A digitális marketing folyamatosan változik, és ez teljes mértékben igaz az egészségügyi marketing kommunikációra is. A különböző új trendek néha hirtelen jelennek meg, mások pedig idővel alakulnak csak ki. A sikeres online marketing kommunikációhoz naprakészen kell lenni az egészségügyi marketingeseknek is.
A trendek egyik legfontosabb tulajdonsága a változás – pontosabban hogy mekkora változást idéznek elő. Ez adja egy trend jelentőségét és értéket. Az egészségügyben az orvosok, kórházigazgatók, marketing szakértők alkalmazkodhatnak ezekhez, vagy akár saját maguk is előidézhetik a változásokat.
Egészségügyi marketing terveid felépítése közben a következő, jelentős trendekre érdemes odafigyelned 2017-ben.
1. A közösségi üzenetküldő alkalmazások marketing platformokká alakulnak át
A Facebook, a Twitter és más nagyobb nevek még mindig rendkívül népszerű helyszínei a digitális kommunikációnak. Az olyan üzenetküldő alkalmazások azonban, mint a Snapchat, a Messenger vagy a WhatsApp egyre több teret hódítanak maguknak. Ahogy azt már Kínában tették, ezek a kényelmes alkalmazások rohamosan fejlődnek tovább többfunkciós platformokká. Az ügyféllel történő valós idejű beszélgetések és kapcsolattartás az üzenetküldés hagyományos alapjai. Egyre több újításra számíthatunk az ilyen alkalmazások fejlődésével. Az egyre jobban fejlódó chatbotokról itt írtunk: Mik azok a chatbotok, és miért kellene neked is használnod őket?
2. Az okos tartalmak több pácienst nyernek meg – tartalommarketing és keresőoptimalizálás
Az egyik legjelentősebb trend az olyan tartalmak publikálása, amelyek hitelesek, érdekesek és megosztásra ösztönzik az olvasókat. Ez az egészségügyi tartalomarketing, mely a keresőoptimalizálásnak is alapot ad. Az Internet az egészségügyi marketing bejárati ajtaja. A betegségben szenvedők az internethez fordulnak értékes és releváns információkért. Az olvasók figyelméért folytatott verseny mellett a tartalmaknak frisseknek, közösségileg megoszthatóknak és megbízhatóaknak kell lenniük a tisztelet és bizalom kiépítése érdekében.
A megbízhatóság mellett fontos a nagy weboldal tartalom és a keresőoptimalizálható weboldal motor is. Ha gyógyszeripari marketinget vesszük példának, fontos, hogy weboldalad az összes olyan problémára, melyre gyógyszereid megoldást kínálnak, elsőként kerüljenek listázásra a Google-ön. Érvényes ez a vényköteles gyógyszerekre is, bár ott nevet nem minden esteben írhatunk le, bár ez is megoldható külsős oldalakkal.
18 év tapasztalata alapján átvizsgáljuk céged online marketing kommunikációját, értékelünk és javaslatot teszünk! Olvasd el, mit is jelent az online marketing audit ide kattintva!
3. Személyre szabottság és egyediség
A marketingrendszerek egyre összetettebbekké válnak. A nyilvánosság/közönség pedig egyre inkább ellenáll a régi stílusú, túlzásokba eső marketing módszereknek. A kortárs marketing módszerek felismerik a felhasználók érdeklődését és személyre szabott, relevánst küldenek nekik „személyes” úton, a megfelelő időben. Az újracélzás nevű módszer például azoknak a felhasználóknak jelenít meg hirdetéseket, amelyek korábban érdeklődést mutattak weboldalad vagy tartalmaid iránt. A digitális marketing automatizálásával új felhasználói profilok hozhatók létre, amelyekkel a releváns, személyre szabott üzenetek küldése sokkal egyszerűbb, mint valaha.
4. Az új univerzális szabvány – mobilra történő optimalizálás
Egyre több ember rendelkezik okostelefonnal. Az asztali számítógépek, laptopok és táblagépek még mindig nagyon népszerűek, de a legtöbben első sorban telefonjaik segítségével veszik fel a kapcsolatot másokkal. Az emailek küldése és fogadása, az internet böngészése és az online tartalmak böngészése és a keresés már szinte mindenki számára elérhető. Az egészségügyi marketingnek először a mobilokban kell gondolkodnia, és a többi opciót és azok költségvetését ahhoz igazítania.
