Egyetemi kutatás – keresőoptimalizálás vagy közösségi média marketing?
Mivel mind a mai napig az egyetemi munka szerves része életemnek, minden marketing tézist szeretek kutatásokkal alátámasztani. Kijelentéseimet nem szakirodalmakra, nem megérzésekre, és még csak nem is tapasztalatokra, hanem ezek összességéből indított tudományos kutatásokra alapozom. Így kutatócsapatunkban felállítottunk egy kis csoportot, aki magyar éttermek esetében kvalitatív és kvantitatív reprezentatív kutatásokat végez ebben a témában. A kutatás folyik, így egyelőre csak az analitika számai alapján tudjuk azt mondani, a keresőoptimalizálás elengedhetetlen marketing eszköz az éttermek, kávézók és rendezvényhelyszínek esetében. Mondom ezt úgy, hogy cégünk több, mint 2 millió Facebook rajongót kezel saját tulajdonú oldalainkon, és ezek a rajongók 3-4 milliós nézettséget produkálnak 11 online újságunknak havonta. Mondom ezt úgy, hogy sok, rajongásig szeretett Facebook oldalt láttam ügyfeleim éttermeinél, amit nem csak mi, hanem elismerten kreatív elmék vezettek. Manapság azonban nem élhet meg az egyik a másik nélkül, a jó keresőoptimalizáláshoz elengedhetetlen az aktív közösségi média marketing jelenlét is! Miután a keresőoptimalizálás az éttermek területén egyértelműen kihagyhatatlan és fontos, nézzük meg, mit is kell tenned, hogy a te weboldalad is keresőoptimalizálttá váljon!
Mire jó az éttermeknél a keresőoptimalizálás
Az éttermi SEO (keresőoptimalizálás) egy kifejezetten hatékony módja lehet éttermünk weblapjára terelni az internetes felhasználók forgalmát, és ebből következően több asztalfoglalásra és vendégre is számíthatunk. Az emberek választásaik előtt keresnek, körbe néznek, kutakodnak, és ezt a Google segítségével teszik. Ha van az éttermed oldalán online asztalfoglalás és rendezvény ajánlatkérés felület (és miért lennél ilyen csacsi, hogy ezt 2017-ben lefelejtsd weboldaladról…?), akkor megtalálnak majd. Ha ügyelsz a keresőoptimalizálásra (SEO) is.
Nézzük, hogy mi mindent tehetünk annak érdekében, hogy nagyobb forgalmat kapjon éttermünk weboldala
Ha éttermed van és egy speciális online marketing ügynökségre bíznád digitális marketing stratégiád megtervezését és kivitelezését, olvasd el ajánlatunkat ITT!
Az éttermi keresőoptimalizálás alapjai
Ha a SEO-ról beszélünk, akkor mindenképpen érdemes hosszú távon gondolkodni. Korábban voltak, akik megpróbálták rövid távon kihasználni a keresőmotorokat, azonban ezeket a stratégiákat hamar kiszűrték, és a hosszú távra is biztosított módszereket alkalmazó weboldalak törtek az első helyekre a találati listákon. Lássuk, hogy melyek ezek a hosszú távú keresőoptimalizálási stratégiák
Helyezzük az ügyfelet a középpontba
A legfontosabb, hogy a leendő és meglévő ügyfelek számára megfelelő felhasználói élményt alakítsunk ki. Ez az üzleti világ minden terén rendkívül fontos szempont, az interneten azonban különösen érdemes odafigyelni erre – a Google ugyanis előnyben részesíti azokat a weboldalakat, amelyek kimagasló felhasználói élményt kínálnak a látogatóknak bizonyos keresőszavakra és kifejezésekre.
Miért fontos a branding?
Mivel a Google a lehető legjobb minőségű tartalmakat próbálja megtalálni a felhasználók számára, a találatok összeállítása közben nagy hangsúlyt fektet az oldal megbízhatóságára is. A Google a brandinget is beleveszi a keresőalgoritmusába – ha egy adott márka az interneten kívül is elismert, akkor az a Google szemében megbízhatóként jelenik meg.
A SEO éppen ezért nem csak az internetre terjed ki, hanem a marketing stratégiánk többi része is befolyásolja a hatékonyságát. Minél népszerűbbek vagyunk, annál jobb eséllyel kerülünk a Google találatainak előkelő pozícióiba. Itt segíthet bennünket a jó közösségi média marketing munka.
Az oldalcímek jelentősége
Az oldal címe az adott oldal vagy aloldal neve – ez jelenik meg a Google és más keresőmotorok találatai között kékkel kiemelve, kattintható hivatkozásként, és az oldalon belül is megtalálható, ha ránézünk a böngésző aktuális oldalfülére.
