Így viheted sikerre kávézód, kávéházad marketing kommunikációját
Idestova 10 éve foglalkozunk gasztro-marketinggel, a Tűztorony kávézótól a New York Café-ig sok féle egység tapasztalatai alapján mondjuk, mit kell tenned. 
 
Sok dübörgő, jól menő kávézót, kávéházat ismersz, de sokan el is buknak. Vajon csak a jó kávé, a finom sütemény a titok nyitja? Bizony nem. Talán a kedvező ár/érték arány. Nos, ez sem. A New York Kávéházban vagy a Karolinában Balatonfüreden bizony nem fogsz elolvadni a kávé minőségétől, vagy a sütemények ízétől, de még a különleges kínálat sem vág hanyatt. Mégis, ezeken a helyeken sorok állnak a bejutásra várva, az árak az egekben, a profit bődületes. Mi a titka az ilyen helyeknek? A jól kitalált marketing. Lehet ez online vagy offline, de marketing nélkül ezek a helyek ki sem nyithatnának. A tulajdonosok itt tisztában voltak azzal, az a pénz, amit marketingre költenek, ugyanolyan befektetés, mint amit a kávégépért vagy a bartistáért adnak ki: elengedhetetlen.
Úgy érzed tehát, te is készen állsz a sikerre? Hajlandó vagy a marketingbe is befektetni? Kár lenne ezt a rengeteg potenciált veszni hagyni csak azért, mert senki nem tud kávéházadról, nem igaz? Nos, digitális marketing nélkül ez a sors vár minden olyan vállalkozásra, ami ilyen telített piacokon száll versenybe az ügyfelek figyelméért. Ha azt szeretnéd, hogy az emberek felfigyeljenek kávéházadra, akkor fogadd meg az alábbi profi marketintanácsokat!
Kávézó, kávéházi marketing, No. 1. : Ismerd saját márkádat, találd meg az USP-det!
Marketing stratégia kávézóknak, kávéházaknak
A marketing (legyen az hagyományos, vagy digitális) csak úgy lehet sikeres, ha kívül-belül ismered márkádat. Gondolj bele, hogy milyen képet szeretnél mutatni cégedről a világ felé. Össze tudnád foglalni kávéházadat néhány szóban? Ha nem, akkor gondolkodj el rajta, hogy hogyan egyszerűsíthetnéd ezt a jellemzést (ez később akár jelmondatod is lehet).
Tudod már, hogy kik képezik kávéházad közönségét? Hogy kik azok a vendégek, akik érdeklődnének kínálatod iránt? Ez a kérdés szorosan kapcsolódik márkád identitásához. Gondolkodj el rajta, hogy milyen embereket szeretnél kávéházadba vonzani – egyáltalán realisztikus elképzelés ez kávéházad elhelyezkedése tekintetében?
Minél jobban ismered kávéházad adottságait, illetve azt, hogy milyen közönséget szeretnél megcélozni, annál könnyebben tudod majd összeállítani és kivitelezni marketingstratégiádat.
Mi minden munkát marketing stratégia tervezésével kezdünk, melyben ezen szempontok alapján építjük fel a teendők listáját. IDE kattintva még többet megtudhatsz szolgáltatásunkról.
Az USP a marketing stratégia alapja
Ha már ismered kávézód minden tulajdonságát, akkor tudod azt is, miben jobb, miben más, mint az összes konkurenciád. Esetleg mégsem tudsz ilyet mondani? Akkor itt az ideje ezen elgondolkozni! Miért jönnének be hozzád, ha nem tudsz mást adni, mint ezernyi kávézó a környéken? A New York Kávéház korábban is ugyanebben az épületben, ugyanazt a kávét adta, mint amit ad ma is, 2000 forintért, és amikor sorok állnak a bejárat előtt. Mi történt? Kitalálták, hogy ők lesznek a világ legszebb kávéháza. Ez az ötlet bevált. Semmi más nem változott. Csak a vevők száma és a profit mértéke.
