1. Átalakulóban az analitika világa
A Google bejelentette, hogy 2023 július 1-től kezdve megszűnik a Universal Analytics, közismertebb nevén a jelenlegi Google Analytics szolgáltatást. A legtöbb B2B marketinges ezzel az eszközzel méri webhelye aktivitását, úgymint a látogatásokat, a konverziókat és egyéb fontos mutatókat.
A Universal Analytics helyét az új Google Analytics 4 (GA4) veszi át, ami egy sokkal hatékonyabb és modernebb megoldást kínál a felhasználók számára. A GA4 a hagyományos webhelyek mellett jobban működik e-kereskedelmi domaineken, illetve natív és webes alkalmazásokat is támogat. Ez azt jelenti, hogy egy sokkal átfogóbb képet képes festeni a felhasználók utazásáról, még akkor is, ha több eszközről veszik fel a kapcsolatot a márkákkal.
A változtatásra azért volt szükség, mert az elmúlt évek során szigorúbbá váltak a felhasználók adatkezelésével foglalkozó szabályozások. Kivezetésre kerülnek például a harmadik féltől származó sütik is, ami tovább nehezíti majd az adatgyűjtés folyamatát.
A marketingeseknek tehát nagyobb hangsúlyt kell majd fektetniük az organikus tartalmakra és a SEO-ra.
2. Egyre kevesebben hirdetnek a Google-on
A járvány jelentősen átformálta a hirdetések rendjét a B2B marketingesek számára, különösen azoknál, akik korábban a Google-on hirdettek.
A kattintások ára (CPC) 2020 óta elszállt a platformon, és egyetlen jel sem utal arra, hogy ez a folyamat a közeljövőben lelassulna. Nem csoda tehát, hogy egyre több B2B márka fordul el a Google-tól, és viszi máshová a befektetéseit.
A Google Display Networknél sincs minden rendben. A robotok által generált forgalom az egekben jár (a kattintások 95%-át teszi ki), tehát megfelelő célzási opciók nélkül a felhasználók sosem fogják látni a hirdetéseket.
A B2B hirdetők tehát más platformokra vándorolnak, és a Microsoft hirdetési rendszerében, vagy épp a LinkedInen próbálnak szerencsét reklámjaikkal. Az utóbbi különösen hasznos a B2B szférában, hiszen a hirdetések munkahelyi pozíciók szerint is célozhatók. Ezen a szakembereknek létrehozott platformon olyan közönségeket érhetsz el, amilyeneket sehol máshol nem találsz meg. Tény, hogy a LinkedIn hirdetések nem olcsók, de a célzási opciók sokkal kedvezőbbek, mint a Google-on.
3. Tarolnak az influencerek
Az influencer marketing 2023 egyik legfelkapottabb digitális marketing trendjének ígérkezik. Ez a marketingmódszer már hosszú évek óta sikert sikerre halmoz, és erre a B2B márkák is kezdnek ráébredni.
A közösségi média tagadhatatlanul fontos szerepet játszik ebben. A nagyobb követőtáborral rendelkező személyek több embert érnek el, és rengeteget dobhat egy márka hitelességén, ha egy ilyen befolyásos személy a nevét adja annak termékeihez vagy szolgáltatásaihoz. Akár fizetett, akár ingyenes említést kap márkád valakitől egy ilyen platformon, ez csak a népszerűségedet erősíti.
Habár a B2B influencer marketing még nem tart ott, mint a B2C világában, minél előbb kezdenek el foglalkozni vele a vállalatok, annál nagyobb előnyre tehetnek szert versenytársaikkal szemben.
4. Kezd elmosódni a SEO és UX közötti vonal
A webhelyeken sokáig a SEO volt a legfontosabb digitális marketing szempont, hiszen mindenki jobb helyezéseket igyekezett elérni a Google találatai között. A kulcsszavak és visszahivatkozások mellett azonban manapság már épp olyan fontos rangsorolási tényező a felhasználói élmény (UX) is.
Számos régi SEO trükk elavultnak minősül – helyettük sokkal inkább azzal kell foglalkoznod, hogy kiváló felhasználói élményt nyújt a webhelyedre érkező látogatóknak.
5. Egyes trendek távozni készülnek
Egyes, korábban népszerű B2B digitális marketing trendek leköszönőben vannak. A metaverzum (a kiterjesztett és virtuális valóság újszerű alkalmazási módjai) csak rövid ideig érdekelte az embereket a Web3 (egy decentralizált internetmodell) pedig szintén nem hangzik olyan vonzónak, mint eleinte. Az NFT-ket több botrány övezi, mint amennyit össze lehetne számolni, a hangalapú keresések pedig egyáltalán nem olyan hasznosak a B2B marketingben, mint a B2C szférában.