Az oldal címét minden oldal és aloldal esetén érdemes egyedire és lényegre törően megírni. Csak arról szóljon a cím, ami a hozzá tartozó tartalomra utal – legyen tömör és beszédes. Általában 20-60 karaktert érdemes megadni, de a 40-50 hosszúság közötti címeket tartják a leghatékonyabbnak. Ahhoz, hogy az oldalcímeket meg tudjuk adni, egy hatékony, keresőbarát weboldal motorra van szükségünk. Mindenképpen szerezz be egy ilyet, és ha lehet, ne nyílt forráskódú (open source) rendszeren alapuljon! Hogy miért? Erről részletesebben ide kattintva olvashatsz: Milyen a jó honlap?
Meta leírások
A meta leírások is fontos részét képezik a SEO-nak. A keresőmotorok találatai között ez az a fekete szöveg, ami az oldal kékkel írt címe alatt megjelenik. Csakúgy, mint az oldal címe, ez is minden oldal és aloldal esetén egyedi és informatív kell legyen. Itt már nagyobb mozgásterünk van, de nem javasolt 150 karakternél hosszabb meta leírást megadni.
Helyi éttermi SEO
Egyre fontosabbá vélik a helyi éttermi SEO, ami segít a közelben tartózkodóknak, hogy rátaláljanak éttermünkre. De hogyan tegyük ezt lehetővé?
Földrajzi cím keresőoptimalizálás
Lehet bármilyen igényes egy étterem, nem sokat érünk vele, ha a weboldalunkra látogatók nem tudják kideríteni, hogy merre találják. Természetesen a cím az egyik legalapvetőbb információ, amit meg kell adnunk a weboldalunkon, azonban ez más okból is fontos. A Google és más keresőmotorok ezt a címet feltűntetik a keresési találatok között, ami segít a kereső felhasználóknak helyileg is könnyebben rátalálni éttermünkre. Mint azt már említettük: az ügyfélközpontú taktikák a keresőmotorok szemében is sokat jelentenek.
Helyi szolgáltatások alkalmazása
Érdemes minél több olyan gyűjtőoldalon profilt létrehozni éttermünknek, amelyek segítenek a felhasználóknak rátalálni egy-egy étteremre földrajzi hely vagy egyéb szempontok alapján. Pontosan töltsük ki a profilokat ezeken az oldalakon, mert a keresőmotorok így nagyobb eséllyel listázzák majd a helye földrajzi címünket, ami megkönnyíti a vendégeknek, hogy ránk találjanak. Ilyen oldal például a Foursquare (https://foursquare.com/).
Google Cégem éttermeknek
A „Google Cégem” (https://www.google.hu/business/) első sorban a helyi vállalkozások és cégek (és éttermek) számára jött létre, hogy a felhasználók rátalálhassanak a keresett szolgáltatásokra számítógépeik vagy okoseszközeik segítségével.
Ez rengeteg helyzetben hasznos lehet éttermünk számára – ha valaki például úgy dönt, hogy szeretne a közelben kipróbálni egy új helyet, vagy egy ismerősüktől értesül éttermünkről, néhány pillanat alatt ránk találhat akár okostelefonja segítségével is. Tegyük fel, ha valaki a Városligetben tölti a napját, és szeretne ott ebédelni, beírja a keresőbe: Városliget étterem. Erre a következő találatot kapja:
Ahhoz, hogy a Markketing Professzorok ügyfele a Városliget Cafe az elsők között jöjjön a keresőben, a Google helyek/Google cégem fiókot is hatékonyan működtetni kell. Ehhez szükségünk lesz egy Google Helyek fiókra, nézzük hogyan jutunk hozzá!
Miután elvégezük az ingyenes regisztrációt, a Google egy képeslapot küld a megadott címre – ennek érdemes az éttermünk címét megadni. A képeslap egy PIN-kódot tartalmaz majd, amelyet meg kell adni a Google Cégek oldalán, hogy hitelesítsük a regisztrációt (ez a hitelesítés bizonyos esetekben nem képeslappal, hanem telefonhívással történik). A megadott információkat is megjeleníti ezek után a Google, ha az emberek rákeresnek éttermünkre, vagy valamilyen releváns kulcsszóra.
A Google térképen való megjelenés – hasonlóképp a keresési találatok között való megjelenéshez – algoritmuson alapul. Ha újonnan viszed fel éttermed, valószínű, hogy a térképes találati listák végén jelenik csak meg, és a térképen is csak közeli nézetben válik láthatóvá a helyet jelölő pin. Az algoritmus kiemelten fontosnak találja, hogy hányszor keresnek rá a helyedre – így érdemes minél egyszerűbb nevet adni annak! A nagyon bonyolult elnevezésű Google Cégem oldalak gyakran nehezebben jelennek meg a térképen.
Végezetül – éttermi SEO összefoglalva
Az éttermi keresőoptimalizálással biztosíthatjuk, hogy éttermünk weboldalára több érdeklődő vendég talál majd rá az interneten. Fontos tehát, hogy online is reprezentáljuk éttermünket – ebben a fent említett pontok lehetnek segítségünkre. A legfontosabb pedig: a vendég az első, és ha ez alapján alakítjuk ki weboldalunkat és éttermi SEO stratégiánkat, azt a keresőmotorok is díjazni fogják!