Hiába a jó marketingstratégia, ha nem egy logikusan felépített, könnyedén használható, mutatós csomagolásban (ez lenne webhelyed) prezentálod azt. Egy lehetséges ügyfél néhány másodperc alatt eldönti, hogy szeretne-e a webhelyen maradni, vagy inkább máshol keresi tovább a kívánt termékeket.
Egy igényes megjelenésű webhely tehát nagyon fontos eszköz az online kereskedelemben, nem csupán az kínálat értékének szemléltetésére, hanem a látogatók aktivitásra ösztönzésére is.
Ma cikkünkben néhány hasznos tanácsot osztunk meg mindazoknak, akik szeretnének javítani meglévő webáruházuk desingján, vagy egy új e-kereskedelmi webhelyet terveznek kialakítani. Ha még most készülsz csak weboldalt tervezni, mindenképp azt javaaslom, hogy már a kezdetekkor keresd meg azt az ember, akivel a marketinged végeztetnéd! Ha úgy gondolod, mi is szívesen segítünk – IDE kattintva veheted fel velünk a akapcsolatot, hogy együtt alakítsuk ki webáruházad.
1. Használj jó minőségű fényképeket és videókat
Mivel az érdeklődő, leendő vásárlók nem érinthetik meg, és nem vehetik kézbe termékeidet, csupán képeken és videókon keresztül ismerkedhetnek meg ezekkel webáruházadban.
Elengedhetetlen tehát, hogy e-shopodban kiváló minőségű képeket és videókat használj kínálatod szemléltetésére. Minél részletesebben tudod bemutatni termékeidet az érdeklődőknek, annál hatékonyabban tudod majd meggyőzni őket a vásárlásról.
Ha teheted, használj nagy felbontású képeket, 360-as képeket, 3D-s modelleket, és persze videókat is.
A webáruházak túlnyomó többsége egyszerűen nem biztosít legalább jó minőségű képeket termékeiről, aminek köszönhetően rengeteg, egyébként vásárlásra kéz ügyfél hagyja őket maga mögött. Az alacsony felbontású, zajos képek nem csak a termékek megítélését nehezítik meg, hanem összességében azt éreztetik az érdeklődőkkel, hogy maga a kínálat is rossz minőségű lehet.
Különben is – milyen webáruház az, amelyik nem veszi a fáradtságot, hogy normális képeket töltsön fel a termékeiről? Más ügyekben is ilyen hanyagok? Egyáltalán megéri üzletelni velük? Ezek a gondolatok futnak át az emberek fején, amikor rossz minőségű képeket látnak.
Fontos továbbá, hogy nagyfelbontású képeidbe belenagyíthassanak az érdeklődők, hogy láthassák azok kisebb részleteit is. Ez különösen az okostelefonok maréknyi képernyői miatt fontos, de azt asztali számítógépeken is nélkülözhetetlen.
2. Kínálj kényelmes navigációt, keresést, illetve szűrési opciókat
Az emberek többsége a kényelem miatt vásárol az interneten, azonban a te feladatod kényelmes vásárlási élményt kialakítani ügyfeleid számára webáruházadban.
A felhasználói élmény (UX) legfontosabb trendje manapság megkönnyíteni a vásárlók dolgát, és végigvezetni őket azokon a lépéseken, amelyek végén a vásárlás, vagy valamilyen más, fontos konverzió várja őket. Ehhez webdesignod minden elemének összhangban kell lennie.
Mindent logikusan kell felépítened, hogy a vásárlók egy akadálymentes, egyértelmű útvonalon keresztül juthassanak el a vásárlásig (vagy más konverzióig). Ehhez átgondolt navigációra és menüszerkezetre lesz szükséged. Menü -> termékoldal -> kosár -> rendelés.
A legjobb útvonalak megalkotása érdekében a webáruházak designerei lényegében térképeket készítenek a vásárlói útvonalakról, és letesztelik a különböző lehetőségeket, hogy megtalálják a legoptimálisabbakat. Íme a fontosabb szempontok ehhez:
• A márka logója mindig közvetlenül a webáruház kezdőlapjára kell vigye a felhasználót, és minden oldalon szerepelnie kell.
