Google Analytics 4 - Útmutató marketingeseknek

Google Analytics 4 - Útmutató marketingeseknek

A Google Analytics 4 és a Universal Analytics bemutatása, különbségek. Miben újít a Google Analytics 4? Hogyan válts át Google Analytics 4-re a UA-ról? Mutatjuk! 

2023 július 1-én a Google Analytics minden felhasználója automatikusan átkerül a legújabb verzióra, a Google Analytics 4-re (GA4). A Google ezzel egyidőben megszünteti a jelenlegi Google Analytics szolgáltatást, amelyet Universal Analytics (UA) néven is szokás emlegetni. A Google Kereső felhasználói természetesen semmit nem vesznek majd észre ebből, a cégeknek és marketingeseknek azonban jelentős változásokhoz kell majd igazodniuk az új felületen. 

 

Az alábbiakban a Google Analytics 4 legfontosabb újításairól lesz szó. 

 

Mi az a Google Analytics 4? 

A Google Analytics az online marketingesek egyik legfontosabb eszköze az online tevékenységek nyomon követésére. Ha korábban használtad már a Google Analytics jelenlegi verzióját (Universal Analytics), akkor a Google Analytics 4 is ismerős lesz majd. 

 

Mi a legnagyobb különbség a Universal Analytics és a Google Analytics 4 között? 

A GA4 egy egészen más elven végzi az adatok összegyűjtését, és munkamenetek (látogatások) helyett eseményekre összpontosít. Ez lehetővé teszi a felhasználók asztali és mobiladatainak összefűzését, megkönnyítve ezzel a platformok közötti követésüket. A GA4 továbbá szem előtt tartja, hogy a felhasználók egyre szigorúbban veszik az adatbiztonságukat, különös tekintettel a sütik által végzett nyomkövetésre. 

 

A Google Analytics 4 már most használható, és az új tulajdonságok létrehozásakor ez az alapértelmezett eszköz – sok marketinges azonban továbbra is a Universal Analyticset használja. Mivel az átállás gyakorlatilag mindenkit érint, számtalan marketinges kénytelen újratanulni a legfontosabb mutatókat. Aki 2023 július 1-ig nem frissít a Google Analytics 4-re, az ettől a dátumtól kezdve mindenképpen kénytelen lesz az új verziót használni –érdemes tehát már most megismerkedni vele. 

 

Használ sütiket a Google Analytics 4? 

 

Ez egy trükkös kérdés. 

 

Ha az elmúlt évtizedek során foglalkoztál valamennyit is az online marketinggel, akkor nagyon is jól tudod, hogy mennyire fontos szerepet játszanak a sütik az online tevékenységek mérésében és márkád hirdetésében. Nehéz tehát belegondolni, hogy a Google a feje tetejére készül állítani ezt az egészet. 

 

A helyzet az, hogy a GA4 első személytől származó sütiket használ, miközben korlátozza a harmadik felektől származó sütiket. A GA4 továbbá „jeleket” is használ majd a méréshez – ezek az olyan webhelyek és alkalmazások munkamenet-adatai, amelyeket a Google össze tud kötni azokkal a felhasználókkal, akik bejelentkeztek a Google fiókjukba és bekapcsolták a hirdetések személyre szabását. 

 

De miért? Szóval, ami sütiket illeti… 

A sütik segítenek emlékezni böngészőprogramod számára, hogy milyen webhelyeken jártál és hogy mi mindent csináltál ezeken a webhelyeken. Ezeket az adatokat a webhelyek is kiolvashatják a böngészőben tárolt sütijeidből, ezért tűnhet úgy, hogy „emlékeznek” rád, amikor újra meglátogatod őket. A sütik teszik lehetővé továbbá a felhasználói élmény személyre szabását, illetve a felhasználói aktivitás nyomon követését is a marketingesek számára. 

 

A harmadik felektől származó sütik egyedieknek számítanak, mert képesek az adott tulajdonon (webhelyen) túl is nyomon követni a felhasználókat az interneten. A harmadik felek sütijeinek hirdetésekre való felhasználása egy egész iparággá nőtte ki magát, azonban ezt a módszert az utóbbi években egyre több törvényhozó szervezet és tudatos felhasználó is elítélte. Amikor aztán az 2018-ban érvénybe lépett a GDPR (az EU általános adatvédelmi rendelete), a világ harmadik felektől származó sütikhez való hozzáállása jelentősen megváltozott. 

