A teljesítmény nyomon követése és értékelése az éttermi marketingben
A mi éttermi marketing tanácsadói feladatunk különböző mélységű lehet. Van ahol teljes körűen mi visszük az egész marketing kommunikációt, van ahol csupán tanácsadóként járulunk hozzá a marketing részleg tevékenységéhez, és persze a kettő között sok féle együttműködés lehet. A mi teljesítményünk, ahogy az online marketing teljesítménye is, teljes egészében mérhető. Legfontosabbnak tartjuk a mérhetőség kialakítását, mindig ez az első lépés. Nem csak azért, mert az étterem a számok alapján tudja eldönteni, mennyit érdemes egy-egy marketing eszközre költeni (pl. Facebook hirdetésekre, vagy akár egy-egy szóra a Google hirdetési rendszerében), hanem azért is, hogy tudjuk mutatni, ezt tettük meg.
Mit is mérünk?
Te is biztosan méred a Google Analytics segítségével a látogatottságot. Ez egy jó kiindulópont, de nem minden, hiszen a látogatottság még nem feltétlenül egyenlő az asztalfoglalások számával. De kiindulásnak tökéletes. Nézzünk egy éttermi példát. Az alábbi ábrákon az online marketing hatását láthatjátok a Google Analytics adatai alapján. Négy éve dolgozunk ennek az étteremnek, először is nézzük meg, tudott-e még fejlődni a 4. évben a marketing! Az első ábrán összehasonlítjuk a tavalyi év ugyan ezen időszakát az elmúlt 30 nap teljesítményével. Egy kis magyarázat a táblázathoz annak, aki nem használ Analyticset napi szinten: Az “Organic search” a fizett hirdetés nélkül a Google-ből jövő a Paid search a fizettt Google hirdetések apalján érkező látogatókat jelenti, míg a “Social” értelemszerűen a közösségi média felületeket. A változás százaléka a két időszak közötti növekedést mutatja. Íme:
De mit hozott a négy év? A következő ábrán az elmúlt 30 napot hasonlítjuk össze a 4 évvel ezelőtti időszakhoz.
De mint mondtam, a látogatottságból még senki nem tudott számlákat kifizetni, nézzük meg azt, hogyan növekedett az online asztalfoglalások száma az elmúlt év hasonló időszakához képest! Itt csak az online, weboldalon leadott asztalfoglalásról beszélünk, ehhez jönnek még a telefonos foglalások, és a sétáló vendégek. Íme:
Láthatod, étterem tulajdonosként, marketingesként a legfontosabb, hogy mérj, a számokat elemezd, és azok alapján dönts. Semmi más nem számít, ha a marketing munkáról beszélünk, hiszen látod, pontosan meg tudjuk állapítani, mennyi asztalfoglalás érkezett a keresőoptimalizálás, mennyi a Google Ads hirdetés és mennyi a Facebook marketing következményeképpen.
Ezen információk birtokában sokkal megfontoltabb marketingdöntéseket hozhatsz, lehetővé téve ezzel a folyamatos fejlődést.
Ha szeretnél te is egy mérhető, fenntarthatóan eredményeket produkáló marketing stratégiát, olvasd el, mit tehetünk érted, nézd meg referenciáinkat, kattints IDE!
A közösségi média értéke
Sok cég (nem csak a vendéglátásban) nem fektet túl sok hitet a közösségi médiába, és afféle „szükséges rosszként” kezelik azt, mert általában nem látnak semmilyen megtérülést a befektetett energiájukból és pénzükből.
A probléma az, hogy sokan úgy kezelik céges Facebook oldalukat, mint személyes profiljaikat – ekkor-akkor, amikor éppen van „valami”, amit posztolni lehet. Itt hibáznak rengetegen – egy közösségi platformon egy cég csak egy részletes, előre kidolgozott közösségi stratégiával érvényesülhet, aminek fontos részét képezi az úgynevezett szerkesztői naptár. Ez a naptár tartalmazza azt, hogy mit, kiknek, milyen formában, és miért posztolsz. Rendszer nélkül tényleg csak káosz lesz az egész.
Fontos arra is odafigyelni, hogy a megfelelő üzenetek a megfelelő emberekhez jussanak el, és nem érdemes folyton ugyan azokat a dolgokat ismételgetni a közönség azon részének, amik már ismerik éttermedet.
Ezt a fizetett Facebook hirdetésekkel lehet könnyedén megoldani. Ezek a hirdetések lehetővé teszik, hogy különféle szempontok alapján célozd meg a felhasználókat, és ezzel olyan emberek elé juttathasd el tartalmaidat, akik nagy valószínűséggel érdeklődnének azok iránt. Megcélozhatod például azokat, akik X kilométer közelben tartózkodnak éttermedhez, vagy újracélozhatod azokat, akik korábban már megfordultak webhelyeden, emlékeztetve őket arra, hogy talán érdemes lenne visszanézni oda.
A közösségi média siker másik kulcsa – nem meglepő módon – a közösségi viselkedés: az emberek szívesen kommunikálnak a márkákkal a közösségi platformokon, és elvárják azt, hogy azok minél hamarabb reagáljanak megnyilvánulásaikra. Ha valaki valami pozitívat mond éttermedről, akkor köszönd meg neki, a negatív hozzászólásokat pedig kezeld illedelmes, professzionális stílusban!