5. Földrajzi hely alapú marketing
Az okostelefonok elterjedtsége miatt a marketing szakemberek már nem csak érdeklődés és szükségletek, hanem földrajzi hely alapján is megcélozhatják az ügyfeleket (pácienseket). Jó példa erre az, amikor a felhasználó eszköze értesíti őt a közelben található lehetőségekről (intézmények, szolgáltatások, stb.) Az összetettebb földrajzi marketing képes felismerni a felhasználók közösségi és személyes preferenciáit és alkalmazkodni azokhoz.
6. Az élő videó üti az egyszerű szöveges tartalmat
Az internet már rég óta lehetővé teszi a videók megosztását, és bár nagyon népszerű, nem a YouTube az egyetlen platform, amin ez lebonyolítható. A videók továbbá nagyjából négyszer hatékonyabban képesek megragadni az emberek figyelmét, mint az egyszerű szöveges tartalmak. Az egészségügyi marketinget alkalmazók online videós tartalmak és blogokon, videómegosztó platformokon és közösségi oldalakon rendezett élő közvetítések segítségével mesélhetik el történeteiket. Ezek előnyei az időtállóság, az azonnaliság és az oktatási érték. Nem meglepő tehát, hogy egyre többen fordítanak jelentős részeket a költségvetéseikből a videómarketingre.
7. Programadó videó vásárlás költséghatékonyabb opció
Léteznek olyan összetett szoftverek, amelyek képesek valósidejű adatok alapján hatékonyabban kihasználni a médiára fordított költségvetést. A programadó médiavásárlás lényege a digitális videóhirdetési felületek megvásárlása, és azokon a megfelelő ügyfeleknek hirdetések megjelenítése megfelelő időben.
8. A telemedicina árszabása
A telemedicina (az orvos és a páciens nem közvetlen, hanem valamilyen telekommunikációs eszközön történő kapcsolatteremtése) fejlődése első sorban a technológiának és a fogyasztói elvárásoknak köszönhető. A telemedicina szolgáltatások világában azonban nagy áttörés zajlik, ugyanis ezen szolgáltatások biztosítói egyre több módját fedezik fel az ilyen szolgáltatásokért várt pénzösszegek kifizettetésének. Az egészségügyi praxisok kezdik felismerni a felhasználók igényeit szövegre, emailre, és hasonló kényelmes kapcsolatteremtési eszközökre.
9. Páciensek, mint informált fogyasztók/vásárlók
Az új páciensekért vívott marketing csata már jóval az első időpont-egyeztető telefonhívás előtt eldől. A páciensek orvosi, egészségügyi és kezelési információkat kutatnak fel és még számos más szempontot is figyelembe vesznek. Manapság a pácienseknek sokkal több belátásuk van a dolgokba, mint régebben, és online kutatásuk eredménye nagyban befolyásolja választásukat. Ezekhez tartozik az orvosok online történő értékelése, illetve a különböző egészségügyi szakemberek ajánlása is ismerősök számára.
10. A páciens ideje ugyan olyan értékes, mint az orvosé
Egy páciens-központú világban a kényelem az új kulcsszú a versenyben. A páciensek kényelmes és minél hamarabbra kitűzött időpontokat akarnak. A türelem nem terjed ki hetekre, vagy napokra – ugyan ez vonatkozik a váróteremben való várakozásra is. A változás egy új világot eredményezett – a páciensek kereskedésekhez hasonló fogyasztói élményt várnak el.
Egészségügyi marketing 2018 összegezve
Az egészségügyi marketing lényege az ápoló és az ápolt személy közötti személyes beszélgetés és kapcsolattartás. A technológia segítségével a marketing és a hirdetések az „egy a többhöz” arányok egyre inkább az „egy az egyhez” irányába csökkennek. A hagyományos technológiákat, mint a keresőoptimalizálás és a tartalommarketing sok új módszerrel kell megtámogatni, és születtek új technológiák is, melyekre érdemes odafigyelni!