Innen pedig már csak azt kell kideríteni, hogy mely oldalak teljesítenek a legjobban a Google-ben, hiszen van különbség.
Egy statikus oldal, egy sima blogcikk is szép eredményeket tud elérni a megfelelő munkafolyamatok után, de a Google-nek való megfelelés alapja, ami az egyik legfontosabb tényező az nem más, mint:
→ a keresési szándéknak való megfelelés.
Ha pedig egy felhasználó termékedhez kapcsolódó, azt jelölő kifejezésre keres a Google-ben, akkor annak a szándéknak a legmegfelelőbb oldala a termékoldal, vagy a kategória oldal lehet… Az eredmények közt mégis van különbség, az alábbiakban ezt külföldi példával is alátámasztjuk.
De mi is látjuk ezeket a különbségeket. Amikor egy új ügyfél SEO stratégiáját készítem el, már tudatosan figyelek erre. Ha Te is szeretnéd saját stratégiád a kezedben tartani, ha szeretnéd a marketinget tudatosan, szervezetten kezelni, keress minket bizalommal IDE kattintva, és segítünk!
Az évek során számos alkalommal láttam, hogy egy-egy landing-nek kikiáltott, keresőoptimalizált oldal helyett egy termékkategóriát húzott be a Google jó pozícióba. A későbbiekben a tapasztalatok alapján saját kutatást is végeztem, és az eredmény megdöbbentő volt: 3 aloldalt “versenyeztettem”: egy termékoldalt, egy kategória oldalt, és egy külön erre a célra létrehozott, egyedi landing oldalt.
Spoiler: a kategória oldal nyert. Ugyanannyi erőbefektetéssel, ugyan azokkal a munkafolyamatokkal a kategória oldal sokkal gyorsabban és stabilabban rangsorolt.
Ennek több oka is lehet: a kategória oldalon belül számos olyan termék van, amely a keresési szándéknak megfelel, így kulcsszavakban is gazdagabb, és a kereső számára is relevánsabb – hiszen még választási lehetősége is van…
Webáruház SEO és a termékkategóriák
A 2020-as SMX West során nyilvánosságra hozott statisztikák szerint a webáruházak termékkategória-oldalai jobban teljesítenek a keresőmotorokban, mint a termékek saját adatlapjai.
A statisztikákat közel 30, az USA-ban aktív e-kereskedelmi webhely (webáruház) statisztikái alapján állították össze, amelyek összesen több mint 25 milliárd kulcsszóra rangsorolnak a keresőmotorokban. Ezen webáruházak kategóriaoldalai jobb rangsorolásokat értek el, és ez alapján várhatóan több forgalmat is termeltek az áruházaknak, mint a termékeket egyenként bemutató adatlapok.
A jelentést a JumpFly és a seoClarity állították össze a Google egyesült államokbeli rangsorolásai alapján. Az adatok vizsgálatából kiderült, hogy a kategóriaoldalak sokkal hasznosabbak a forgalomtermelésben, mint a legtöbben hinnék.
Egész pontosan az e-kereskedelmi kategóriaoldalakról van szó, amelyek átlagosan 19%-kal több kulcsszóra rangsoroltak, mint a termékek adatlapjai. Ezekhez a kategóriaoldalakhoz tartoznak a szülőkategóriák, az alkategóriák és a szűrhető, dinamikusan generált rácsnézetű találati oldalak. Ez a 19%-kal több kulcsszó a becslések szerint több, mint 400%-kal nagyobb forgalmat vonzottak – ezt az értéket a szóban forgó kulcsszavak keresettsége és a rájuk rangsoroló oldalak pozíciója alapján számították ki.
Az elméletek szerint némi optimalizálással ezek a kategóriaoldalak további 32%-nyi forgalmat szerezhetnének.
Habár ezek a számok meggyőzőnek és határozottnak tűnnek, még így is van hová előrelépni, ha a teljesítményről van szó. A kategóriaoldalak ugyanis mindössze a hivatkozások 9%-át tették ki a keresőtalálati oldalakon, míg a termékoldalak csupán azok 2%-át.
