Google Analytics 4 - Útmutató marketingeseknek
A Google Analytics 4 és a Universal Analytics bemutatása, különbségek. Miben újít a Google Analytics 4? Hogyan válts át Google Analytics 4-re a UA-ról? Mutatjuk!
2023 július 1-én a Google Analytics minden felhasználója automatikusan átkerül a legújabb verzióra, a Google Analytics 4-re (GA4). A Google ezzel egyidőben megszünteti a jelenlegi Google Analytics szolgáltatást, amelyet Universal Analytics (UA) néven is szokás emlegetni. A Google Kereső felhasználói természetesen semmit nem vesznek majd észre ebből, a cégeknek és marketingeseknek azonban jelentős változásokhoz kell majd igazodniuk az új felületen.
Az alábbiakban a Google Analytics 4 legfontosabb újításairól lesz szó.
Mi az a Google Analytics 4?
A Google Analytics az online marketingesek egyik legfontosabb eszköze az online tevékenységek nyomon követésére. Ha korábban használtad már a Google Analytics jelenlegi verzióját (Universal Analytics), akkor a Google Analytics 4 is ismerős lesz majd.
Mi a legnagyobb különbség a Universal Analytics és a Google Analytics 4 között?
A GA4 egy egészen más elven végzi az adatok összegyűjtését, és munkamenetek (látogatások) helyett eseményekre összpontosít. Ez lehetővé teszi a felhasználók asztali és mobiladatainak összefűzését, megkönnyítve ezzel a platformok közötti követésüket. A GA4 továbbá szem előtt tartja, hogy a felhasználók egyre szigorúbban veszik az adatbiztonságukat, különös tekintettel a sütik által végzett nyomkövetésre.
A Google Analytics 4 már most használható, és az új tulajdonságok létrehozásakor ez az alapértelmezett eszköz – sok marketinges azonban továbbra is a Universal Analyticset használja. Mivel az átállás gyakorlatilag mindenkit érint, számtalan marketinges kénytelen újratanulni a legfontosabb mutatókat. Aki 2023 július 1-ig nem frissít a Google Analytics 4-re, az ettől a dátumtól kezdve mindenképpen kénytelen lesz az új verziót használni –érdemes tehát már most megismerkedni vele.
Használ sütiket a Google Analytics 4?
Ez egy trükkös kérdés.
Ha az elmúlt évtizedek során foglalkoztál valamennyit is az online marketinggel, akkor nagyon is jól tudod, hogy mennyire fontos szerepet játszanak a sütik az online tevékenységek mérésében és márkád hirdetésében. Nehéz tehát belegondolni, hogy a Google a feje tetejére készül állítani ezt az egészet.
A helyzet az, hogy a GA4 első személytől származó sütiket használ, miközben korlátozza a harmadik felektől származó sütiket. A GA4 továbbá „jeleket” is használ majd a méréshez – ezek az olyan webhelyek és alkalmazások munkamenet-adatai, amelyeket a Google össze tud kötni azokkal a felhasználókkal, akik bejelentkeztek a Google fiókjukba és bekapcsolták a hirdetések személyre szabását.
De miért? Szóval, ami sütiket illeti…
A sütik segítenek emlékezni böngészőprogramod számára, hogy milyen webhelyeken jártál és hogy mi mindent csináltál ezeken a webhelyeken. Ezeket az adatokat a webhelyek is kiolvashatják a böngészőben tárolt sütijeidből, ezért tűnhet úgy, hogy „emlékeznek” rád, amikor újra meglátogatod őket. A sütik teszik lehetővé továbbá a felhasználói élmény személyre szabását, illetve a felhasználói aktivitás nyomon követését is a marketingesek számára.
A harmadik felektől származó sütik egyedieknek számítanak, mert képesek az adott tulajdonon (webhelyen) túl is nyomon követni a felhasználókat az interneten. A harmadik felek sütijeinek hirdetésekre való felhasználása egy egész iparággá nőtte ki magát, azonban ezt a módszert az utóbbi években egyre több törvényhozó szervezet és tudatos felhasználó is elítélte. Amikor aztán az 2018-ban érvénybe lépett a GDPR (az EU általános adatvédelmi rendelete), a világ harmadik felektől származó sütikhez való hozzáállása jelentősen megváltozott.
