Sokan kérdezték tőlem az elmúlt hetekben, hónapokban, hogy mi a véleményem a ChatGPT-ről, mennyire jelent „veszélyt” a tartalommarketinges szakmára – mennyire képes kiváltani a tartalomgyártókat.
Gyakoroltam, teszteltem és rengeteget olvastam a témában, hogy valóban saját tapasztalatok alapján tudjak válaszolni erre a kérdésre. Egyedi tartalommal, AI segítsége nélkül :)
Hasznos a ChatGPT a marketing szakmában, a tartalomgyártásban?
Alapvetően a válaszom igen. A ChatGPT-t alapvetően egy kiváló fejlesztésnek gondolom, amely valóban innovatív és számos dologban a segítségünkre lehet – a magánéletben és a szakmai életben egyaránt. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne hordozna magában kockázatokat is éppúgy, ahogy előnyöket is. Éppen ezért én úgy gondolom, hogy a nyelvi modellt okosan, megfontoltan használni lehet és érdemes is: segítségünkre van, gyorsíthatja a munkát, de teljes egészében kiváltani (még?) nem képes a szakember jelenlétét a tartalomgyártásban (sem).
Mire ne használd a ChatGPT-t a marketing kommunikációban, a tartalomgyártásban?
Teljes tartalomgyártásra, blogbejegyzésekre, cikkekre
A ChatGPT alapvetően képes kerek egész cikkeket írni. Bárki kipróbálhatja, nem árulok el nagy titkot vele ha elmondom: egy-egy jó utasítás során valóban másodpercek alatt „köp ki” egy teljes blogbejegyzést. A legtöbb esetben ráadásul nyelvtanilag helyesen, kerek egész mondatokkal, téma köré felépítve. Mégis azt gondolom, hogy teljes tartalomgyártásra ez a felület nem alkalmas. Hogy miért?
Azért, mert a ChatGPT egy nyelvi modell, tehát az interneten fellelhető információkból tájékozódik, a „cikkeket” azokból írja. Ebből fakad, hogy a ChatGPT által írt cikkek a legtöbb esetben csak általános információkat tartalmaznak, nincs bennük semmi új, semmi különösebben érdekes tartalom. Az így készülő cikkek – bár nyelvtanilag sokszor helyesek, olvasmányosak – gyakorlatilag a bulvárlapok színvonalát ütik meg a legtöbb esetben. Ha már szakmai jellegű tartalmat szeretnél „kicsikarni” a chatbotból, azt érdemes erősen áttanulmányozni – hiszen sok esetben helytelen információkkal is találkoztam már a tesztek során. Egy cikket alaposan áttanulmányozni, kijavítani, módosítani pedig sokszor akár több időt is igénybe vehet egy jó tartalommarketinges számára, mint az elejétől megírni.
A másik probléma, amért önmagában nem javaslom tartalomgyártásra a chatbotot, az a duplikációk lehetősége. Nyelvi modellként, ha kétszer ugyanazt az utasítást adod meg számára, könnyen lehet, hogy kétszer ugyan azt a választ is kapod – az pedig senkinek nem célja, hogy blogjában olyan cikk szerepeljen, ami máshol már megjelent. Nem csak kellemetlen lehet egy-egy ilyen duplikáció, de a Google algoritmusa sem kedveli, így weboldalad rangsorolásának sem tesz majd jót.
A harmadik indokom inkább vállalkozások számára lehet fontos: a ChatGPT általános információkból dolgozik, nem képes cégspecifikus tartalmak gyártására. Ha üzleti céllal vezeted blogod, esetleg webáruházadra készítesz tartalmakat, sokkal eredményesebb ha valóban termékeid, szolgáltatásaid jellegzetességét figyelembe véve írod ezeket meg, nem pedig általános információkat sűrítesz 4000 karakterbe – erre pedig a modell (még) nem képes.
Magyar nyelvű tartalmak generálására
Mivel a ChatGPT egy nyelvi modell, ezért értelemszerűen az angol nyelvvel sokkal jobban boldogul mint a magyarral. Tapasztalataim alapján a fenti hiányosságok sokkal erősebben előjönnek anyanyelvünkön mint például az angol nyelvterületen, de természetesen mivel algoritmusról beszélünk, ott is ugyan úgy előfordulhatnak.
Ennek értelmében én ha használom is ezt a felületet, azt angolul teszem. Mutatom azt is, hogy mire tartom alkalmasnak, és miben lehet Neked is a segítségedre!
Mire érdemes hát használni a chatbotot a tartalomgyártás során?
Bár a fenti hiányosságokkal tisztában vagyok, továbbra is gyakran fordulok én magam is a chatbothoz egy-egy tartalom megírásakor. Van néhány olyan tulajdonsága is, amelyet jól kihasználhatsz, amellyel időt takaríthatsz meg a tartalomgyártás során.
Véleményem szerint ez a felület kiváló az ötletelésre, a cikkek szerkezetének felépítésére, a briefek kialakítására. Gyakran íratok vele például vázlatpontokat egy-egy témában: ha nem is 100%-ban azokat használom fel a cikk írása során, jó „mankót” biztosít, ötleteket ad a tartalom elkészítéséhez. Ezeket persze át lehet válogatni, felülbírálni, és sok esetben nem is önmagában használni. A tartalomgyártó szakma sokszor magányos, így gyakorlatilag én a chatbottal „brainstormingolok” :)
Azt gondolom, nincs ebben semmi ördögtől való: nincs olyan tartalomgyártó szakember, aki ne nézelődne a neten néha ötletek után, pláne, ha egy új területet kell megismernie. A ChatGPT előtt a témában portálokat olvastunk, a Google-ben kerestünk hasonló tartalmakat amelyekből inspirálódhattunk – de itt az inspirálódás a kulcskifejezés! Ez semmi esetre sem mehet át másolásba, csupán a téma vezérfonalainak felépítésére használható – így a ChatGPT is erre alkalmas véleményem szerint: időt spórol meg azáltal, hogy egybe listázza a témába illeszkedő lehetséges alpontokat.
Ötletelésre, briefelésre tehát én magam is használom ezt a felületet, de véleményem szerint konkrét tartalomgyártása csak és kizárólag akkor alkalmas, ha időt és energiát fordítasz az elkészült tartalom átdolgozására, javítására, egyedivé tételére.
A ChatGPT kockázatot jelent a tartalommarketingesek számára?
Természetesen nekem is tette már fel ügyfelem a kérdést, hogy miért nem iratunk AI-val tartalmat, hiszen gyorsabb is, ezáltal olcsóbb is. Ez rejt némi kockázatot, mert biztosan lesz olyan vállalkozás, aki „költséghatékonysági szempontokból” nem kér szakértői segítséget, hanem a bottal íratja innentől a cikkeit.
Az is igaz azonban, hogy ez a szakma végtelenül felhígult az elmúlt években, és sajnos nagyon sok olyan „szakember” is létezik, akiket tényleg képes kiváltani a ChatGPT. Hogy ez előny vagy hátrány, azt rád bízom: véleményem szerint mindkettő.