Hogy kik is azok az infuencerek?
Az online influencer marketing korunk egyik legforradalmibb marketingtrendjévé nőtte ki magát. Márkák ezrei fordulnak ezekhez az úgynevezett influencerekhez (vagy „véleményvezérekhez”), hogy marketingüzeneteiket természetes, hiteles úton kommunikálhassák rajtuk keresztül közönségeiknek.
Az influencer marketing első sorban a közösségi médián szárnyal, ezért ma részletesen is beleássuk magunkat a közösségi influencerek világába. Kik ők, mit csinálnak, és milyen típusaik vannak? Lássuk a válaszokat!
Kik azok a közösségi média influencerek?
A közösségi média influencerek (vagy röviden közösségi influencerek) olyan tartalomkészítők, akiket a közösségi médián sok aktív, érdeklődő felhasználó követ. Hogy hogyan érik el ezt? Azzal, hogy rendszeresen jó minőségű, érdekes, informatív, vagy épp szórakoztató tartalmakat készítenek és osztanak meg valamelyik (vagy több) közösségi hálózaton.
Az influencerek gyakran kommunikálnak közvetlenül is követőikkel, például úgy, hogy választ írnak a hozzászólásaikra. Ezek és az ehhez hasonló interakciók lehetővé teszik, hogy egy személyes, már-már baráti kapcsolatot alakítsanak ki közönségükkel, akik cserébe megbíznak az influencer véleményében (innen a magyar fordítás: „véleményvezér”).
Az influencerek képesek százezrek érdeklődését felkelteni egy bizonyos dolog iránt, legyen az egy témakör, egy új film, egy hajfonási technika, vagy akár egy újonnan megjelent termék. A közönség aktívan foglalkozik mindazzal, amit az influencer csinál, vagy mond – ezért olyan értékes marketingpartnerek a márkák számára. Ezt az aktivitást és bizalmat kihasználva a márkák természetes módon juttathatják el marketingüzeneteiket közönségüknek az influencereken keresztül, persze csak akkor, ha az influencer és a márka azonos közönséget céloz meg.
Hogyan jutottunk el az influencerek mai definíciójához?
Mivel a legtöbben csak mostanában ismerkednek meg az influencer kifejezéssel – többnyire a relatíve fiatal közösségi média kapcsán – így jogosan hihetnénk azt, hogy egy teljesen új fogalomról van szó. Maga az „influencer” egy angol szó, amit pontos fordításban „befolyásolót” jelent, és valójában már legalább az 1660-as évek óta használták.
Természetesen mai kereskedelmi értelmezését csak jóval később nyerte el. A kereskedelmi célú influencer marketing már több, mint száz éve (erről itt olvashatsz cikket) létezik. A márkák nem egyszer használtak népszerű reklámarcokat kínálatuk népszerűsítésére – a közösségi média megjelenésével mindez csupán online környezetbe került át, de az elv ugyan az maradt: ha egy népszerű személy mond valamit, az sokakat meggyőz majd.
Habár feljebb már definiáltuk, hogy kik azok a (közösségi) influencerek, az influencereket többféleképpen is alkategóriákra oszthatjuk elért közönségük, csatornáik, tartalomformátumaik, és egyéb tulajdonságaik szerint. Tovább fokozza az influencer marketing színességét, hogy a közösségi médiás platformok rengeteget változtak az évek során, hogy megfeleljenek a rendszeresen váltakozó felhasználói viselkedéseknek és elvárásoknak – ebből következik, hogy az ezeken aktív influencereknek is igazodniuk kellett ezekhez a változásokhoz. Az influencerek részletes definíciója tehát idővel garantáltan változni fog.
A közösségi influencerek definiálása különböző szempontok alapján
Az influencerek meghatározása rajongói tábor mérete és elérések szerint
„Méret” alatt itt a követőbázis, rajongótábor méretét értjük. Ilyen szempontból több kategóriába sorolhatjuk az influencereket. Érdemes megjegyezni, hogy minél kisebb egy influencer követőbázisa, általában annál szorosabb kapcsolatot ápol követőivel. Ahogy aztán a rajongótábor egyre növekszik, úgy az influencerek figyelme is egyre jobban szétoszlik a követők között.
Érdemes megjegyezni, hogy az alábbi tartományok nem feltétlenül hivatalosak:
- Nanoinlfuencerek: Ezek az influencerek 1000-10 ezer követőt foglalkoztatnak, és általában egy nagyon szűk rést fednek le.
