Egy pillanatig sem szabad beletévedni abba a tévhitbe, miszerint a PPC csak a nagyobb cégek kiváltsága. Egy 2018-as felmérés szerint az 50 főnél kisebb cégek 45%-a alkalmaz PPC hirdetéseket, míg az 50 főnél nagyobb cégeknél ez az arány 74%.
Az e-kereskedelmi PPC vizei tehát nehezen navigálhatók, és sokan éppen ezért gyakran észrevétlenül elmennek a kincses szigetek mellett. A következő PPC útmutató ezekhez a könnyen bezsebelhető lehetőségekhez kínál térképet! Ha pedig úgy érzed, se időd, se energiád még ezzel is foglalkozni, vedd fel velünk a kapcsolatot IDE kattintva, és tegyük rendbe együtt online jelenléted!
Miért kell foglalkozni a PPC-vel az e-kereskedelemben?
Manapság többet vásárolunk az interneten, mint valaha. Sok ilyen online vásárlási folyamat a Google-on kezdődik, és erre egyre több webáruház, illetve e-kereksedelmi webhely is ráeszmél. 2018 negyedik negyedében például 43%-kal nőtt a Google Shopping hirdetések száma.
A Google óriási játékossá vált az e-kereskedelem játékában, amit a Wordstream felmérése is igazol: a cég szerint a felhasználók 35%-a 5 napon belül vásárol valamit az után, hogy rákeresett a Google-on.
Íme tehát néhány tipp, hogy a lehető legtöbbet hozhasd ki e-kereskedelmi PPC kampányaidból!
Tippek a sikeres e-kereskedelmi PPC kampányokhoz
1. Használj precízen célzott és tágabb kulcsszavakat is
Habár e-kereskedelemről van szó, az egyszerűség kedvéért kezdjünk egy kézzel foghatóbb példával. Tegyük fel, hogy egy kertészeti munkagépeket forgalmazó boltot vezetsz, a város egy olyan környékén, ahol több ilyen bolt is működik.
Rendszeresen térnek be hozzád olyan érdeklődők, akik egyelőre csak nézelődnek, és talán még azt sem tudják, hogy milyen márkát vennének, vagy hogy pontosan milyen termékekre is van szükségük. Ezek a betérő érdeklődők gyakran kérnek tanácsokat, tippeket az eladóidtól, majd miután megkapták a szükséges információkat, tovább állnak, hogy más helyeken is felmérjék az árakat.
Persze vannak olyan érdeklődők is, akik már konkrét vásárlási szándékkal érkeznek üzletedbe. Pontosan tudják, hogy egy XY márkájú motoros fűnyíróra van szükségük, cserélhető fűtartállyal, és így tovább.
Hasonlóképpen zajlanak a dolgok az e-kereskedelemben is, csak ott éppen nem egy környéken van több üzlet, hanem több e-kereskedelmi webhely is megcélozhatja ugyan azokat a kompetitív kulcsszavakat („legjobb fűnyírók”, „fűnyíró alkatrészek”, stb.)
A felhasználók több hirdetésre is rákattinthatnak, majd szétnézhetnek azokon a webhelyeken, amelyekre rátaláltak. Végül jó eséllyel attól vásárolnak majd, aki a legjobb árat kínálja nekik.
Sajnos mindig is kénytelen leszel komoly pénzeket fizetni az általános, kompetitív kulcsszavakra, de szerencsére ezeket ellensúlyozhatod azzal, hogy a konkrétabb kereséseket is megcélzod. Ehhez konkrét alkatrészneveket, modellneveket és egyéb kulcsszavakat is használnod kell PPC kampányaidban.
Persze ezekből a keresésekből van kevesebb, de, mivel a kereső felhasználók konkrétabban tudják, hogy mire van szükségük, nagyobb eséllyel is konvertálnak majd. Ez összességében javítja majd az ügyfélszerzési költségeidet.
2. Használj long-tail kulcsszavakat
Vannak olyan online keresők is, akik nagyjából tudják, hogy mire van szükségük, de konkrét terméknevet még nem tudnak beírni a Google-ba. Ezek a felhasználók általában olyan kereséseket indítanak, mint „fehér alkalmi férfiing” és így tovább.
