AMP - Milyen hatással vannak a különböző HTTP állapotkódok a keresőoptimalizálásra?

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Hogyan befolyásolják a különböző HTTP állapotkódok a SEO-t?
2019/11/23
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

A HTTP állapotkódok, úgymint a 404, a 301, és az 500 talán nem jelentenek sokat egy átlagos látogató számára, de a SEO szakértőknek hihetetlenül fontosak. Ráadásul még a keresőmotorok robotjai, úgymint a Googlebot is ezek alapján határozza meg egy webhely „egészségét”. Ezek az állapotkódok lehetőséget kínálnak arra, hogy megtekintsd, mi történik a szerver és a felhasználók böngészője között. Az ilyen HTTP állapotkódok valamilyen hibáról árulkodnak, például hogy a kért tartalom nem található, míg mások csupán a lekért tartalom sikeres kézbesítését jelzik. A következő cikkben egy közelebbi pillantást vetünk a legfontosabb HTTP fejléc állapotkódokra, és hogy mit jelentenek SEO szempontjából.

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

Mik azok a HTTP állapotkódok, és miért látod őket?

Egy HTTP állapotkód egy olyan üzenet, amelyet a szerver küld vissza, valahányszor egy böngésző kérését sikerül vagy nem sikerül teljesítenie. A hivatalos W3C definíciók szerint több tucatnyi ilyen állapotkód létezik, de ezek nagy részével nem igazán fogsz találkozni. A HTTTPstatuses.com egy hasznos összefoglalót kínál arról, hogy melyik állapotkód mit is jelent.

 

Ahhoz, hogy ténylegesen megértsd ezeket a kódokat, tudnod kell, hogy a böngészőprogramok hogyan jutnak el a webhelyekre. Minden webhelylátogatás egy URL begépelésével, vagy egy kulcsszó keresőmotorba való beütésével kezdődik. A böngésző ekkor egy kérést küld a webhely IP címére, hogy visszakapja onnan az adott URL-hez kapcsolódó weboldalt. A szerver erre egy, a HTTP fejlécébe ágyazott állapotkóddal válaszol, így közli a böngészővel a kérés eredményét. Ha minden rendben van, akkor a szerver egy HTTP 200-as kódot küld vissza a böngészőnek, az adott oldal tartalmával együtt.

 

Azonban előfordulhat az is, hogy valami nincs rendben a kért tartalommal vagy a szerverrel. Lehet, hogy az oldal nem található, ami egy 404-es hibaoldalt eredményez, vagy meglehet, hogy valamilyen átmeneti technikai hiba áll fenn a szerveren, ami egy 500-as „Szerverhiba” jellegű kódot küld vissza. Ha egy webhely túl gyakran küld vissza hibákra utaló HTTP fejléckódokat, amikor egy keresőmotor indexelni próbálja azt, akkor ez olyan problémákhoz vezethet, amelyek árthatnak egy webhely rangsorolásának.

 

A HTTP állapotkódok tartományai

A HTTP állapotkódoknak öt tartománya van, amelyek a kliens és a szerver közötti tranzakciók különböző részeire vonatkoznak. Ez az öt tartomány, és az általuk jelzett részek a következők:

  • 1xx – Információs
  • 2xx – Siker
  • 3xx – Átirányítás
  • 4xx – Kliensoldali hiba
  • 5xx – Szerveroldali hiba

 

A legfontosabb HTTP állapotkódok SEO szempontjából

Mint említettük, az állapotkódok listája hosszú, de van néhány, amelyek kifejezetten fontosak a SEO szakértőknek, és mindenki másnak, aki saját webhelyén dolgozik. Ezek rövid összefoglalója a következő:

 

200: OK / Siker

Így kéne működnie a dolgoknak – egy kliens lekéri a szervertől a tartalmat, amire a szerver egy 200-as sikerkódot, és a lekért tartalmat küldi vissza. Boldog a szerver is, és a kliens is – és persze a látogató is. Minden 2xx-as állapotkód valamilyen sikert jelez.

