Az új trendből lassan új norma alakul ki, és aki nem készíti fel webáruházát az online vásárlók igényeire, az számtalan lehetőségtől mond le ezzel. Szóval mi mindenre van szüksége egy jó webáruháznak 2022-ben, ha online marketinggel szeretne foglalkozni?
1. Reszponzív design
Manapság nem csak többen böngészik az internetet okostelefonjukról, mint valaha, hanem többen is vásárolnak ilyen készülékek segítségével a különféle webáruházakból. Az emberek hamar hozzászoktak az okostelefonos rendelések kényelméhez, ezért fontos, hogy saját webáruházad is készen álljon a kiszolgálásukra.
Ehhez mindenekelőtt reszponzív designra lesz szükséged, ami többféle képernyőmérethez és felbontáshoz is képes igazodni. Ezen kívül nem árt lefuttatni egy mobilbarát-tesztet, amivel ellenőrizheted, hogy a Google megfelelőnek tartja-e webhelyedet az okostelefonról böngésző látogatók számára.
2. Felhasználóbarát navigáció
Amikor egy új webhelyre érkeznek, a látogatók többsége rögtön a navigációt kezdi el keresni. Biztosítanod kell, hogy minél gyorsabban és egyszerűbben rátaláljanak a vásárlási opciókra, az ügyfélszolgálat elérhetőségeire és minden másra, amire épp kíváncsiak lehetnek. Ha ez nem adott webhelyeden, akkor hamar otthagyják azt, és máshol nézelődnek majd tovább.
Íme néhány tipp ehhez:
• Készíts függőleges elrendezésű navigációt, amit könnyedén optimalizálhatsz mobileszközökre is.
• A legfontosabb funkciók és menük mindig legfelül jelenjenek meg.
• Kínálj keresési opciót webáruházadban.
• Alakíts ki logikus kategóriákat termékeid számára.
3. Biztonsági funkciók
Ahogy az emberek egyre több ügyet intéznek az interneten, úgy válik egyre csábítóbb célponttá az online közeg a rosszindulatú támadók számára. Ezzel egyre több felhasználó van tisztában, és csak olyan webhelyeken hajlandók megadni személyes és pénzügyi adataikat, amikben haladéktalanul megbíznak.
Íme néhány hasznos tanács webhelyed és ügyfeleid biztonságának megőrzéséhez:
• Szerezz SSL tanúsítványt, ami biztonságossá teszi a webszervered és látogatóid közötti kommunikációt.
• Kínálj kétlépcsős hitelesítést ügyfeleid számára. Ez a funkció abban az esetben is megőrzi a felhasználói fiókjaikat, ha valaki megszerezné ügyfeleid jelszavát.
• Légy óvatos a beépülő modulokkal. Ezek sokat dobhatnak ugyan a felhasználói élményen, de biztonsági réseket is nyithatnak a webhelyen, amelyeket egy rosszindulatú támadó könnyedén kihasználhat. Csak biztonságos, hiteles, ismert beépülő modulokat használj.
4. Bevásárlókosár és rendelés gombok
Egy webáruház elsődleges célja bevételt termelni, és egy megfelelően optimalizált bevásárlókosár sokat segít majd ebben. Az ügyfelek gyors, akadálymentes rendelési folyamatra és megbízható fizetési módokra számítanak, illetve fontos számukra, hogy megtekinthessék rendelésük összegzését, mielőtt véglegesítenék azt.
Ha azonban ez a folyamat valami miatt túl összetetté válik, akkor többen is úgy dönthetnek, hogy inkább máshol nézelődnek tovább. Íme néhány hasznos tanács, ami segíthet megelőzni az ilyen problémákat:
Tedd kattinthatóvá termékeidet
Leendő vásárlóid így még egyszer utoljára ellenőrizhetik, hogy a megfelelő terméket helyezték-e kosarukba. Jelenítsd meg a termék legfontosabb tulajdonságait is a rendelés összegzésében (méret, szín, anyag stb.)
Optimalizáld termékeid adatlapjait
Használj keresőoptimalizált címeket termékeid adatlapjain, illetve szórd el a termék nevét több helyen is annak leírásában. Mellékelj továbbá olyan szavakat is, amik a termékhez kapcsolódnak és ideális ügyfeleid számára is ismerősek lehetnek.
Kínálj több rendelés gombot
Helyezz el több „Rendelés” gombot is az oldalakon, hogy látogatóid bárhonnan véglegesíthessék rendelésüket, akárhol is járnak épp webhelyeden.
5. Több fizetési opció
Fontos, hogy webáruházadban többféle fizetési opciót is kínálj. Persze tudnod kell, hogy melyiket preferálja ezek közül ügyfélköröd, de a felhasználói élmény szempontjából mindig pozitívum, ha egyszerre több lehetőséget is biztosítasz a rendelők számára.
