Mit jelent az, hogy valaki influencer?
Az influencerek olyan emberek, akik egy méretes követőbázist gyűjtöttek maguk köré az interneten. Az influencer magyarra fordítva „befolyásolót” jelent, ami nem véletlen, hiszen az influencereknek hatalmukban áll befolyásolni követőik véleményeit és vásárlási döntéseit. Ez az influencer marketing alapja.
Az influencerek ezt a figyelmet és bizalmat egy bizonyos szakterületben megszerzett tudásukkal érdemelték ki. Ezek a befolyásos személyek általában ezzel a területtel foglalkoznak (erről készítenek tartalmakat, vagy adnak tanácsokat), követőik pedig olyan emberek, akik e terület iránt érdeklődnek.
A szerző Instagram fiókját ide kattintva éred el!
Az influencer, mint karrier létrejöttét sokban segítette a közösségi média, ebből következik, hogy az influencerek többsége a közösségi médián (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, stb.) aktív. 2017-ben a Hootsuite és a We Are Social felméréséből kiderült, hogy világszerte több mint 3 milliárdan használják aktívan a közösségi médiát. Ezeknek az embereknek egyre nagyobb része veti bizalmát az influencerekbe, mielőtt pénzköltésre adná a fejét.
Erre a befolyásoló hatalomra persze a márkák is felfigyeltek, és egyre több cég használ influencereket saját kínálata népszerűsítésére. Félreértés ne essék, az influencerek nem marketingeszközök, hanem közösségi kapcsolattartó partnerek, akikkel együttműködve a márkák hatékonyabban és természetesebben érhetik el marketingcéljaikat.
Az influencerek számbavételekor a márkáknak fontos ügyelniük arra, hogy az adott influencer olyan jellegű témákkal foglalkozzon, amelyek relevánsak a márka számára, hiszen így biztosítható, hogy az influencer közönsége a márka kínálata iránt is érdeklődni fog.
Készült, és folyamatosan frissül egy toplista a magyarországi influencerekről. Ide jelentkezhetnek magukat influencernek tartók, és hirdetők is. Az Influencer Toplistát IDE kattintva találod!
Az influencerek típusai
Nem minden influencer egyforma, és habár számos kategóriát különböztethetünk meg, a legtöbb influencer e négy nagyobb csoport valamelyikébe sorolható be.
Hírességek
A hírességek az „eredeti” influencerek, hiszen a márkák már régóta tudják, hogy amikor egy sztár a nevét adja egy termékhez, akkor az a termék sokkal felkapottabbá válhat. Sok óriáscég a mai napig influenceri partnerkapcsolatot ápol a nagyobb hírességekkel, de ezek száma egyre ritkul, aminek jó oka van.
A probléma az, hogy a legtöbb „hagyományos” híresség nem szívesen vesz részt ilyen jellegű promóciós kampányokban, és „adja el” a nevét hozzájuk. Azok a sztárok, akik hajlandók erre általában óriási összegeket kérnek el népszerűségükért cserébe. E két ok bőven elegendő ahhoz, hogy kizárja a hírességeket a kis- és középvállalkozások lehetséges partnerei közül.
Vannak persze kivételek, például ha egy sztár már azelőtt is használta egy márka termékeit, hogy az felkereste volna őt partnerkapcsolati célokból. Ilyen esetekben nagyobb az esélye annak, hogy az illető kiemeli a terméket rajongóinak. A hangszergyártó cégek például nagyon jól járnak azzal, amikor népszerű zenészek az ő hangszereikkel játszanak – nem azért, mert megkérték rá őket, hanem mert a művészek maguktól választották ezeket.
Sok márka azt hiszi, hogy csak azért, mert egy hírességnek több millió követője van, bizonyára erősen képesek is hatni ezekre az emberekre. Az igazság valójában az, hogy az ilyen „hagyományos” sztárok tényleges befolyása vitatható.