 

Azzal, hogy nem támogatja a harmadik felek sütijeit, a GA4 valójában leelőzi a Google Chrome böngészőjét, amely 2023 végéig támogatja majd ezeket a sütiket. 

 

A Google azonban nem csak az adatvédelmi kérdés miatt hagyja maga mögött a harmadik felek sütijeit. Ahogy egyre többen interneteznek mobileszközeikről, egyre kevesebb felhasználó használ alkalmazásokat a helyett, hogy webhelyeket látogatna meg. Ez egy jelentős változás, ami már hosszú évek óta zajlik. Ez a jelenség, illetve a harmadik felek sütijeinek kiiktatása alapján a Google arra jutott, hogy a Universal Analytics nem lesz képes lépést tartani ezekkel a változásokkal. 

 

A Google Analytics 4 és a Universal Analytics 

 

GA4 vagy Universal Analytics – Melyiket használjam? 

 

Jelen pillanatban még a felhasználóké a választás, hogy a GA4-et vagy az UA-t szeretnék-e használni. Ha egy új Google Analytics tulajdont hozol létre, akkor az már a GA4-et használja majd alapértelmezettként, de a beállítások között az UA-t is választhatod. 

 

Egyelőre érdemes mind az UA, mind pedig a GA4 felületen létrehozni ugyan azt a tulajdont, méghozzá több okból is: 

 

Habár már nem bétaverzióként használható, a GA4 továbbra sem tekinthető egy kész eszköznek – a Google folyamatosan fejleszti és bővíti új funkciókkal. Ha tehát most váltasz az új verzióra, akkor nem feltétlenül a hiteles „GA4 élményt” tapasztalhatod majd meg. 

 

A Universal Analytics mutatói nem teljesen azonosak a GA4 mutatóihoz. Ha párhuzamosan használod mindkettőt, akkor látni fogod, hogy mely mutatóidat hogyan érintik a változások, és ehhez igazíthatod majd jelentéseidet. Ha például eddig a visszafordulási arány alapján próbáltad megítélni egy oldal teljesítményét, akkor a GA4-ben ezt már nem teheted majd meg. E helyett az „Aktivitási arány” mutatót látod majd, ami nem feltétlenül egyezik meg a visszafordulási aránnyal, mert időkorlátot használ a méréshez: 

 

Universal Analytics – Visszafordulási arány:

Azon egyoldalas munkamenetek százaléka, amelyek során semmilyen interakció nem történt az oldalon. Egy visszaforduló munkamenet hossza 0 másodperc. Ha például egy felhasználó megérkezik webhelyedre és percekig olvasgatja a főoldal tartalmát, de egyetlen linkre sem kattint rá, és egyetlen interakciónak számító eseményt sem indít el, akkor ez a munkamenet visszafordulásnak számít majd. 

 

Google Analytics 4 – Aktivitási arány:

Az aktív munkamenetek aránya. Aktívnak számít minden olyan munkamenet, ami 10 másodpercnél hosszabb, vagy ami közben konverziós esemény vagy legalább két oldal- vagy képernyőmegtekintés történt. 

 

Amennyiben olyan harmadik felektől származó eszközöket használsz, amelyek a Google Analytics jelenlegi Universal Analytics verziójával integrálódnak, de még nem kompatibilisek a GA4-gyel, akkor átmenetileg ezeket is elveszíted majd. 

 

Ha jelentéseidben UA és GA4 adatokat is felsorolsz, akkor ügyfeleid is hozzászokhatnak az új GA4-es statisztikákhoz, mielőtt 2023-ban végleg eltűnnének az UA jelentések. 

 

Előbb vagy utóbb mindenki a Google Analytics 4-et használja majd, de ez nem jelenti azt, hogy most azonnal kötelező (vagy érdemes) lenne mindenkinek az új verzióra váltania. 

 

Mi újat kínál (és mit vesz el) a Google Analytics 4? 

Egy ekkora változás után mindig vannak olyan dolgok, amelyek fejlődésnek tűnnek, és olyanok, amelyek visszalépéseknek. Idővel te is kitapasztalod majd, hogy hogyan érintik ezek a változások saját cégedet vagy ügyfeleidet, de egyes újítások hatását már most láthatjuk. 

