Legyen egy stabil stratégiád
Az egészségügyi marketing a közösségi médián nem csak arról szól, hogy „ott vagy és kész”. Persze, jó, ha leendő pácienseid láthatják egy képen, hogy kire is tervezik bízni egészségüket, de ennél jóval többre lesz szükséged, ha eredményekre is számítasz a közösségi platformoktól. Szükséged lesz egy tervre!
Tudnod kell, hogy pontosan mit szeretnél elérni azzal, hogy jelen vagy a közösségi médián. Talán szeretnél új pácienseket bevonzani, vagy a kapcsolatot tartanád a meglévőkkel, esetleg praxisodat szeretnéd népszerűsíteni. Ha tisztában vagy a céloddal, akkor sokkal egyszerűbb lesz konkrét lépéseket felvázolnod annak eléréséhez.
Válaszd ki a legideálisabb közösségi platformot
A számodra legideálisabb közösségi platform az, amelyiken célközönséged legnagyobb részét érheted el. Ez a legtöbb orvos számára a Facebook és/vagy az Instagram lesz. Míg az Instagram első sorban a fiatalabb korosztályok köreiben népszerű, addig a Facebookon szinte minden generáció képviselteti magát.
Érdemes továbbá belépni különféle egészségügyi közösségekbe is a LinkedInen, vagy épp csatlakozni a Twitteren zajló beszélgetésekhez.
Ne feledd, hogy sok felhasználó a közösségi médián ellenőrzi majd hírnevedet és a praxisodról írt véleményeket, így webhelyeden kívül ezek a platformok is fontos szerepet játszanak egészségügyi markedingedben.
Rendszeresen publikálj új tartalmakat
Manapság, amikor rettenetesen sok hamis (és olykor veszélyes) információt találni a közösségi médián, a hiteles, szakszerű egészségügyi tanácsok aranyat érnek a nagyközönség számára. Szerencsére te, mint orvos tele vagy ilyen információkkal, amiket a hétköznapi felhasználók csak nagyon nehezen találhatnának meg az interneten.
Közösségi médiás egészségügyi marketinged részeként számos hasznos útmutatót, cikket és jegyzetet megoszthatsz közönségeddel azokról a témákról, amelyek iránt leggyakrabban érdeklődnek. Fontos persze, hogy ezek nem szakorvosoknak szólnak, szóval figyelj oda rá, hogy az „utca embere” számára is érthetően fogalmazz. Rendszeres hasznos tippek megosztásával megalapozhatod leendő pácienseid beléd vetett bizalmát és hűségét!
Mellőzd az erőszakos önreklámot
Az orvosok munkája szó szerint életeket ment, amiért egyértelmű, hogy megérdemlik a jussukat. Azonban orvosnak lenni egy küldetés, aminek mind meglévő, mind pedig jövendőbeli pácienseid is részesei kell, hogy legyenek. Fontos tehát, hogy bejegyzéseid ne nézzenek ki úgy, mintha egy marketinges vagy egy értékesítő írta volna őket.
Ideális esetben nincs is igazán értelme közvetlenül magadat reklámoznod. Azok az emberek, akik hisznek neked és bíznak benned azért keresnek majd fel téged, mert szeretnék megőrizni vagy visszanyerni egészségüket. A feladatod tehát az, hogy vállalkozz erre a küldetésre és az emberek garantáltan meghálálják majd a segítségedet – többek között azzal, hogy ismerőseiknek is ajánlanak majd.
Ha mégis a közösségi médián hirdetnél, mindenképp olyan témában tedd, amely érdekes, felhívhatja pácienseid figyelmét problémáikra vagy épp azok megoldásaira. A hirdetés segítségével tulajdonképpen így nem reklámozod magad, csupán nagyobb elérést generálsz vállalkozásod számára.