- Mikroinfluencerek: 10 és 50 ezer követő között mikroinfluencerekről beszélünk – sokan őket tartják a leghatékonyabb (erről ITT írtam) partnereknek az influencer marketingben, mert viszonylag sok embert érnek el, de mégis olcsón dolgoznak, és nagyon szoros kapcsolatot ápolnak követőikkel.
- Közepes influencerek: Ezek azok az influencerek, akik 50-500 ezer követővel büszkélkednek.
- Makroinfluencerek: Félmillió felett, egészen egymillió követőig beszélünk makroinfluencekről. Magyarországon csak nagyon kevesen érik el ezt a szintet.
- Megainfluencerek: Ők az influencer marketing nagyágyúi – a királyok és királynők. Azokat tekintjük megainfluencereknek, akik rajongótábora egymilliótól ötmillió főig terjed ki.
- Hírességek: Ötmillió rajongó felett már hírességekről beszélünk, méghozzá nagy valószínűséggel nemzetközi szinten.
Az, hogy egy cég számára melyik a megfelelő kategória több mindentől is függ. Figyelembe kell venni, hogy habár a nano- és mikroinfluencerek nagyon közeli kapcsolatot ápolnak követőikkel, eléréseik csupán a macro- és megainfluencerek töredékét teszik ki. Természetesen opció az is, hogy egy megainfluencer árából sok kisebb partnererrel is szerződjön egy cég, ami hasonló lefedettséget, mégis több összesített tartalmat jelenthet.
Ezen meghatározások alapján én, a cikk írója a mikorinfluencerek közé tartozom, jelenlegi 38.000-es Instagram követőtáborommal. Instagram oldalamat ITT követheted.
Az influencerek meghatározása a csatornák szerint
Sok influencernek van egy elsődleges médiacsatornája (ahol a legaktívabb – általában ahol a karrierje is indult), de a legtöbben más csatornákon is terjesztik tartalmaikat, miután az megjelenik az elsődlegesen). Az influencerek befolyásának nagy része elsődleges csatornájukra összpontosul, tehát ott a leghatékonyabbak.
Íme a legnagyobb kategóriák csatornák szerint:
Instagram influencerek
Az Instagram az online influencer marketing egyik központja. Az itt tevékenykedő influencerek erősen vizuális tartalmakat készítenek, és általában valamilyen szöveget (az Instagramon ez a „felirat”) mellékelnek ezekhez. Habár első sorban egy mobilra optimalizált képmegosztó platform, az Instagramra egyre több videós tartalom is felkerül egyszerű feltöltések, történetek, vagy IGTV videók formájában. Az Instagramon szinte bármilyen piaci rés influencereit megtaláljuk, de a fitnesz, életstílus, utazás, és szépségápolás a legnépszerűbb (és legtelítettebb) témakörök.
YouTube influencerek
A YouTube influencerek (vagy „YouTuberek”) a YouTube-ra összpontosítják tevékenységeiket, ahová különböző hosszúságú videókat (általában mindenkinek megvan a számára bevált terjedelme) töltenek fel, többnyire bevett rendszerességgel. Mivel a videó, mint tartalomtípus tökéletes szinte bármilyen anyag feldolgozására és átadására, az elbeszélő storytellingtől kezdve az útmutató videókon át az egyszerű vlogokig mindent megtalálhatsz rajta, és ugyanez vonatkozik az influencerek sokszínűségére is. Szintén népszerű rések az utazás, a szépségápolás és divat, illetve a reakcióvideók is.
Blog inlfuencerek
A blogok voltak az első olyan eszközök, amelyek lehetővé tették az influencer marketing interneten való elterjedését. A bloggerek általában hosszabb, gyakran képekkel, és más elemekkel kiegészített szöveges tartalmakat készítenek útmutatók, elbeszélések, jelentések, stb. formájában. Életstílus, fitnesz, gasztronómia, kritikusok – a blogok világa talán még a videós influencerekénél is sokszínűbb és gazdagabb.
Twitch influencerek
A Twitch eredetileg azért jött létre, hogy az egy- vagy többszemélyes videojátékokról élő közvetítéseket sugározhassanak a játékosok egy érdeklődő közösségnek. Habár a platform elsődlegesen a mai napig is erről szól, egyre több influencer használja elsődleges csatornájaként, ugyanis nagy előnye, hogy a közvetítések során élőben kommunikálhat követőbázisával (általában miközben játszik valamivel).