 

Miben újít a Google Analytics 4? 

Eseményalapú nyomkövetés: Ez valójában a lentebb található „mit veszítesz” szakaszba is kerülhetne attól függően, hogy mennyire kedveled a UA jelenlegi munkamentek és oldalmegtekintések alapján végzett követését. Az eseménykövetés azonban összekapcsolja egymással a webes és alkalmazás aktivitást, és ezzel egy sokkal átfogóbb képet kínál a felhasználók viselkedéséről. 

 

Jobb jelentések és elemzés: A GA4 a Google Data Studióból is átvesz néhány jelentési sablont, megkönnyítve ezzel az egyedi jelentések létrehozását. 

 

Automatikus statisztikák: A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás kiemelik a legújabb statisztikákat. 

 

Mit vesz el a Google Analytics 4? 

Korábban összegyűjtött adatok: A Universal Analytics segítségével összegyűjtött adatok (és címkék) nem kerülnek át a GA4-be. A GA4 használatához egy teljesen új tulajdont kell létrehoznod, amiben nem szerepelnek majd a UA adatok. 

 

Konverziók: Mivel a GA4 máshogyan méri a konverziókat, ezeket is újra be kell majd állítanod az új felületen. 

 

Nézetek: A GA4 jelenlegi verziójában nincsenek nézetek, amiket a UA-ban sokan előszeretettel használnak különféle tesztek elvégzésére és szűrők alkalmazására. 

 

A szűrők és egyéni dimenziók korlátozása: Az IP és webtárhelyszűrés korlátozásra vagy kivezetésre került, és az egyéni dimenziók közül is csak 50 állítható be. 

 

Harmadik felek integrációi: A UA-t használó integrációk (e-kereskedelmi platform, CRM stb.) nem működnek majd, amíg nem frissítik őket a fejlesztőik a GA4-re. 

 

Ellenőrizd, hogy a harmadik felektől származó eszközeid készen állnak-e a GA4-re 

 

Mindenképpen nézz utána, hogy mely ügyfeleid adatai kerülnek át a Google Analyticsbe, vagy mely ügyfeleid szerzik adataikat többek között a Google Analytcsról. 

 

Amíg hozzáférsz mind a UA-hoz, mind pedig a GA4-hez, nézz rá ügyfeleid harmadik felektől származó eszközeire is. Vizsgáld meg, hogy működnek-e már a GA4-gyel és hogy hogyan változik az integrációjuk. 

 

Mindez segíthet elkerülni, hogy ne érjenek kellemetlen meglepetések a váratlan adatvesztések miatt 2023 júliusában. 

 

Hogyan válts át Google Analytics 4-re a UA-ról 

Ha egy tulajdonban már most használod a Universal Analyticset, akkor nagyon könnyű lesz hozzáadni a GA4-et. A részletes utasításokat a Google hivatalos útmutatójában találod meg. 

 

A lépések nagyvonalakban a következők: 

  1. Jelentkezz be saját Google Analytics fiókodba (vagy egy ügyfeledébe) egy szerkesztő jogú felhasználóként. 
  2. Keresd meg az Adminisztrálás felületet és válaszd ki a kívánt fiókot. 
  3. Válaszd ki azt a UA tulajdont, amihez szeretnéd hozzáadni a GA4-et. 
  4. Kattints a „GA4 beállító asszisztens” opcióra. 
  5. Válaszd a „Szeretnék létrehozni egy új Google Analytics 4-tulajdont” opciót. 
  6. Nyomj a „Tulajdon létrehotása” gombra. 
  7. A beállítási asszisztens beállítja neked az új GA4 tulajdont a meglévő UA tulajdon alapján. 
  8. Győződj meg róla, hogy az új gtag.js címke jelen van az oldaladon, vagy ellenőrizd az adataidat 30 perc múlva, és nézd meg, hogy a címke továbbítja-e az adatokat a GA4 tulajdonba. 
  9. Keres meg az új GA4 on-page címkét az Adminisztrálás > Tulajdon felületen, majd kattints az Adatfolyamok > Web opcióra, és a „Címkézési utasítások” alatt válaszd az Új on-page címke hozzáadása > Globális webhelycímke (gtag.js) opciót. 

