A Kkv-k számára is megfizethető reklámeszköz
A kommunikáció eddigi leghatékonyabb eszköze az írott sajtó, a rádiós, a televíziós reklámozás volt. Ezek a médiumok szinte megfizethetetlen a kis és középvállalkozások számára. Az internet gyors fejlődése következtében lehetőség nyílt olyan költséghatékony marketing eszközök alkalmazására, amelyekkel mérhető forgalomnövekedést érhetnek el a vállalkozások. Az interneten már nem csak terméket lehet eladni webáruház segítségével, hanem szellemi terméket, szolgáltatást is, és ennek talán legnagyobb virtuális helyszine a közösségi média. Ahogy egy céget, úgy egy közösségi marketing megjelenést is meg kell alapozni. Első lépésként adni kell a felhasználóknak. Cél egy olyan imázs kialakítása ami meggyőző, és hiteles képet ad.
Weboldal vs. közösségi média
Külföldi kutatásokból kiderül, hogy a felhasználók egyelőre hamarabb keresik fel az adott márka weboldalát mint hogy csatlakozzanak rajongói csoportjához a Facebookon. Ha meg akarnak tudni a termékről bizonyos információkat akkor a termék weblapját keresik a neten. Az viszont egyre jobban körvonalazódni látszik, hogy a közösségi média - főleg a Facebook - olyan véleménymegosztó hely ahol a fogyasztók szívesebben mondják el véleményüket a termékről, szívesen „kommunikálnak” a márkával. A legnagyobb előnye tehát a közösségi marketingnek a kétirányú kommunikáció. A weboldal és a közösségi média ilyen módon kiegészíti egymást és elengedhetetlen kellékei a hatékony internetes megjelenésnek.
Közösségi médiára költött összegek
A Duke Egyetem és az American Marketing Assocation közös felmérése során azt vizsgálta hogy az amerikai vállalatok költségvetésüknek mekkora hányadát fordítják közösségi médiára. A felmérésből jól látszik, hogy ugyan már most előttünk járnak a külföldi nagyvállalatok, átlagosan 5,9%-ot költenek SMM-re. 5 év múlva akár meg is háromszorozódhat, költségvetésük akár 17,7%-át fogják a közösségi médiára költeni.
Az azonban még mindig kérdés, hogy miért éri meg a vállalatoknak a közösségi média alkalmazása. Az egyik legfontosabb kérdés, hogy a befektetett összegek milyen módon térülnek meg, milyen módon lehet az eredményességet mérni. A megkérdezett marketing igazgatók és menedzserek különböző mérési módszereket használnak a hatékonyság mérésére. Attól függően hogy a vállalat terméket vagy szolgáltatást értékesít, változik a módszerek alkalmazása. Néhány mérési módszert mi is felsorolnánk.
Mérési módszerek:
- Látogatások/oldalletöltések
- Megismételt látogatások
- Konverzió (látogatóból vásárló)
- Követők, rajongók, barátok
- Értékesítés szintje
- Egy vásárlásra jutó árbevétel
- Internetes említések száma
- Ügyfél megszerzésének költségei
- Egy ügyfélre jutó nyereség
- Online termék/szolgáltatás értékelések
- Ügyfél megtartásának költségei
- Net Promoter Score
- Egyéb szöveges elemzések értékelései
- Elindított, de meg nem valósuló vásárlások
SMM – mint hirdetési lehetőség
Ezek a közösségi médiák olyan újfajta online hirdetéseket kínálnak melyek felhasználják a fogyasztók által magukról közölt adatokat, a kapcsolati hálójukat. Olyan hirdetéseket tehetünk közzé mely a célcsoportunkat éri el. Az oldalak és csoportok létrehozás, fenntartása, bővítése olyan értéket képvisel a hirdetőknek, melyekben szintén rengeteg, még ki nem aknázott költséghatékony reklámozási lehetőség van.