Facebook influencerek
A Facebook sosem volt az influencerek kedvence, mert habár rengeteg tartalomtípust és bejegyzésformátumot támogat, valójában semmire sincs igazán kiélezve, és az organikus elérések csökkenése is megnehezíti a tartalomkészítők dolgát. A Facebook természetesen folyamatosan bővül, és sokan előszeretettel használják más csatornákon (YouTube, Instagram, blogok, stb.) létrehozott tartalmaik terjesztésére.
Snapchat influencerek
A Snapchat tette népszerűvé azokat a kérészéletű tartalmakat, amelyek alapján az Instagram és a Facebook is elkészítette saját „Történetek” formátumát. A Snapchat első sorban a fiatalok köreiben népszerű, és többnyire a zenei, művészeti, humor, és szépségápolási réseket fedi le.
A magyar influencerek összesített listáját ITT találod!
Az influencerek csoportosítása kategóriák és szektorok szerint
Az influencereket besorolhatjuk az alapján is, hogy milyen témájú tartalmakat készítenek. Ezekből rengeteget lehetne felsorolni, így most csak a legnagyobb kategóriákat említjük meg, illetve hogy általában kik tartoznak ezekbe.
- Játékok: Videojáték közvetítők, esport játékosok, játékkritikusok, általános játékvideó-feltöltők
- Humor: Humoristák, paródiák, tréfák
- Család: Apukák, anyukák, családi és/vagy kapcsolati tippek, tanácsadás
- Egészség és fitnesz: Egészséggel, egészséges életmóddal, táplálkozással, és sporttal kapcsolatos tippek, tanácsok
- Divat és szépségápolás: Luxus vagy hétköznapi szépségápolási és divattermékek véleményezése, bemutatása, sminktippek, stílus-útmutatók
- Technológia: Technológiai termékek bemutatása, értékelése, és különböző útmutatók
- Utazás: Utazó bloggerek/vloggerek, élmények, helyszínek, események bemutatása
- Zene: Zenészek, együttesek, videóklippek, zenei útmutatók, hangszerbemutatók
- Szakmai influencer: egy szakterület szakértője, neves szakamber
Hogyan alakult ki a közösségi influencer marketing?
Az első online blogok a 90-es években jöttek létre, habár elterjedésükhöz szükség volt néhány évre. Az eredetileg kommunikációs eszközöknek használt blogokon gyakoriak voltak az „anyabloggerek”, akik gyereknevelési tippeket, tanácsokat osztottak meg az internetező anyukákkal. Nem meglepő, hogy manapság is ez az egyik legtelítettebb influencer szektor.
Később, a 2000-es években a közösségi platformok is népszerűbbé váltak. Sokan kezdtek el főzési, életviteli, játék, fitnesz, és egyéb (feljebb felsorolt) jellegű tartalmakat létrehozni és publikálni ezeken. Mára a közösségi influencerek annyira népszerűvé váltak, hogy sokuknak nagyobb összesített követőbázisa van, mint néhány nemzetközi sztárnak.
A fiatal generációk kihatása a reklámiparra
Ahogy a fiatalabb generációk egyre kevésbé érdeklődnek a hagyományos szórakoztató csatornák iránt (televízió, rádió, nyomtatott média), úgy egyre változik az is, hogy hogyan értesülnek az új termékekről, és hogy mik befolyásolják vásárlói döntéseiket.
Tekintve, hogy 10-ből 7 millenáris jobban kedveli a YouTube személyiségeket, mint a hagyományos hírességeket, és a Z-generáció 85%-a a közösségi médián informálja magát az új termékekről, az influencer marketing több lehetőséget kínál a márkák számára, mint valaha.
Habár digitális formájában még mindig gyerekcipőben jár, az influencer marketing nem csupán általános hatékonyságáról adott tanúbizonyságot az elmúlt évek során, hanem azt is megmutatta, hogy milyen hatékonyan képes igazodni az aktuális kulturális, társadalmi és üzleti trendekhez. Értelemszerűen a közösségi platformok is felismerték ezt, és igyekeznek egyre több influencereknek kedvező funkcióval bővíteni kínálatukat, hogy kiszolgálhassák ezt az egyre duzzadó iparágat (és persze saját profitjukat is megemeljék).