Megoszlás a szektorok tekintetében
Az erősebb kategóriaoldalak különösen azokban a szektorokban fordultak elő, amelyek általánosabb, szélesebb kulcsszavakat céloznak meg. Ez a trend az olyan webáruházaknál a legerősebb, amelyek ruházati cikkeket, illetve lakásfelújítással és barkácsolással kapcsolatos termékeket árulnak.
Mást mutatott a tendencia az elektronikai jellegű készülékek mezején. Ennek az lehet az oka (habár ez csak feltételezés), hogy az elektronikai termékekhez sokkal konkrétabb, több kulcsszót tartalmazó leírásokat szokás mellékelni, mint például egy kalaphoz vagy egy nadrághoz. Mindemellett, az olyan kulcsszavak, mint a „smart” (okos), és hasonló fő kulcsszavak nem csak a termékek leírásában, hanem nevükben is megjelennek. A keresőmotorok tehát valószínűleg több kapcsolatot találnak a konkrétabb lekérdezések és a termékoldalak között, mint a kategóriaoldalak esetében.
A közvetlen értékesítési (D2C) piacon azonban minden szektorban a kategóriaoldalak teljesítettek jobban, méghozzá sokkal. Ezek az oldalak több mint 360%-kal nagyobb mennyiségű kulcsszóra rangsoroltak, mint a termékek saját adatlapjai. Azok a márkák, amelyek közvetlenül a saját vásárlóiknak értékesítik árucikkeiket webáruházaikon keresztül (pl. Apple, IKEA, stb.), 200%-kal nagyobb forgalmat vonzottak be kategóriaoldalakkal, és a becslések szerint némi optimalizálással 233%-ra is fel lehetne tornázni ezeket az arányokat.
Online piacok és aukciók
Az online aukciók és piacok terén nem születettek döntő eredmények a két oldaltípust illetően.
Az Amazonon például a termékoldalak 21 847%-kal több kulcsszóra (nagyjából 34 millióra) rangsoroltak, mint a webáruház kategóriaoldalai (durván 155 ezerre). A termékoldalak továbbá 57,5-szer több forgalmat vonzottak, megfelelő optimalizálással pedig ez az arány akár 275,5-szörös is lehetne.
Mindez nem is olyan meglepő, tekintve hogy az Amazon óriási piaci részesedéssel rendelkezik a média és elektronikai szektorokban. Ezek a szektorok mind erősen összpontosítanak az olyan kulcsszavakra, amelyekre a termékoldalak kétségtelenül előnyt élveznek – például könyv- és filmcímek, illetve terméktulajdonságok. Nem csoda, hogy az Amazon azt javasolja, hogy a kereskedők soroljanak fel minél több terméktulajdonságot a termékek 50-250 karakteres megnevezésében.
Az Egyesült Államokban népszerű, Walmart online piaci rendszere az Amazonhoz hasonló eredményeket mutatott (a termékoldalak jobban rangsoroltak, mint a kategóriaoldalak), míg a Target kisebb hálózatában a kategóriák teljesítettek erősebben. A nemzetközileg is használt eBaynek szintén a kategóriaoldalai kerültek előtérbe.
Szóval miért fontos mindez?
Habár a statisztikák a tengeren túlról származnak, ez nem változtat a tényen, hogy bizonyos webáruházaknak nagyon is megéri a kategóriaoldalak optimalizálásával foglalkozni.
A kategóriaoldalak egyébként is fontos részét képezik minden webáruháznak, hiszen nem csak rendezettebbé teszik az a kínálatban szereplő termékeket, hanem megkönnyítik a webhely navigációját is. A kategóriaoldalak természetes módon vezetik a vásárlókat egyre mélyebbre és mélyebbre a konverziós tölcsérben. Az általánosabb, „short tail” kulcsszavak képviselik a tölcsér felső szintjét, és lejjebb egyre célzottabb, „long tail” kulcsszavak fordulnak elő. Végezetül az érdeklődő elérkezik a tölcsér legaljára, ahol az adott termék saját kulcsszavai találhatók – ezen a ponton történik meg a vásárlás.
Tehát minden kategóriaszint új optimalizálási lehetőségeket biztosít, amiket ha kihasználsz, lényegesen több érdeklődő ügyfélre tehetsz szert, és vonzhatod őket webhelyedre, rögtön a tölcsér egy konkrétabb szakaszába.