• A katalógus feladata, hogy segítsen kiválasztani a kívánt kategóriát az érdeklődőknek, hogy azok könnyedén és gyorsan megtalálják, amit keresnek.
• A breadcrumb („kenyérmorzsa”) navigáció feladata megmutatni a felhasználónak, hogy éppen hol jár webáruház hierarchiájában, például „Termékek > Ruha > Női ruha > Női felsők”, stb.
• A szűrők segítenek leszűkíteni az épp megjelenített terméklistát egy adott kategórián belül. Ha például valaki kifejezetten zöld cipőket szeretne találni, akkor a „Szín” szűrő alatt a „Zöld” színt választja majd, miután megnyitotta a „Cipők” kategóriát.
• Egy keresősávnak a webáruház minden oldalán szerepelnie kell, hogy a felhasználók bárhonnan rákereshessenek egy kívánt termékre vagy kategóriára. Hasznos, ha a keresősáv már gépelés közben megjeleníti a javasolt találatokat, még a keresés előtt.
Na persze, a design kialakítása során fontos figyelembe venni a webáruház jellegét is. Ha például egy olyan sportszereket kínáló e-shopról van szó, ami több ezer terméket sorakoztat fel kínálatában, akkor a designereknek értelemszerűen sokkal nagyobb figyelmet kell fordítania arra, hogy a felhasználók könnyedén és kényelmesen rátalálhassanak a kívánt termékekre. Azonban egy olyan vállalat, ami mindössze 10 kézműves terméket kínál, sokkal inkább a mutatós prezentációra koncentrál majd, hiszen ilyen apró kínálatban nem nehéz megtalálni, amit az ember keres.
3. Vezesd a látogatók szemét a designelemekkel
Ez a tipp szintén gördülékeny, akadálymentes vásárlási élményről szól. A legfontosabb információknak az oldal hajtás feletti részében kell megjelenniük. Ez az a része az oldalnak, amit a felhasználó lát, miután megérkezett rá, és amihez nem kell lejjebb görgetnie.
Szinte minden webáruház kezdőlapja a következőképpen elemekből épül fel, amelyek segítenek a navigációban, illetve az adott oldal értelmezésében:
• A webáruház neve és logója
• Keresősáv
• Navigációs menü
• Elérhetőségek
• Egy kép vagy automatikusan változó képgaléria
• A fő tartalom
• A lábrész
Egy hatékony webáruházi design letisztult vizuális hierarchiával rendelkezik. Az egyszerű szerkezet és könnyedén értelmezhető vizuális hierarchia segítenek a navigációban. Egy oldalon több felhívás (CTA) is szerepelhet, a felhasználó pedig mindig látni fogja, hogy hová kell kattintana, hogy a kívánt oldalra jusson el, és különbséget tud tenni az interaktív, illetve a passzív elemek között.
Színek vagy tipográfia használatával még jobban ki tudsz emelni bizonyos elemeket webáruházad oldalain, felhívva ezzel a figyelmüket az aktuális akciókra és különleges ajánlatokra.
A magyar közönség az F és Z olvasási mintákat használja (a betűk kinézete a tekintet útvonalára utal az oldalakon), azonban egy jó webdesigner különféle a vizuális hierarchia koncepcióit használva megváltoztathatja ezeket a megszokott irányokat, és kedvére vezetheti a látogatók szemeit végig az oldal tartalmán.
4. Használj egyszerű designt, hogy a legnagyobb közönségnek kedvezz vele
Egy jó e-kereskedelmi webhely könnyedén böngészhető és emészthető. Egy webáruháznak nincs szüksége kicsapongóan látványos designra, hogy aktivitásra ösztönözze az embereket. Egy igazán jó webáruház pont, hogy letisztult látványvilágot és szerkezetet használ, ahol a főszerepet a termékek kapják.
