AMP - A buyer persona, vagyis a vásárlói perszóna fogalma és használata a marketingben

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Mi az a buyer persona, és hogyan készíts egyet marketingedhez?
2020/04/03
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Tudod, hogy kik alkotják közönségedet? Tudod, hogy mi az, amire vágynak, és amire szükségük van tőled? Ha nem, akkor komoly problémákba ütközöl majd, valahányszor szeretnéd megcélozni őket marketingedben, legyen szó emailekről, blogbejegyzésekről, vagy közösségi tartalmakról. Ezért van szükséged úgynevezett „buyer personákra”, azaz „vásárlói”, vagy „ügyfélperszónákra”.

KÖVESS MINKET

ISTAGRAMMON

De mi az a buyer persona?

A buyer persona egy olyan kitalált személy, aki ideális ügyfeleidet, vagy ügyfeleid egy bizonyos szűkebb részét testesíti meg. Egy buyer persona érdeklődési körei, problémái és jellemzői megegyeznek átlagos ideális ügyfeledével.

 

Egy persona lényegében segít egy helyen összesíteni ideális ügyfeleid közös tulajdonságait. Például 30-40 év közötti kétgyermekes, vidéki anyukákat szeretnél elérni, akik családbarát nyaralási opciók után kutatnak az interneten. Mindezen információkat egy buyer personában gyűjtheted össze, hogy legyen egy mintaügyfeled, akinek elkészítheted célzott marketinganyagaidat.

 

Ha van egy ilyen personád, akkor sokkal egyszerűbb lesz olyan marketinganyagokat készítened, amelyek képesek hatni célközönséged tagjaira.

 

Hogyan készítsd el első buyer personádat

1. Ismerkedj meg célközönségeddel

Először is némi kutatómunkára kell rávenned magad. Tisztában kell lenned vele, hogy kik alkotják célközönségedet, hogy egy valós adatokon alapuló personát állíthass össze magadnak. A kutatás során ráadásul egyéb hasznos, érdekes információkat is kideríthetsz célközönségedről, amiket eddig nem is tudtál róluk.

 

A legegyszerűbb, ha megvizsgálod jelenlegi ügyfélkörödet: kik azok, akik rendszeresen vásárolnak tőled? Van valami hasonlóság közöttük? Ha sikerül ilyen közös jellemzőkre lelned, akkor ezekből elkezdheted felépíteni egy olyan buyer persona alapjait, aki ideális vásárlódat testesíti majd meg.

 

Igyekezz minél több módon ismerkedni ügyfeleiddel. Például felhívhatod őket egy gyors, és névtelen telefonos interjúra, elbeszélgethetsz velük személyesen is, vagy egy email-es kérdőívet is kiküldhetsz nekik, hogy még több információt szerezz róluk.

 

Fontos számításba venni azokat az ügyfeleket is, akikkel rossz tapasztalataid voltak, hogy tudd, kikre nem szabad hasonlítania personádnak.

 

Egy másik jó taktika körbenézni közösségi fiókjaid statisztikái között. Céged Facebook oldalának Elemzések része például temérdek demográfiai és egyéb információt kínál követőidről, amik aranyat érhetnek egy buyer persona összeállításakor.

 

Fontos, hogy ezt a kutatást 1-2 évente megismételd, hogy egy friss képet kapj jelenlegi ügyfeleidről, és új personákat állíthass össze az információk alapján.

 

2. Szűkítsd a kört a leggyakoribb részletekre

Ha már elegendő információval rendelkezel, a következő lépés leszűrni ezeket, hogy a leggyakoribb közös tulajdonságokból dolgozhass. Nézd meg, hogy melyek voltak a leggyakoribb válaszok kérdéseidre, és összpontosíts ezekre.

 

Ez után válogasd ki csak azokat a részleteket, amelyek kihatással vannak a közted és célközönséged közötti kommunikációra (például hogy mely közösségi platformokat használják szívesen, mikor szokták megnézni emailjeiket, stb.)

 

Figyelj oda arra is, hogy mik a leggyakoribb problémák, amelyek felmerülnek a válaszadók között. Ha például többször is ugyan azzal a kihívással küszködnek, akkor ez fontos motívuma lehet majd marketingkommunikációdnak. Ne felejtsd el felegyezni personád fiktív adatlapján is!

 

A következő fontosabb információkra lesz szükséged personád összeállításához:

  • Demográfiai adatok (kor, nem, lakhely, stb.)
  • Szokások és viselkedés (a termékek és tartalmak iránt kifejezett érdeklődés, stb.)
  • Kihívások, problémák, fájdalmi pontok
  • Email szokások (milyen sűrűn szeretnének emaileket kapni, milyen gyakran és mikor olvassák őket, stb.)

 

3. Készíts több personát

Ritka, az olyan cég, aminek minden ügyféltípusát egyetlen egy persona személyében össze lehetne foglalni. Minden bizonnyal hozzád is többféle ügyfél jár, vagy keresi fel webáruházadat – ha szeretnéd mindegyiküket hatékonyan megcélozni, akkor több personát kell létrehoznod.

 

Ehhez válogasd ki célközönségedből azokat az embereket, akik közös kihívásokkal és célokkal rendelkeznek, és mindegyiküket rendezd külön kategóriába. Ezek a kategóriák mind egy-egy personát alkotnak majd. Ha például kamerákat és fényképezőket árulsz, akkor lesznek olyan ügyfeleid, akik csak extrém sportok közben szeretnék megörökíteni magukat, és lesznek köztük olyan professzionális fotósok is, akiknek maximális megbízhatóságra van szükségük felszerelésüktől egy esküvői munka során. Ez két eltérő csoport, két eltérő céllal, így egy-egy külön persona képviseli majd őket marketingstratégiádban.

 

Ne felejtsd el mindig bővíteni meglévő personádiat, ha új információkat szerzel róluk a későbbiekben.

 

4. Adj nevet personáidnak

Sokkal könnyebb marketinganyagokat írni egy olyan fiktív személynek, akinek neve is van. Ha elnevezed personáidat, akkor egyszerűbb lesz elképzelned, hogy egy valódi személynek fogalmazod üzeneteidet, akár emaileket írsz neki, akár blogbejegyzéseket.

 

Még egy képet is kereshetsz personád profiljaihoz, hogy könnyebb legyen megkülönböztetni őket vizuálisan is.

 

5. Kezdd el írni személyre szabott tartalmaidat

Buyer personád (vagy personáid) ezennel elkészültek (ne felejtsd el bővíteni őket, ha többet tudsz meg „róluk”!), így nem maradt más hátra, mint elkezdeni elkészíteni a nekik szánt tartalmakat.

 

Ismered a félelmeiket, tudod hogy mennyi idősek, hol élnek, mik érdeklik őket, hány gyermekük van, nagyjából mennyit keresnek, mik a céljaik és így tovább. Innentől sokkal egyszerűbb dolgod lesz olyan tartalmakat készíteni nekik, amik egy nagyon személyes szinten szólítják meg őket, és hatékonyan hatnak az érzelmeikre!

Marketing stratégia Online marketing

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mond el mennyire!

Szavazatok száma: 7

Átlagos értékelés: 4.7




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.11.30-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.