Egy sikeres influencer marketing kampány 10 lépése
Az előrejelzések szerint az influencer marketing 2020-ra egy 8 milliárd dolláros világméretű üzletté válhat, míg csupán négy évvel később ez a szám már 22 milliárdnál jár majd. Habár nem kevés botrány származott belőle az elmúlt években, a marketingesek és az influencerek szép lassan kitapasztalják, hogy hogyan is működik a marketing e modern, és tagadhatatlanul közösségi formája.
 
Azonban mint bármilyen nemű marketinget, az influencerekkel való együttműködést is alaposan ki kell tervelni előre, hogy minél több fejfájást, és pénzügyi, illetve tekintélybéli veszteséget spórolhass meg márkád számára. A következő útmutató ebben fog segíteni – az alábbiakban tíz lépésben mutatjuk be, hogy mire kell odafigyelned egy sikeres influencer marketing kampány megtervezésekor és kivitelezésekor!
1. Fogalmazd meg a problémádat
Az első lépés azonosítani, hogy milyen problémával is küszködik márkád. Meglehet, hogy az utóbbi időben nem sikerül forgalmat terelned webáruházadba, veszélybe került online hírneved, vagy talán a közösségi médiából szeretnél kihozni valamit, de nem igazán tudod, hogyan aktivizálhatod követőidet (vagy egyáltalán hogyan szerezhetsz közönséget márkád köré).
Ha tudod, hogy milyen problémával áll szemben márkád, akkor sokkal könnyebb dolgod lesz később influencert választanod magadnak, illetve egyáltalán eldönteni, hogy influencer segítségére van-e szükséged. Több konverziót szeretnél? Fel szeretnéd hívni márkádra az emberek figyelmét? Több aktivitást szeretnél márkád körül? Esetleg márkád tekintélye szorul némi fényezésre?
Miután sikerült definiálni a kívánt végeredményt, könnyebb lesz kitűzni a kampánycélokat is, és megalkotni azt a stratégiát, amivel elérheted ezeket. Tisztában kell lenned vele, hogy mely mutatók a legfontosabbak céged számára az adott kampány során, hogy aktívan dolgozhass javításukon, és nyomon követhesd őket.
2. Körvonalazd influencer marketing kampányod stratégiáját
A második fő lépés eldönteni, hogy milyen stratégiával szeretnéd elérni céljaidat – ez sokkal könnyebb feladat lesz így, hogy az előbb azonosítottad problémádat és céljaidat.
A három legnépszerűbb influencer marketing stratégia a következő:
- Az influencer marketing a márkaismeret fokozásának egy rövidtávú eszköze lehet.
- Az influencer marketing rövid– és hosszútávon is segíthet az értékesítések fellendítésében, illetve a márkaépítésben
- Az influencer kapcsolatok alapos kiépítése stabil, hosszantartó együttműködést tesz lehetővé, másrészt segít egy hitelesebb márka image kialakításában
Ezek persze csak körvonalak – a részletek nagyban függnek az elérhető anyagi és emberi erőforrásoktól. Céljaid és korlátaid figyelembe vételével érdemes tehát stratégiát választanod magadnak.
Érdemes megjegyezni, hogy nem feltétlenül muszáj egy konkrétat választani a felsoroltak (vagy egyebek) közül, hiszen igényeid szerint kombinálhatod is őket, ha megvan rá a lehetőséged.
3. Döntsd el, hogy milyen influencerekkel szeretnél együtt dolgozni (és keresd meg őket)
Ahhoz, hogy tudd, milyen influencerek felelnének meg céljaid eléréséhez, természetesen tisztában kell lenned azzal, hogy kiknek szólnak kampányüzeneteid, hogy mik iránt érdeklődik célközönséged, és hogy mivel lehet őket aktivitásra ösztönözni.
Sokan azzal hibáznak, hogy egyből itt kezdik influencer marketing stratégiájuk kidolgozását. Persze ez is fontos lépés, de sokkal könnyebben és hatékonyabban megy, ha előtte tisztázod az előbb tárgyalt pontokat.