Mindennek célja kell legyen, és egy elem sem szabad, hogy elvonja a vásárlók figyelmét a termékekről, vagy a tartalomról. Fontos, hogy ne önts túl sok információt egyszerre a felhasználókra. Törekedj a szellős, tágas designra.
Előfordulhat az is, hogy vásárlóid nehezen békélnének meg a vadonatúj, innovatív húzásokkal, amiket bevetsz webáruházadban, hiszen hozzászoktak ahhoz, hogy mire számítsanak egy általános webáruháztól. Ha nem találják meg ezeket a dolgokat, akkor nem biztos, hogy veszik majd a fáradtságot a keresgélésre. Maradj tehát a megszokott, bevált megoldásoknál.
Használj sok térközt, és oldalanként legfeljebb csak három szín szerepeljen. Válassz jól olvasható, elegáns, egyszerű betűkészleteket. A lényeg, hogy az információk mindig jól láthatók és könnyedén fellelhetők legyenek, és ne hagyd, hogy a „csilivili” design elnyomja őket.
5. Tedd csinosabbá e-shopodat
Ez a tipp elsőre az előző ellentétjének hangzik, de valójában nem az. 10-ből 4 látogató hagyja ott azokat a webhelyeket, amelyek vizuálisan nem tetszenek nekik.
Na persze, ez egy szubjektív dolog, de fontos észben tartani, hogy az, hogy egy webáruház egyszerű és letisztult, nem jelenti azt, hogy nem lehet mutatós. Egy e-kereskedelmi webhely tervezése során meg kell találnod a látványvilág és a funkcionalitás közötti egyensúlyt. Tekintve hogy számos webáruház lényegében ugyan azokat a termékeket kínálja, csak éppen más brandinggel, nem mindig elég szimplán versenyképes árakat biztosítani – a design magával kell ragadja a látogatókat.
Egy átlagos vásárló nem fogja az összes szöveget elolvasni az oldalon. Sőt, sokuk úgy érkezik a webáruházba, hogy nem is tudja, hogy pontosan melyik termékre van szüksége. Talán csak egy fűnyíró kell nekik, de nem ismerik igazán a fűnyírók tulajdonságait – itt lép a képbe a design. A jó design nem csak a webhely általános navigációját könnyíti meg, hanem (a megfelelő CTA-k használatával) segít rátalálni a látogatóknak a szükséges termékekre.
Előfordulhat, hogy maga a termék csak másodlagos szerepet tölt be az egész vásárlási folyamatban, hiszen a vásárlónak kevésbé fontos, hogy milyen fűnyírót vesz, az viszont már jobban számít neki, hogy ne kelljen 20 percig keresgélnie azt a kínálatban.
Szóval mi kell ahhoz, hogy egy webáruház mutatós legyen, de ne túl extravagáns? Íme néhány tipp:
• Képek: A képek egyrészt kapcsolódjanak a márkához, másrészt tudjanak velük azonosulni az ideális ügyfelek is. Váltsanak ki belőlük valamilyen érzelmi reakciót, ami vásárlásra ösztönzi őket.
• Színek: A színeknek mind megvan a pszichológiai hatása, és különféle érzelmeket lehet kiváltani velük az emberekből. Használd fel ezt is webhelyed hangulatának kialakításához.
• Szöveges tartalmak: Keress egy hangnemet, és használd azt egész webhelyed szöveges tartalmaiban. Ez lehet professzionális, hétköznapi, vagy éppen humoros is – ami a legjobban passzol márkádhoz, többi márkás tartalmadhoz, illetve persze célközönségedhez is.
6. Törekedj az egységes, összehangolt brandingre
Egy webhely designja összhangban kell legyen a kínálattal, ki kell egészítse a márkát, és egy egyedi hangulatot kell, hogy kölcsönözzön a kínált termékeknek. Egy webáruház a márkaidentitás egy fontos eleme, és a designeren múlik, hogy mennyire hatékonyan képes lekommunikálni azokat az értékeket és tulajdonságokat, amelyekkel a márka fel szeretné ruházni termékeit.
