Keresőoptimalizált szövegírás
Amikor weboldalunkra vagy blogunkra – legyen az személyes vagy üzleti jellegű – tartalmat készítünk, két nagyon fontos szempontot kell figyelembe vennünk: először is olyan tartalomra van szükségünk, ami megragadja az olvasók figyelmét (pl. közösségi média megosztások esetén), értékes információkat közöl és/vagy szórakoztató számukra – ez segít a konverziós arány javításában.
A második fontos szempont, hogy ezt a tartalmat minél nagyobb közönség számára elérhetővé és fellelhetővé tegyük. Mivel a weboldalak forgalmának nagy része a keresőmotorokról érkezik, a keresőoptimalizált tartalmakkal biztosíthatjuk, hogy minél többen halljanak rólunk és ránk találjanak. A Facebook és esetleg más közösségi média megosztások is nagy látogatottságot hozhatnak, ha a tartalom a viralitásra is figyel.
Egyesek szerint ezt a két pontot külön érdemes kezelni, valójában mindkettő egy olyan stratégia fontos részét képezi, amelyben a SEO (keresőoptimalizálás) már a kezdetektől fogva elengedhetetlen szükséglet. Van persze olyan eset is, amikor egy keresőoptimalizált tartalom (pl. landing page), rögtön az első bekezdésben elirányítja a látogatót egy adott tartalomra, mondjuk egy konverziós oldalra, ahol megrendelhet, vagy ajánlatot kérhet. Ebben az esetben a meggyőzés más eszközökkel kell történjen.
A logika azt diktálja, hogy a minőségi tartalom, és az online láthatóság nehezen férnek meg egymás mellett, mégis elengedhetetlen, hogy mindkét elvárásnak megfeleljünk. Egy kiváló tartalmú cikk semmit sem ér, ha az emberek nem találnak rá – egy magas SEO rang segít, hogy tartalmunk a rivaldafénybe kerülhessen, és hogy az olvasók tömegesen keressék fel oldalunkat. Azonban a látogatóknak hamar feltűnik, ha egy kulcsszavakkal teli, értéktelen oldalra kattintanak.
Mitől lesz jó egy cikk?
Marketing-szakemberként feladatod az, hogy egy cég vagy márka történetét különböző médiumokon keresztül meséld el, és mindig az adott célcsoport számára emészthető, érthető nyelvezettel. Nincs más dolgod tehát, mint ezt a képességedet a digitális világban is alkalmazni. Én, mint marketing tanácsadó gyakran kerülök nehéz helyzetbe olyan cégeknél, ahol kevés az erőforrás a marketing kommunikációval foglalkozni. Bár elég régóta foglalkozom gasztromarketinggel és egészségügyi marketinggel, dolgoztam sokat az építőiparban és rengeteg webáruház marketing stratégiáján, nem érthetek minden szakmához és minden céghez olyan mélységben, mint az adott vállalkozás szakemberei. Így a szakma alaptartalom megírását szeretem rájuk bízni.
A marketing tanácsadó – ügyfél kapcsolat akkor lesz jó, a keresőoptimalizált tartalom akkor lesz sikeres, ha profi szakmai alapokra helyezett szöveget írhat át a keresőoptimalizáló szakember. Mi ezért mindig kérünk egy úgynevezett ”cikk magot” pár mondatos mélyen szakmai tartalmat ügyfeleinktől, melyet ők szakmailag korrekten megfogalmaznak. Marketing tanácsadóink ezt aztán a keresőoptimalizálás és a közösségi média marketing viralitás szempontjainak megfelelően átírják.
Keresőoptimalizált landing oldalak példái
A keresőoptimalizált tartalmak során meg kell különböztetnünk tehát a landing oldalakat, és a cikkeket. A cikkek segíthetik a keresőoptimalizálást, hiszen kulcsszavakat tartalmaznak, de nincsenek annyira kiélezve egy adott kifejezésre, így egy adott szolgáltatásra, mint a landing oldalak. A landing oldalak célja magas keresőpozíciójuk révén a vevők bevonzása, és azonnali továbbküldése egy konverziós oldalra. Egy landing oldal ritkán lesz a közösségi médiában olyan sikeres, mint egy cikk, mert a viralitást és a maximumra kihegyezett SEO barát tartalmat nehéz összekombinálni. Nézzük meg mindezt példákon keresztül! Az összehasonlíthatóság kedvéért budapesti éttermi példákat mutatok.