Cikkünk első részét is olvasd el, kattints IDE
Hírnévkezelés: Google Cégem és egyéb platformok
A különböző véleményező platformok (Google Cégem, TripAdvisor, stb.) nem számítanak újdonságnak, de ha továbbra is sikeres szeretnél maradni, akkor oda kell figyelned éttermed hírnevére ezeken a webhelyeken.
Itt ismét felmerül a fényképek szerepe – ezek a platformok erősen vizuálisak, ezért fontos, hogy a rájuk feltöltött képeid ugyan azt a pazar minőséget türközzék, mint amivel webhelyeden is találkozhatnak a látogatók.
Érdemes rákeresned éttermedre különböző platformokon és eszközökön, és megfigyelni, hogy hogyan jelenik az meg a kereső felhasználók számára. Szépek a képek, amik megjelennek az embereknek? Pozitív értékeléseket látnak? Esetleg negatívakat?
Ha negatív véleményekkel találkozol, akkor sose próbálj meg vitatkozni az értékelővel. Igyekezz megoldást kínálni a problémára, lehetőleg nyilvánosan, hogy a többi felhasználói is lássa, hogy igenis próbálsz tenni az ügy érdekében, és elkerülni a hasonló kellemetlenségeket a jövőben. A legrosszabb esetben nyoma lesz annak, hogy foglalkozol az üggyel, és mások is látják majd ezt, de még az is előfordulhat, hogy az elégedetlen vendég megváltoztatja az értékelését, és ezzel javítja az átlagodat.
Ne feledd, hogy lehetetlen mindenkinek megfelelni, és az ellen nem tehetsz semmit, ha valaki egy rossz napján tért be hozzád, és egy apóság miatt lehúzta az éttermedet. Ha a felhasználók látják, hogy a tucatnyi pozitív visszajelzés mellé becsúszott néhány gyengébb is, akkor a legtöbben tudni fogják, hogy ez természetes.
Találj ki kreatív promóciókat
A hatékonyan futtatott promóciók képesek látványosan fellendíteni egy étterem forgalmát. Ha korábban is futtattál már ilyeneket, akkor mindenképpen tekints vissza a hatékonyságukra – ha jól teljesítettek, például ünnepnapok és egyéb különleges események idején, akkor ezeket megéri majd folytatni, és próbálj meg újakat is bevezetni néhány olyan különleges napon, amelyeken eddig nem csináltál semmi rendkívülit (például nőnapkor, ha eddig kihagytad.)
A lényeg, hogy érdekes, kedvező promóciókat találj ki, amelyek vendégeket vonzanak éttermed küszöbére. Nem feltétlenül kell különleges eseményekhez kötnöd ezeket – például ha valaki harmadjára tér be éttermedbe, azt ajándékozd meg egy pohár itallal, vagy egy kis kedvezménnyel.
Indíts hűségprogramot
Egy korábbi, elégedett vendéget nem csak egyszerűbb visszacsalogatni éttermedbe, ezek az emberek idővel márkád elszánt képviselőivé is válhatnak, akik előszeretettel „reklámozzák” (hitelesen) éttermedet ismerőseiknek, barátaiknak, és így tovább. Ebben egy hűségprogram rengeteget segíthet.
A hűségprogramok koncepciója ma már mindenhol ismert a vendéglátásban, de vannak olyan éttermek, ahol még mindig nem alkalmazzák őket. A programban résztvevő visszatérő vendégek különféle bónuszokat gyűjthetnek össze látogatásaik során – ezek általában pontok, amiket felhasználhatnak különféle kedvezményekért cserébe.
Persze némi kreativitással ennél jóval többet is kínálhatsz, például ingyenes ajándékokkal lepheted meg sokadjára visszatérő vendégeidet. Ezek a programok segíthetnek forgalmasabbá tenni az év lassabb időszakait is, ha szükséged van erre.
Fesztiválok és egyéb rendezvények
Ha a közeledben (vagy legalább is nem túl messze) valamilyen gasztronómiai fesztivál készülődik, ahová úgy érzed, hogy a te ízeid is passzolnának, akkor próbálj megpályázni egy pozíciót benne, hogy még több érdeklődővel ismertethesd meg kínálatodat.
Ezek a rendezvények nem csak egy nagyobb közönséget segítenek elérni, de nagyon értékes kapcsolatokat is építhetsz segítségükkel más vállalkozókkal, ami számos jövendőbeli együttműködés előtt nyitja majd meg a kapukat számodra.
Az étteremi marketing tanácsadó szerepe
Büszkék vagyunk arra, hogy rengeteg magyar, német és amerikai étterem online marketing kommunikációját állítottuk irányba, alkottunk stratégiát, alapoztuk meg a mérések rendszerét, és hoztunk el egy új szemléletet a vendéglátás marketingben. Voltak hosszabb és rövidebb együttműködéseink is. Volt olyan is, hogy nem volt meg a kémia. De sok éves együttműködéseink is vannak. Sok helyen adtuk át a stafétabotot a saját, belső marketingeseknek, egy edukációs folyamat után. De persze mindig van olyan, amit egy saját marketinges nem tud olyan magas szinten kezelni, mint egy ügynökség, amely folyamatosan kutat, rengeteg céggel áll kapcsolatban és szed össze tapasztalatokat. Ilyen pl. a keresőoptimalizálás.
De mondhatnám a kívülről rálátás nagy előnyét is. Amennyiben szeretnéd, hogy éttermed marketing kommunikációja folyamatosan növekvő és mérhető pályán haladjon, olvasd el, mit tehetünk éttermedért! Kattints IDE!