Szóval hogyan válaszd ki a tökéletes influencert kampányodhoz? Számtalan eszköz kínál különféle statisztikai adatokat egy-egy kiválasztott influencerről, és nem is feltétlenül az számít, hogy melyiket használod, hanem az, hogy tudd, mely mutatókra érdemes odafigyelni.
Először is tudnod kell, hogy az influencerek követőbázisa nem mérvadó érték. Manapság bárki szerezhet magának hamis követőket, akik egyszer kedvelik a profiljukat, és utána teljesen meg is feledkeznek arról. Ez rontja az aktivitási arányt (vagyis hogy hány követője foglalkozik konkrétan egy influencer bejegyzéseivel), amit a legtöbb platform (pl. Instagram) algoritmusai nem igazán díjaznak.
Az aktivitási arány, a közönség minősége, és a várható elérések száma (a legtöbb eszköznek van egy algoritmusa, ami segít megsaccolni ezt) sokkal fontosabb mutatók, és ezeknek kell lenniük az elsődleges szűrőnek, amiken átfuttatod a kiszemelt influencert.
4. Vizsgáld meg kiszemelt influencereid személyiségét is
Ha a statisztikák szerint egy adott influencer megfelelő partner lenne (tehát nem igazán vannak hamis követői, jó aktivitást vált ki, stb.), akkor a következő lépés kicsit közelebbről is megismerkedni a stílusával.
Hogy mit értünk ez alatt? Azt, hogy ha egy influencer stílusa, személyisége, hangvitele nem passzol márkádéhoz, akkor a két fél kapcsolata nem lesz hiteles és sikeres. Nézd meg, hogy milyen stílusban kommunikál követőivel, milyen értékeket képvisel, és hogy milyen gyakran, illetve milyen minőségű tartalmakat oszt meg, majd tedd fel magadnak a kérdést, hogy passzolnak-e ezek márkád identitásához.
Meglehet, hogy időnként becsúszik egy tagadhatatlanul politikai ízű bejegyzés, vagy nyilatkozat, amitől jobb távol tartani márkádat, vagy az is lehet, hogy az adott influencer 3 napja posztolt egy szponzorált képet egy versenytársadtól – azaz valaki gyorsabb volt, és lecsapott rá.
Ezen csúszik el a legtöbb influencer marketing kampány – a márkák nem figyelnek rá, hogy mennyire passzolna hozzájuk egy influencer, mert annyira elvesznek a különféle mutatókban.
5. Válassz konkrét taktikákat influencer marketing stratégiád kidolgozásához
Most már tudod, hogy milyen problémákkal áll szemben márkád, hogy min szeretnél változtatni, és hogy milyen stratégia keretei között tennéd mindezt.
Ideje konkrétabban is elgondolkodni azon, hogy milyen módszerekkel, eszközökkel szeretnéd elérni céljaidat. Talán strorytellinget szeretnél alkalmazni, esetleg videómarketingbe kezdenél, vagy versenyeket, nyereményjátékokat szeretnél rendezni – természetesen mindezt az influencer marketing keretei között.
Nem kell újra feltalálnod a kereket – a közismert, bizonyítottan sikeres marketingtaktikák nagy része influencerekkel is kivitelezhető, azzal a bónusszal, hogy egy teljesen új, érdeklődő közönség elé juttathatod el márkádat.
 
6. Vedd fel a kapcsolatot kiszemelt influencereiddel
Ez nem lesz kifejezetten nehéz, elvégre az influencerek érdeke is, hogy minél több ajánlatot kapjanak különböző márkáktól. Azonban hacsak nem egy olyan mikroinfluencert találtál, amit még nem fedezett fel egyetlen versenytársad sem, biztos lehetsz benne, hogy nem a te márkád lesz az egyetlen, aki pályázik kiszemelt partneredre.