 

Egy új Google Analytics 4 tulajdon beállítása 

Ha egy teljesen új GA4 tulajdont szeretnél létrehozni egy vadonatúj Google Analytics fiókon belül, vagy szimplán csak a GA4-re szeretnél koncentrálni, akkor készíthetsz egy új fiókot. 

 

Az első feladat egy új Analytics fiók lérehozása. Ehhez el kell nevezned tulajdonodat, ki kell választanod, hogy milyen adatokat osztanál meg a Google-el, be kell állítanod első tulajdonodat és meg kell osztanod a céges információkat. 

 

Az alapvető lépések után három adatfolyamot is választhatsz a mérés megkezdéséhez: IOS alkalmazás, Android alkalmazás vagy Web. 

 

Ne felejtsd el elhelyezni a Google Analytics fiókot webhelyeden, hogy a GA4 nyomon követhesse rajta a felhasználói aktivitást. 

 

A Google Analytics 4 beállítása a Google Címkekezelőben (GTM) 

 

Ha a Címkekezelőt is használod, akkor GA4 címkéidet is be kell állítanod benne: 

 

GA4 Konfiguráció: Ez aktiválja a GA4 Címkekezelő címkéket egy webhelyen. 

 

GA4 Esemény: Ez teszi lehetővé az egyéni események továbbítását az Analyticsnek 

 

Ehhez is a hivatalos Google útmutatót érdemes követni, de röviden: 

  1. Jelentkezz be a Google Címkekezelőbe. 
  2. Kattints a Címkék > Új gombra. 
  3. Kattints a Címke beállításaira. 
  4. Kattints a GA4 Konfigurációra vagy GA4 Eseményekre, ha már elkészültél a konfigurációs címkével. 
  5. A konfigurációs címke használatához add meg a nyomkövető azonosítódat, döntsd el, hogy milyen egyéb paramétereket szeretnél engedélyezni, majd kattints az Aktiválásra, és válaszd ki, hogy milyen események aktiválják a címkét. 
  6. Az Események címkéhez válaszd ki az esemény nevét, állítsd be az esemény paramétereit, majd szintén kattints az Aktiválásra, és válaszd ki a címkét aktiváló eseményeket. 
  7. Mentsd el a címke beállításait és már kész is. 

 

A Google Analytics 4 hozzáadása egy webhelyhez 

A GA4 webhelyhez való hozzáadása egy kihagyhatatlan lépés. Az Google Sites, Wix, WooCommerce és WordPress webhelyeken elég csak a CMS által biztosított G- azonosítót hozzáadni a GA4 tulajdon webes adatfolyamához. 

 

Más CMS-eknél az egész globális webhelycímkét el kell helyezni a webhely HTML kódjában. 

 

A folyamatról részletesen a Google útmutatójában olvashatsz. 

 

Egy létező esemény követése konverzióként: 

 

A bal oldali navigációban kattints a Konfigurálás > Események opcióra. 

 

Keresd meg az eseményt a Meglévő események táblázatban. 

 

Jelöld meg az eseményt a „Megjelölés konverzióként” oszlopban 

 

Konverzió létrehozása eseménynév alapján: 

 

A bal oldali navigációban válaszd a Konfigurálás > Konverzió opciót. 

 

Kattints az „Új konverziós esemény” gombra. 

 

Add meg az új esemény nevét. Fontos, hogy az esemény pontos nevét használd, a szükséges kis- és nagybetűkkel. 

 

Kattints a Mentés gombra. 

 

Az egyéni eseményeket egyedi névvel és paraméterekkel hozhatod létre, Az egyéni események segítségével céged sajátos eseményeit követheted nyomon. Ne feledd azonban, hogy a GA4-ben csupán korlátozott számú egyéni eseményt állíthatsz be. 

 

A célok (konverziók) beállítása a Google Analytics 4-ben 

A Google Analytics 4 konverzióknak nevezi a célokat. A GA4 sokkal okosabban képes automatikusan követni a konverziókat, ezért az új eszközben már nem kell korlátozott konverziós kritériumok alapján beállítani a különböző célokat. 