Szakértők és gondolatvezetők
A szakértők és gondolatvezetők pozíciójukkal, szaktudásukkal, és gazdag tapasztalatukkal érdemlik ki követőik tiszteletét. Bizonyos esetekben ez a tisztelet, vagy hírnév az adott illető foglalkozásából származik – megeshet például hogy a New York Times egyik riportere nem szakértője egy adott témának, amiről jelent, de automatikusan elismerést érdemel ki azzal, hogy a világ egyik legnevesebb lapjának írhat.
Ha például egy márka képes valamivel felhívnia magára egy nívós lap egyik újságíróját, és az pozitív dolgokat ír arról a márkáról egy cikkében, akkor az újságíró lényegében influencernek számít, hiszen meglehet, hogy tízezrek véleményét formálja az adott márkáról. Külön előny, hogy ezek a cikkek általában ingyen készülnek el.
Hasonló a helyzet az online blogszerzőkkel, vloggerekkel, és más tartalomkészítőkkel, akik gyakran dolgoznak együtt szakemberekkel és gondolatvezetőkkel, és nem ritka, hogy ezektől a tekintélyes személyektől blogbejegyzésekben vagy közösségi médiás kampányokban is láthatunk idézeteket.
Bloggerek, vloggerek és más tartalomkészítők
A blogírás és az influencer marketing már jó ideje szoros kapcsolatban állnak egymással. Az internet tele van befolyásos blogokkal, és ha egy népszerű blogger megemlíti (pozitívan) egy márka valamelyik termékét, szolgáltatását, vagy bármit a márkával kapcsolatban, akkor jó eséllyel több követője is késztetést érez majd rá, hogy kipróbálja a szóban forgó terméket (vagy mást) a márkától.
Szinte minden létező témakörre lehat találni legalább 1-2 blogot az interneten, és vannak olyan területek is (művészetek, gyermeknevelés, kertészet, divat, lakberendezés, politika, informatika, stb.), amelyekkel töménytelen mennyiségű blog foglalkozik – még magáról a blogírásról is bizonyára ezernyi blogot találhat az ember az interneten.
Egy másik lehetőség szponzorált cikkeket vásárolni egy blogtól, Ilyenkor a márkák fizetnek azért, hogy termékeiket vagy szolgáltatásaikat szándékosan elhelyezzék egy cikk szövegében. Érdemes megjegyezni, hogy az effajta szponzorált tartalmakat általában meg kell jelölni arról, hogy fizetett hirdetést tartalmaznak, de a statisztikák szerint a fiatalabb generációk képviselőit általában ez nem zavarja, ha a szóban forgó termék vagy szolgáltatás kapcsolódik az érdeklődési köreikhez.
A blogok mellett népszerűek még az úgynevezett vlogok, amelyek lényegében blogok, csak éppen videóformátumban. A bloggerekkel ellentétben a vloggerek nem saját blogot indítanak maguknak, hanem a YouTube-ra regisztrálnak egy csatornát, és oda töltik fel tartalmaikat.
Általában mind a bloggerek, mind a vloggerek aktívak valamilyen közösségi platformon, ahol tartalmaikat (általában cikkek vagy videók) terjesztik, és ahová gyakran írnak exkluzív bejegyzéseket is.
Mikroinfluencerek
A mikroinfluencerek az influencer marketing feltörekvő csillagai. Ezek az emberek általában hétköznapi felhasználók, akik tudásukkal és informatív/szórakoztató tartalmaikkal népes követőbázist gyűjtöttek online jelenlétük köré.
A „mikro-” szócska arra utal, hogy ezek a felhasználók általában szerényebb méretű követőbázissal rendelkeznek (durván 10-100 ezer követő, de ezekről a számokról még nincs egyetemes egyetértés.)
Ez azonban senkit ne tévesszen meg – a mikroinfluencerek értéke abban rejlik, hogy általában sokkal szorosabb, személyesebb kapcsolatot ápolnak követőikkel, mint több milliós társaik, és ebből kifolyólag (az arányokat tekintve) többeket is képesek befolyásolni közülük.
