AMP - Domain név választás: Így válassz jól!

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Így válassz nyerő domain nevet webhelyed számára
2022/06/27
Szatmári Szabina - Egészségügyi marketing divízió vezető

Egy jól megválasztott domain név rengeteget elárulhat egy webhelyről, illetve arról a cégről is, ami üzemelteti. A domain név fontos hitelességi tényező, ráadásul még a keresőoptimalizálásban is szerepe van. Ha mindez nem lenne elegendő, a domain nevet mindig hosszútávra választja az ember, hiszen módosítása elképesztő munkával jár, és az évek alatt összegyűjtött rangsorolásokat is megzavarhatja.

KÖVESS MINKET

FACEBOOKON

Alábbi útmutatónk a tökéletes domain név kiválasztásában segít majd céged vagy márkád webhelye számára. Mielőtt azonban rátérnénk a részletekre, tisztáznunk kell, hogy pontosan mit is befolyásol webhelyed domain neve, ha az online jelenlétedről és márkád internetes teljesítményéről van szó:

  • Professzionális jelenlétet biztosít: Webhelyed domain neve valójában céged online címeként szolgál, és gyakran az egyik legelső benyomást kínálja, amit az emberek márkáddal kapcsolatban megtapasztalnak. Egy igényesen kiválasztott domain név tehát hitelesebb, professzionális megjelenést nyújt majd webhelyednek.
  • Fellelhetőbbé teszi webhelyedet: Egy jó domain névvel emlékezetesebbé teheted webhelyedet a látogatók számára, hogy aztán a későbbiekben könnyebben felidézhessék és meglátogathassák azt.
  • Segít a SEO-ban: A domain név a keresőoptimalizálásban is fontos szerepet játszik, hiszen egy erős jelet küld a keresőmotoroknak arról, hogy mit is tartalmaz, miről szól webhelyed.

Lássuk tehát azokat a bevált tippeket, amelyek segítségével te is kiválaszthatod a legjobb domain nevet webhelyed számára!

 

1. Használj névgenerátort

Ha szeretnéd produktívabbá tenni az ötletelést, akkor sokat segíthet, ha van egy lista, amiből válogathatsz magadnak (a helyett, hogy a semmiből kellene előállnod valamivel). Számos domainnév-generátor található az interneten, amelyek pontosan ebben segítenek majd. Nem muszáj persze pontosan azt választani, amit egy-egy ilyen eszköz kidob, de kiindulási alapnak jók lehetnek a javasolt opciók.

 

2. Fogd rövidre

A domain nevek akár 63 karakter hosszúak is lehetnek, de sok szerencsét bárkinek, aki egy ilyet próbál fejben tartani. Egy jó domain név könnyedén megjegyezhető, és ebben a hossza is fontos tényező – minél rövidebb, annál jobb!
Lehetőség szerint próbálj előállni egy 3-12 karakter hosszú domain névvel, ami legfeljebb 2-3 szóból áll. Ha ennél hosszabbra gondoltál, akkor próbáld valahogy lerövidíteni, vagy válassz mást helyette.

 

3. Legyen könnyedén betűzhető

Ne a helyes begépelésen bukjon el webhelyed direkt forgalma. Válassz olyan domain nevet, amit könnyű kimondani és leírni is – óvakodj a gyakran helytelenül írt szavaktól (j/ly), és azoktól is, amik máshogy hangzanak, mint ahogy leírják őket.
Kérd ki néhány barátod véleményét az opciókról és jegyezd fel, hogy melyeket vélik a legegyszerűbbnek felhasználói szempontból.
Amennyiben saját nevedet szeretnéd domain névként használni, de vezetékneved túl hosszú vagy komplikált, akkor rövidítsd le és vond össze keresztneveddel. Egy másik lehetőség egy, a szakmádhoz fűződő kifejezéssel együtt írni keresztnevedet.

 

4. Ne használj számokat és írásjeleket

Kerüld az olyan domain neveket, amik számokat, kötőjeleket és más speciális karaktereket tartalmaznak.
Ezeket nem csak nehezebb megjegyezni, de könnyű elírni is őket, és kimondva nem feltétlenül egyértelmű, hogy mit kell számmal vagy betűvel írni. A kötőjelek szintén olyanok, amiket könnyű elfelejteni vagy rossz helyre írni.

 

5. Ragaszkodj márkádhoz

Egy jó branding stratégiának több kisebb eleme van, amelyek együttesen egy teljes, átlátható márkatörténetet alkotnak. Érdemes tehát domain nevedet is összehangolni más marketing tevékenységeiddel, például a közösségi médián használt azonosítókkal (Twitter handle stb.), emailjeiddel és így tovább. Mindez segít majd egy webhelyet kialakítani, ami ugyan olyan hangnemet használja, mint online jelenléted egyéb formái.
Egy márkás domain név lehet például ugyan az, mint céged neve, vagy annak valamilyen változata. Ha még nem adtál nevet cégednek, akkor itt az ideje. Egy értelmező szótár vagy szinonimaszótár szintén sokat segíthet az ötletelésben.
Függetlenül továbbá attól, hogy mennyire szeretnéd, hogy domain neved hasonlítson saját vagy céged nevére, fontos, hogy a végeredmény megfeleljen a cikkünkben felsorolt szempontoknak.