 

A GA4 konverziói természetesen az eseményeken alapszanak. A konverziók tehát esemény_név (event_name) lesznek, és a paraméter módosítja az eseményt. Az eseményeket most már konverziókként is megjelölheted, azonban a GA4 automatikusan konverziókként kezeli az alábbi eseményeket: 

  • purchase (webhely és alkalmazás) 
  • first_open (csak alkalmazás) 
  • in_app_purchase (csak alkalmazás) 
  • app_store_subscription_conversion (csak alkalmazás) 
  • app_store_subscription_renew (csak alkalmazás) 

 

Az eseményeket te magad is megjelölheted konverziókként – erről fentebb olvashatsz. 

 

Egyéni események létrehozása és követése a Google Analytics 4-ben 

 

A GA4 események paraméterei 

Az eseményparaméterek megkülönböztethetőbbé teszik azokat az eseményeket, amelyek egyébként azonosaknak tűnnének, mert a GA4 eseményei nem kínálnak olyan URL szintű megkülönböztetést, mint a UA munkamenetei és oldalmegtekintései. 

 

Az eseményparaméterek segítségével olyan felhasználói tulajdonságokat lehet nyomon követni, mint a kor, az ország, a nem, a nyelv, az eszközkategória és így tovább. Ezen felül használhatók egyéni paraméterek megadásához is szöveges vagy számadatok alapján – ilyenek lehetnek például a termékek árai, a leírások stb. 

 

Az eseményparaméterek beállítása 

A GA4 automatikusan követ egyes eseményparamétereket (pl. language, page_location, page_referrer, page_title és screen_resolution). Ha további paramétereket szeretnél használni, hogy leírhass egy konkrét eseményt és pontosabban követhesd konverzióidat, akkor ehhez a GA4 felületét használhatod. 

 

Ha van egy eseményed, amelynek módosítani szeretnéd a paramétereit, akkor válaszd a Paraméter mezőt és adj meg egy új értéket, amivel megkülönböztetheted az eseményt a többitől. Ha például a page_view paramétert a „homepage” értékre írod át, akkor ez az esemény a főoldal megtekintéseit számolja majd. 

 

Hasonlóképpen egyéni eseményeket is kialakíthatsz az azonos események és paraméterek alapján. Ha például a nagyobb vásárlásokat szeretnéd eseményként követni, akkor kombinálhatsz két paramétert (event_name és value), olyan paraméterekkel, amelyek egy bizonyos számérték feletti vásárlásokra utalnak. 

 

Amikor a GA4 helyett a Google Címkekezelőbe módosítasz egy eseményt egy egyéni paraméterrel, akkor fontos regisztrálni a paraméter definícióját, különben nem biztos, hogy megjelenik majd a különböző jelentésekben. A Konfigurálásból navigálj az Egyéni definíciókhoz. Miután rákattintasz az „Egyéni dimenziók létrehozása” gombra, a következőket kell megadnod: 

  • A paraméter nevét 
  • Az esemény hatókörét, amelyre kiterjed 
  • Az eseményparamétert, amelynek pontosan egyeznie kell azzal, ami a Címkekezelőben is szerepel 

 

Az eseményparaméterek használata a követett konverziók részeként 

Az eseményparaméterek testreszabhatóbbá teszik az egyéni eseményeket, illetve a GA4 által automatikusan rögzített eseményeket. Összesen 25 egyedi paramétert adhatsz meg egyetlen eseményhez. 

 

A konverziók követése a Google Analytics 4-ben 

A GA4-ben máshogy működik majd a konverziók követése, mert az eszköz maga is más módszerekkel gyűjti össze ezeket az adatokat, mint elődje. A konverziók megfelelő követéséhez először tanulmányozd a GA4 és a UA különböző eseményeinek definíciói közötti különbségeket, amihez a Google itt nyújt segítséget. 

 

Fontos különbségek még a GA4 és a UA konverziókövetése között: 

A UA ötféle céltípust támogat: cél, időtartam, oldalak/munkamenet, okos célok és eseménycélok. A GA4 csupán konverziós eseményeket használ, tehát nem mindennek lesz pontos megfelelője az új felületen. 

 

A UA munkamenetenként csak egy konverziót számolt, a GA4 viszont képes többször is konverzióként számolni egy eseményt  
 

Gyakori kérdések