Azzal, hogy nem támogatja a harmadik felek sütijeit, a GA4 valójában leelőzi a Google Chrome böngészőjét, amely 2023 végéig támogatja majd ezeket a sütiket.
A Google azonban nem csak az adatvédelmi kérdés miatt hagyja maga mögött a harmadik felek sütijeit. Ahogy egyre többen interneteznek mobileszközeikről, egyre kevesebb felhasználó használ alkalmazásokat a helyett, hogy webhelyeket látogatna meg. Ez egy jelentős változás, ami már hosszú évek óta zajlik. Ez a jelenség, illetve a harmadik felek sütijeinek kiiktatása alapján a Google arra jutott, hogy a Universal Analytics nem lesz képes lépést tartani ezekkel a változásokkal.
A Google Analytics 4 és a Universal Analytics
GA4 vagy Universal Analytics – Melyiket használjam?
Jelen pillanatban még a felhasználóké a választás, hogy a GA4-et vagy az UA-t szeretnék-e használni. Ha egy új Google Analytics tulajdont hozol létre, akkor az már a GA4-et használja majd alapértelmezettként, de a beállítások között az UA-t is választhatod.
Egyelőre érdemes mind az UA, mind pedig a GA4 felületen létrehozni ugyan azt a tulajdont, méghozzá több okból is:
Habár már nem bétaverzióként használható, a GA4 továbbra sem tekinthető egy kész eszköznek – a Google folyamatosan fejleszti és bővíti új funkciókkal. Ha tehát most váltasz az új verzióra, akkor nem feltétlenül a hiteles „GA4 élményt” tapasztalhatod majd meg.
A Universal Analytics mutatói nem teljesen azonosak a GA4 mutatóihoz. Ha párhuzamosan használod mindkettőt, akkor látni fogod, hogy mely mutatóidat hogyan érintik a változások, és ehhez igazíthatod majd jelentéseidet. Ha például eddig a visszafordulási arány alapján próbáltad megítélni egy oldal teljesítményét, akkor a GA4-ben ezt már nem teheted majd meg. E helyett az „Aktivitási arány” mutatót látod majd, ami nem feltétlenül egyezik meg a visszafordulási aránnyal, mert időkorlátot használ a méréshez:
Universal Analytics – Visszafordulási arány:
Azon egyoldalas munkamenetek százaléka, amelyek során semmilyen interakció nem történt az oldalon. Egy visszaforduló munkamenet hossza 0 másodperc. Ha például egy felhasználó megérkezik webhelyedre és percekig olvasgatja a főoldal tartalmát, de egyetlen linkre sem kattint rá, és egyetlen interakciónak számító eseményt sem indít el, akkor ez a munkamenet visszafordulásnak számít majd.
Google Analytics 4 – Aktivitási arány:
Az aktív munkamenetek aránya. Aktívnak számít minden olyan munkamenet, ami 10 másodpercnél hosszabb, vagy ami közben konverziós esemény vagy legalább két oldal- vagy képernyőmegtekintés történt.
Amennyiben olyan harmadik felektől származó eszközöket használsz, amelyek a Google Analytics jelenlegi Universal Analytics verziójával integrálódnak, de még nem kompatibilisek a GA4-gyel, akkor átmenetileg ezeket is elveszíted majd.
Ha jelentéseidben UA és GA4 adatokat is felsorolsz, akkor ügyfeleid is hozzászokhatnak az új GA4-es statisztikákhoz, mielőtt 2023-ban végleg eltűnnének az UA jelentések.
Előbb vagy utóbb mindenki a Google Analytics 4-et használja majd, de ez nem jelenti azt, hogy most azonnal kötelező (vagy érdemes) lenne mindenkinek az új verzióra váltania.
Mi újat kínál (és mit vesz el) a Google Analytics 4?
