Hogyan juthatok be a ChatGPT találatai közé?
Mire jó a ChatGPT?
Ha foglalkoztat, hogy hogyan használd a mesterséges intelligenciát az üzleti növekedéshez, akkor érdemes közelebbről is megismerkedni a ChatGPT keresővel.
Persze a ChatGPT használata nem újdonság a cégek köreiben, hiszen számos vállalat és szervezet használja többek között:
- A tartalomgyártás felgyorsítására
- Új ötletek felfedezésére
- A munkamennyiség lecsökkentésére
- A hatékonyság növelésére
- Az ismétlődő feladatok felgyorsítására
De mi a helyzet a webhelyforgalommal? Abban hogyan segíthet a mesterséges intelligencia?
Hogyan lehet weboldalamnak forgalma a ChatGPT-ből?
Itt lép a képbe a ChatGPT kereső, ami igyekszik hatékonyabbá tenni ezt a feladatot, mint valaha.
Ez azt jelenti, hogy a felhasználók gyorsabb válaszokat kaphatnak a lekérdezéseikre, kapcsolódó képekkel és hivatkozásokkal együtt. A ChatGPT kereső tehát egy természetes nyelvi felületet kínál, amelyen keresztül a felhasználók naprakész hírekről értesülhetnek.
Ennek köszönhetően a ChatGPT kereső egy nagyszerű forgalomforrássá válik a cégek számára, hiszen funkcióját tekintve sokban hasonlít a Google-hoz: releváns forrásokat mutat a felhasználóknak.
A cégek tehát több webhelyforgalomra tehetnek szert az AI jóvoltából. A kérdés csak az, hogy hogyan juthatsz be az ilyen találatok közé…
Erről lesz szó az alábbi cikkben – lássuk, hogy hogyan szerezhetsz több forgalmat webhelyedre a ChatGPT kereső segítségével.
Mi az a ChatGPT kereső?
A ChatGPT kereső célja, hogy segítsen válaszokat találni a felhasználók kérdéseire az interneten.
Miben jobb a ChatGPT keresője, mint a Google találati listája?
A ChatGPT interfész és a keresőkörnyezet kombinálásával interaktívabbá is teszi a keresési élményt, hiszen a felhasználók további kérdéseket tehetnek fel a találatokkal és válaszokkal kapcsolatban.
Ha például valaki a Google-on szeretné ugyanezt tenni, akkor minden egyes keresés után új lekérdezést kellene indítania, hogy kapcsolódó vagy részletesebb információkat találhasson. A ChatGPT keresőfunkciója ezzel szemben egy beszélgetéssé alakítja át a keresést, amelyben a felhasználók további kérdéseket tehetnek fel a mesterséges intelligenciának.
Manapság meglepően nehéz a megfelelő válaszokra lelni az interneten (ironikus módon többek között azért, mert rengeteg AI tartalommal van tele a web), és a ChatGPT kereső ezt igyekszik megkönnyíteni a felhasználók számára. Tekintve, hogy az egész folyamat egy párbeszédként zajlik, lényegesen szórakoztatóbb is tud lenni, mint a hagyományos keresések.
Hogy még élvezetesebbé tegye a keresési élményt, az OpenAI (a ChatGPT fejlesztői) hír- és adatszolgáltatókkal is összefogott, hogy kategóriákba sorolhassa a találatokat (pl. időjárás, sport, hírek, részvények stb.)
De miért jó egy cégnek a ChatGPT keresője?
Üzleti szempontból tekintve a ChatGPT keresője temérdek lehetőséget kínál számodra, hogy még több emberrel vehesd fel a kapcsolatot. Az igazán érdeklődő keresők sokkal több részletet és információt deríthetnek ki cégedről, hiszen a helyett, hogy mindenre külön kellene rákeresniük, egyetlen digitális beszélgetés keretei között tehetnek fel konkrétabbnál konkrétabb kérdéseket márkáddal kapcsolatban.
Hogyan segít az AI több webhelyforgalmat szerezni?
Az AI úgy segít több forgalmat szerezni webhelyednek, hogy a te cégedet ajánlja a felhasználóknak, attól függően, hogy milyen promptokat (AI-nak szóló utasításokat/kérdéseket) írnak be neki.