A felhasználók jobban emlékeznek a márkás designokra. Ha szeretnél kiemelkedni a tömegből, egy saját identitást kell kialakítanod márkád számára, ami webhelyed designjában is meg kell, hogy jelenjen. A céges identitásnak része egy logó, egy szlogen, egy egyedi betűkészlet, illetve egy sajátos színhasználat. Ezeket a designelemeket kell használd webhelyeden, és persze minden márkás tartalmad elkészítésekor, hogy az emberek könnyedén megjegyezzék és felismerjék márkádat.
7. Tedd reszponzívvá webáruházadat
Egyre többen vásárolnak az interneten okostelefonjuk használatával. Ha webáruházadat nem optimalizálod mobileszközökre, akkor nem lesz képes megfelelő böngészési és vásárlási élményt nyújtani a webhelyedre érkező érdeklődők számára. Talán túl aprók a betűk, talán a gombokra nem lehet rendesen rákattintani, esetleg olyan elemek szerepelnek webhelyeden, amit egy okostelefon nem képes rendesen megjeleníteni. Akárhogy is, egy kényelmetlen élmény rossz emlékeket hagy majd látogatóid elméjében, miután (vásárlás nélkül) végleg otthagyják webhelyedet.
Manapság alapfeltétel egy webáruház számára, hogy hibátlanul működjön valamennyi modern okostelefonon. Ha nincs meg a mobilbarát jelleg, rengeteg lehetséges üzletről maradsz le, és a Google is alacsonyabbra rangsorolja majd webhelyedet a keresőtalálatok között.
8. Kínálj többféle elérhetőséget is
A leendő vásárlók sokkal magabiztosabban adják le rendelésüket, ha tudják, hogy bármikor felvehetik a kapcsolatot ügyfélszolgálatoddal. Na persze, mindenki más kommunikációs módokat preferál, ha egy márka felkereséséről van szó, ezért fontos, hogy minél több elérhetőséget biztosíts ügyfeleid számára, és ezeket meg is jelenítsd webáruházad minden oldalán:
• Email cím
• Telefonszám
• Közösségi médiás linkek
• „Gyakran ismételt kérdések” oldal linkje
Az utóbbi években elterjedt az élő chat funkció is a webáruházakban. Ezeken keresztül a vásárlók azonnal felvehetik a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal, ha problémájuk akad, vagy nem találnak valamit a webhelyen.
Az élő chat funkciót akár chatbotokkal is kiegészítheted – ezek 24/7 ügyfélszolgálatot biztosítanak a vásárlók számára, és képesek megválaszolni az alapvető kérdéseket, hogy az igazi ügyfélszolgálatos kollégáknak csak az összetettebb esetekkel kelljen foglalkozniuk. Ha egy chatbot nem tud segíteni egy ügyfélnek, rögtön átirányíthatja azt egy igazi kollégához.
9. Kínálj társadalmi bizonyítékot
Még ha egy cég őszinte is, ezt nem fogja minden leendő vásárló automatikusan elhinni neki. Ha szeretnéd elnyerni ideális ügyfeleid bizalmát, akkor társadalmi bizonyítékot kell biztosítanod nekik. Ez lényegében az jelenti, hogy meg kell mutatnod, hogy másik is elégedettek voltak kínálatoddal, ezért érdemes nekik is a te márkádat választaniuk. Társadalmi bizonyítékok például:
• A vásárló véleményei, visszajelzései
• Díjak
• A sajtó által tett említések
• A termékek értékelései
Persze, ha mindez egyszerre jelenik meg webhelyeden, akkor az kissé nagyképűnek, vagy akár gyanúsnak is tűnhet. Válogasd ki tehát a leghitelesebb, legmeggyőzőbb bizonyítékokat, amik megerősítik márkádat az ügyfelek szemeiben.