Mik az alapvető adottságaid? Mit kínálsz, amit mások nem? Marketingstratégiád ezekre épít majd, hogy a megfelelő embereket érhesd el üzeneteiddel.
Szóval hogyan hasznosíthatod mindezt a gyakorlatban?
Az online építészeti marketing bevált eszközei
1. Céged webhelye
Webhelyed nem más, mint online jelenléted főhadiszállása. Itt ismerkedhetnek meg az emberek cégeddel, vehetik fel veled a kapcsolatot, illetve vásárolhatják meg termékeidet és/vagy szolgáltatásaidat. Egy jó webhely nélkül szinte minden egyéb online marketingtevékenységed hiábavaló lenne.
Szükséged lesz tehát egy modern, könnyedén navigálható, gyors és mobilbarát webhelyre. Ha webhelyed nem igazodik megfelelően a mobilhasználók igényeihez, akkor ne számíts rá, hogy sokakat megnyersz majd vele. Ügyfeleid jó része egy okostelefonról keresi majd fel webhelyedet, de ha az nem kínál nekik megfelelő látogatói élményt, akkor rövid időn belül távoznak majd róla.
2. Email marketing
Jelenlegi és lehetséges ügyfeleid nem böngészik egyfolytában az internetet, de még így is elérheted őket, ha releváns, célzott üzeneteket küldesz nekik. Akár heti hírlevelekkel jelentkezel, akár fontos híreket osztasz meg cégeddel kapcsolatban, a rendszeres emailek a kapcsolattartás hatékony és olcsó eszközei.
Rajtad áll, hogy milyen gyakran küldesz emaileket feliratkozóidnak, de ügyelj rá, hogy ezek ne mindig az önfényezésről szóljanak. Kínálj valamilyen értéket az embereknek – például beszélj az aktuális építészeti trendekről, ossz meg designtippeket és így tovább.
3. Tartalommarketing
Lehetséges ügyfeleid gyakran azért fordulnak az internethez, hogy valami újat tanulhassanak. Sokszor tehát az olyan webhelyek vonzzák őket, amelyek valamilyen hasznos információt kínálnak számukra. A tartalommarketing segítségével a te webhelyed is ezek közé tartozhat.
Ahogy rendszeresen posztolsz blogbejegyzéseket, videókat és más megosztható tartalmakat építészeti marketingstratégiád részeként, idővel egy értékes információforrássá válsz majd követőid szemében, akihez bizalommal fordulhatnak, ha szükségük van valamire.
Ezek a tartalmak sok más lehetséges érdeklődőkhöz is eljuthatnak, amikor látogatóid megosztják azokat a közösségi médián és egyéb csatornákon.
A tartalmak továbbá nagyszerű alapot biztosítanak a keresőoptimalizáláshoz, ami segít majd, hogy a legelső találatok között jelenj meg, valahányszor ideális ügyfeleid építészeti témákra keresnek rá a Google-on és más keresőmotorokon.
4. Közösségi média
Lehetséges és volt ügyfeleid előszeretettel osztják meg véleményüket az általad kínált szolgáltatásokról. A Facebook, a Twitter, a LinkedIn és más közösségi platformok pedig nagyszerű csatornákat kínálnak számukra, ahol értékes visszajelzéseket oszthatnak meg veled.
A közösségi média minden korábbinál közvetlenebb kapcsolatokat tesz lehetővé közted és ügyfeleid között. Egy jó közösségi stratégiával továbbá nem csak új ügyfeleket szerezhetsz, hanem meglévő vevőid hűségét is megszilárdíthatod.