Azt gondolnád, hogy te nem tudsz hasonló USP-t felmutatni? Dehogynem! Mindig van valami, amiben jobban vagy, mint a többiek. Ha nem az épület, akkor az elhelyezkedés, a kávé, az odafigyelés, a hangulat vagy bármi más. Kitaláljuk, hidd el, meglesz az, amit kommunikálhatunk, amiben te leszel a legeslegjobb!
És itt következik az, ami nélkül az USP sem ér semmit, a kommunikáció. A New York Café esetében is az online jelenlét megalapozása és az online hírnév felépítése volt a feladatunk, melyet sikeresen végeztünk majdnem 4 éven keresztül. Enélkül kevesebben tudták volna, hogy a New York Café a világ legszebb kávéháza…
Kávézó, kávéházi marketing, No. 2.: Az online jelenlét a siker alapfeltétele
Egy kávéházat rengetegféleképpen lehet „marketingezni”, de ez nem jelenti azt, hogy a marketing összes létező formáját alkalmaznod kell a siker érdekében. Ez egyrészt nem feltétlenül költséghatékony megoldás, másrészt pedig könnyen lehet, hogy bizonyos marketingcsatornák egyáltalán nem ideálisak az adott környezet, márka, vagy közönség tekintetében.
A közösségi média és a keresőoptimalizálás az a marketingforma, ami szinte minden márka (különös tekintettel a vendéglátásban működőkre) számára lehetőséget nyújt, hogy egy nagyobb érdeklődő közönséget érjenek el. Ha sikerül megnyerned az embereket az olyan platformokon, mint az Instagram vagy a Facebook, akkor minden esélyed megvan rá, hogy új törzsvendégeket toborozz kávéházadba! Ha a Googleben minden releváns keresésre jó helyen jössz (ez a SEO) akkor mindenki rád talál, akire szükséged van!
Kávézó, kávéházi marketing, No. 3.: Használj gyönyörű fényképeket
Az online megjelenés a digitális marketing egyik legfontosabb szempontja, ezért nagyon fontos, hogy kávéházadat igényes, minőségi fényképeken keresztül prezentáld célközönségednek. Ideális vendégeid minden bizonnyal órákat töltenek minden egyes nap az olyan vizuális platformokon, mint a Facebook vagy az Instagram. Ha fel szeretnéd hívni a figyelmüket kávéházadra, akkor pazar vizuális tartalmakat kell kínálnod nekik.
Persze mindenképpen érdemes egy eszesen megfogalmazott szöveget mellékelni a bejegyzésekhez, de az emberek szeme a képeken akad majd meg. Feledkezz meg okostelefonod kamerájáról, és vedd fel a kapcsolatot egy valódi fényképésszel, aki képes kávéházadat a lehető legelőnyösebb oldaláról bemutatni.
Ebben a Pinterest is sokat segíthet – készíts néhány privát táblát olyan képekről, amik tetszenek, és mutasd meg őket a fényképésznek is, hogy lássa, milyen jellegű látványvilággal szeretnéd bemutatni kávéházadat közönségednek.
Kávézó, kávéházi marketing, No.4.: Publikálj változatos tartalmakat
Tekints márkádra úgy, mint egy érdekes újságra – ahogyan az emberek nem szívesen olvasgatják újra és újra ugyanazokat a cikkeket, úgy az online tartalmak terén is jobban örülnek némi változatosságnak. Persze fontos, hogy legyen egy jellegzetes tartalomformátumod és stílusod, amelyek egységessé teszik tartalmaidat.
Gondolkodj el azon is, hogy milyen „visszatérő rovat” szerepelhetne márkád „magazinjában”. Például kávékultúrával kapcsolatos érdekességek a nagyvilágból? Esetleg kávéfőzéssel kapcsolatos tippek, vagy kulisszák mögötti pillanatok kávéházadból (ezek már készülhetnek okostelefonnal)?