 

6. Használj kulcsszavakat

A SEO, azaz a keresőoptimalizálás segít abban, hogy minél többen találhassanak rá webhelyedre a Google és más keresőmotorok használatával. Ehhez nagyban hozzájárulhat, ha domain nevedben egy releváns kulcsszót is elhelyezel. Ez nem csak a felhasználóknak, hanem a keresőmotoroknak (Google és a többiek), is segít majd megállapítani, hogy miről is szól webhelyed, ami így jobban rangsorolhat majd a releváns keresésekre.
Persze egy kulcsszót is csak ésszel szabad alkalmazni, és csak akkor, ha természetesen illik domain nevedbe. Egyáltalán nem muszáj használni, főleg, ha a végeredmény túl hosszú vagy spam jellegű lenne. Ha azonban a kulcsszó emlékezetessé és beszédessé teszi a domain nevet, akkor érdemes használni.

 

7. Válassz legfelső szintű tartományt

A legfelső szintű tartomány (vagy legfelső szintű domain, röviden „TLD”) a webhelyek neve mögött álló 2-3 karakteres toldalék. A TLD általában a webhely jellegére, céljára vagy tulajdonosára utal.
A leggyakoribb TLD-k a .com, a .org és a .net, de a legtöbb országnak is megvan a saját legfelső szintű domainje (Magyarországon ez a .hu). Ezeken kívül temérdek másik opció közül is lehet választani, és érdemes is utánanézni ezeknek, ha választott domain neved foglalt. A www.legjobbfunyirok.hu mellett létezhet a www.legjobbfunyirok.net vagy .org és így tovább.

Íme a leggyakoribb TLD-k jelentése:

  • .com: A .com a „commercial”, vagyis „kereskedelmi” jellegű webhelyek TLD-je, és rengeteg webhelyen találkozhatsz vele. Ez a legismertebb és egyik legmegbízhatóbb TLD, amelyet a profitcélú cégek használnak.
  • .net: A „network” azaz „hálózat” jellegű webhelyek szintén nagyon gyakoriak az interneten, és általában szolgáltatók használják őket (webtárhelyek, adatbázisok stb.)
  • .org: Az „organization” jelölésű TLD a leggyakoribb választás nonprofit szervezetek számára.
  • .info: A legtöbb információs és tájékoztató jellegű webhelyek TLD-je.
  • .me: A „me” angolul annyit tesz: „én”. A .me a személyes blogok, portfóliówebhelyek és személyes márkák webhelyeinek gyakori TLD-je.
  • ccTLD: Az országkód TLD-k a webhely származási országára utalnak, és abban az országban nyújtanak SEO előnyt a webhely számára. Magyarországon ez a .hu, Németországban .de és így tovább.

 

8. Légy körültekintő

Mielőtt megvásárolnád domain nevedet, győződj meg róla, hogy nem volt-e köze valaha bármilyen bűncselekményhez, plágiumhoz vagy egyéb esethez, ami csökkenthetné a hírnevét az emberek vagy a keresőmotorok szemében.
Nézz szét szerzői jogi adatbázisokban, a releváns védjegyek között, illetve ügyelj arra is, hogy ne hasonlítson túlzottan valamelyik versenytársad webhelyének címére. Ez nem csak a felhasználókat zavarhatja össze, hanem szerzői jogi és egyéb problémákat vonhat maga után. Szánj tehát némi időt arra, hogy megbizonyosodj választott domain neved „tisztaságáról”.

 

9. Tervezz hosszútávra

Ha a jövőben bővíteni szeretnéd márkádat, akkor megéri előre felkészülni erre. Például megvásárolhatod domain neved néhány variációját is, hogy versenytársaid ne tudják felhasználni ellened a későbbiekben.
Például, ha a www.webhelyemneve.hu nevet választottad, akkor ugyan ebből a .net és .com végződésű verziókat is érdemes lehet lefoglalni, még akkor is, ha nem kezdesz velük semmit. Ezen kívül a domain név alternatív betűzéseit is lefoglalhatod.
Továbbá, ügyelj rá, hogy domain neved a jövőben ne korlátozza üzleti terjeszkedésedet. Ha például egy pizzéria webhelyét készülsz regisztrálni, de a jövőben egyéb fogásokat is tervezel kínálni, akkor nem biztos, hogy a pizzéria szónak is érdemes szerepelnie domain nevedben.

 

10.  Cselekedj minél hamarabb

Ha sikerült döntened, akkor lehetőleg minél hamarabb vásárold meg domain nevedet, hogy senki se foglalhassa le előled. Ezt mindenképpen egy elismert tartománynév-szolgáltatónál intézd, amely biztosítja, hogy senki más nem használhatja majd fel az adott nevet, miután megvásároltad, tehát csak a tiéd maradjon a megvásárolt időtartamra.
 

Marketing stratégia Online marketing SEO, keresőoptimalizálás

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mond el mennyire!

Szavazatok száma: 4

Átlagos értékelés: 4.3




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.11.30-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.