Egy ekkora változás után mindig vannak olyan dolgok, amelyek fejlődésnek tűnnek, és olyanok, amelyek visszalépéseknek. Idővel te is kitapasztalod majd, hogy hogyan érintik ezek a változások saját cégedet vagy ügyfeleidet, de egyes újítások hatását már most láthatjuk.
Miben újít a Google Analytics 4?
Eseményalapú nyomkövetés: Ez valójában a lentebb található „mit veszítesz” szakaszba is kerülhetne attól függően, hogy mennyire kedveled a UA jelenlegi munkamentek és oldalmegtekintések alapján végzett követését. Az eseménykövetés azonban összekapcsolja egymással a webes és alkalmazás aktivitást, és ezzel egy sokkal átfogóbb képet kínál a felhasználók viselkedéséről.
Jobb jelentések és elemzés: A GA4 a Google Data Studióból is átvesz néhány jelentési sablont, megkönnyítve ezzel az egyedi jelentések létrehozását.
Automatikus statisztikák: A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás kiemelik a legújabb statisztikákat.
Mit vesz el a Google Analytics 4?
Korábban összegyűjtött adatok: A Universal Analytics segítségével összegyűjtött adatok (és címkék) nem kerülnek át a GA4-be. A GA4 használatához egy teljesen új tulajdont kell létrehoznod, amiben nem szerepelnek majd a UA adatok.
Konverziók: Mivel a GA4 máshogyan méri a konverziókat, ezeket is újra be kell majd állítanod az új felületen.
Nézetek: A GA4 jelenlegi verziójában nincsenek nézetek, amiket a UA-ban sokan előszeretettel használnak különféle tesztek elvégzésére és szűrők alkalmazására.
A szűrők és egyéni dimenziók korlátozása: Az IP és webtárhelyszűrés korlátozásra vagy kivezetésre került, és az egyéni dimenziók közül is csak 50 állítható be.
Harmadik felek integrációi: A UA-t használó integrációk (e-kereskedelmi platform, CRM stb.) nem működnek majd, amíg nem frissítik őket a fejlesztőik a GA4-re.
Ellenőrizd, hogy a harmadik felektől származó eszközeid készen állnak-e a GA4-re
Mindenképpen nézz utána, hogy mely ügyfeleid adatai kerülnek át a Google Analyticsbe, vagy mely ügyfeleid szerzik adataikat többek között a Google Analytcsról.
Amíg hozzáférsz mind a UA-hoz, mind pedig a GA4-hez, nézz rá ügyfeleid harmadik felektől származó eszközeire is. Vizsgáld meg, hogy működnek-e már a GA4-gyel és hogy hogyan változik az integrációjuk.
Mindez segíthet elkerülni, hogy ne érjenek kellemetlen meglepetések a váratlan adatvesztések miatt 2023 júliusában.
Hogyan válts át Google Analytics 4-re a UA-ról
Ha egy tulajdonban már most használod a Universal Analyticset, akkor nagyon könnyű lesz hozzáadni a GA4-et. A részletes utasításokat a Google hivatalos útmutatójában találod meg.
A lépések nagyvonalakban a következők:
- Jelentkezz be saját Google Analytics fiókodba (vagy egy ügyfeledébe) egy szerkesztő jogú felhasználóként.
- Keresd meg az Adminisztrálás felületet és válaszd ki a kívánt fiókot.
- Válaszd ki azt a UA tulajdont, amihez szeretnéd hozzáadni a GA4-et.
- Kattints a „GA4 beállító asszisztens” opcióra.
- Válaszd a „Szeretnék létrehozni egy új Google Analytics 4-tulajdont” opciót.
- Nyomj a „Tulajdon létrehotása” gombra.
- A beállítási asszisztens beállítja neked az új GA4 tulajdont a meglévő UA tulajdon alapján.
- Győződj meg róla, hogy az új gtag.js címke jelen van az oldaladon, vagy ellenőrizd az adataidat 30 perc múlva, és nézd meg, hogy a címke továbbítja-e az adatokat a GA4 tulajdonba.