Fontos észben tartani, hogy még ha egy influencer laza, hétköznapi, barátságos stílusban is kommunikál közönségével, akkor is egy profi, igényesen kidolgozott, és érthetően megfogalmazott üzenettel kell felkeresned őt. Marketingesként bizonyára nem kell külön magyarázni neked, hogy milyen fontosak is az első benyomások – sok múlhat ezen az üzeneten, szóval szánd rá az idődet!
Vedd figyelembe továbbá, hogy közvetlenül az influencernek, vagy egy influencer marketing ügynökségnek írod-e az üzenetet, esetleg egy menedzsernek. Végezetül ne feledd, hogy őszinte érdeklődést kell mutatnod az influencer munkássága iránt!
7. Állítsd össze influencer szerződésedet
Ha sikerült felkeltened egy influencer érdeklődését, és beleegyezett, hogy meghallgassa a részleteket is, akkor rögtön fel kell tudnod mutatni ezeket. Az influencer szerződés célja a kockázat csökkentése, a kéretlen bejegyzések megelőzése, és persze az anyagi illetve jogi kérdések tisztázása.
A szerződésben szerepelnie kell minden fontos információnak a kampány apró részleteit illetően. Ha nem fogalmazol elég tisztán, akkor az influencer talán félreérti majd az instrukciókat, és akaratlanul is olyasmit posztol, vagy mond, ami éppen, hogy árt márkádnak ahelyett, hogy segítene.
Térj ki továbbá a bejegyzések jellegére, számára, és sűrűségére is, de ne kösd meg túlzottan az influencerek kezeit. Ne feledd, hogy ők értenek legjobban közönségükhöz – ők tudják, hogy mivel kelthetik fel az érdeklődésüket kínálatod iránt, és hogy hogyan prezentálják mindezt hitelesen nekik. Légy rugalmas, de tudd, hogy mit szeretnél elérni.
8. Maradj rendezett
Függetlenül attól, hogy egy, vagy több influencerrel dolgozol együtt egy kampányon, fontos, hogy minden dokumentum és adat egy helyre kerüljön, hogy minden illetékes könnyedén és egyszerűen hozzáférhessen ezekhez.
Nincs rosszabb annál, mint amikor nem tudod, hogy meddig tart egy szerződés, vagy hogy melyik influencerrel milyet kötöttél csak azért, mert nem tartod rendben projektjeidet.
9. Készülj fel az esetleges vészhelyzetekre
Az influencerek is emberek, és még a legjobb szándékaik ellenére is képesek hibázni, ahogy bárki más is. Azonban egy influencer marketing kampány során történő hiba partnereid részéről súlyos PR következményekkel járhat, így fel kell, hogy készülj az ilyen krízishelyzetekre is.
Az ilyen buktatók nagy része szerencsére megelőzhető egy részletes, érthetően fogalmazott szerződéssel, de vannak olyan melléfogások, amikre senki sem számít, míg meg nem történnek.
Fontos, hogy minden aktivitást nyomon kövess kampányod körül, hogy minél hamarabb reagálhass az esetleges vészesetekre. Ezek kialakulhatnak emberi hibából, aktuális események miatt, de még a technika ördöge is ellened fordulhat. Légy résen, és reagálj gyorsan!
10. Értékeld influencer marketing kampányod teljesítményét
Akár még zajlik, akár már véget ért, fontos, hogy minél több adatot gyűjts össze kampányodról. Ha még nem zárult le, akkor ezek alapján módosíthatsz stratégiádon, ha pedig már befejeződött, akkor tudni fogod, hogy a jövőben mit hogy csinálj a jobb eredmények érdekében.
Érdemes külön figyelmet fordítani a legjobban teljesítő influencerekre (ha több is van), illetve hogy mely bejegyzések a legsikeresebbek. Ezek alapján könnyebb lesz eldönteni, hogy mely partnereiddel szeretnél tartósabb kapcsolatot kialakítani a folyamatos együttműködés céljából.
 
