AMP - Google MUM – Mi köze van a rangsoroláshoz, a keresőoptimalizáláshoz?

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Google MUM – Mi köze van a rangsoroláshoz, a keresőoptimalizáláshoz?
2022/11/03
Máté Balázs, online marketing tanácsadó, SEO tanácsadó

A Google 2021 májusában jelentette be az új MUM (Multitask Unified Model) technológiát. A MUM azért jött létre, hogy a Google rangsorolási rendszerei könnyebben értelmezhessék az emberi nyelveket. A bejelentés óta eltelt másfél évben sokan tűnődtek azon, hogy a MUM valaha rangsorolási szempont lehet-e a Google-nél. 
 

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Szóval mit csinál a MUM, és mi köze van a SEO-hoz? 

 

Mi az a MUM? 

A MUM a Google 2021-ben megjelent mesterséges intelligenciával működő technológiája, amelynek segítségével a keresőmotor a felhasználók összetettebb kérdéseit is képes megválaszolni. 

 

A Google azt ígérte, hogy a MUM 1000-szer hatékonyabb lesz, mint a korábban bemutatott, természetes nyelvfeldolgozást végző BERT algoritmus

 

A MUM az úgynevezett T5 modellt (Text-To-Text Transfer Transformer) használja, amelynek segítségével a természetes nyelvfeldolgozási feladatokat egy egységes szövegből-szöveges formátummá alakítja át. Ez megkönnyíti az algoritmus számára, hogy alaposabban értelmezze az információkat. 

 

A Google szerint a MUM dokumentumok összegzésére, kérdések megválaszolására és olyan besorolási feladatokhoz is használható, mint a véleményelemzés. 

 

A MUM tehát egyértelműen fontos a Google számára, ezért a SEO szakembereknek is érdemes tudniuk róla. 

 

Szóval a MUM rangsorolási szempont? 

Amikor a Google bejelentette a MUM algoritmust, sokan rögtön azon kezdtek el tanakodni, hogy milyen hatással lesz majd a technológia a keresőtalálatokra. A Google minden évben több ezer frissítést végez algoritmusán, azonban míg ezek nagy része elhanyagolható, egyes újítások nagyon is észrevehető változásokat okoznak. 

 

Ilyen jelentős frissítés volt a BERT is. Az algoritmus 2019-ben jelent meg világszerte, és akkoriban az még a Google is az elmúlt 5 év legfontosabb frissítésének nevezte. A BERT a lekérdezések 10%-át érintette, ami a világ legnagyobb keresőmotorján óriási mennyiséget jelent. 

 

A Google 2015-ben indította be a RankBrain algoritmust – egy újabb frissítés, ami jelentős hatással volt a keresőtalálati oldalakra. 

 

A kérdés azonban továbbra is fennáll: vajon a MUM rangsorolási szempont a Google számára? 

 

Érvek az ellen, hogy a MUM rangsorolási szempont 

A MUM 2021-es bemutató bejegyzésben Pandu Nayak, a Google egyik vezető beosztottja egyértelműen kijelentette, hogy a MUM még nem is aktív: 

 

„A mai keresőmotorok nem elég szofisztikáltak ahhoz, hogy úgy válaszoljanak meg egy kérdést, mint egy szakértő. Azonban az új Multitask Unified Model, vagy MUM technológia segítségével egyre közelebb kerülünk ahhoz, hogy az ilyen összetett igényeiteket is kielégítsük. Szóval a jövőben kevesebb keresésre lesz szükségetek, hogy elvégezzétek a dolgotokat.” 

 

A bejelentésben továbbá az is elhangzott, hogy a MUM-mal műköfő funkciók és frissítések az „elkövetkező hónapok és évek” során kerülnek majd bevezetésre. 

 

Amikor Danny Sullivant, a Google egyik munkatársát arról kérdezték, hogy a Google értesíti-e majd az embereket, amikor a MUM-ot a keresésben is használni kezdte, Sullivan azt válaszolta, hogy igen: 

 

„Igen, úgy, mint a BERT-nél, biztos vagyok benne, hogy mindenkit értesíteni fogunk.” 

 

Érvek a mellett, hogy a MUM rangsorolási szempont 

Amikor a RankBrain megjelent, a Google hat hónapig be sem jelentette. A keresőóriás sok frissítésről még csak említést sem tesz, és nem is igazolja azok létezését. 

 

Az elmúlt évek során azonban a Google is nyitottabbá vált a jelentősebb frissítésekkel kapcsolatban, és gyakran jóval előre értesíti róluk az online közösséget. 

