Óvatosan bánj megfogalmazásaiddal! Vége a cklickbait Facebook posztoknak?
2018 november 18-án Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója és tulajdonosa egy 5000 szavas nyilvános jegyzetben számolt be arról, hogy a platform komoly problémákkal néz szembe a szenzációhajhász, provokatív tartalmaknak miatt. Zuckerberg szerint azért kell megoldást találni ezekre a problémákra, mert az emberek aránytalanul sokat foglalkoznak az ilyen jellegű tartalmakkal. A problémát nem a tiltott tartalmak jelentik, hanem azok, amelyek majdnem sértik a Facebook szabályzatát.
A statisztikák szerint minél merészebben feszegeti egy tartalom a Facebook szabályzatának határait, annál több aktivitást vált ki a felhasználókból. A platform ezért mesterségesen próbálja csökkenteni az ilyen „határeset-tartalmak” eléréseit, láthatóságát, hogy ezek kapják a legkevesebb nyilvánosságot, még akkor is, ha sok aktivitást sikerül kiváltaniuk.
A kezdeményezés célja, hogy a gyűlöletkeltő, félreinformáló, olcsó „klikkcsali” tartalmakkal foglalkozó oldalak (radikális politikai szervezetek, álhíreket terjesztő oldalak, stb.) elérései csökkenjenek, még akkor is, ha konkrétan nem követnek el szabálysértést, csak nagyon közel állnak hozzá.
Ezt a fajta büntetést nem csak a hírfolyamon megjelenő tartalmak miatt oszthatja ki a Facebook, hanem a csoportokban, és oldalak által posztolt bejegyzések miatt is. A cél, hogy az oldalak ne alakíthassanak ki olyan privát csoportokat, amik azzal csábítják a felhasználókat, hogy náluk „majdnem szabálytalan” tartalmakat láthatnak.
A felhasználók dönthetnek (ha értesülenk róla)
Azok a felhasználók, akik valamilyen okból mégis szeretnék látni az ilyen határeset-tartalmakat dönthetnek úgy, hogy számukra továbbra is megjelenjenek. Zuckerberg szerint ez mindenkinél személyes döntés kérdése, hiszen valójában nem tilos tartalmakról van szó. Elképzelhető, hogy a Facebook rugalmasan kezeli majd az olyan tartalmakat, amelyekre bizonyos országok vagy kultúrák másképpen tekintenek – egy jó példa erre a meztelenség is.
A Facebook természetesen egy végtelenül összetett, óriási rendszer, és az ilyen változtatások nem egyik napról a másikra történnek. A fejlesztők folyamatosan dolgoznak rajta, hogy mesterséges intelligenciával működő algoritmus minél több ilyen határesetet legyen képes kiszűrni, és elrejteni az emberek elől.
A végtelen harc a klikkcsalik ellen
A Facebooknak nem ez az első fellépése a klikkvadász tartalmakkal szemben. 2014 óta alacsonyabb rangsorolást kapnak a platformon az olyan hivatkozások, amelyekre az emberek rákattintottak, majd gyorsan vissza is tértek onnan anélkül, hogy kedvelték volna a bejegyzést (hiszen ez arra utalhat, hogy nem azt kapták, amit a bejegyzés ígért).
2016-ban az algoritmus már az olyan cikkcímeket is megpróbálta felismerni, amik gyakori klikkcsali kifejezéseket tartalmaznak, 2018-ban pedig több száz “klikkfarm” került kitiltásra a platformról.
Az új változtatások természetesen nem csak a klikkcsali tartalmak visszaszorítását szolgálják majd, de kétségtelen, hogy ezekre is hatással lesznek.