Ezért kínál olyan súlyos kihívásokat a helyi SEO minden vállalat számára. Az alábbiakban ezekről a kihívásokról (és azok megoldásairól) lesz szó.
1. Tudni, hogy mikor kell a helyi SEO-val foglalkozni, és mikor a nemzetivel
A vállalatok egyik legnehezebb feladata eldönteni, hogy mikor érdemes a helyi SEO-ra fókuszálni a nemzeti helyett (és fordítva).
Ez egy érthető dilemma, hiszen a döntés nem mindig egyértelmű, ha a prioritások az egyiket követelik meg a másik helyett. Nehéz lehet megállapítani, hogy a legfontosabb megcélzott kulcsszavaknak van-e helyi szándékuk vagy sem.
Mégis, az átfogó stratégiád sikerekhez elengedhetetlen megbirkóznod ezzel a feladattal, mert komoly hatása lesz arra, hogy törekvéseid mennyiben járulnak hozzá üzleti céljaidhoz.
Ha tudod, hogy a Google mely kifejezéseket kezeli helyi kulcsszavakként, akkor ez segít majd egy eredményes kulcsszóstratégia kialakításában, illetve a SEO befektetések észszerű megközelítésében.
Egy helytelen kulcsszóstratégiával rengeteg forgalomról maradhatsz le.
A helyi keresőszándék
Tehát mi is az a helyi keresőszándék?
Minden felhasználónak valamilyen célja van a kereséseivel. Egyesek egy webhelyet keresnek, mások egy terméket, vagy csak információt valamilyen témából – ezek mind más keresőszándékok. A Google által megállapított keresőszándék határozza meg, hogy milyen találatok és más elemek jelennek majd meg a felhasználó számára a keresőtalálati oldalon.
A helyi keresőszándék azt jelenti, hogy a felhasználó helyi jellegű találatokat szeretne látni a találati oldalon, egy bizonyos környékről.
Jelen kontextusban négyféle keresőszándékot különböztetünk meg:
• Nemzeti szándék: A keresőtalálati oldalon nem kifejezetten városi jellegű oldalak jelennek meg, illetve nem látható a helyi csomag sem. Ilyen például az „újság” kifejezés, ami önmagában nem helyi szándékú, ellenben az „újság Gödöllő” már határozottan az.
• Félig helyi szándék: Az ilyen keresések találatai között szintén nem jelennek meg városi oldalak, de a helyi csomag már látható. Ha például valaki a „bank” szóra keres rá, akkor a magyarországi bankok webhelyei és a közelben található bankfiókok is láthatók a találati oldalon.
• Helyi szándék: Az ilyen keresések találati oldalain többek között helyi (pl. a településről) találatok és a helyi csomag is megjelenik. Ha valaki például a „villanyszerelő” kulcsszóra keres rá, akkor a Google határozottan tudni fogja, hogy a felhasználó valahol a közelben szeretne ilyen szolgáltatást találni magának.
• Hiperhelyi szándék: A hiperhelyi szándékú keresésekben a felhasználó tartózkodási helye a legfontosabb tényező, és jelentős hatással van a találatokra. A Google ilyenkor mindenképpen a lehető legközelebbi helyeket igyekszik megjeleníteni a felhasználónak, pl. „étterem a közelben”.
Hogyan lehet megállapítani a keresőszándékot?
A keresőszándék megállapításának legegyszerűbb módja szimplán rákeresni az adott kifejezésre egy inkognitó/privát böngészési lapon, és megfigyelni, hogy a Google milyen elemeket jelenít meg rá. Ellenőrizd mind a helyi, mind pedig a hagyományos találatokat, és figyeld meg, hogy milyen jellegű tartalmak kerülnek a legelőkelőbb pozíciókba.
A különböző keresőszándékok megcélzása
Nemzeti stratégia
A nemzeti stratégiákhoz rengeteg tartalomra és tekintélyre lesz szükség. Amennyiben úgy döntöttél, hogy legfontosabb kulcsszóidnak nincs helyi szándéka, akkor SEO költségkereted nagy részét elsődleges webhelyedre kell fordítanod. Minél több visszahivatkozást szerzel, annál jobb rangsorolásra számíthatsz.
Félig helyi stratégia
A „félig helyi” kulcsszavak megcélzásához tartalmaid és a tekintély nagy részét továbbra is fő webhelyedre kell összpontosítanod, de lesz egy extra feladatod is. Mivel a félig helyi kulcsszavak helyi találatokat is feldobnak, Google Cégprofil adatlapjaid optimalizálásával is foglalkoznod kell majd.
Helyi stratégia
Webhelyed szerkezete sokkal fontosabb szemponttá válik, ha úgy vetted észre, hogy a Google helyi szándékot lát legfontosabb kulcsszóid mögött. Érdemes lesz minden helyszínnek külön oldalt készítened webhelyed egy külön részlegében.
Hiperhelyi stratégia
Szintén fontos, hogy minden helyszínnek külön oldala legyen webhelyeden, és hogy ezeket a határozottan helyi szándékú kifejezésekre optimalizáld.
A helyi és hiperhelyi stratégiához az alábbi webhelyszerkezetet érdemes használni:
1. Index
2. Megyei oldalak
3. Városi oldalak
4. Különálló helyszínek saját oldalai
2. Egy központi forrás fenntartása az összes helyi információ számára
Habár a Google különböző forrásokból (pl. webhelyed oldalairól) szedi össze a helyi céginformációkat, a Google Cégprofil az egyik legfontosabb ilyen adatbázis számára. Ha mindeddig nem regisztráltál adatlapot minden helyi kirendeltséged vagy üzleted számára, akkor minél előbb hozd be ezt a lemaradást.