 

301: Véglegesen áthelyezve

A 301-es HTTP állapotkód akkor használatos, amikor a lekért URL-t véglegesen áthelyezték egy új helyre. Webhelyed szerkesztgetése közben gyakran használod majd ezt a kódot, mert rendszeresen lesz szükséged 301-es átirányításra, amikor egy régi URL-t egy újra szeretnél átirányítani. Ha ezt nem teszed meg, a felhasználók egy 404-es hibaoldalt látnak majd, ha megpróbálják elérni a régi URL-t, amit jobb elkerülni. Egy 301-es használatával továbbá biztosíthatod, hogy a régi URL linkértéke átszálljon az új URL-re.

 

302: Megtalálva

Egy 302-es állapotkód azt jelenti, hogy a szerver megtalálta a céltartalmat, de az egy másik helyen van. Azonban ez egy nem túl egyértelmű állapotkód, mert nem árulja el, hogy egy átmeneti helyzetről van-e szó, vagy sem. A 302-es átirányítást csak akkor használd, ha átmenetileg szeretnéd átirányítani az URL-t egy másik forrásra, és biztos vagy benne, hogy később újra használni fogod a régi URL-t. Mivel ezzel azt jelzed a keresőmotoroknak, hogy az URL-t később újra használni szeretnéd, a linkértéke nem száll át az új URL-re, szóval nem ajánlott 302-est használni, ha például átköltözteted a domainedet, vagy nagyobb változtatásokat végzel webhelyed szerkezetében.

 

307: Átmeneti átirányítás

A 307-es kód a HTTP1.1-ben leváltotta a 302-es kódot, és az egyetlen „igazi” átirányításként lehet tekinteni rá. Egy 307-es átirányítással átmenetileg átirányíthatsz egy URL-t egy újra az eredeti lekérési módszer megőrzésével. A 307-es sokban hasonlít a 302-esre, azzal a különbséggel, hogy konkrétan közli a klienssel, hogy az URL átmenetileg költözött át egy új címre. A lekérés idővel változhat, szóval a kliensnek az eredeti URL-t kell használnia, az új lekérések küldésekor.

 

403: Tiltott

A 403-as kód azt jelzi a böngészőnek, hogy a felhasználónak nincs hozzáférése a kért tartalomhoz. Ha nincsenek megfelelő adatai a hitelesítéshez, akkor a felhasználó számára a tartalom tiltott lesz.

 

404: Nem található

Az egyik legtöbbször látható állapotkódként a 404-es HTTP fejléckód egyben az egyik legfontosabb is. Amikor a szerver egy 404-es hibát küld vissza, akkor ebből tudod, hogy nem találta meg a kért tartalmat, mert valószínű, hogy törölték azt. Jobb, ha felhasználóid nem sűrűn látnak ilyen üzeneteket, szóval oldd meg minél hamarabb ezeket a hibákat. Például használj átirányítást, hogy átküldd a felhasználókat a régi URL-ről egy újra, amin hasonló tartalom található.

 

Kövesd figyelemmel ezeket a 404-es hibaüzeneteket a Google Search Console-jában a Lefedettség jelentésben, és törekedj arra, hogy mindig a lehető legkevesebb legyen belőlük webhelyeden. A 404-es hibák nagy részére a Google rosszul karbantartott webhelyként tekint. Ez a rangsorolás visszaesését eredményezheti. Ha egy oldal nem működik, és tényleg törölni kell a webhelyről, akkor egy 410-es kód egyértelműbb jelet küld a Google-nak.

 

410: Törölve

A 410-es állapotkód eredménye ugyan az, mint a 404-esé, mert ez is azt jelenti, hogy a tartalom nem található, Azonban a 410-es kóddal azt jelzed a keresőmotoroknak, hogy törölted a kért tartalmat, ezért sokkal konkrétabb, mint egy 404-es. Bizonyos értelemben arra utasítod ezzel a keresőmotorokat, hogy távolítsák el az URL-t az indexükből. Mielőtt véglegesen törölnél valamit webhelyedről, gondolkodj el rajta, hogy nincs-e valahol egy ehhez hasonló oldalad. Ha van, akkor irányítsd át inkább arra, vagy ha nincs, akkor próbáld meg előbb javítani az oldalt törlés helyett.