Ha például valaki a legjobb 5 étterem iránt érdeklődik Budán, akkor a ChatGPT keresője felsorolja ezt az 5 éttermet, és egy-egy webhelylinket is mellékel a találatokhoz. Ez növeli az esélyét annak, hogy a felsorolt éttermek új vendégekre tegyenek szert, hiszen megkönnyíti a felhasználók számára, hogy ellátogassanak a webhelyükre és asztalt foglaljanak maguknak.
Fontos persze észben tartani, hogy minél több részletes információt kínál az ember az AI-nak, annál precízebb találatokra számíthat. Ilyen szempontból a ChatGPT keresője nagyon hasonlít egy hagyományos keresőmotorhoz. SEO szemszögből tekintve ez olyan, mintha long-tail kulcsszókat használnál a Google-on.
Míg azonban egy keresőmotor használatakor át kell fogalmazni a keresést, hogy az ember precízebb találatokra leljen, addig az AI-t általában csak meg kell kérni rá, hogy pontosítsa a találatokat a kért kritériumok alapján.
Például, ha azt kérjük a ChatGPT keresőjétől, hogy „sorold fel a legjobb online sportmárkákat”, akkor Vélhetően olyan találatokat látunk majd, mint az Adidas, a Nike és hasonlók. Ha azonban azt írnánk be, hogy „sorold fel a legjobb olcsó online sportmárkákat, amik futócipőket árulnak”, akkor sokkal relevánsabb találatokat kapnánk.
Hogyan befolyásolhatja egy cég az AI keresések találatait?
Szóval mit tehetsz annak érdekében, hogy a megannyi versenytárs tengeréből pont a te cégedet halássza ki az AI, amikor releváns találatokat próbál javasolni a felhasználóknak?
Ha továbbra is a SEO mentén vizsgálod ezt a kérdést, akkor hamar rájössz majd, hogy ugyan azokat az alapelveket kell követned, mint amikor egy hagyományos keresőmotorra optimalizálod tartalmaidat.
Ahogyan a SEO-ban is sokat segít, ha webhelyed tartalmait könnyedén értelmezhetik a keresőmotorok, úgy a ChatGPT keresője is szívesebben válogatja majd be oldalaidat a találatai közé, ha képes gyorsan felfogni, hogy miről is szólnak azok.
Nézzük tehát meg, hogy mennyiben hasonlítanak ezek az elvek a SEO-ra.
A ChatGPT keresőoptimalizálás azaz a GEO és a SEO párhuzama
Akárcsak a Google, az AI is azokat a tartalmakat részesíti előnyben, amelyek:
- jó minőségűek
- tájékoztató jellegűek
- megnyerők
- eredetiek
- frissek
- relevánsok
Ha tehát eddig is helyesen végezted a SEO-t webhelyeden, akkor tartalmaid jó része valószínűleg minden felsorolt kritériumnak megfelel majd. Ezért is van vita arról, hogy a GEO azaz a Generative Engine Optimization és a SEO azaz a Search Engine Optimization egy külön fogalom-e…? A SEO egyik ágak, fejlődési iránya volt ugyanis az AEO, azaz az Ask Engine Optimization, azaz a kérdésekre válaszoló, vagy válaszolni tudó keresőmotorokra való optimalizálás.
Magyarországon a hang alapú keresés sokkal később hódított teret, mint a nagy nyelveket használó (angol, francia, spanyol, stb.) országokban, mivel itt már használták ezeket, anyanyelvükön a felhasználók. A ChatGPT és a magyar nyelvű modellek elterjedésével Magyarországon ez robbanásszerűen terjedt el.
Szóval mi kell ahhoz, hogy a ChatGPT javasolja tartalmadat a találatai között?
Minél érthetőbbé teszed webhelyed tartalmait, annál valószínűbb, hogy:
- a ChatGPT a te tartalmaidat javasolja majd a felhasználóknak
- ezek a felhasználók webhelyedre érve konvertálni is fognak
A felhasználói szándék
Törekedned kell rá, hogy webhelyed tartalmai a felhasználók szándékaihoz is passzoljanak, különben az AI spamnek tekintheti őket, és így jóval kevesebb esélyük lesz megjelenni a találatok között.