- Keres meg az új GA4 on-page címkét az Adminisztrálás > Tulajdon felületen, majd kattints az Adatfolyamok > Web opcióra, és a „Címkézési utasítások” alatt válaszd az Új on-page címke hozzáadása > Globális webhelycímke (gtag.js) opciót.
Egy új Google Analytics 4 tulajdon beállítása
Ha egy teljesen új GA4 tulajdont szeretnél létrehozni egy vadonatúj Google Analytics fiókon belül, vagy szimplán csak a GA4-re szeretnél koncentrálni, akkor készíthetsz egy új fiókot.
Az első feladat egy új Analytics fiók lérehozása. Ehhez el kell nevezned tulajdonodat, ki kell választanod, hogy milyen adatokat osztanál meg a Google-el, be kell állítanod első tulajdonodat és meg kell osztanod a céges információkat.
Az alapvető lépések után három adatfolyamot is választhatsz a mérés megkezdéséhez: IOS alkalmazás, Android alkalmazás vagy Web.
Ne felejtsd el elhelyezni a Google Analytics fiókot webhelyeden, hogy a GA4 nyomon követhesse rajta a felhasználói aktivitást.
A Google Analytics 4 beállítása a Google Címkekezelőben (GTM)
Ha a Címkekezelőt is használod, akkor GA4 címkéidet is be kell állítanod benne:
GA4 Konfiguráció: Ez aktiválja a GA4 Címkekezelő címkéket egy webhelyen.
GA4 Esemény: Ez teszi lehetővé az egyéni események továbbítását az Analyticsnek
Ehhez is a hivatalos Google útmutatót érdemes követni, de röviden:
- Jelentkezz be a Google Címkekezelőbe.
- Kattints a Címkék > Új gombra.
- Kattints a Címke beállításaira.
- Kattints a GA4 Konfigurációra vagy GA4 Eseményekre, ha már elkészültél a konfigurációs címkével.
- A konfigurációs címke használatához add meg a nyomkövető azonosítódat, döntsd el, hogy milyen egyéb paramétereket szeretnél engedélyezni, majd kattints az Aktiválásra, és válaszd ki, hogy milyen események aktiválják a címkét.
- Az Események címkéhez válaszd ki az esemény nevét, állítsd be az esemény paramétereit, majd szintén kattints az Aktiválásra, és válaszd ki a címkét aktiváló eseményeket.
- Mentsd el a címke beállításait és már kész is.
A Google Analytics 4 hozzáadása egy webhelyhez
A GA4 webhelyhez való hozzáadása egy kihagyhatatlan lépés. Az Google Sites, Wix, WooCommerce és WordPress webhelyeken elég csak a CMS által biztosított G- azonosítót hozzáadni a GA4 tulajdon webes adatfolyamához.
Más CMS-eknél az egész globális webhelycímkét el kell helyezni a webhely HTML kódjában.
A folyamatról részletesen a Google útmutatójában olvashatsz.
Egy létező esemény követése konverzióként:
A bal oldali navigációban kattints a Konfigurálás > Események opcióra.
Keresd meg az eseményt a Meglévő események táblázatban.
Jelöld meg az eseményt a „Megjelölés konverzióként” oszlopban
Konverzió létrehozása eseménynév alapján:
A bal oldali navigációban válaszd a Konfigurálás > Konverzió opciót.
Kattints az „Új konverziós esemény” gombra.
Add meg az új esemény nevét. Fontos, hogy az esemény pontos nevét használd, a szükséges kis- és nagybetűkkel.
Kattints a Mentés gombra.
Az egyéni eseményeket egyedi névvel és paraméterekkel hozhatod létre, Az egyéni események segítségével céged sajátos eseményeit követheted nyomon. Ne feledd azonban, hogy a GA4-ben csupán korlátozott számú egyéni eseményt állíthatsz be.
A célok (konverziók) beállítása a Google Analytics 4-ben
A Google Analytics 4 konverzióknak nevezi a célokat. A GA4 sokkal okosabban képes automatikusan követni a konverziókat, ezért az új eszközben már nem kell korlátozott konverziós kritériumok alapján beállítani a különböző célokat.