Ha egyszerűen nincsenek ötleteid, akkor kapj fel egy igazi magazint, ami jellegében hasonlít márkádhoz, és lapozgasd át őket, illetve vess egy alapos pillantást közösségi fiókjaikra is. Biztosan elleshetsz tőlük néhány ötletet, amiket saját márkád tartalomstratégiájában (erről itt olvashatsz bővebben) is hasznosíthatsz.
Az sem mindegy, hogy milyen platformon, vagy platformokon (erről itt írtam) vagy aktív. Ha javarészt vizuális tartalmakkal szeretnél dolgozni, akkor erre az Instagram lehet az egyik legmegfelelőbb választás, míg ha egy blogot is vezetsz kávéházad webhelyén, akkor jó, ha van, ahol ezeket egy nagyobb közönségnek prezentálhatod (például a Facebookon). Érdemes annak is utánanézni, hogy milyen demográfiai csoportok mely platformokon a legaktívabbak – a Facebook például már jó ideje nem olyan népszerű a fiatalabbak köreiben, mint 5-10 évvel ezelőtt.
Kávézó, kávéházi marketing, No. 5.: Kérd influencerek segítségét
A kívülállók többsége azért kerüli az influencer marketinget, mert azt hiszik, hogy legalább országos hírességekkel, celebekkel kell együttműködniük ahhoz, hogy termékeikkel egy nagyobb közönséget érhessenek el. Ez óriási tévedés, ugyanis akár egy helyi online szenzáció is érdeklődők ezrei figyelmét hívhatja fel márkádra. Legyen szó egy „mamablogot” vezető kétgyermekes anyukáról, vagy egy helyi különlegességekkel foglalkozó lelkes gasztro-instagrammerről, az úgynevezett „mikroinfluencerek” jelenthetik márkád felemelkedésének kulcsát (erről itt olvashatsz).
A sikeres influencer marketinghez először is tudnod kell, hogy kiket szeretnél elérni márkád üzeneteivel az influencereken keresztül. Ehhez egy úgynevezett ügyfél- vagy vásárlói perszónát kell kialakítanod, ami lényegében egy fiktív személy, ideális ügyfeled minden tulajdonságával. Az ügyfélperszóna megalkotásakor vedd figyelembe a demográfiai adatokat, a viselkedést, a különböző szükségleteket, célokat, és egyéb személyes tényezőket is. Minél részletesebb perszónákat alkotsz (hiszen több ideális ügyféltípusod is lehet), annál precízebben célozhatod meg közönségedet.
Ez alapján könnyebb lesz megállapítanod azt is, hogy vajon milyen jellegű bloggereket vagy Instagram-influencereket követnek ideális ügyfeleid. Talán olyasvalaki iránt érdeklődnek, aki az ország különleges kávéházait járja, és mutatja be. Az influencer marketing sikerének kulcsa, hogy olyan influencer partnereket válassz márkád mellé, akiknek közönsége érdeklődne kínálatod iránt!
Ha sikerül azonosítani néhány ilyen influencert (és ellenőrizted, hogy valóban hitelesek-e mondjuk EZEN cikk alapján), akkor ideje felvenni velük a kapcsolatot, és meghívni őket egy kávéra, vagy ebédre kávéházadba. Beszélgess el velük kávéházadról, illetve arról, hogy milyen képet szeretnél festeni róla az interneten. Ha úgy vélitek, hogy együtt tudtok dolgozni, akkor elkezdhetitek felvázolni az erről szóló szerződést.
Ne feledd, hogy az influencereknek is van egy saját személyes márkájuk, amit meg kell, hogy őrizzenek, így nem szabhatod meg szóról szóra, hogy mit írjanak kávéházadról. Adj nekik egy széleskörű kreatív szabadságot, hogy márkádat hitelesen, a tőlük megszokott stílusban mutathassák be közönségüknek!
 
