Mi a Chatbot?
A Chatbot a chat és a robot szó összeolvadásából jött létre, és tulajdonképpen egy olyan szolgáltatás mely mögött előre meghatározott szabályok, vagy mesterséges intelligencia áll, és chat felületeken léphetnek velünk interakcióba.
Mit jelent ez a valóságban?
Szeretnénk rendelni egy ruhát internetes webáruházból, és meg akarjuk tudni, mikor fogják kiszállítani a terméket. A Messenger-en keresztül írunk az ügyfélszolgálatnak, akitől hamarosan meg is kapjuk üzenetben a választ. A tartalmat nem egy ember írta meg nekünk: egy robot volt, aki felvette velünk a kapcsolatot.
Miért van ekkora jelentősége a Chatbot-nak?
1964-ben Joseph Weizenbaum fejlesztette ki az első beszélgető programot az ELIZA-t, de ekkor még nem igazán lehetett tudni, hogy mekkora potenciál van a mesterséges intelligencia használatában. A legnagyobb szoftverbirodalmak évek óta rengeteg pénzt, és energiát fektetnek kutatásokba és fejlesztésekbe.
Chatbot-ok már léteznek jó pár éve, és a legnagyobb chat felületeken használták őket. A Facebook Messenger közel 900 millió felhasználójának, azonban még csak rövid ideje van lehetősége erre. Mark Zuckerberg áprilisi bejelentése, miszerint megnyitják más cégek számára a Messenger platformot, és a beszélgetésekbe akár egy harmadik fél- egy mesterséges intelligencia is beléphet, teljesen átrajzolhatja a marketing kommunikációs térképet.
A Facebook újítása jól összefoglalja mi is a végső cél: a botok tudják értelmezni és feldolgozni az írott vagy akusztikus információkat, és releváns választ adni rá. Tehát ha két partner beszélget a Messengerben, és az egyik fél azt írja, gyere át hozzám együnk meg egy pizzát- akkor a bot tudja értelmezni ezt a szöveget, és válaszolni rá akár írásos vagy beszéd formájában - és megkérdezze, hogy honnan rendeljen pizzát, milyet, és mikorra hívja a taxit.
El tudjuk képzelni, mekkora üzleti potenciál van ebben? Még egyenlőre futurisztikusnak érezzük, de ezek az innovációk a közeljövőben meg fognak valósulni.
Milyen Chatbot-ok léteznek jelenleg?
A teljesség igénye nélkül:
- pénzügyi tanácsadó bot- tippek ad pld. hogyan takarékoskodjunk
- élet tanácsadó bot- életvezetési problémákra ad tanácsot
- hír bot- értesít minket azokról a hírekről, amik érdekelnek minket
- időjárás bot – a helyi időjárásról tájékoztat minket
- bevásárló bot- segít a termék kiválasztásában, és megvásárlásában
Mivel bármilyen bot fejleszthető, csak a képzeletünk szabhatja meg a határt.
Chatbot-ok üzleti célú felhasználási lehetőségei
A bot-ok használatával egyszerűen, hatásosan, és költséghatékonyan érhetjük el célközönségünket. De ezenkívül számos előnnyel rendelkezik alkalmazásuk.
#1 Értékesítés korszerűsítése
Értékesítési folyamatunkat automatizálhatjuk, például ha éttermünk van, egy bot segítségével lehetővé tehetjük vásárlóinak, hogy egyszerű és gyors üzenettel megrendeljék az általuk kiválasztott ételt, a kifejlesztett alkalmazáson keresztül.
#2 Ügyfélszolgálatok kiváltása
Egy mesterséges intelligenciával rendelkező Chatbot hadba állításával, aki megválaszolja a vásárlói kérdéseket, jelentős humán erőforrás szabadul fel cégünknél, ezenkívül költségcsökkentő hatással is bírhat – azzal, hogy kiváltja a humán ügyfélszolgálatosok munkáját. A mesterséges intelligenciával rendelkező bot az emberekkel lefolytatott beszélgetésekből folyamatosan tanul, tehát működése során egyre eredményesebben fogja megválaszolni a felmerülő kérdéseket.
#3 Vásárlási döntések befolyásolása
Nagyon sok vállalkozásnak gondot okoz, hogy kellő figyelmet szenteljen minden ügyfelének – és ez a partnerek elveszítését eredményezheti. A Chatbot-ok kiküszöbölhetik ezt a problémát. A H&M például Chatbot-okat használ az értékesítés befolyásolására. Az egyik ilyen bot a preferált öltözködési stílusra kérdez rá, és ez alapján válogat össze termékeket, melyekből a user szabadon választhat. A bot a kapott válaszokat értékeli, és további árukat kínál megvásárlásra- a felhasználó ízlésének megfelelően.
# 4 Fizetési módok leegyszerűsítése
A megvásárolt szolgáltatások, áruk ellenértékének teljesítése mindig gondot okoz, annak körülményessége miatt. A Snapchat kifejlesztette a Snapcash-t, mely egy olyan virtuális pénztárca, amely tárolja a felhasználó bankkártyájának adatait, és azonnali átutalási lehetőséget biztosít az üzenőfelületen keresztül. Az ehhez hasonló eszközök használata akár a kisebb webáruházak esetén is nagymértékben fellendítheti az értékesítést.
#5 Aktív közönség építése
A Messengeren belül fejleszthetőek olyan bot-ok, melyek segítségével bármilyen interaktív játék lebonyolítható, automatizált értesítésekkel, így a játékosok érdeklődését folyamatosan fenntarthatjuk, anélkül, hogy Facebook posztok megosztására buzdítanánk őket. A felhasználók ezenkívül feliratkozhatnak a vállalkozás Messenger csatornájára, és számukra automatizált promóciós üzenetek küldhetünk. Ez a funkció a jövőben akár teljesen ki is válthatja a klasszikus e-mailben küldött DM levelek funkcióját.
Láthatjuk, hogy a Facebook Messengerben használható Chatbot-ok alkalmazási területe határtalan, és minden vállalkozásnak ki kell tapasztalnia, hogy milyen bot-okat, és milyen céllal érdemes használnia.
Hogyan működnek a Chatbot-ok gyakorlatban?
Íme, a Burger King Chatbot-ja használat közben. A videót a Digital Buzz töltötte fel.