Ha érdekel a történetünk, érdekel kivel dolgoznál együtt ha minket választanál vállalatod marketing tevékenységéhez, tessék… :)
A konklúzió: valószínűleg mi vagyunk az egyik legrégebbi marketing ügynökség. Vagy legöregebb. Ahogy tetszik.
Persze, a legöregebb semmiképp sem én lennék, bár tény hogy a legrégebbi account manager címét már megnyertem, de ebbe a sztoriba én magam csak később szállok be.
A jelenlegi Marketing Professzorok Kft. elődje ugyanis még anno 2003-ban született meg. Cégalapítónk, Balázs ekkor fordult az online marketing irányába, pontosan 4 évvel azután, hogy a Google kilépett a béta verzióból. (A céget 1998-ban alapították, ha elég idős vagy, Te is emlékezhetsz még a Google előtti időkre hiszen hozzánk azért még nem jutott el rögtön. Volt helyette… altavizsla).
Egy kis nagyzolással tehát állíthatjuk, hogy cégünk azóta létezik és foglalkozik keresőoptimalizálással, mióta a Google keresője népszerűvé vált.
Bizonyítékot szeretnél? Mutatom.
Persze ha rákeresel a cégnevünkre biztosan rögtön feltűnik, hogy nem is létezik az olyan régóta. Persze, mert az évek során Balázsék sokszor átgondolták a koncepciót, így brandépítésként több márkaként jelentünk meg az interneten.
A legelső, konkrétan online marketinggel foglalkozó weboldalunk és márkánk az Xpedient volt. Nézd csak:
Szóval létezik az interneten ez a WayBackMachine nevű oldal (kipróbálhatod IDE kattintva) ami gyakorlatilag megörökítette a weboldalakat az évek során.
Láthatod, hogy az akkori weboldal 2003 végén született, ekkor kezdett Balázs üzletszerűen foglalkozni az online marketinggel.
2004-ben az alábbi bejegyzés született akkori honlapunkon:
„Mi a 2 legdrágább dolog az Internet világában? Az első, ha az ember megengedi magának, hogy ne legyen honlapja.
A második, és még drágább, ha az ember elkészít egy honlapot fizet érte, és nincs eredménye. Egy eredményes honlap pénzbe kerül, az elszalasztott üzlet sokkal többe!”
„Mi kell az üzletkötéshez az Interneten? Látogatottság, marketing szemlélet, hatékonyság, ötletes megoldások és végül a design. Jöjjön velünk, végig vezetjük Önt a lehetőségek tárházán.”
Balázs akkoriban saját bőrén tapasztalta meg, hogy milyen nagyot lehet nyerni egy jó marketinggel, egy ütős online marketing stratégiával, és akkor ott, mikor még kb. senki nem hitt benne, megragadta a lehetőséget.
A brand változása: avagy miért Marketing Professzorok?
Persze az évek jöttek-mentek, konkurenciák születtek és haltak meg, és a marketing rengeteget változott, ahogy a piac is. Bár érdekesnek tartom, hogy a fenti, majd’ 10 éves szavak még ma is megállják a helyüket, de tény hogy sok minden más változott.
A nagyobb konkurencia jelenléttel rájöttünk, hogy nekünk is változni kell: a szaktudás megvolt, az eredmények jöttek, de éreztük, hogy kiemelkedni a tömegből, egy jó USP-t találni fontos szempont lesz, ha ekkora a verseny.
Így született meg a Marketing Professzorok, amely arra utal, amelyben még ma is eltérünk egy picit sok konkurenciánktól: a mi cégünk saját kutatásokon alapul, a bevezetett technikáink egytől egyig előkészítés után érnek el ügyfeleinkhez (vagy tudják, hogy éppen egy kutatásban vesznek részt), mindent kipróbálunk – és mindent lekutatunk.
Ez igaz egyrészt a mindennapi munkánkra is: meg sem tudom számolni, hány SEO teszt oldalt hoztunk létre magunknak az évek során, akár csak egy-egy fontosabb pont elemzéséhez, akár nagyobb kutatásokhoz. Most is sok ilyen van, hiszen ez az egyik leggyorsabban változó része a munkánknak.
Igaz másrészt tudományos életünkre is. Rengeteg, egyetemi szintű kutatásban veszünk részt, Balázs doktoriját írja, melynek köszönhetően konferenciákra járunk, tanítunk is egyetemen. Ez nem jelenti azt, hogy mi nem követjük a nemzetközi trendeket – hiszen egy ilyen gyorsan változó világban a nyomtatott irodalom hamar elavul. (fun fact: egyszer írtam egy egész könyvet az online marketingről, sok-sok operatív tippel és tudnivalóval, és mire megszerkesztettük a fele már elavulttá vált. Egyszer talán újra írom. :)) De a trendeket minden esetben hazai viszonyokra fordítjuk, kipróbáljuk, kutatjuk is alkalmazás előtt.