 

A BERT-et például 2018 novemberében jelentették be, és csak 2019 októberében vezették be az angol nyelvű lekérdezésekhez. Világszerte két hónappal később, 2019 decemberében jelent meg. 

 

Az oldalélmény-jelzésre és az alapvető webes vitals-mutatók frissítésre több, mint egy évünk volt felkészülni, mielőtt 2021 júniusában végre megérkezett. 

 

A Google a MUM-ot is bejelentette, és már most jelentős frissítésnek számít. De vajon a MUM okozhatta azokat a rangsorolási visszaeséseket, amelyeket több webhely is megtapasztalt 2021 tavaszán és nyarán? 

 
 

Hogyan kínál jobb keresőtalálatokat a MUM? 

Ahogy megígérte, a Google nyilvánosan is bejelentette a MUM új és lehetséges alkalmazásait. 2021 júniusában a Google bemutatta a MUM első gyakorlati alkalmazását, és hogy hogyan kínált jobb találatokat az algoritmus az oltóanyaggal kapcsolatos keresésekre: 

 

„A MUM segítségével az oltóanyagok neveinek 800-nál is több vagyunk képesek felismerni több, mint 50 különböző nyelven, mindössze néhány másodperc alatt. Miután igazoltuk a MUM leleteit, a Google Keresőben is alkalmaztuk őket, hogy az emberek világszerte aktuális, jó minőségű információkat találhassanak a COVID-19 vakcinákkal kapcsolatban.” 

 

2021 szeptemberében a Google a MUM további lehetséges felhasználási módjairól beszélt, többek között az új vizuális és szöveges keresésekről, illetve egy újratervezett keresőtalálati oldalról, ami természetesebb élményt kínálhat a felhasználók számára. 

 

2022 februárjában a Google arról beszélt, hogy hogyan segítenek a BERT, a MUM, a RankBrain és más technológiák az információk értelmezésében: 

 

„Habár a MUM potenciálját még korántsem aknáztuk ki teljesen, használtuk már a COVID-19 oltóanyagokkal kapcsolatos információkeresések javítására, és a következő hónapokban több intuitív módszert is kínálunk majd a vizuális és szöveges keresésre is a Google Lensben. Ezek nagyon speciális alkalmazások – szóval a MUM-ot jelenleg nem használjuk úgy a rangsoroláshoz és a keresőtalálatok minőségének javításához, mint a RankBraint, a neural matchinget vagy a BERT-et.” 

 

2022 márciusában a Google egy új frissítést osztott meg arról, hogy hogyan alkalmazzák a MUM-ot a személyes vészhelyzetekkel kapcsolatos keresésekhez: 

 

„A legújabb MI modellünk, a MUM segítségével automatikusan képesek vagyunk pontosan felismerni többféle személyes vészhelyzettel kapcsolatos kereséseket. A MUM jobban értelmezi az emberek kérdései mögött álló szándékokat, hogy felismerje, amikor valakinek segítségre van szüksége, ami segít, hogy a megfelelő időben kínálhassunk megbízhatóbb és praktikus információkat. A következő hetekben kezdjük el használni a MUM-ot ezekhez a fejlesztésekhez.” 

 

Ugyan ebben a bejegyzésben hangzottak el az alábbiak arról, hogy miként javíthatná a MUM a keresőtalálatokat: 

 

„A MUM képes tudást átadni a között a 75 nyelv között, amin tanították, ami segít hatékonyabban méretezni világszinten a biztonsági védekezéseinket. Amikor megtanítunk egy MUM modellt egy feladat elvégzésére – például egy lekérdezés természetének besorolására – akkor az összes olyan nyelven megtanulja ezt, amit ismer. 

 

Például a mesterséges intelligenciát haználjuk, hogy csökkentsük a haszontalan és néha veszélyes spam oldalakat a keresőtalálatok között. A következő hónapok során a MUM-ot használjuk majd a spamvédelem megerősítésére és bővítünk azokon a nyelveken is, amelyeken nagyon kevés tanításra szánt adatunk van. Képesek leszünk továbbá a személyes vészhelyzetek felismerésére az egész világon, és megbízható helyi partnerekkel dolgozunk együtt, hogy számos más országban jeleníthessünk meg praktikus információkat.” 

 

A MUM és a SEO összegezve 

A Google tehát még egyszer sem állította, hogy a MUM egy általános rangsorolási szempont lenne, de ahogy egyre több kereséshez használják, egyre valószínűbb, hogy a jövőben még az lehet. 
 

 

Google Hatékony honlapüzemeltetés Honlapkészítés SEO, keresőoptimalizálás

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mond el mennyire!

Szavazatok száma: 5

Átlagos értékelés: 4.4




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.11.30-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.