Keresd meg a keresőkifejezés-jelentést a Google Ads felületén (a bal oldali menüben Kulcsszavak > Keresési kulcsszavak) – ez a jelentés mutatja meg, hogy milyen kulcsszavakat írtak be a felhasználók a keresőbe, amelyekre megjelentek hirdetéseid. Ez után rendezd a találatokat a konverziók szerint, és nézd meg, hogy milyen long-tail (3 szavas, vagy hosszabb) kulcsszavakat látsz a legjobban konvertálók között.
Válogasd ki e legígéretesebb long-tail kulcsszavakat, és célozd meg őket a megfelelő hirdetéscsoportokban. Ne sajnáld rájuk a pénzt, hiszen tudod, hogy ezek jól konvertálnak.
A long-tail kulcsszavak gyakran konkrét vásárlói szándékra utalnak, ezért megéri foglalkozni velük!
3. Tégy ajánlatot a versenytársaidéhoz hasonló kulcsszavakra
Nem csak azokat a felhasználókat érdemes megcéloznod, akik konkrét termékekre keresnek rá, hanem azokat is, akik épp a versenytársaidtól készülnek vásárolni. Rengeteg olyan felhasználó keres rá termékekre az interneten, akik talán egy bizonyos márkától szeretnének vásárolni, de még nem teljesen biztosak a döntésükben. Ezeket a keresőket jó eséllyel átkonvertálhatod magadhoz, ha egy jobb ajánlatot kínálsz nekik.
A fizikai világban egy lehetséges vásárló két egymás melletti boltból abba sétál majd be, aminek a táblája jobb árakat és nagyobb kínálatot ígér. Ezért érdemes olyan kulcsszavakat megcéloznod hirdetéseiddel, amelyeket versenytársaid is – így azok is értesülhetnek márkádról és kínálatodról, akik eredetileg nem is rád akartak keresni.
4. Ne tégy ajánlatokat versenytársaid márkás kulcsszavaira
Az e-kereskedelmi PPC-ben gyakori taktika mások márkás kulcsszavait is megcélozni, szintén az előző pontban emlegetett okok miatt. Ez azonban gyakran több hátránnyal járhat, mint előnnyel.
Először is, kevésbé minősített forgalomért leszel kénytelen fizetni, hiszen az emberek eredetileg nem a te márkádat keresték.
Továbbá, ha egy versenytársad észreveszi, hogy mivel próbálkozol, akkor elég csak egy egész kicsivel növelni ajánlattételét, hogy újra előnybe kerüljön. Neked ezzel szemben sokkal nagyobb összegeket kell befektetned, hiszen sosem lesz akkora minőségi mutatód egy másik márka keresésire, mint annak a márkának.
Rosszabb esetben ez a versenytárs jelentheti a Google-nak, amit csinálsz, ami büntetést vonhat maga után.
5. Tüntess fel átlátszó árakat hirdetéseidben
A PPC hirdetések csupán korlátozott számú szöveget engednek elhelyezni magukban, ráadásul ahogy a verseny, úgy a kattintások ára is egyre fokozódik. Mindezekből következik, hogy fontos meggyőződni róla, hogy hirdetéseid minősített forgalmat irányítsanak webhelyedre.
Még ha csak bizonyos kulcsszavakat is célzol meg, nem tudsz mindent leszűrni arról, aki ezeket a kifejezéseket használja kereséseiben. Nem tudod például megkérdezni tőlük, hogy mennyire komolyan gondolkodnak a vásárlásban, hogy csak nézelődnek-e, vagy hogy egyáltalán mi a szándékuk a kereséssel.
Azonban könnyedén kizárhatsz néhány kevésbé minősített felhasználót azzal, hogy elhelyezed áraidat a hirdetéseidben. Ha valaki például nem hajlandó 15 ezer Ft-nál többet fizetni egy termékért, az valószínűleg nem fog rákattintani arra a hirdetésedre, amiben 25 ezerért reklámozod kínálatodat.
Ez egyrészt tiszteletben tartja a felhasználó idejét, másrészt megspórolod vele, hogy valaki feleslegesen kattintson hirdetésedre, de ennek ellenére ki kelljen fizetned a kattintás árát. Hirdetésedre tehát sokkal inkább olyan felhasználók kattintanak majd rá, akik hajlandók megadni a termékért a feltüntetett árat, és ilyen értelemben minősítettnek számítanak, és jobb eséllyel konvertálnak majd.