Ismerned kell tehát közönségedet, hogy olyan hasznos információkkal tölthesd tele webhelyedet, amelyek megválaszolják a kérdéseiket. Ebből az AI is látni fogja, hogy valóid értéket kínálsz a felhasználóinak, és így szívesebben mutogatja majd tartalmaidat nekik.
Ezt többek között egy „gyakran ismételt kérdések” oldallal teheted meg.
Ha például egy rendezvényhelyszín webhelyéről van szó, akkor biztosan van rengeteg olyan kérdés, amit gyakran hallasz az érdeklődő ügyfelektől – például:
- Mennyibe kerül?
- Vannak-e saját catering opciók?
- Van-e helyi szálláslehetőség?
Ezek olyan dolgok, amikre a legtöbben kíváncsiak lehetnek, amikor egy rendezvényhelyszínt keresnek céges eseményükhöz. Ha egyértelmű, hasznos válaszokat fogalmazol meg ezekre a kérdésekre, akkor az AI is magabiztosabban ajánlja majd rendezvényhelyszínedet azoknak az érdeklődőknek, akik ilyen igényeket fogalmaznak meg promptjaikban.
Más szavakkal, ha logikusan rendszerezed tartalmaidat, akkor az AI egy sokkal teljesebb képet kap majd kínálatodról.
Ha például szálláslehetőséget is kínálsz rendezvényhelyszíneden, és ezt konkrétan feltünteted webhelyeden, akkor a ChatGPT keresője nagyobb valószínűséggel ajánlja majd márkádat azoknak a keresőknek, akik kifejezetten ilyen opciók után érdeklődnek.
Párbeszédszerű lekérdezések
Ahhoz, hogy párbeszédszerű lekérdezésekre optimalizálhasd webhelyedet értened kell, hogy hogyan teszik fel az emberek kérdéseiket a mesterséges intelligenciának.
Ha például természetes nyelvhasználattal fogalmazod meg válaszaidat a gyakori kérdésekre, akkor ezzel azt mutatod az AI-nak, hogy tartalmaid valódi embereknek készültek. Ebből is látszik majd, hogy igyekszel releváns, hasznos információkat kínálni olvasóidnak a helyett, hogy üres kulcsszókkal töltenéd tele webhelyedet.
Remek példa lehet erre egy termék adatlapja.
A helyett, hogy csak felsorolnád a termék tulajdonságait és funkcióit, járj utána, hogy milyen kérdések merülhetnek fel az érdeklődőkben az adott termékkel kapcsolatban.
Ha például szájzuhanyokat árulsz, akkor olyan kérdésekről lehet szó, mint a „Miért hasznos a szájzuhany” vagy „Mi a különbség a szájzuhany és a fogselyem között?”
Tanulmányozd át webhelyed tartalmait és győződj meg róla, hogy passzolnak-e ezekhez a természetesen megfogalmazott lekérdezésekhez. Ezzel nem csak az érdeklődő látogatóknak segítesz, hanem az AI-nak is.
Amikor természetesen fogalmazol, akkor igyekezz megtartani egy jó egyensúlyt a párbeszédszerű lekérdezések és a kulcsszók között, hogy az emberek és az AI igényeinek is eleget tehess.
Tarts lépést az AI trendekkel
A mesterséges intelligencia még mindig viszonylag új jelenségnek számít, és még a szakemberek is csak most ismerkednek az olyan fejlődő technológiákkal, mint a ChatGPT. Fontos, hogy lépést tarts ezekkel a folyamatos változásokkal, hogy tudd, melyik milyen hatással lehet webhelyed fellelhetőségére az AI találatok között.
A legújabb AI trendek ismeretében úgy alakíthatod át webhelyedet, hogy az a felhasználók elvárásai mellett a ChatGPT és más AI keresőmotorok igényeinek is megfeleljen.
Akárcsak a hagyományos SEO-ban, ahol a kulcsszók relevanciája, a tartalom minősége és más tényezők befolyásolják a rangsorolást, az AI keresések esetében a kontextus, a felhasználói szándék és a viselkedési minták számítanak.
A releváns rangsorolási tényezők ismeretében megvizsgálhatod és optimalizálhatod is webhelyedet, hogy minél jobban megfeleljen az AI keresés kritériumainak. Ehhez például a strukturált adatokra, a természetes nyelvhasználatra vagy a tartalom relevanciájának erősítésére kell majd több figyelmet fordítanod.