A Wazze hirdetések
Egy évnyi tesztelést követően a népszerű Waze alkalmazás idén tavasszal megnyitotta hirdetési platformját a kis- és középvállalkozásoknak. A Google tulajdonában álló közösségileg finanszírozott navigációs alkalmazás szemmel láthatólag részesülni szeretne a digitális marketingesek egyre gyarapodó táborának költekezéseiből.
A Waze Local lényegében azon funkciók alapjait kínálja (kevesebb testreszabási lehetőséggel) a kis- és középvállalkozások számára, amelyeket a nagyobb, több helyszínen is működő láncok már azóta használhatnak, hogy a Waze először lehetővé tette a fizetett hirdetések megjelenítését 2011-ben.
A Waze Local hirdetései 2 dolláros árról indulnak, ami egyértelműen arra utal, hogy a márka a kisebb hirdetők számára is elérhetővé és kifizetődővé tenné ezt a funkciót. A Waze Localon hirdetők ezentúl elérhetik a Waze applikáció több mint 100 milliós havi felhasználóbázisát, és félmillió közösségi önkéntesét is.
„Miután két éven át arról beszélgettünk a különböző hirdetőkkel, hogy miként prezentálhatnánk őket olyan márkákként, amelyekkel felhasználóink szeretnék felvenni a kapcsolatot, két dologra jutottunk” mondta Matt Phillips, a Waze Local vezetője. „Fokozni szeretnék a helyszíntudatosságot és az üzletekbe betérő látogatók számát. Kézzelfogható eredményekre vágynak. Szeretnék mindezt egy digitális hirdetési környezetben megoldani, méghozzá gyorsan és egyszerűen. Mivel nincs nagy marketingcsapatuk, a jelentések lebonyolítását is egyszerűen szeretnék megoldani. Ezeknek a szükségleteknek tettünk eleget a Waze Localban.”
A Waze Local három hirdetéstípust kínál. Az első a „márkás pinek” (Branded Pins), amelyek feltüntetik a vezetőknek egy-egy üzlet elhelyezkedését a Waze térképen, egy adott sugáron belül. A második a kiemelt keresés (Promoted Search) ami kiemelt rangsorolásban részesíti azokat a hirdetőket, akiknek a kulcsszavai párhuzamban vannak azokkal a kifejezésekkel, amikre a Waze felhasználók keresnek. A harmadik az „álló átvétel” (Zero-Speed Takeover), ami egy, az egész képernyőt elfoglaló hirdetést jelenít meg a képernyőn, amikor az autó megáll, és automatikusan eltűnik, amikor az alkalmazás újra azt érzékeli, hogy elindul.
A kis- és középvállalkozások különböző szintek közül is válogathatnak. A kezdőcsomag olyan vállalatok számára ideális, amelyeknek 1-10 helyszínen működnek. Ez napi 2 dollárba kerül és csak a márkás pineket illetve a kiemelt keresést tartalmazza. A Waze Local Plus csomaghoz már az „álló átvétel” is jár, élő segítséggel – ez 100 dollárba kerül.
A Kung Fu Tea három hónapos tesztfutama
A program Izraelben, a Waze alkalmazás hazájában kezdődött, 2016-ban, és több mint egy évet töltött béta tesztfázisban. A vállalat nem árulta el, hogy hány hirdető segített a Waze Local tesztelésében, arra azonban felhívta a figyelmet, hogy az Egyesült Államokban tesztelők 20%-os ugrást tapasztaltak az üzletekbe betérő havi látogatók számában.
A Kung Fu Tea, amely az USA-ban, Kanadában, Ausztráliában is Vietnamban is működteti üzleteit, nyilvánosságra hozta, hogy milyen eredményekkel járt a Waze Local használata:
„2017 decemberében 30%-os növekedést tapasztaltunk a hozzánk navigáló vendégek számában a Kung Fu Tea Illinois állambeli Springfieldi üzlethelyiségében, ami a Waze Local hirdetéseinknek volt köszönhető” mondta Mai Shi, a King Fu Tea marketingvezetője. „Három hónap leforgása alatt több mint 5500 sofőr vezetett el 16 Kung Fu Tea üzleteink egyikébe a Waze Localon keresztül.”
Habár a Kung Fu Teának valamivel több ideje volt kiélvezni a Waze Local által biztosított láthatóságot a sofőrök számára, a 30%-os növekedés egyértelműen arra utal, hogy a hirdetések jól működnek.
Túlnépesedés a hirdetőmezőnyben
A Waze nagyon is jól tudja, hogy minél több kisebb hirdető előtt nyitja meg kapuit, annál nagyobb a veszélye, hogy ez a felhasználói élmény rovására mehet majd. A kérdés az, hogy okoz-e ez majd problémát a Waze nagyobb kaliberű hirdetői számára.
„Nagyon szoros együttműködésben dolgozunk a Waze for Brands (Márkáknak) csapattal” mondta Phillips. „A rendszer figyelembe veszi, hogy egy Wazer (Waze felhasználó) hány hirdetést lát, és mikor. Az algoritmus megpróbál minden tőle telhetőt megtenni, hogy minden hirdető pineit feltüntesse az alkalmazásában. Tehát nem, senki sem kap kiemelt hangsúlyt.”
Phillips továbbá az alkalmazás bevezetésekor kijelentette, hogy a Waze Local API-ja a helyi ügynökségek és viszonteladók számára is elérhető lesz, illetve hogy a meglévő funkciókat is igyekeznek majd minél hatékonyabban felhasználni a hirdetési élmény javítására.
„A hangalapú vezérlés már most is egy nagyon hasznos funkció a Waze-ben. Biztonsági szempontból nézve elég csak elmondani a Waze alkalmazásnak, hogy navigáljon a kedvenc helyi kávézódhoz. Tehát biztosan igyekszünk majd felfedezni, hogy miként használhatjuk a hangalapú vezérlést a hirdetésekben is.”