Kattintásmentes keresések – Mi lesz a SEO-val?

Kattintásmentes keresések – Mi lesz a SEO-val?

Nagyon sok keresés nem kattintásban végződik. De mi lesz így a SEO-val? Van még értelme a keresőoptimalizálásnak? Mit tehet a SEO szakember ez ellen?

Nagyon sok keresés nem kattintásban végződik. Egyre több felhasználó keres rá valamire a Google felületén, majd miután közvetlenül a találati oldalon megtalálja az információt, amire kíváncsi volt, be is zárja a lapot. Nem kattint át egyetlen webhelyre sem – nincs rá szüksége. Ezeket az eseteket nevezzük kattintásmentes vagy „nulla kattintásos” kereséseknek. Biztos te is találkoztál már ilyen találatokkal, esetleg a te weboldalad is rangsorol így. 


Ideje tehát újra elővenni az évtizedek óta fel-felbukkanó kérdést: „Akkor most halott a SEO?”


Szerencsére kéznél van az ilyenkor helyes válasz is: „Nem, csak alkalmazkodni kell az új helyzethez”.

 

Az alábbiakban megismerkedhetsz a kattintásmentes keresések típusaival, az elterjedésük hátterével, és hogy hogyan igazíthatod hozzájuk SEO stratégiádat.

 

Mik azok a kattintásmentes keresések?

Kattintásmentes keresésnek nevezzük azt, amikor egy felhasználó már a keresőtalálati oldalon (SERP) megtalálja a számára fontos információt, ezért nem kattint rá egyetlen találatra sem a felsoroltak közül.


Ilyen akkor történhet, amikor Google vagy egy másik keresőmotor közvetlen választ ad a felhasználó kérdésére (még akkor is, ha nem kérdésként fogalmazza meg a keresését).

 

Bizonyára Te is találkoztál már ezekkel, például amikor egy történelmi alak után kutattál:

 

 

Vagy épp az időjárásra voltál kíváncsi:

 

A Google harmadik felektől átvett adatok alapján kínálja ezeket az azonnali válaszokat. Az időjárási információk forrása például a weather.com.

 

A kattintásmentes keresések nagyszerű felhasználói élményt biztosítanak, a webhelyek számára azonban már nem túl előnyösek. Ugyanis még ha webhelyed kiemelt pozícióba is kerül, mint egy közvetlen válasz forrása, a felhasználó nem biztos, hogy rá is kattint majd a linkedre, ha már választ kapott a kérdésére a találati oldalon.
Ez kevesebb hirdetési bevételt jelent, kevesebb konverziót és kevesebb esélyt arra, hogy kapcsolatokat építhess lehetséges ügyfeleiddel.


A kattintásmentes keresések trendje pedig folyamatosan terjed, elég csak ránézni a különböző keresőmotorok által kínált AI válaszokra. Jogosan merül fel tehát a kérdés…

 

Miért van egyre több kattintásmentes keresés?

Rand Fishkin a SparkTorótól a Datos adatai segítségével elemezte a felhasználók keresési viselkedését az Egyesült Államokban és Európában. A 2024-es tanulmányból kiderült, hogy az amerikai keresések 58,5%-a és az európai keresések 59,7%-a kattintásmentes.


A kattintások száma az olyan keresőfunkciók miatt esett vissza, mint az AI áttekintések és a kiemelt kivonatok, amelyek gyakran azonnal megválaszolják a keresők kérdéseit.

 

Egy másik ok az, hogy a Google szívesebben küldi a felhasználókat saját termékeire, például a YouTube-ra vagy a Google Flights-ra.

 

A webhelyek azonban nem csupán a Google-al versenyeznek – a felhasználók egyre gyakrabban használnak más platformokat a keresésre, úgymint:

  • A közösség médiát: Sokan jobban megbíznak a TikTokban, a Redditben vagy más közösségi platformokban.
  • AI eszközöket: A ChatGPT és más AI eszközök is saját keresőmotorok fejlesztésén dolgoznak.
  • Webáruházakat: Ha valaki egy termékre keres rá, az jó eséllyel az Alzáról, az Emagról vagy más vezető webshopból lát majd találatokat az első helyeken.

 

Mindez persze remek a fogyasztók számára, akik azonnal rátalálhatnak az általuk keresett termékekre, tartalmakra és információkra. A márkáknak azonban sokkal keményebben kell dolgozniuk annak érdekében, hogy láthatók maradjanak a találati oldalakon és megőrizzék organikus forgalmuk egy részét.