Keresőoptimalizálás, ha az ügyfél is tud segíteni a marketing tanácsadás során
Minden étteremnek nagyon jó üzlet, ha üzleti ebéd vagy vacsora helyszínként szóba jöhet. Vastag pénztárcák, sokszor csoportos foglalásokkal. Minden olyan étteremben, ami erre alkalmas, munkálkodunk azon, hogy üzleti vacsora helyszín kifejezésre jó helyezést érjen el a Google találati listájában. A találati listában szereplőkből az alábbiak keresőoptimalizáltságán dolgoztunk: Symbol Budapest, Salon étterem, Akadémia Klub, Bohém étterem, Városliget Cafe. Jelenleg ez a helyzet erre a kifejezésre:
Azon éttermek esetében, ahol a megbízónak volt erőforrása számunkra „cikk magot” adni, szép, használható, olvasmányosabb landing oldalak születtek. Ilyen például a Salon étterem.
Az Akadémia klub esetében csak a keresőoptimalizálás szempontjai játszottak szerepet.
A keresőeredményekben ez meg is mutatkozik ugyan, de a szövege maga egyoldalúan csak a SEO szempontjaira figyel, nincsen igazi szakmai magja. Ennek ellenére produkálja az eredményeket, hiszen megtalálják, a helyszín, a Magyar Tudományos Akadémia étterme önmagában is meggyőző, így működik. Ha összehasonlítjuk a Salon étterem és az Akadémia klub landing oldalain lévő Facebook likeok számát, láthatjuk, a jobban megírt szakmai tartalom nagyobb eredményeket hoz a közösségi média marketing során is.
Landing oldal vs cikk
Az üzleti ebéd a vacsorához hasonlóan jó business, ezért erre is figyelnek marketing tanácsadóink. Íme, a találati lista jelenleg.
Egy új ügyfelünk, a Groupama Aréna étterme, a Gólvonal bisztró is fent van már a listán. A Gólvonal bisztró vezetősége teret enged nekünk a kreatív cikkek írásában is, ezért megfigyelhetjük azt is, hogy a landing oldal mellett, sok száz likeos, a Facebookon jól terjedő tartalmak is születtek az oldalra, mint pl. az Albert Flóriánról szóló cikkünk:
Ez a cikk nem szolgálja közvetlenül a keresőoptimalizáltságot, ugyanakkor nagy látogatottságot, és így nagy ismertséget hozott az étteremnek a közösségi média révén. Erről az oldalról is elérhetőek a landing oldalak, konverziók is születhetnek belőle.
A példák után azonban nézzük át, mi is kell tényszerűen a keresőoptimalizált cikk megírásához!
Használjunk kézzelfogható példákat
Semmi sem állít olyan biztos lábakra egy történetet, mint néhány bizonyított, vitathatatlan példa. Kerüljük a kizárólag elméleti feltételezéseket és keressünk inkább esettanulmányokat az adott termék vagy szolgáltatás hatékonyságáról, vagy emeljük ki egy elégedett ügyfél tapasztalatait, történetét. Kapcsoljuk össze a megvitatott terméket valamilyen hétköznapi jelenséggel, vagy népszerű aktualitással. A hihető, megalapozott történetek hosszú távon többet érnek majd, mint a statisztikák és grafikonok.