Ha egy mikroinfluencer már ismer és használ egy terméket egy márkától, akkor az a márka sokkal jobb esélyekkel indul, ha partnerkapcsolatot szeretne kiépíteni vele. Ellenkező esetben a márkának bizonyítania kell az influencer előtt, hogy megéri együtt dolgozniuk.
Az influencerek hírneve értékes dolog, és ezzel ők is tisztában vannak – egy mikroinfluencer nem szívesen teszi kockára annak néhány ezer követőnek a bizalmát, akik őszintén adnak a szavára. Mindezek ellenére a mikroinfluencerekkel általában jóval olcsóbb együtt dolgozni, mint a nagyobb nevekkel.
Hogyan válassz influencert céged számára
1. Ismerd a közönségedet
A közönségek minden influencer marketing stratégia alappilléreit képezik. Sajnos ez az, ahol a legtöbb márka nagyon csúnyán mellé is nyúl. Egyszerűen nem figyelnek oda arra, hogy olyan influencert keressenek kampányaikhoz, akiknek a közönsége ideális célközönség lenne a márka számára is. Ezért elengedhetetlen, hogy a sikeres influencer marketinghez tisztában légy azzal, hogy milyen emberek alkotják célközönségedet (ami egyébként bármilyen marketingtevékenység alapja is egyben).
Például csak azért, mert a te márkád valamilyen sporttal kapcsolatos termékeket kínál, még egyáltalán nem biztos, hogy bármelyik sportoló influencer ideális partner lenne számára, csupán azért, mert az ő közönsége más, mint a te ideális ügyfeleid csoportja.
Mielőtt komolyan fontolóra vennél egy partnerkapcsolatot egy influencerrel, meg kell győződnöd róla, hogy célközönsége érdeklődne-e az iránt, amit márkád kínál. Ezzel biztosíthatod, hogy a márkád és az influencer közötti együttműködés hiteles legyen a célközönség szemében.
2. Ismerd meg az influencert
Az influencerkeresés legnagyobb részét az influencerek átvilágítása, elemzése teszi ki. Ha ezt a lépést kihagyod, akkor fennáll a veszélye, hogy olyan influencerekkel állsz össze, akik nem illenek márkádhoz, vagy nem is valódi influencerek (csak azoknak állítják be magukat, hogy ingyen termékeket, vagy pénzt csaljanak ki a márkákból).
Az influencerek átvilágítása közben a következő szempontokat kell figyelembe venned:
Követők száma
A követők száma messze nem a legfontosabb szempont az influencerválasztáskor, de mindenképpen érdemes odafigyelni rá, mert ezen alapszik az aktivitási arány (erről lejjebb bővebben), ami egy sokkal fontosabb mutató. A követők száma továbbá segít meghatározni, hogy egy mikroinfluencerről, vagy egy nagyobb, híresebb személyről van-e szó (makroinfluencerek, hírességek, stb.) Meglehet, hogy kifejezetten kisebb követőbázissal rendelkező influencert szeretnél kampányodhoz, szóval a követők számát nem szabad figyelmen kívül hagyni.
Aktivitási arány
Az aktivitási arány az influencerek legfontosabb számokkal is kimutatható jellemzője. Az aktivitási arány azt mutatja meg, hogy egy influencer követőinek mekkora része érdeklődik valójában az influencer tartalmai és mondanivalója iránt.
Itt válik igazán fontossá a követők száma: ha van egy influencer, aki 100 ezer követőt gyűjtött maga köré, bejegyzéseire mégis csupán 10-20 reakció érkezik (hozzászólások, kedvelések, stb.), akkor az gyanúsan alacsony aktivitási arányt jelent, és arról árulkodhat, hogy az influencer követői nagy részét egyszerűen megvásárolta.