Tartsd a kapcsolatot pácienseiddel
A közösségi média lehetőséget kínál arra is, hogy folyamatosan támogasd a pácienseidet. Ezek az emberek nagyra értékelik majd, ha tartod velük a kapcsolatot. Ha ezt nyilvánosan, a hozzászólások között is megteszed, akkor leendő pácienseid is látják majd, hogy ténylegesen odafigyelsz azokra, akik rád bízzák az egészségüket.
A minőségi kezelés biztosítása mellett az orvosok odafigyelésükkel és jelenlétükkel biztosíthatják hírnevüket és erősíthetik meg pácienseik hűségét. Továbbá azzal, hogy rendszeresen részt veszel a közösségi médián zajló beszélgetésekben, sokat megtudhatsz arról, hogy pácienseidnek mi a véleményük praxisodról.
Emellett fontos, hogy nézz körül különböző fórumokon is, milyen véleményeket találsz páciensedtől. Egy-egy negatív vélemény rendkívül le tudja rontani a rendelőd vagy praxisod hírnevét, amit valószínűleg Te sem szeretnél. A legjobb, ha reagálsz ezekre a véleményezésekre nyugodt, diplomatikus formában. A reputáció nagyon fontos lehet egy orvos esetében, ezt ne feledd!
Kínálj szakértői tanácsokat
Gyakran hallhatjuk (és az előbb is említettük), hogy orvosnak lenni nem csupán egy foglalkozás, hanem egy küldetés. Az emberi élet felbecsülhetetlen értékű, és ha arra tetted fel a sajátodat, hogy visszaszerezd mások egészségét, akkor jobban kell értened hozzá, mint bármi máshoz. Természetesen közösségi médiás egészségügyi marketinged részeként bizonyára szeretnéd bővíteni pácienseid körét és megerősíteni a velük kiépített kapcsolatokat.
E gondolatmenet alapján érdemes hasznos tanácsokat kínálni mindazoknak, akiknek szükségük van rá a közösségi médián – méghozzá ingyen. Ezzel két dolgot is biztosíthatsz: az egyik, hogy az emberek hálából és bizalomból biztosan hozzád fordulnak majd komolyabb problémáikkal. A másik pedig, hogy előszeretettel javasolnak majd másoknak is, akiknek esetleg szükségük lenne szolgáltatásaidra.
Mutasd meg személyiségedet
Az orvosok nem csupán egészségügyi szakemberek, hanem élő, lélegző emberek is egyben, sajátos személyiséggel, ráadásul egy orvos személyes tulajdonságai éppen olyan fontosak, mint szaktudása. Egy mosoly, egy buzdító szó vagy akár egy reményteli pillantás is elég ahhoz, hogy a páciensek újult erővel folytathassák küzdelmüket betegségükkel. Amikor valaki egy másik ember kezeibe helyezi épségét (vagy konkrétan életét), akkor biztos szeretne lenni benne, hogy egy őszinte, becsületes és megbízható személlyel van dolga.
Fontos tehát, hogy egy olyasvalakiként prezentáld magad, aki nem csak egy szakember, hanem egy valódi, megközelíthető személy is a közösségi médián. Az orvosok temérdek személyes tapasztalattal, saját gondolattal és észrevétellel rendelkeznek, amiket megoszthatnak pácienseikkel. Persze a professzionális színvonalból ne engedj soha, de fontos, hogy éreztesd az emberekkel, hogy nem csak egy egészségügyi robot vagy, hanem egy valós személy, aki aktívan tesz a páciensélményért.
Kövess más orvosokat
Ez a taktika egyszerre két előnyt is kínál. Először is, láthatod, hogy munkatársaid milyen taktikákat alkalmaznak a közösségi médián – ezekből sokat tanulhatsz és új ötleteket is meríthetsz sikereikből és kudarcaikból. Továbbá kibővítheted szakmai hálózatodat is – hasznos, ha ismersz más területekkel foglalkozó szakorvosokat, hogy egymáshoz tudjátok küldeni pácienseiteket, ha egyéb ellátásra van szükségük.