Törekedjünk az egyediségre
Az egyik leghatékonyabb és legfontosabb technika a tartalmakat egy saját, egyedi hangnemben, stílusban megírni. Ha a tartalmunk vagy vállalkozásunk jellege megengedi azt, nyugodtan fogjuk lazábbra vagy humorosabbra a dolgokat. Fontos, hogy az online olvasók olyan stílusú tartalmat olvassanak, ahogyan azt mi személyesen is előadnánk. Persze fontos egy bizonyos professzionalizmushoz ragaszkodni, de minél inkább emberibben megfogalmazottak tartalmaink, az emberek annál könnyebben tudnak majd azonosulni velük és ez több interakcióra (hozzászólások, megosztások) és végül vásárlásra is ösztönzi majd őket.
Ismerjük a közönségünket, azaz az olvasóinkat
Az online blog nem egy személyes napló (hiszen akkor nem az internetre írnánk mindenki számára láthatóan). Fontos tehát, hogy nyelvezetünk, fogalmazásunk és stílusunk is a megcélzott közönségnek szóljon. Ha például egy nagyobb olvasóbázisnak írunk, tartózkodjunk a szakkifejezésektől. Rövid, lényegre törő és könnyen emészthető bekezdésekre osszuk a magyarázatra szoruló pontokat, és gyűjtsünk példákat, amikkel szemléltethetjük azokat – ezek segítenek az olvasóknak, hogy hétköznapi környezetbe helyezhessék őket.
Mindig szigorúan bíráljuk el saját munkánkat – újra és újra olvassuk át és végezzük el a szükséges módosításokat – tartózkodjunk a mellébeszéléstől és fókuszáljunk a legfontosabb részletekre, amik a látogatót arra ösztönzik, hogy tovább olvasson, és ne zárja be oldalunkat két-három bekezdés után.
A keresőoptimalizálás helye a minőségi tartalomban
Most már tudjuk, hogy miként írhatunk értékes, érdekes és magával ragadó cikkeket és egyéb tartalmakat. A következő lépés ezeknek hangot adni az interneten. A közösségi médiás és más weboldalakon történő megosztások mellett (amik szintén hatékony technikák erre) fontos, hogy tartalmunkat úgy állítsuk össze, hogy a keresőmotorok (pl. Google) találati listáján előkelő pozícióban jelenjenek meg. Ez segít, hogy az adott cikk vagy aloldal új olvasók számára is láthatóvá váljon – egy magas helyezéssel rendelkező oldal a keresőmotorok találati listáján a konkurencia tartalmai előtt jelenik meg.
De hogyan biztosíthatjuk ezt tartalmunkkal?
Természetes szóhasználat
Ha népszerű SEO kulcsszavakat használunk tartalmunkban, azzal elősegíthetjük, hogy jobb besorolást kapjunk a keresőmotorok szemében. Az egyetlen hátulütője ennek, hogy ezeket a szavakat és kifejezéseket úgy kell elhelyeznünk, hogy a tartalmunkban indokoltan jelenjenek meg. Bizonyos kifejezések túlzott használata feltűnik a tapasztalt online olvasónak, és tudni fogják, hogy csak a SEO miatt látják újra és újra őket. Mindez nehezen olvashatóvá, rendezetlenné teheti a szöveget, megtörve annak hiteles, természetes jellegét.
Kulcsszavak elhelyezése
A kulcsszavakat nem csak a tartalom törzsszövegében, hanem annak címében és egyéb mezőiben is elhelyezhetjük. A legjobb minőségű és a legtöbb forgalmat generáló kulcsszavakat mindig helyezzük el az oldalcímben.
A képek szerepe
A képeknek szinte minden tartalomban megvan a helyük, jellegüktől függően. Kiegészítik, szemléltetik és dinamikusabbá teszik a szöveget, ráadásul az elhelyezett képek helyettesítő feliratai kitöltésével elérhetjük, hogy az adott képek (és ezzel együtt a tartalom is, amiben megjelennek) a keresőmotorok képkeresési találatai között is felbukkanjanak.
A tökéletes keresőoptimalizált tartalom összefoglalva
Fontos, hogy minőségi, értékes vagy éppen szórakoztató tartalmunk látható, elérhető legyen az online olvasók és érdeklődők számára. A könnyedén megtalálható, magával ragadó tartalom interakcióra és végül vásárlásra ösztönzi majd a látogatókat.