Hitelesség
Habár számokkal kifejezhetetlen, a hitelesség könnyedén felmérhető csupán azzal, hogy elolvasgatod egy influencer szponzorált bejegyzéseit, vagy az azokhoz tartozó kísérőszöveget. Ha érezhető a fogalmazáson, hogy csak azért írt valaki ilyesmit, mert egy márka fizet neki, akkor biztos lehetsz benne, hogy a követők is észlelik ezt majd, és elfordulnak az adott influencertől.
Személyiség
Fontos, hogy olyan influencert találj, akinek a személyisége passzol márkádéhoz, és hasonló értékeket is képvisel. Ez rengeteg súrlódást megspórol majd mindkét félnek az együttműködés során, és a hosszútávú partnerkapcsolatok elengedhetetlen része is egyben.
Piaci rés
Természetesen fontos odafigyelned rá, hogy az adott influencer olyan témakörökkel foglalkozzon, amik relevánsak márkád és célközönséged számára. Értelemszerűen nem érdemes felkeresni egy divatinfluencert, ha termékeid első sorban sportolóknak szólnak.
Hol találhatsz influencereket márkád számára?
Mint korábban már említettük, az influencer marketing egyáltalán nem csak a világsztárokról és a hírességekről szól. Egyre több márka fordul olyan influencerekhez, akik kisebb, de aktívabb követőbázist gyűjtöttek maguk köré – ilyenek például a mikroinfluencerek is.
Szóval hol találhatsz ideális influencereket kampányaidhoz? Íme néhány hely, ahol érdemes szétnézni:
1. A közösségi médián
A legegyszerűbben úgy találhatsz magadnak influencereket, ha szétnézel azok között, akik már korábban is említést tettek márkádról. A blogbejegyzésekben vagy közösségi médiás posztokban tett említések szűrésével könnyedén rálelhetsz ezekre a véleményvezérekre.
Számos eszköz lehetővé teszi, hogy rátalálj azokra a felhasználókra, akik a közösségi médián, vagy egy blogon márkádról, vagy iparágadról írnak. Ha például jógaoktatással foglalkozol, vagy jógakellékeket forgalmazol, akkor mindenképpen érdemes megnézni, hogy kik beszélnek erről a témáról a közösségi médián.
Számos figyelőeszköz (Hootsuite, Mention, stb.) kínál ilyen lehetőséget kifejezetten a közösségi médiára, és rengeteg egyéb funkciót is, amik megkönnyítik közösségi tevékenységeidet.
2. Hashtagek használatával
A hashtagek kereshetővé teszik a közösségi tartalmakat, ami különösen az olyan platformokon fontos, amelyeknek nincs kifejezetten összetett keresőrendszerük (ilyen például az Instagram is). A hashtagek segítségével könnyedén rálelhetsz azokra az influencerekre, akik a márkád és közönséged számára releváns témákkal foglalkoznak.
Ez a következőképpen zajlik például az Instagramon:
- Válassz egy hashtaget, amivel releváns influencerekre találhatsz – érdemes valamilyen konkrét, iparággal kapcsolatos címkét választani, de a #reklam, és #hirdetes hashtagek segítségével is rengeteg influencer bejegyzést találhatsz.
- Ha látsz egy tetszetős bejegyzést, ami illene márkádhoz, nézz rá a feltöltő profiljára is.
- Ha tetszik a feltöltő többi bejegyzése is, akkor ellenőrizd, hogy rendszeresen foglalkozik-e ezzel a témával.
- Ha ezek mellett kellő mennyiségű követővel is rendelkezik, akkor számítsd ki az aktivitási arányukat. Ezt megteheted saját magad, de egyszerűbb egy kifejezetten erre a célra fejlesztett kalkulátort használni.
- Ha minden szempontból megfelelőnek tűnik a kiszemelt influencer, akkor írd fel a lehetséges partnerek listájára.
3. A Google Alerts segítségével
A Google Alerts egy másik hasznos, (ráadásul ingyenes) eszköz, aminek segítségével influencereket kereshetsz céged mellé. Egy tetszőleges kifejezés és néhány egyszerű paraméter megadása után a Google Alerts értesíteni fog, valahányszor rátalál az adott kifejezésre az interneten. Ez segít, hogy olyan influencereket találj márkád számára, akik releváns témájú blogot vezetnek.
