3 dolog, amit minden marketingesnek tudnia kell az influencer marketingről

3 dolog, amit minden marketingesnek tudnia kell az influencer marketingről

Az influencer marketing nagyon hatékony marketing és PR eszköz, de rosszul is elsülhet, ha nem vagy elég körültekintő. Mutatjuk, hogyan csináld sikeresen!

Az influencer marketing többször is bizonyította, hogy nem csupán ígéretes, hanem ténylegesen hatékony marketingeszköz lehet – természetesen a jó kezekben. A marketing e formája lehetőséget nyújt a marketingesek és PR-osok számára, hogy érdemleges kommunikációt folyassanak közönségükkel, egy olyan korban, amelyben a megannyi közösségi platform, a hirdetésellenesség, és a fogyasztók kérészéletű figyelme komoly kihívást állít a cégek elé.

 

Ha azonban megfelelő (releváns és hiteles) influencerekkel sikerül összeállnod, azzal megszerezheted márkádnak követőik megelőlegezett bizalmát és érdeklődését is, és általánosságban egy teljesen új, releváns célcsoporttal bővül majd saját közönséged.

 

Habár az influencer marketing a legtöbb marketingesnél még mindig csak viszonylag kis részét képezi a teljes marketing költségvetésnek, egyre többen kóstolnak bele, és fektetnek bele minél komolyabb összegeket – azonban aki nagyot kockáztat, az nagyot is bukhat. Sajnos az influencer marketing sem tökéletes, és jellegzetes veszélyeket von magával az, ha az ember egy külső fél kezébe helyezi márkája hírnevét. Az elmúlt évek nem voltak mentesek látványosabbnál látványosabb influencer botrányokból (erről itt olvashatsz), és többek között ennek is volt köszönhető, hogy az Egyesült Államokban szigorították a fizetett üzenetekre vonatkozó törvényeket is (erről pedig itt).

 

A téma tehát komplikált, de mindenképpen megéri foglalkozni vele – íme három fontos dolog, amit mindenképpen tudnod kell az influencer marketingről!

 

Az influencer marketing okkal felkapott

Nem hiába áradozik mindenki évek óta az influencer marketingről – ha valami működik, akkor azt el szokás ismerni. Nem csoda tehát, hogy habár még mindig viszonylag csak kis részét képezi a legtöbb márka marketingmixének, az eMarketer 2019-es influencer jelentése szerint a cégek több mint 30%-a állította, hogy komolyabb figyelmet fordítanak a marketing e formájára, ezzel leelőzve az elmúlt évek legnépszerűbb trendjét, a digitális videót.

 

Habár mindenképpen egy globális lehetőségről van szó, nem globális méretekben érdemes gondolkodni, ugyanis a nemzetközi célzás messze nem olyan effektív, mintha az ember minden megcélzott területre egy helyi influencerrel állna össze, természetesen egy egységes szabványhoz igazítva az összeset.

 

Az influencer kampányok számos alkalommal bebizonyították  már, hogy némi kreativitással kiváló eredményeket lehet elérni velük. (Erről az influencer marketinggel foglalkozó szaklap, az Influencer Toplista is írt itt). Egy jól összeállított, átgondolt kampánnyal szinte fillérekért érdeklődő ügyfelek tízezreit lehet elérni.

 

Ez mind szép és jó, de nem minden influencer platform egyforma

Az influencerek és a platformok kiválasztásakor  meglepően sok mindenre kell odafigyelni, ahogy ez a cikk is írja. Aki olvasott már egy kicsit a marketing e formájáról, az tisztában van vele, hogy a legnagyobb hírességek több százezer követővel nem minden márka számára a legideálisabb partnerek. Érdemes itt megemlíteni, hogy a Meltwater jelentése  szerint az emberek 3%-a kelti a hatás 90%-át az interneten.

 

Nincs azonban semmi szégyellnivaló abban, ha egy márkának nehezére esik megfelelő influencer partnert találnia maga mellé – 10 cégből 4 küszködik ezzel a problémával. Különösen fontos, hogy a kiválasztott influencer hiteles, valódi, értékes forrásként szerepeljen a célközönség köztudatában, és hogy ez a célközönség értékesnek is tartsa az adott influencer véleményét. Mindez ezerszer többet ér, mint az, hogy valaki nemzetközi szupersztár-e, vagy sem.

 

Ezt az elméletet erősíti az a felmérés is, amelyben a válaszadók 65%-a állította, hogy az influencerek szakértői státusza fontos szempont számukra a döntésben, míg csak 9%-uk tartotta fontosnak, hogy kinek mennyi követője van, és csupán 4%-ot érdekelte, hogy valaki híresség-e, vagy sem.

 

Az influencer marketing kifejezés hallatán sokaknak az Instagram jut automatikusan eszébe, azonban nem ez az egyetlen platform, amivel érdemes számolniuk azoknak a márkáknak, amelyek érdeklődnek a marketing e formája iránt. Tény persze, hogy a népszerű képmegosztó hálózat, és megannyi funkciója – történetek, IGTV, stb. – nagyon csábítóvá teszi az Instagramot az influencerek számára (78%-uk állítja, hogy itt végzik a legtöbb együttműködést a márkákkal), azonban más platformok is vannak a világon. Az Egyesült Államokban például a Facebookon a legvalószínűbb, hogy az inlfuencerek és a célközönség kapcsolatba lépjen egymással, míg Németországban a YouTube és Facebook kombinációja a legnépszerűbb ilyen téren.

 

Nem csak az számít tehát, hogy egy márka milyen influencerekkel áll össze, hanem az is, hogy azok mely platformokon (erről itt írtam) aktívak.

 

Egy jó külső partner viheti sikerre influencer marketingedet

Ahogy már korábban említettük, a megannyi botrány és visszaélés a hatóságok figyelmét is az influencer marketingre állította az évek során – az Egyesült Államokban a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC), az Egyesült Királyságban pedig a Hirdetési Szabványügyi Hatóság (ASA) lépett közbe és szigorított az előírásain.

 

A CMS Wire jelentése szerint egy 10 ezer közösségi influencert érintő felmérésből kiderült, hogy minden negyedik influencer kivette már a részét valamilyen aktivitási csalásból, és sok nemzetközileg elismert márka kerülhetett a média célkeresztjébe azért, mert nem is tudott róla, hogy ilyen kétes erkölcsű gondolatvezérekkel dolgozik együtt.

 

Amennyiben tehát fontos számodra márkád hírneve, nem árt összeállni olyan szakértőkkel, akik képesek átvilágítani egy kiszemelt influencert, és biztosítani, hogy hiteles partnere lehet-e cégednek. Ha ide kattintasz, és felveszed velünk a kapcsolatot, mi is szívesen adunk ajánlatot erre!