A cégek igyekeznek a váltakozó hangalapú keresési trendekhez igazítani tartalmaikat. Ennek érdekében úgy fogalmazzák meg szövegeiket, mint egy kérdezz-felelek jellegű beszélgetést, hiszen ez a formátum jobban kedvez a hangalapú kereséseknek.
6. Az alapokra továbbra is figyelni kell
A B2B piac szintén egyre több figyelmet fordít a minőségi, hasznos tartalmakra, eltávolodva ezzel az automatikusan generált értéktelen alternatíváktól. Régebben minden a kattintásokról szólt – manapság a B2B partnerek is olyan tartalmakra vágynak, amiket egy intelligens ember írt, nem pedig egy gép.
Habár a mesterséges intelligencia rohamléptekkel fejlődik, még a tartalomszerzőknek még mindig nem kell fenyegetve érezniük magukat miatta.
7. Több hangsúly kerül az Interaktív tartalmakra
Az aktivitás nélkülözhetetlen a B2B marketingben. Az emberek azonban nem szeretik, ha ennek érdekében félrevezetik őket. Nem csoda tehát, hogy sok B2B marketinges kezdett el chatbotokat, kvízeket és egyéb interaktív eszközöket bevetni, amik a felhasználók számára is segítenek tisztában látni a dolgokat.
Egy szoftverfejlesztő cég például felméréseket küldhet ki ideális ügyfeleinek, akik ez alapján eldönhetik, hogy szükségük van-e egy modernebb szoftveres infrastruktúra kiépítésére. Egy marketingcég egy kérdőívet kínálhat az érdeklődőknek, akik a válaszadással megtalálhatják a nekik megfelelő marketingcsomagot, és így tovább.
8. A videók továbbra is az élen járnak
A videók a 2023-as digitális B2B marketingben is fontos szerepet játszanak majd, épp úgy, ahogy eddig tették. Habár sokan csak azért foglalkoznak a videóval, mert az elmúlt években minden második marketingtrendes cikkben olvashattak róla, konkrét oka is van annak, hogy ennyire népszerű: a felhasználói élmény.
Ha olyan témákban készítesz tartalmakat, amiket egy videóban lehetne a legjobban kifejezni, akkor használd ki ezt a formátumot. Ha csak azért készítesz videókat, mert „a videók népszerűek”, akkor ne erőlködj velük.
A videók népszerűsége kétélű fegyver, és az internet tele van velük – az emberek csak akkor hajlandók megnézni egy-egy felvételt, ha annak valami értelme is van, és nem minden témát érdemes videós formátumban feldolgozni. Fordítsd ezeket az erőforrásokat olyan tartalmakra, amik jobban passzolnak közönséged igényeihez.
9. A felhasználói tartalmak egyre népszerűbbek
A B2B cégek kezdenek rájönni, hogy a felhasználói tartalmak segítségével nem csak több embert érhetnek el, hanem több aktivitásra és bizalomra is szert tehetnek velük. A fogyasztók lényegesen jobban bíznak más ügyfelek tartalmaiban (képek, vélemények stb.), mint abban, amit egy cég magáról állít.
Manapság bárkiből lehet tartalomkészítő – a legtöbbeknek ott van a zsebében egy telefon, amivel képeket és videókat készíthetnek, hogy aztán megoszthassák őket ismerőseikkel kedvenc közösségi platformjaikon. Érdemes tehát élni ezzel a lehetőséggel digitális B2B marketingedben.
10. Marketingügynökséggel együttműködők előnyben
A digitális B2B marketingre óriási verseny jellemző, és a cégek többsége rengeteg pénzt és időt fordít arra, hogy megpróbáljon kiemelkedni a konkurencia által keltett hangzavarból.
Sok cég persze nem képes lépést tartani a folyamatosan változó marketingtrendekkel, hiszen olyan más fontos dolgokkal kell foglalkozniuk, mint a partnerekkel való együttműködés, a minőségbiztosítás vagy az ügyfélszolgálat. Ezek már önmagukban komoly feladatok, és sokaknak eszükbe sem jutna egy átfogó digitális marketingkampány kialakítása és kivitelezése – egyszerűen túl nagy falat minden más mellett.
Egy digitális marketing ügynökség többéves tapasztalatra épülő támogatást és megoldásokat kínálhat céged számára. Míg te azzal foglalkozol, hogy minden rendben haladjon a kulisszák mögött, addig egy ügynökség a te nevedben népszerűsíti majd márkádat ideális célközönséged számára. Ezzel nem csak rengeteg időt spórolsz meg, hanem a marketingbe befektetett összegek is többszörösen megtérülnek majd.