 

451: Jogi okokból nem elérhető

A 451 egy egészen új HTTP állapotkód, ami azt jelzi, hogy a kért tartalmat jogi okokból törölték. Ha törlési felhívást kapsz, vagy egy bíró úgy ítélkezett, hogy törölj egy bizonyos tartalmat webhelyedről, akkor ezt az állapotkódot ajánlott használni, hogy a keresőmotorok tudják, mi történt az oldallal.

 

500: Belső szerverhiba

Az 500-as hiba egy általános hibaüzenet, ami azt jelenti, hogy a szerver egy váratlan hibába ütközött, ami megakadályozta, hogy teljesítse a kérést, de nem árulja el, hogy pontosan mi is okozta ezt. Ezeket a hibákat bármi okozhatja, például a webtárhellyel nincs rendben valami, vagy van egy szkript a webhelyeden, ami nem működik megfelelően. Nézz szét a szerver naplójában, hogy kiderítsd, hol lehet a probléma.

 

503: A szolgáltatás nem érhető el

Egy szerver akkor küld vissza 503-as hibaüzenetet, amikor jelenleg nem képes eleget tenni egy kérésnek egy leállás vagy túltelítettség miatt. Használd ezt az állapotkódot, ha átmenetileg le kell állítanod a webhelyedet, például egy nagyobb karbantartás miatt. A keresőmotorok ebből tudni fogják, hogy ha később visszatérnek, a webhelyet újra működőképes állapotban találják majd.

 

A HTTP állapotkódok használata

A HTTP állapotkódok mind a SEO szakemberek, mind pedig a keresőmotorok robotjai számára fontosak. Napi szinten találkozol majd velük, ezért fontos, hogy tudd, mit is jelentenek a különböző állapotkódok. Például, ha törölsz egy oldalt webhelyedről, akkor tudnod kell a különbséget a 301-es és a 410-es kódok között. Ezek egészen más célt szolgálnak, és így eltérő eredményeket is kínálnak.

 

Ha tudni szeretnéd, hogy webhelyed milyen állapotkódokat küld vissza, akkor jelentkezz be a Google Search Console-ba. Itt a Lefedettség jelentésben láthatod azokat a feltérképezési hibákat, amikkel a Googlebot szembesült az elmúlt időszakban. Ezeket a feltérképezési hibákat meg kell oldani, mielőtt webhelyedet a Google megfelelően tudná indexelni. Vagy összekapcsolhatod a Yoast Premiumot a Google Search Console-lal, hogy közvetlenül a backendből nézhesd meg a problémákat, és megoldhasd azokat, amelyek átirányításra szorulnak.

 

Átirányítások kezelése a Yoast Premiummal

Értjük mi, hogy napi szinten foglalkozni ezekkel a dolgokkal időigényes, és meglehetősen unalmas feladat. Azonban ha a Yoast SEO Premiumot használod, akkor az átirányítások beállítása nem is lehetne egyszerűbb. Valahányszor törölsz vagy átirányítasz egy bejegyzést, vagy oldalt, a Yoast SEO Redirect Managere megkérdezi, hogy át szeretnéd irányítani-e azt, vagy sem. Csak válaszd a kívánt opciót, és már kész is.

 

Ez minden, emberek

Ismerkedj meg ezekkel a kódokkal, mert gyakran találkozol majd velük. Tudni, hogy melyik átirányítást mikor érdemes használni fontos készség, amire gyakran kell majd számítanod webhelyed optimalizálása során. Csak egy pillantás a Google Search Console Lefedettség jelentésére elég kell, hogy legyen, hogy tudd, mi történik webhelyeden.

 

Írta: Mocsonoky Csaba | A cikk forrása eredetileg angol nyelven jelent meg a yoast.com-on: https://yoast.com/update-or-delete-old-content-on-your-site/

Hatékony honlapüzemeltetés Honlapkészítés SEO, keresőoptimalizálás

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mond el mennyire!

Szavazatok száma: 9

Átlagos értékelés: 4.4




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.11.30-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.