Ügyelj rá, hogy az alapadatok (név, cím, telefonszám) pontosan ugyan úgy szerepeljenek az adatlapokon, mint webhelyeden és más online felületeken is.
3. Az üzletkeresők optimalizálása
Sok vállalat szervezi ki az üzletkereső kialakítását más cégeknek. Ezzel papíron nincs is semmi probléma, de több hibalehetőség is fennáll, amikkel jó tisztában lenni, hogy elkerülhesd őket.
Egy keresősávot kínáló üzletkeresők
Sok márka csupán egy keresősávot helyez el a felhasználók számára. A vállalati SEO szempontjából azonban egy jó üzletkereső egymáshoz linkelt megyei, városi és azon belül helyi oldalakból áll, amelyek között egy keresőmotor vagy egy látogató könnyedén és gyorsan közlekedhet.
A helyi oldalak tartalmai
Sok cég kialakít ugyan egy üzletkeresőt webhelyén, de nem foglalkozik a felkereshető helyi oldalak tartalmával.
Azzal önmagában nincs is baj, ha egy helyi oldalon csupán az alapvető adatok (név, cím, telefonszám) és néhány további fontos tudnivaló (kínálat, szolgáltatások, nyitvatartás stb.) szerepelnek. Azonban némi plusz kiegészítő tartalommal, ami egyéni és az adott helyhez kapcsolódik sokkal jobb esélyeid lesznek a helyi rangsorolásra is.
Érdemes a helyi menedzsereidhez fordulni, akik hiteles összefoglaló vagy bemutatkozás jellegű tartalmakat kínálhatnak az oldalak optimalizálásához. Ezen kívül meríthetsz az ügyfelek korábbi visszajelzéseiből is.
Magasabb prioritású kategóriák
A legtöbb e-kereskedelmi keresés helyi találatai a keresőtalálati oldalak tetején jelennek meg. A nyerő helyi pozíciók között gyakran találhatsz olyan márkákat, amelyek helyi oldalaikról legfontosabb kategóriáikra is hivatkoznak.
Ez lényegében azt jelzi a Google számára, hogy ezek a helyszínek kapcsolódnak az adott kategóriákhoz.
4. A Google Cégprofil optimalizálása
A Google Cégprofil adatlapok optimalizálása valójában nem kellene kihívás legyen, hiszen a Google egy egyszerű és átlátható felületet kínál ehhez a feladathoz. Mégis számos olyan buktató leselkedik a kevésbé tapasztalt marketingesekre, amikkel jó tisztában lenni.
Ügyelj a többször előforduló adatlapokra
A Google Cégprofilon sajnos könnyű több adatlapot is létrehozni egyetlen helyszín számára. Ez súlyosan árthat az összes helyszín rangsorolásának, ezért minél előbb törölni kell a felesleges másolatokat.
Ellenőrizd rendszeresen adatlapjaidat
A Google Cégprofil adatlapok viselkedése folyamatosan változik, ami részben az algoritmusfrissítéseknek, részben pedig a felhasználóknak köszönhető, akik rendszeresen osztanak meg rajtuk képeket és véleményeket.
Továbbá, ha a Google nem bízik az általad megadott adatokban, akkor szó nélkül felülírhatja azokat a mások által beküldött információkkal. Éppen ezért Cégprofil adatlapjaid rendszeres felügyeletet igényelnek.
Írj bejegyzéseket
A Google Cégprofil adatlapokon bejegyzéseket is megoszthatsz az érdeklődőkkel. Ezek a bejegyzések szöveges, képes, illetve videós tartalmak lehetnek, és segíthetnek konvertáló forgalmat vonzani webhelyedre.
A kihívás az, hogy a legtöbb cég nem tudja, hogyan készítsen különálló bejegyzéseket minden adatlapjához. Érdemes megbízni ezzel a feladattal valakit, aki rendszeresen készít releváns bejegyzéseket hírekkel, promóciókról és egyéb tudnivalókról.
Ne felejts el egy kisméretű (400x300 képpont) borítóképet is mellékelni a bejegyzésekhez, illetve használj követőkóddal ellátott hivatkozásokat bennük, hogy tudd, mekkora forgalmat vonzanak webhelyedre, és mennyien konvertálnak az érkező felhasználók közül.
5. Helyi keresőjelenlét kiépítése területeket kiszolgáló cégek és piacterek számára
Nem minden vállalatnak vannak helyi üzletei vagy irodái.
Számos olyan piactér és területeket kiszolgáló vállalkozó létezik (pl. villanyszerelők, vízvezetékszerelők stb.), amelyek helyi kereséseket igyekeznek ugyan megcélozni, de nem jelenhetnek meg a helyi találatok között. Ez azért van, mert nincs fizikai címük, és így sajnos számos lehetséges kattintástól és ügyféltől esnek el.
Habár ez nem minden vállalkozás számára járható út, egy „üzlet az üzletben” kialakításával, például egy partnermárka címén esélyt kapsz arra, hogy megjelenhess a helyi találatok között.
Továbbá, amennyiben az érdeklődők eléggé értékesek, akár fizikai helyszíneket is megnyithatsz a környéken, hogy még több helyi keresésre rangsorolhass márkáddal.