Tehát ezért Professzorok, a Marketinget meg, gondolom, érted.
Miért számít, hogy egy cég elég régóta a piacon van-e?
Talán Te is érzed az ellentmondást. Büszkék vagyunk rá, hogy régen a piacon vagyunk, ugyanakkor tudjuk, hogy ez a piac folyamatosan változik.
Nem lehet akkor, hogy egy újabb vállalkozás is sokat tud segíteni? Nos, de. Kétség kívül van néhány olyan konkurenciánk aki a saját területén nagyon erős, és nincs 20 éves múltja. Van olyan konkurenciánk is, akit mi magunk tanítottunk be.
Véleményem szerint azonban van egy fontos előnye, ha régóta foglalkozol valamivel: a tapasztalat.
Ez az, amit nem lehet gyorsan megszerezni. Ez az, amit nem lehet lekopizni, nem tudod utánozni. Én magam mondjuk azt nem tudom, milyen 20 éves tapasztalattal dolgozni, hiszen még „csak” 10 éve vagyok a cégnél és dolgozom az online marketing területén, de már én is érzem, hogy mit jelent ez:
- Hogy amikor felmerül egy probléma, akkor jó eséllyel láttam már hasonlót, és oldottunk már meg hasonlót.
- Hogy amikor egy vállalat megkérdezi, mit kéne tennie a sikerért, gyakorlatilag csípőből tudok rá mondani valamit, ami hasznot fog hozni neki.
- Hogy annyi területet, vállalkozást, egyediséget láttam már, ami után nem nagyon van olyan vállalkozás, amelynek ne tudnék segíteni.
Ebből a szempontból azt mondom, nem árt ha van némi tapasztalat az ember háta mögött. Persze nálunk is vannak új emberek, juniorok. Fontosnak tartjuk azonban, hogy ügyfeleink olyanokkal érintkezzenek, akik nem vesznek el egy-egy kérdésben, ezért account managereink senior kollégák, több mint 5 éves tapasztalattal a hátuk mögött. Minden esetben szeretjük úgy felépíteni kollégáinkat, hogy előbb lássák az operatív részt, tudjanak minden trükköt, ismerjenek minden felületet – és csak utána kerüljenek az “ügyfeleink szeme elé”, mikor már magabiztos tudással rendelkeznek.
A változásokhoz való adaptálódás kérdése…
Természetesen ahhoz, hogy fennmaradjunk, hogy továbbra is sikeresek legyünk, rengeteget kell tanulnunk: nap mint nap jöhet valami új, valami eddig nem látott, valami kihívás amit meg kell oldani.
És hogy megtartottuk-e a pozíciónkat? Mutatok erre is egy példát, szintén a WayBackMachine-ból, és persze most már a Google-ből is!
Ezt a fotót a WayBackMachine-ból screenshot-oltam: az Xpedient akkori referencia oldalában találtam, 2006-2007 között készült a felvétel.
Balázsék már akkor is foglalkoztak a keresőoptimalizálással, amelynek részeredményeit közölték ezen az oldalon. Számunkra most az „étterem Budapest” kifejezés a fontos, hiszen ilyen kulcsszóval én is dolgozom jelenleg: láthatod, hogy abban az évben a Nightlife Entertainment weboldala a 8. pozícióban volt erre a kulcsszóra, az akkori 1 400 000 találatból.
Ez a fotó pedig a cikk írásának napján készült a Google keresőből, egyik ügyfelem pozícióját hivatott bemutatni a fent megnevezett kifejezésre.
A Zsidai Group-pal nagyjából 5 éve dolgozom együtt, weboldaluk keresőoptimalizálását végezzük, és ez itt az egyik kutatásunk eredménye is.
Jelenleg nagyjából 8 390 000 találat van az „étterem Budapest” kifejezésre, amelyből munkánk nyomán az ő weboldaluk a találati lista 5. helyét foglalja el jelenleg.
Persze, kérdezheted, hogy „miért nem első”, de aki egy kicsit is benne van az online marketing és keresőoptimalizálás világában az pontosan tudja, hogy jelenleg egy ilyen kulcsszóra elsőre jönni azért igen nehéz. Talán az is meg lesz egyszer :)
Hiszen nézd csak meg a találati lista „tetejét”: csupa olyan oldal van csak „felettem”, akik NEM üzemeltetnek éttermet: gyűjtőoldalak, amelyek sok-sok-sok éttermet ajánlanak egyszerre, és amelyek alapvetően nagyon erősek.
Azt gondolom, hogy ez önmagában elég bizonyíték arra, hogy sikerült megtartanunk a lendületet, megtanultunk amit meg kellett, változtattunk azon amin kellett – hogy még ma is sikeresek legyünk abban, amit csinálunk.