Nem telik el úgy nap, hogy ne halljak ismerősöktől vagy olvassak a közösségi médiában arról, hogy az iskolás korú gyerekek manapság mennyire leterheltek. Sok a tanulnivaló, magasak a követelmények, az idő pedig kevés. Kevés a tanulásra, kevés a családra, kevés a hobbira, kevés az olvasásra, kevés a sportra. Az én lányom még csak 4 éves de amikor azt kérdezi, hogy az iskolában mit kell neki majd csinálni, nos, a szívem szakad meg ha arra kell gondoljak, hogy bizony félig meg kell szűnnie gyereknek lenni, mert ezeknek az elvárásoknak máshogy nem lehet megfelelni. Kivételesen nem az iskolai rendszert akarnám támadni (hiszen még nem ismerem), csak szeretném, hogy az illetékesek felismerjék a technológiában rejlő lehetőségeket, amikkel elviselhetőbbé, játékosabbá, élvezhetőbbé lehetne tenni az iskolai éveket.
Habár az elmúlt évtizedek során sokat fejlődött az iskolai oktatás eszköztára a palatáblához és a krétához képest, számtalan iskola képtelen megadni azt a technológiai környezetet, amire a mai, digitálisan nevelkedett fiataloknak szüksége lenne a zökkenőmentes tanuláshoz. Ezek a készülékek kulcsfontosságú szerepet játszanának abban is, hogy felkészítsék őket az életre egy olyan világban, ami egyre komolyabban támaszkodik a digitális megoldásokra.
Szerencsére egyre több oktatási intézmény igyekszik felzárkózni, azonban a régi módszerekhez szokott pedagógusok számára kissé nehézkes lehet átlátni ezt az egyesekkel és nullákkal definiált világot. A következőkben egy rövid áttekintést nyújtunk arról, hogy milyen szerepeket tölthet be a modern technológia az oktatásban.
Technológia az oktatásban – Okostelefonok és táblagépek
Ma már nem meglepő a fiataloknál táblagépeket, okostelefonokat látni, ami azonban furcsaságként érheti az idősebb korosztályt, az az, hogy az egyre fiatalabb gyerekek kezében is megjelennek az effajta okoskészülékek.
Azok az iskolák, amelyek igyekeznek haladni a korral ilyen jellegű készülékekkel bővítik oktatási arzenáljukat, hogy egy ismerős tanulási élményt nyújthassanak tanulóiknak. Az okoskészülékek felhasználása minden osztályban és tanórán változó lehet, de tudományos eredmények is bizonyítják, hogy pedagógiai alkalmazásuk valóban segít előrehaladni azoknak a diákoknak, akik számára kihívást jelent a tanulás hagyományos folyamata. Ez első sorban annak köszönhető, hogy egy már ismerős platformon kezdhetnek neki az új tudás elsajátításának.
Technológia az oktatásban – Wi-Fi
Az internet olyan szintű információelérést tett lehetővé mind a diákok, mind a pedagógusok számára, amelyhez fogható korábban soha nem létezett. Míg korábban a különböző témák szemléltetéséhez többféle eszközre és médiumra volt szükség (szöveg, képek, videó, hanganyag, stb.), addig ezeket az internet egyetlen „csomagban” képes átadni.
A világhálón továbbá olyan források is fellelhetők, amelyek semmilyen más formában nem léteznek, ráadásul nyomtatott anyagokkal ellentétben ezek rendszeresen frissülhetnek, hogy mindig a legújabb, pontos információt tartalmazzák az érdeklődők számára.
Technológia az oktatásban – Játékos tanulás
A „játékosítás” lehetővé teszi az iskolák és egyéb oktató jellegű intézmények számára, hogy egy versenyképes környezetet hozzanak létre egy adott politikai vagy cél köré, és hogy mindezt egy számítógépes játékok ihlette, platformfüggetlen módon ellenőrizhessék, illetve hogy egy ilyen rendszerben jutalmazhassák diákjaikat.
Ez a módszer különösen népszerű különféle célorientált cégeknél, de egyre több oktató és pedagógus is igyekszik megismerkedni a koncepcióval, hogy élvezetesebbé tegyék a tanulást a diákok számára. A módszer és a technológia még gyerekcipőben jár, de idővel kétségtelen, hogy egyre több helyen találkozhatunk majd vele.
Technológia az oktatásban – Virtuális valóság
A virtuális valóság (virtual reality - VR) immáron nem újdonság, hiszen több vezető márka (Oculus, Samsung, Google) is aktívan dolgozik a technológia fejlesztésén, és elérhetőbbé tételén. Habár első sorban szórakoztató elektronikai alkalmazásokban találkozhatunk vele (pl. játékok), a VR nem egy helyen jelent már meg az oktatásban is.
Működnek már úgynevezett virtuális tudományos laboratóriumok, amelyek lehetővé teszik a diákok számára, hogy nyílt láng és valódi veszélyes anyagok közvetlen kezelése nélkül kísérletezhessenek kedvükre.
Néhány iskolában már 4D-s szobák is épültek, amelyekben padlótól plafonig érő vetített képernyők teremtenek meg egy élethű teret, sorround hangberendezéssel kiegészítve, egy igazán életszerű, élvezetes tanulási élményt nyújtva ezzel a diákoknak.
Technológia az oktatásban – Rugalmas együttműködés
Az osztálytermek definícióját egyre több helyen írják át azok a digitális oktatási környezetek, amelyek egy sokkal rugalmasabb, szabadabb, kényelmesebb tanulási élményt nyújtanak a diákoknak, és egy hasonlóan kellemesebb, kezelhetőbb rendszert a pedagógusoknak. A digitális, vezeték nélküli technológia, és a felhőrendszerek lehetővé tették, hogy a tanulás ne egy helyhez vagy tanórákhoz kötött dolog legyen.
A Google Dokumentumok például kiváló eszköz az online tananyagterjesztésre, és a tanár-diák együttműködés akadálymentes lebonyolítására. Külön bónusz, hogy a „digitális papírból” soha nem lesz feldolgozandó, fizikai hulladék.
Az audiovizuális kommunikációt biztosító platformok, mint például a Skype vagy a Facebook segítenek leküzdeni a távolsági akadályokat, elérhetőbbé téve ezzel az előrehaladást azon tanulni vágyó diákok számára, akik nem vehetnek részt a hagyományos tantermi órákon és előadásokon.