Nemsoká rátérünk, hogy miket tehetsz ennek érdekében. Előbb viszont nézzük meg, hogy melyek azok a Google keresőfunkciók, amelyek megfosztanak az átkattintó látogatóktól.



A kattintásmentes keresések típusa

AI áttekintések

Az AI áttekintés egy generatív AI által létrehozott összegzés, ami a Google SERP tetején jelenik meg az információkereső lekérdezésekre.

(Kép forrása: The Keyword Blog, Google)
 

A Google AI áttekintései mögött a Gemini nagy nyelvi modell áll, ami különböző források elemzése alapján állítja össze ezeket a válaszokat. Ezeket a forrásokat egyébként meg is jelöli az AI válasz mellett.


Az áttekintésben megjelenő bekezdések végén egy link ikon is szerepel, amire rákattintva a felhasználók megtekinthetik a kapcsolódó forrást.

 

Ezektől egyelőre még nem kell tartani, ugyanis viszonylag újnak számítanak és csupán néhány országban érhetők el. Hazánkba valószínűleg a Google-tól megszokott módon jóval később érkeznek majd meg.

 

Ettől függetlenül érdemes ismerni őket, és tudni, hogy hogyan készülhetsz fel rájuk (de erről majd lejjebb bővebben).

 

Kiemelt kivonatok

A kiemelt kivonat egy szövegdoboz a találati oldalak tetején, ami rövid választ kínál a felhasználó lekérdezésére.
 

Az információ ilyenkor egy-az-egyben egy külső forrásból érkezik, és a Google az eredeti szöveg részletét jeleníti meg a felhasználónak. A szövegrészlet alatt egy kattintható link is szerepel, amelyet követve a felhasználó az eredeti webhelyen tekintheti meg a teljes forrást.


A kiemelt kivonatokban megjelenhetnek képek, felsorolások, táblázatok és videók is.

 

Közvetlen válaszdobozok

A közvetlen válaszdoboz olyan, mint egy leegyszerűsített kiemelt kivonat. Általában kizárólag azokat az információkat jelenítik meg, amikre a felhasználó kíváncsi volt, például:
 

Ezekkel nagyon sok keresésben találkozhatsz és sok kattintásba is kerülnek a webhelyeknek.

 

Tudáspanel

A Tudáspanel az az információs felület, ami a találatok jobb oldalán jelenik meg (az asztali készülékeken), amikor egy személyre, márkára, helyre vagy más entitásra keresel rá – nézzük például a Metát, ami egy cég:
 

A Tudáspanel kínálja talán a legtöbb információt a keresett entitásról, és habár gyakran számos linket is felsorol, nem biztos, hogy a felhasználónak szüksége lesz ezekre, ha a panelen közvetlenül megtalálja, amit keresett.

 

Helyi csomag

A helyi csomag akkor jelenik meg, amikor a Google úgy véli, hogy valaki egy adott környéken szeretne megtalálni valamit. Például „legjobb pizzéria a közelben” vagy „gyógyfürdők Budapesten”. A helyi csomaghoz egy térkép és néhány kiemelt hely tartozik:

 

A helyi találatokban megjelenik az adott hely neve, címe, telefonszáma és nyitva tartása is, illetve az értékelések is közvetlenül megtekinthetők a nélkül, hogy a felhasználóknak bármilyen másik webhelyre kelljen átkattintaniuk.

 

Mások ezeket a kérdéseket is felteszik

A Google egyes keresésekre kapcsolódó kérdéseket is megjelenít, amelyekre rákattintva rögtön megjelenik a keresőmotor által megfelelőnek vélt válasz is.

 

Hogyan optimalizálhatod tartalmaidat a kattintásmentes keresésekre

A kattintásmentes keresések ellen nincs mit tenni – az egyetlen észszerű lehetőséged alkalmazkodni SEO stratégiáddal ehhez a rendszerhez, hogy a legtöbbet hozhasd ki ezekből a speciális találatokból.


Íme néhány tipp, ami segít a kattintásmentes keresésekre optimalizálni:

 

1. Ügyelj a kulcsszóhasználatra

Alaposan el kell gondolkodnod rajta, hogy mely kattintásmentes kereséseket szeretnéd megcélozni. Egyes funkciók, úgymint a kiemelt kivonatok vagy a helyi csomagok kiválóak a márkaismertség megerősítésére.


Ezzel szemben a közvetlen válaszok vagy az AI áttekintések nem igazán.

 

Egy kulcsszókutató eszköz, mint például az Ubersuggest segít rátalálni a legjobb kulcsszókra. Az Ubersuggest például azt is megmutatja, hogy az adott keresésre megjelenik-e kiemelt kivonat és egyéb extra funkciók a találatok között.