4. Influencer marketing platformokon
Az influencer marketing platformok lehetővé teszik, hogy az influencerek és a márkák könnyedén és gyorsan találhassanak rá egymásra. Márkaként ezeken a platformokon követők száma, kategória, aktivitási arány, közösségi platformok, és egyéb paraméterek alapján kereshetsz ideális influencereket magadnak.
A fejlettebb influencer marketing platformokon nem csak felveheted a kapcsolatot ezekkel az influencerekkel, hanem lebonyolíthatod és nyomon is követheted velük folytatott kampányaidat.
Hogyan vedd fel a kapcsolatot egy influencerrel?
Amint sikerült a fenti lépéseket követve összeszedned néhány ideális influencerjelöltet márkád számára, a következő feladat felvenni velük a kapcsolatot.
A kapcsolatfelvétel bizonyos értelemben az átvilágítás része is egyben, hiszen az első néhány üzenetváltás során olyan dolgok derülhetnek ki az influencerekről, amelyek megváltoztathatják a róluk alkotott véleményedet. Például ha valakinek napokba telik, hogy válaszoljon egy üzenetedre, arról elképzelhető, hogy az együttműködés során is ilyen lassan kommunikál majd.
De hogyan is zajlik a kapcsolatfelvétel egy kiszemelt influencerrel?
1. Fogalmazz meg egy kedves, személyes bemutatkozást
Próbáld barátságos, személyes, közvetlen módon megismerkedni az influencerekkel, mielőtt konkrét kampányajánlatot küldenél nekik. Kezdésképpen kövesd őket a közösségi médián, és kedveld bejegyzéseiket, illetve írj hozzájuk néha egy-egy hozzászólást (lehetőleg ne valami sablonosat). Mutasd meg, hogy érdeklődsz munkájuk iránt, és elismered bejegyzéseik minőségét. Lehetőleg oszd is meg néha bejegyzéseiket a releváns platformokon.
2. Állj elő egy meggyőző ajánlattal
Most, hogy a kiszemelt influencerek már tudják, hogy márkád felfigyelt rájuk, ideje megkeresni őket egy ütős ajánlattal, amiben a következőknek kell szerepelnie:
- Hogy ki is vagy, és hol találtál rá az adott influencerre
- Hogy miért keresed most fel
- Hogy mit tudsz felajánlani cserébe
- Hogy mi az a következő lépés, amivel folytathatnák ezt a beszélgetést
Első üzenetedben még egyáltalán nem ajánlott semmilyen aprólékos részletbe belemenni, de fontos, eladd az ajánlatot, és felkeltsd az adott influencer érdeklődését.
Ez az influencerkeresés legnehezebb része, hiszen úgy kell fogalmaznod, hogy meggyőzd kiszemelt partnereidet, hogy egy nagyon is jövedelmező ajánlat áll előttük. Megemlítheted, hogy milyen nagyszerű lehetőségnek tartod ezt mindkét fél számára az együttműködésre, vagy beszélhetsz korábbi sikereidről más influencerekkel.
Fontos, hogy üzenetedben egy egyértelmű, határozott felhívás (CTA) is szerepeljen. Kérd meg az influencert, hogy válaszoljon egy neki megfelelő alkalommal üzenetedre, ha kíváncsi az ajánlat részleteire.
3. Ne add fel az első megválaszolatlan üzenet után
Mivel az influencerek üzleti email fiókja bizonyára tele van hasonló ajánlatokkal, így elképzelhető, hogy üzeneted szimplán elveszett a temérdek másik között, és ezért nem kaptál választ rá. Ez esetben várj néhány napot, és küldj egy második emailt is, hogy növeld az esélyeidet. Egy kis idő elteltével egy utolsóval is megpróbálkozhatsz, mielőtt lemondanál az adott influencerről.