Sokak sikereit azok a linképítési mítoszok tartják vissza, amelyek hibás feltételezéseken alapszanak, és helytelen irányba terelik a kezdő SEO szakembereket és webmestereket. Az alábbiakban néhány ilyen gyakori SEO legendáról rántjuk le a leplet!
1. „Ha egy webhely DA értéke alacsony, akkor nem érdemes linket építeni rá”
Sok webmester támaszkodik harmadik felektől származó mutatókra (Domain Authority, Domain Rating, Citation Flow stb.) Nagyon fontos tisztázni, hogy mit mutatnak valójában ezek az értékek, és mit nem.
A Domain Authority (domain tekintély, röviden DA) a Moz által fejlesztett mutató, ami azt próbálja megsaccolni, hogy egy webhely mennyire lenne képes jól rangsorolni. Ennek a saccolt értéknek semmi köze nincs ahhoz, hogy egy webhely hivatkozásai mekkora mértékű linkértéket továbbítanak a hivatkozott webhelyeknek.
Minden ilyen SEO szolgáltató (SEMrush, Moz, Ahrefs stb.) másféle módszerekkel minősíti a domaineket és oldalakat, ezért az értékeik is eltérnek egymástól. Szóval melyikben érdemes bízni? Nos, igazából egyikben sem.
Ezeknek a mutatóknak semmi közük a Google algoritmusához, és jóval kisebb adatmennyiségből dolgoznak, mint a világ legnagyobb keresőmotorja. A Google-t egyáltalán nem érdekli, hogy melyik webhelyet hogyan pontozzák ezek a szolgáltatók – mindent a saját algoritmusa alapján számol ki.
Fontos továbbá észben tartani, hogy még egy alacsony DA-val (vagy más kitalált pontszámmal) rendelkező webhely is továbbíthat (1) linkértéket és (2) organikus forgalmat saját webhelyedre.
Tehát nem érdemes csak azért lemondani egy-egy linképítési lehetőségről, mert egy webhely alacsony DA-val rendelkezik. Ha hitelesnek és színvonalasnak ítéled meg, akkor remek linkforrás lehet saját domained számára.
2. „Egy link csak akkor ér valamit, ha releváns webhelyről származik”
Ha minden tökéletes lenne, akkor csak olyan webhelyek hivatkoznának saját tartalmaidra, amelyek hasonló témákkal foglalkoznak. Sajnos a valóságban ezek a hasonló webhelyek közvetlen versenytársaid is egyben, ezért számíthatsz arra, hogy linkeket kapsz majd tőlük.
Muszáj leszel néha elkanyarodni saját szektorodtól, és más, tekintélyes webhelyek linkjeit megszerezni. Ezzel nem csak több, hanem sok értékes hivatkozást is szerezhetsz webhelyed számára.
Egy szálloda például nem számíthat arra, hogy más szállodák linkeljenek rá. De a közeli szórakozóhelyek és egyéb turistacsalogatók mind észszerű linképítési lehetőségek lehetnek.
Ha egy domain témája egy kicsit is kapcsolódik a sajátodéhoz, de nagyon erős tekintéllyel rendelkezik, akkor megéri linket szerezned tőle.
3. „Megéri vendégblogokra vagy linkhálózatokra támaszkodni”
A Google már évek óta egyértelműen ismételgeti, hogy a szabályzatuk tiltja a szisztematikus vendégblogolást és a linkvásárlás minden formáját.
Ha jelenleg ilyen jellegű hivatkozásokat építgetsz webhelyed számára, főleg nagyobb tételben, akkor ideje minél előbb felhagyni ezzel a rossz szokással.
Persze tudjuk, hogy ez egy nagyon költséghatékony és könnyedén méretezhető módszer. Sőt, gyakran még látható rövidtávú eredményei is vannak, de csak idő kérdése, hogy a Google mikor fedezi fel az ilyen linkeket és kezdi el ignorálni őket.
Ez még a jobbik helyzet – a Google egy ideje szimplán csak értéktelennek nyilvánítja ezeket a linkeket, de még így is előfordulhatnak büntetések, ezért nem érdemes kockáztatni velük. Legjobb esteben is csak az idődet és pénzedet pazarolod rájuk.