A GA4 konverziói természetesen az eseményeken alapszanak. A konverziók tehát esemény_név (event_name) lesznek, és a paraméter módosítja az eseményt. Az eseményeket most már konverziókként is megjelölheted, azonban a GA4 automatikusan konverziókként kezeli az alábbi eseményeket:
- purchase (webhely és alkalmazás)
- first_open (csak alkalmazás)
- in_app_purchase (csak alkalmazás)
- app_store_subscription_conversion (csak alkalmazás)
- app_store_subscription_renew (csak alkalmazás)
Az eseményeket te magad is megjelölheted konverziókként – erről fentebb olvashatsz.
Egyéni események létrehozása és követése a Google Analytics 4-ben
A GA4 események paraméterei
Az eseményparaméterek megkülönböztethetőbbé teszik azokat az eseményeket, amelyek egyébként azonosaknak tűnnének, mert a GA4 eseményei nem kínálnak olyan URL szintű megkülönböztetést, mint a UA munkamenetei és oldalmegtekintései.
Az eseményparaméterek segítségével olyan felhasználói tulajdonságokat lehet nyomon követni, mint a kor, az ország, a nem, a nyelv, az eszközkategória és így tovább. Ezen felül használhatók egyéni paraméterek megadásához is szöveges vagy számadatok alapján – ilyenek lehetnek például a termékek árai, a leírások stb.
Az eseményparaméterek beállítása
A GA4 automatikusan követ egyes eseményparamétereket (pl. language, page_location, page_referrer, page_title és screen_resolution). Ha további paramétereket szeretnél használni, hogy leírhass egy konkrét eseményt és pontosabban követhesd konverzióidat, akkor ehhez a GA4 felületét használhatod.
Ha van egy eseményed, amelynek módosítani szeretnéd a paramétereit, akkor válaszd a Paraméter mezőt és adj meg egy új értéket, amivel megkülönböztetheted az eseményt a többitől. Ha például a page_view paramétert a „homepage” értékre írod át, akkor ez az esemény a főoldal megtekintéseit számolja majd.
Hasonlóképpen egyéni eseményeket is kialakíthatsz az azonos események és paraméterek alapján. Ha például a nagyobb vásárlásokat szeretnéd eseményként követni, akkor kombinálhatsz két paramétert (event_name és value), olyan paraméterekkel, amelyek egy bizonyos számérték feletti vásárlásokra utalnak.
Amikor a GA4 helyett a Google Címkekezelőbe módosítasz egy eseményt egy egyéni paraméterrel, akkor fontos regisztrálni a paraméter definícióját, különben nem biztos, hogy megjelenik majd a különböző jelentésekben. A Konfigurálásból navigálj az Egyéni definíciókhoz. Miután rákattintasz az „Egyéni dimenziók létrehozása” gombra, a következőket kell megadnod:
- A paraméter nevét
- Az esemény hatókörét, amelyre kiterjed
- Az eseményparamétert, amelynek pontosan egyeznie kell azzal, ami a Címkekezelőben is szerepel
Az eseményparaméterek használata a követett konverziók részeként
Az eseményparaméterek testreszabhatóbbá teszik az egyéni eseményeket, illetve a GA4 által automatikusan rögzített eseményeket. Összesen 25 egyedi paramétert adhatsz meg egyetlen eseményhez.
A konverziók követése a Google Analytics 4-ben
A GA4-ben máshogy működik majd a konverziók követése, mert az eszköz maga is más módszerekkel gyűjti össze ezeket az adatokat, mint elődje. A konverziók megfelelő követéséhez először tanulmányozd a GA4 és a UA különböző eseményeinek definíciói közötti különbségeket, amihez a Google itt nyújt segítséget.
Fontos különbségek még a GA4 és a UA konverziókövetése között:
A UA ötféle céltípust támogat: cél, időtartam, oldalak/munkamenet, okos célok és eseménycélok. A GA4 csupán konverziós eseményeket használ, tehát nem mindennek lesz pontos megfelelője az új felületen.
A UA munkamenetenként csak egy konverziót számolt, a GA4 viszont képes többször is konverzióként számolni egy eseményt