Egyre többen élnek például az online bankkártyás fizetéssel, ami a leggyorsabb és legkényelmesebb opciók egyike. Persze sokan még mindig az utánvétre esküsznek, amit mind készpénzzel, mind pedig bankkártyával ajánlott biztosítani.
Minél több fizetési opciót kínálsz, annál kevésbé jelent majd problémát, ha egy-egy fizetési csatorna átmenetileg elérhetetlenné válik. Ez segít csökkenteni a hátrahagyott bevásárlókosarak számát is.
Érdemes már az előtt feltüntetni a különböző fizetési lehetőségeket, hogy a felhasználók eljutnának a rendelési oldalra, hiszen már ez is segíthet meggyőzni őket arról, hogy tőled vásároljanak.
6. Részletes szállítási és visszaküldési információk
Az emberek többségének döntését nagyban befolyásolja, kínál-e egy webáruház ingyenes szállítást. Ha nem, akkor szintén sokan szeretik előre tudni a szállítás összegét, és nem a rendelés összegzésénél akarnak szembesülni vele.
A bizalom megszilárdítása és az elvárások megalapozása érdekében fontos egyértelműen feltüntetni a szállítással és plusz költségekkel kapcsolatos információkat, különben számos lehetséges ügyfél szakítja majd meg vásárlását (gyakran az utolsó pillanatban).
Szintén fontos, hogy a rendelési oldalon a visszaküldési információkról is tájékoztasd vásárlóidat. Az ügyfelek túlnyomó többsége szívesebben vásárol majd újból, ha a visszaküldés folyamata egyszerű.
Minél jobb felhasználói élményt biztosítasz vásárlóidnak, annál valószínűbb, hogy ismét hozzád fordulnak majd későbbi igényeikkel. Ezzel csökkentheted az elszalasztott lehetőségeidet, illetve szorosabb kapcsolatokat építhetsz ki ügyfeleiddel.
7. Jó minőségű képek és videók
Egy webáruház először vizuális elemeivel ragadja meg az emberek figyelmét. A feltöltött képek és videók minősége tehát nagyban befolyásolja, milyen első benyomást tesz majd webhelyed vásárlóidban. Manapság azonban ez a minimum, és egy márkának jóval többre van szüksége ahhoz, hogy kiemelkedhessen a tömegből:
Tedd megvásárolhatóvá képeidet
A „megvásárolható” itt arra utal, hogy az emberek vizuális tartalmaidon keresztül is meg tudják vásárolni termékeidet – például a közösségi médián (a Facebook és Instagram is kínál ilyen funkciókat). Akárhová is töltesz fel képeket termékeidről, tedd őket kattinthatóvá, hogy az érdeklődők rögtön a kapcsolódó adatlapokra navigálhassanak.
Törekedj a személyre szabásra
A mesterséges intelligenciával működő rendszerek manapság aprólékosabb személyre szabást kínálnak, mint néhány évvel ezelőtt. A mellett, hogy személyre szabott megszólításokat és tárgyakat használsz az ügyfeleidnek kiküldött emailjeidben, kifejezetten nekik szóló tartalmakat jeleníthetsz meg mind üzeneteidben, mind pedig webhelyed kiemelt részein.
Alkalmazz felhasználói tartalmakat
A felhasználói tartalmak azok a képek, videók, kritikák, hozzászólások és egyéb anyagok, amelyeket ügyfeleid készítettek. Ezek a tartalmak a társadalmi bizonyíték fontos eszközei, hiszen sokkal hitelesebb, amit egy elégedett ügyfél mond egy márkáról, mint az, amit egy cég próbál saját kínálatáról elhitetni az emberekkel. Gyűjtsd össze és használd ezeket a tartalmakat (ügyfeleid engedélyével) saját marketinganyagaidban.
Kiterjesztett valóság és virtuális valóság
Sokan azért nem bíznak az online vásárlásban, mert tudják elképzelni maguk előtt vagy magukon a kiszemelt termékeket. A kiterjesztett valóság mára több webáruházban is elérhető funkció a vásárlók számára. A márkák lehetővé teszik az érdeklődőknek, hogy egy élethű előnézetet tekinthessenek meg termékeikről, mielőtt megrendelnék őket.
8. Elérhetőségek, kapcsolat
A felhasználói élmény fellendítése, illetve a bizalom megszilárdítása érdekében nagyon fontos, hogy ügyfeleid többféle csatornán keresztül is felvehessék veled a kapcsolatot. Akár egy rendelésről szeretnének érdeklődni, akár egy termékkel vagy márkáddal kapcsolatban szeretnének kideríteni valamit, biztosítanod kell számukra, hogy könnyedén felkereshessenek kérdéseikkel.
Mindenekelőtt tüntesd fel legalapvetőbb elérhetőségeidet webhelyeden (telefon, email, cím) illetve hasznos lehet egy „Gyakran ismételt kérdések” oldalt is létrehozni, ahol a legsűrűbben felmerülő kérdésekre adsz választ az érdeklődőknek.