4. „A belső linkek nem olyan fontosak”
Meglepően sok webmester nem foglalkozik a belső hivatkozások optimalizálásával. Ez persze nem is feltétlenül egyszerű feladat, főleg a nagyobb webáruházakban és olyan webhelyeken, amelyek tartalmai rendszeresen bővülnek és cserélődnek.
A helyzet az, hogy a belső linkek elhelyezése az a SEO egyik leggyorsabb és legegyszerűbb módja, különösen, ha mid- és long-tail kulcsszavakról van szó.
A belső linkelés lehetőséget ad, hogy tetszőleges horgonyszövegeket állíthass be oldalaid hivatkozásira, így többféle kulcsszóra is javíthatod a rangsorolásodat.
Ezeket a linkeket rögtön az után érdemes elhelyezni, hogy az új tartalom megjelenik a webhelyen. Ilyenkor az eredmények akár 30 napon belül is láthatóvá válnak.
Ezzel azt is befolyásolhatod, hogy hol jelenjenek meg ezek a linkek webhelyeden, és egy másodlagos, logikus navigációs útvonalat biztosíthatsz velük a felhasználóknak és a keresőmotorok robotjainak is.
5. „Elég csak a linképítéssel fogllakozni”
Habár a visszahivatkozások és belső linkek sokat segíthetnek a rangsorolásban, az eredményes keresőoptimalizáláshoz nem elegendőek.
Az emberek gyakran tekintenek úgy a linkekre, mintha varázserejük lenne. Tény, hogy bizonyos webhelyeknek jobb visszahivatkozásokra van szüksége ahhoz, hogy előrébb lépjenek a rangsorban. Az azonban már egészen más kérdés, hogy melyik hivatkozás milyen mennyiségű linkértéket ad tovább.
Habár tényleg rendkívül hasznosak lehetnek, a visszahivatkozások nem érnek majd sokat, ha webhelyed tele van technikai hibákkal, gyenge tartalmakkal, és nem kínál színvonalas felhasználói élményt. Ez utóbbi különösen fontos, ha az első találati oldalra szeretnél bekerülni.
Nagyon fontos továbbá észben tartani, hogy a Google találati oldalai ma már nem csak 10 kék hivatkozásból állnak. Ha nem optimalizálsz valamennyi találati elemre (képek, videók, helyi találatok stb.) akkor rengeteg forgalmi lehetőségről maradsz le.
A felhasználók gyakran féltucat egyéb találatot is látnak, mielőtt megjelennének nekik az organikus linkek a SERP-eken, különösen mobilkészülékeken. A linkek önmagukban nem segítenek majd bejutni ezek közé.
6. „A linképítésnek már nincs értelme”
Az elmúlt évek során többen is találkoztak már ezzel a kijelentéssel.
Nemrégiben John Mueller, a Google egyik munkatársa is utalt rá, hogy a linkek idővel egyre kevésbé lesznek majd fontosak a rangsorolásban, de fontos kiemelni, hogy ez csak az ő véleménye volt, nem pedig egy hivatalos, tervezett változás a Google részéről.
A Google valójában már legalább egy évtizede utalgatott erre. A keresőmotort eleinte az különböztette meg a versenytársaitól, hogy többek között linkadatok segítségével értékelte a weboldalakat és határozta meg azok rangsorolását a találatok között. Ez a mai napig így működik.
Igen, a rangsoroló algoritmus manapság egészen más, mint tíz évvel ezelőtt, és mint fentebb elhangzott, a Google találati oldalai is máshogyan néznek ki. Ezek mind további rangsorolási lehetőségeket kínálnak, amelyekre nem elegendő csak linkekkel optimalizálni – Muellernek tehát igaza van.
Valószínű továbbá, hogy a Google szeretné visszaszorítani a mesterséges linkelhelyezéseket (mint ahogyan azt mindig is tették), így az ilyen gondolatok senki sem szabadna, hogy meglepjenek a cég egyik munkatársától.
Ahogy a Google ignorálja a gyengébb minőségű linkeket, úgy válnak egyre értékesebbé az igazán erős hivatkozások – tehát ezeknek még mindig komoly értékük van a keresőoptimalizálásban.