 

Ez segít kiválasztani azokat a kulcsszókat, amelyeket megcélozhatsz, ha szeretnél a legkiemelkedőbb pozíciókba kerülni.

 

Állítsd össze úgy a tartalmadat, mint egy kattintásmentes találatot

A megfelelő tartalomszerkezet összeállítása az egyik legjobb módszer a kattintásmentes találatok megszerzésére. Íme néhány tipp ehhez:

  • Fogalmazz egyszerűen
  • Írj rövid mondatokat és bekezdéseket
  • Használj címsorokat és alcímsorokat
  • Ahol indokolt, használj felsorolásokat

 

Adj választ minél több releváns kérdésre, hogy a Google ideális forrásnak tekinthesse tartalmaidat, és megjeleníthessen a kiemelt találatok és kapcsolódó kérdések között.
Számos eszköz segít kapcsolódó kulcsszókat és témákat találni tartalmaidhoz.

Ügyelj az E-E-A-T szempontokra

Ha tartalmaidat az E-E-A-T (tapasztalat, szakértelem, tekintély és megbízhatóság) szempontjai alapján készíted el, akkor nagyobb esélyed lesz rá, hogy a Google beválogassa őket a kattintásmentes találatok közé.


Az E-E-A-T-ról bővebben is érdemes olvasgatni, de íme néhány gyors tipp hozzá:

 

  • Készíts részletes szerzői adatlapot
  • Működj együtt más szakértőkkel az iparágadon belül
  • Frissítsd korábbi tartalmaidat naprakész adatokkal
  • Szerezz minőségi visszahivatkozásokat

 

Használj Schema jelöléseket

A Schema a strukturált adatjelölések egyik szabványa, amellyel plusz információkat jeleníthetsz meg webhelyeden a keresőmotorok és nagy nyelvi modellek számára.

 

A Google nagyobb eséllyel válogatja majd be tartalmaidat a kattintásmentes találatok közé (pl. kiemelt kivonatok, termékadatok), ha releváns megjelölt adatokat is lát bennük (pl. árak, készlet stb.)

 

 

A Schema jelöléseknek számos fajtája van. Nézz utána, hogy melyek a legrelevánsabbak saját tartalmaidhoz, és használd csak azokat.

 

Alkalmazz helyi SEO-t

A helyi SEO segít megjelenni a helyi csomagokban, a Tudáspanelen és bizonyos kiemelt kivonatokban is a helyi keresések találatai között.

 

A helyi SEO szintén egy nagyobb téma, de íme néhány gyors tipp hozzá:

  • Készítsd el és töltsd ki alaposan Google Cégprofil adatlapodat
  • Szerezz minél több hiteles, pozitív értékelést
  • Helyezd el a weben alapadataidat (név, cím, telefonszám), ügyelve rá, hogy mindenütt pontosan egyezzenek egymással
  • Szerezz helyi visszahivatkozásokat

 

Figyeld keresőstratégiádat

Az Ubersuggest „Rank Tracking” funkciójával ellenőrizheted „kattintásmentes stratégiád” hatékonyságát.

 

Hozz létre egy új projektet, ha még nincs ilyened, majd tölts fel egy listát a követni kívánt kulcsszókból egy CSV fájlban. Miután a projektet beállítod, az eszköz automatikusan figyeli majd, hogy melyik kifejezésre hogyan rangsorolsz.

 

A zöld nyilak javulást jeleznek, a pirosok visszaesést. Ha nem tűnik hatékonynak a stratégiád, akkor módosíts rajta, amíg be nem indulnak a dolgok.

 

Ne feledd, hogy nem csak a Google létezik

A Google kétségkívül a világ legnagyobb keresőmotorja, de egyre több felhasználó kutat információk után más platformokon, úgymint a közösségi médián, más keresőmotorokon vagy AI eszközök segítségével (pl. ChatGPT).


Felesleges azon morfondírozni, hogy melyeket használják ezek közül. Igyekezz mindre optimalizálni, hogy bárhol rátalálhassanak márkádra:

  • Hagyományos keresőmotorok
  • Közösségi platformok
  • AI eszközök
  • Webáruház-platformok
  • Kevésbé ismert, de aktív felhasználói körrel rendelkező csatornák

 

Ha a Google kattintásmentes találatai ellehetetlenítik az előkelő rangsorolást márkád számára, akkor hálás leszel magadnak, hogy bebiztosítottad fellelhetőségedet az ilyen alternatív csatornákon is.

 

Felhasznált irodalom: Neilpatel.Com

Gyakori kérdések