A hírt a The Information közölte, amely szerint „Három embert tájékoztattak a megbeszélésekről”
A megegyezés hasonló jellegű lehet, mint az, amelyet a Google és a Twitter kötöttek meg 2015-ben, amikor is a Google lehetőséget kapott a tweetek azonnali indexelésére. Mielőtt összeált a Twitterrel, a Google nem volt képes indexelni a tweeteket, és megjeleníteni azokat a keresőtalálatok között.
Ha tehát a Google-nak az Instagrammal és/vagy a TikTokkal is sikerül megállapodnia, a videós tartalmak is bekerülhetnek majd a találatok közé, akárcsak a tweetek.
A Google egyik szóvivője annyit árult csak el a megállapodás kapcsán a The Informationnek, hogy „segítenek felfedezhetőbbé tenni” a webhelyek tartalmait, és igyekeznek előnyössé tenni számukra, hogy a Google-on is rájuk lehet találni. Mindemellett lehetőséget biztosítanak arra is, hogy a webhelyek meghatározzák, milyen tartalmak és hogyan jelenjenek meg tőlük a keresőtalálatok között.
Mindebből azt szűrhetjük le, hogy a Google-on való megjelenés egy választási lehetőség a tartalmakat publikáló webhelyek számára. A legtöbb esetben persze egyértelmű, hogy élnek ezzel a lehetőséggel, hiszen a Google a világ első számú keresőmotorja, és nehéz hátrányt találni abban, ha valaki felfedezhető rajta.
Azonban az Instagram és a TikTok esetében van néhány oka annak, amiért ez a két platform nem szívesen adná át a Google-nak az indexeléshez szükséges adatokat. A YouTube a Google tulajdona, ami korábban elkészítette saját rövid videós formátumát, így mind az Instagram, mind pedig a TikTok közvetlen versenytársa lett. Nem feltétlenül előnyös tehát a két platform számára, hogy ilyen adatokkal támogassák riválisukat – legalább is nem ingyen.
A Google például úgy egyezett meg a Twitterrel, hogy minden évben licencdíjat fizet a tweetekért, hogy indexelhesse és megjeleníthesse azokat, rögtön az után, hogy publikálják őket a platformon.
Elképzelhető tehát, hogy az Instagram és a TikTok is hasonló kompenzációt vár majd el az adatokért cserébe, a mellett, hogy linkjeik gyakrabban jelenhetnek majd meg a Google találatai között.
A Google-on jelenleg nem lehet konkrét Instagram vagy TikTok videókra rátalálni (legfeljebb csak profilokra), ami egy egészen új nézőközönséget terelhetne erre a két platformra. A Google számára is nagy előnyt kínálna ez, hiszen még inkább megszilárdíthatná pozícióját a világ első számú „minden egy helyen” jellegű keresőmotorjaként.
Ez még nagyobb közönséget vonzana a Google-ra, ami több keresést jelent majd, ez pedig az egyéb tartalmakat publikálók számára is előnyös lesz, hiszen a találatok között nem csak videók, hanem más tartalomtípusok is megjelenhetnek.
Nem tudni, hogy mikor születhet meg a döntés, annyi azonban biztos, hogy értesülni fogunk róla, és az eredmények is észrevehetők lesznek a Google találati oldalain.