Egy, a cikkek ütős címeiről, bevezetőiről szóló cikkhez talán nem is lehetne megfelelőbb nyitást találni ennél:
„Egy cikk legfontosabb mondata minden esetben az első. Ha nem vagy képes ezzel arra ösztönözni az olvasót, hogy tovább haladjon a második mondatodra, akkor a cikked halott.” – William Zinsser, On Writing Well
Egy halott cikk pedig senkin nem segít. Egy el nem olvasott történetnek nincs értelme. A bevezető (ami angolul „lead”, és mivel a marketing területén mindenki ezt az angol kifejezést használja, mi is ezt fogjuk ezentúl) a történeted bemutatása – egy vagy néhány mondatban – aminek az a célja, hogy felkeltse az olvasók érdeklődését és kíváncsiságát.
Az újságírásban a lead fő feladata rávenni az olvasót arra, hogy időt akarjon szakítani a történeted elolvasására. A lead megadja az azt következő olvasnivaló hangulatát és irányát. Egy építőelem, amely történeted többi részének alapját szolgáltatja. Éppen ezért mindig kezdj a lead megírásával, és ne utólag írd hozzá a kész cikkedhez, vagy történetedhez.
Egy jó leadet megírni nem egyszerű feladat. Ezt még a legtapasztaltabb és legelismertebb írók is jól tudják. Még maga John McPhee is „a történet legnehezebben megírható részének” nevezte. A rengeteg erőfeszítésért cserébe azonban egy jó minőségű lead rengeteget tehet érted – a legfontosabb ezek közül az, hogy az olvasókat ráveszi arra, hogy időt szánjanak történeted elolvasására.
Egy történet felvezetésének számos módja van. Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány példát ezekre – néhány ezek közül kapcsolódik egymáshoz.